ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نان در قشم ۱۵ تا ۵۰ درصد گران شد

در قشم نرخ نان بدون اطلاع قبلی حداقل ۱۵ درصد افزایش یافته است. بر اساس نرخ‌نامه جدید که هفتم فروردین با امضاء فرماندار قشم به بخشداران و نانوایان ابلاغ شد، نرخ یک قرص نان لواش یارانه ای با ۳۳ درصد افزایش ۴۰۰ تومان تعیین شده است. بربری با ۱۵ درصد افزایش ۱۵۰۰ تومان و سنگک با ۳۱,۶ درصد افزایش ۲۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است. فاروق رحیمی، معاون فرماندار قشم نرخ‌نامه جدید را مصوبه شورای آرد و نان استان هرمزگان دانست که به گفته او در ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تصویب و با تأخیر ابلاغ شده است. ساکنان و مسافران نوروزی قشم در روزهای گذشته با کمبود نان روبرو شدند. مسئولان دولتی این موضوع را «طبیعی» و نتیجه «چهار برابر شدن جمعیت در ایام تعطیلات» دانستند و گفتند که مشکلی برای تأمین آرد وجود ندارد. افزایش نرخ نان می‌تواند نتیجه تصمیم تازه هیئت وزیران ایران باشد که تصمیم گرفت نرخ خرید تضمینی گندم را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش دهد. مجلس سال گذشته هنگام بررسی بودجه نرخ گندم را ۴ هزار تومان افزایش داده و ۹۵۰۰ تومان تعیین کرده بود.

وزیر بهداشت: «ارز ترجیحی برای واردات دارو برداشته شده است»

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران در دیدار با کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بهشتی از حذف ارز ترجیحی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد. او گفت: «ارز ترجیحی برداشته شده و شرکت‌ها دیگر معطل دریافت مواد اولیه با ارز ترجیحی نیستند زیرا پروسه‌ای زمان بر بود». حذف ارز ترجیحی دارو و تجهیزات پزشکی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۴۰۱ انجام شده است که به دولت اجازه می‌دهد به شرط تأمین زیان‌های ناشی از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، سهمیه ارزی واردات نهاده‌های دامی و دارو را قطع کند. برنامه دولت برای جبران زیان ناشی از این اقدام هنوز مشخص نشده و کارشناسان مستقل هشدار داده‌اند که در صورت اجرای این تصمیم قیمت مواد غذایی و دارو چهار تا شش برابر افزایش خواهد یافت.

انریکه مورا در تهران با وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در وین، دیدار کرد

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین یک‌شنبه هفتم اسفند/ ۲۷ مارس به تهران سفر و با علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در گفت‌وگوهای احیاء برجام و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. رسانه‌های خبری داخلی ایران گزارش کرده‌اند که طرفین در مورد «آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین و موضوعات باقی‌مانده» به رایزنی پرداختند. در ۲۴ ساعت گذشته اظهارات متناقضی از سوی نمایندگان اروپا و آمریکا در باره احتمال توافق نهایی میان ایران و غرب منتشر شده است. در حالی که جوزپ بورل، دیپلمات اروپایی در روز شنبه توافق را «بسیار نزدیک» دانسته بود، رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران گفت که مطمئن نیست توافق قریب الوقوع باشد. در ایران هم وزیر خارجه جمهوری اسلامی، ایالات متحده آمریکا را مسئول شکست احتمالی توافق دانست. انریکه مورا قرار است پس از تهران به واشنگتن سفر کند تا در آنجا نیز با مقام‌های کاخ سفید برای برطرف کردن موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات وین گفت‌وگو کند. خروج نام سپاه پاسداران از فهرست تحریم‌های آمریکا یکی از موضوعات حل نشده در مذاکرات ایران و غرب اعلام شده است. ایالات متحده بنا به گفته نماینده ویژه این کشور در امور ایران حتی در صورت توافق برای بازگشت به برجام حاضر نیست نام سپاه پاسداران را از فهرست تحریم‌ها خارج کند.

رابرت مالی: حتی اگر توافقی صورت بگیرد، آمریکا تحریم‌های سپاه پاسداران را حفظ خواهد کرد

رابرت مالی نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران یک‌شنبه هفتم اسفند/ ۲۷ مارس در نشست دوحه گفت که سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌ها باقی می‌ماند. این سخنان یک روز پس از آن بیان شد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت که مقامات عالیرتبه سپاه به وزارت خارجه اعلام کرده‌اند توافق را در صورتی که منافع ملی را تضمین می‌کند، معطل لغو تحریم‌های سپاه نکنند. عبداللهیان اضافه کرده بود سپاه «خط قرمز ایران» در مذاکرات احیای برجام است. نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران اما گفت که حتی اگر توافقی صورت بگیرد، آمریکا تحریم‌های سپاه را حفظ خواهد کرد. او در‌باره چشم‌انداز توافق برای نجات برجام هم که از نظر طرف ایرانی قابل دسترس است، گفت: درباره اینکه توافق قریب‌الوقوع است، «مطمئن نیست». مالی اما اضافه کرد: «هرچه زودتر به توافق برگردیم که به نفع ما و احتمالا ایران است، صادقانه‌تر می‌توانیم آن را اجرا کنیم و به مسائل دیگر بین آمریکا و ایران، و ایران و کشورهای منطقه تمرکز کنیم.». یک روز قبل، جوزپ بورل رئيس سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق برای احیاء برجام را «بسیار نزدیک» دانسته بود. سپاه پاسداران یکی از بازیگران مهم در اقتصاد ایران است و چنانچه نام این گروه در فهرست گروه‌های تروریستی باقی بماند، حتی درصورت احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، تجارت با افراد یا شرکت‌های وابسته به سپاه همچنان شامل تحریم‌های ایالات متحده و یا مجازات‌های کیفری خواهد شد.

۵ کارگر یک کارگاه آجرسازی در اصفهان بر اثر آتش‌سوزی مجروح شدند

آتش‌سوزی در یک کارگاه آجرسازی در جاده «حبیب آباد» اصفهان موجب سوختگی ۵ کارگر مرد شد. حداقل یکی از کارگران کودک کار است. عباس عابدی، سخنگوی مرکز اورژانس اصفهان بدون اینکه هویت کارگران آسیب دیده را فاش کند، گفت که «۵ مرد ۱۶ تا ۴۵ ساله در این حادثه انفجار دچار مصدومیت شده‌اند». به گفته او تمامی کارگران مجروح شده به بیمارستان منتقل شدند. در کارگاه‌های آجرسازی معمولاً کارگران بدون قرارداد و بیمه مشغول به کار هستند. ایران از حادثه‌خیزترین نقاط جهان برای کارگران به شمار می‌رود و سالانه نزدیک به هزار کارگر در اثر حوادث کار جانشان را از دست می‌دهند.

رئیس پارلمان عراق سفرش به ایران را به دلیل «الزامات قانونی و پارلمانی دو طرف» به تعویق انداخت

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق قرار بود یک‌شنبه هفتم اسفند به تهران سفر و با برخی از مقامهای جمهوری اسلامی ایران دیدار کند. سفر او اما بنا بر اعلام طرف عراقی «به تعویق افتاده است». دفتر الجلوسی که این روزها درگیر بحث انتخاب رئیس جمهوری در عراق است، در بیانیه ای علت تعویق این سفر را «الزامات قانونی و پارلمانی دو طرف» اعلام کرد. رسانه‌های داخلی ایران هم کسالت رئیس مجلس شورای اسلامی را یکی از علت‌های تعویق سفر الحلبوسی عنوان کردند. جزئیات بیشتری از علت لغو این سفر اعلام نشده است. برخی رسانه‌ها در ایران همزمانی سفر الحلبوسی با انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای اتحادیه اروپا به تهران را از «دلایل اعلام نشده» تعویق سفر رئیس پارلمان عراق برشمرده اند. الحلبوسی ژانویه امسال باردیگر به عنوان رئیس پارلمان عراق برگزیده شد. او قرار بود به دعوت محمدباقر قالیباف به ایران سفر کند.