ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان بین‌المللی مهاجرت: ۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای مهاجران و پناهجویان بود

سازمان بین‌المللی مهاجرت در گزارشی اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ مرگ یا مفقود شدن هشت هزار و ۵۴۲ مهاجر و پناهجو را ثبت کرده و این میزان بالاترین رقم در یک دهه گذشته بوده است. سازمان بین‌المللی مهاجرت همچنین گفت سال ۲۰۲۳ با افزایش ۲۰ درصدی مرگ پناهجویان نسبت به سال قبل از آن مرگبارترین سال برای مهاجران بود. بنا به این گزارش بیش از یک سوم مرگ‌‌ومیر پناهجویان در یک دهه گذشته مربوط به افرادی است که از کشورهای «درگیر منازعات» در حال پناه بردن به کشوری امن‌تر بوده‌اند. در این یک دهه بیش از ۶۳ هزار مرگ و ناپدید شدن پناهجویان ثبت شده است.

دادگاه عالی اسرائیل دادخواست‌ گروه‌های حقوق بشری این کشور را برای واداشتن دولت به امدادرسانی به غزه بررسی می‌کند

چندین گروه حقوق بشری و مدنی اسرائیل در دادخواست مشترکی به دادگاه عالی این کشور خواهان واداشتن دولت اسرائیل به برداشتن موانع امدادرسانی به مردم باریکه تحت محاصره غزه شده اند. مرکز حقوقی آزادی حرکت اسرائیل (گیشا)، پزشکان برای حقوق بشر اسرائیل، مرکز عدالت، جمعیت حقوق مدنی اسرائیل (آکری) و مرکز دفاع از فرد (هموکید) ابتدای هفته جاری دادخواست خود را تسلیم دادگاه عالی کردند. آنها می‌خواهند دولت اسرائیل را وادارند که اجازه‌ی ورود کمک‌های بشردوستانه و محموله‌های امدادی به نوار غزه را بدهد و تضمین کند که بر اساس تعهدات اسرائیل به عنوان دولت اشغالگر، جمعیت غزه به هر آنچه برای زنده ماندن در مدت جنگ نیاز دارند، دسترسی داشته باشند. تانیا هری، مدیر اجرایی گیشا، چهارشنبه هشتم فروردین / ۲۷ مارس گفت که دادگاه عالی اسرائیل ظرف یک هفته قرار است دادخواست مشترک گروه‌های حقوق بشری را بررسی کند. دولت اسرائیل می‌گوید که هیچ مانعی در برابر امدادرسانی به غزه ایجاد نکرده است. در پاسخ به ادعای اسرائیل، گیشا می‌گوید که اسرائیل جلوی ورود اقلام به اصطلاح «با کاربرد دوگانه» را که برای کمک بشردوستانه ضروری هستند، می‌گیرد و اجازه جمع‌آوری کمک از اسرائیل و کرانه‌ی باختری برای غزه را نمی‌دهد. این گروه حقوق بشری اسرائیلی که در زمینه محافظت از حق آزادی حرکت فلسطینیان به ویژه در نوار غزه فعالیت می‌کند، همچنین می‌گوید که اسرائیل از هماهنگ‌کردن ورود محموله‌های امدادی به غزه سر باز می‌زند، از اواخر اکتبر گذشته برق و آب را قطع کرده است، و همچنین «سوخت را محدود کرده و ویزاهای بشردوستانه را رد می‌کند». محاصره همه‌جانبه غزه این باریکه را با شدیدترین قحطی پس از جنگ جهانی دوم در جهان مواجه کرده است. به گفته برنامه جهانی غذا، مردم در حال مردن از گرسنگی هستند و نیمی از جمعیت غزه با بالاترین شاخص قحطی، یعنی «گرسنگی فاجعه‌بار» رویارو هستند.

فرمانده سابق نیروی انتظامی بندر انزلی را به اتهام قتل عمد مهران سماک به قصاص محکوم کردند

دادگاه نظامی یک قزوین حکم اعدام جعفر جوانمردی، فرمانده سابق نیروی انتظامی بندر انزلی را به اتهام قتل عمد مهران سماک، شهروند ساکن بندر انزلی صادر کرد. مهران سماک، شهروند ۲۷ ساله اهل بندر انزلی، نهم آذر ۱۴۰۱ در جریان تجمع اعتراضی مردم در پی بازی تیم‌های ایران و آمریکا در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲، بر اثر شلیک گلوله ساچمه‌ای از سوی جعفر جوانمردی، فرمانده انتظامی وقت بندر انزلی، جان باخت. جوانمردی بعدها از سمت خود برکنار و بازداشت شد. روزنامه شرق سه‌شنبه هشتم فروردین به نقل از مجید احمدی، وکیل خانواده سماک گزارش کرد که این سومین بار است که یک دادگاه نظامی به عنوان دادگاه تخصصی، حکم قتل عمد و مجازات اعدام برای متهم پرونده صادر کرده است. در خرداد ۱۴۰۲، وکیل خانواده سماک از صدور حکم اعدام برای این مامور نیروی انتظامی در دادگاه نظامی یک گیلان خبر داده بود. شعبه ۲۶ دیوان عالی کشور مدتی بعد این حکم را نقض کرده بود و پرونده جوانمردی برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض در قزوین ارسال شد. حالا دادگاه نظامی یک قزوین دوباره حکم به اعدام متهم داده است.

کشف دی‌ان‌ای ببر جاوایی در یک تار مو – اندونزی عملیات جستجو برای این گونه منقرض‌شده را آغاز کرد

در اندونزی شواهدی به دست آمده که می‌تواند نشانه‌ای باشد از این‌که ببر جاوایی هنوز وجود دارد. در پی این خبر، مقام‌های این کشور عملیات جستجو برای از نو یافتن این گونه را که پیشتر به عنوان گونه منقرض‌شده طبقه‌بندی شده بود آغاز کرده‌اند. تاکنون تصور می‌شد که این گونه حیوانی در دهه ۱۹۸۰ منقرض شده است. وزارت محیط زیست اندونزی سه‌شنبه ۲۷ مارس / ۸ فروردین، از آغاز تعقیب ردپای ببر جاوایی خبر داد. این عملیات با کار گذاشتن تله‌های دوربینی و ردیابی گسترده دی‌ان‌ای انجام خواهد شد. به گزارش خبرگزاری الجزیره، این جستجو در واکنش به مطالعه‌ای آغاز شده است که هفته گذشته آژانس ملّی پژوهش و نوآوری اندونزی آن را منتشر کرد. بر اساس این مطالعه، آزمایش‌ها نشان می‌دهد که تار مویی که سال ۲۰۱۹ در جاوای غربی کشف شده بود با ویژگی‌های دی‌ان‌ای این گونه منقرض‌شده مطابقت داشته است. در این مطالعه که انتشارات دانشگاه کمبریج منتشرش کرده است آمده که یکی از ساکنان آن منطقه گزارش کرده بود که در مزرعه‌ای در نزدیکی شهر سوکابومی در استان جاوای غربی، یک ببر جاوایی را دیده است. پس از این خبر، روستاییان چندین رشته مو را از یک حصار جمع کردند. روی این حصار نیز آثار ردپا و چنگال وجود داشته است. ببرهای بومی جاوا در دهه ۱۹۸۰ و ببرهای بومی بالی در دهه ۱۹۴۰ در نتیجه شکار و نابودی جنگل‌ها برای ساخت مزارع کشاورزی، محو شده بودند. از آن زمان، فقط ببرهای بومی سوماترا در مجمع‌الجزایر اندونزی باقی مانده‌اند. با این‌حال، ببرهای سوماترا نیز به خاطر علاقه شکارچیان به اعضای بدن آن‌ها، در معرض خطر انقراض‌اند.

معاون وزارت دادگستری: براساس آمار غیررسمی بین ۸ تا ۱۰ میلیون ایرانی در خارج از کشور هستند

عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری جمهوری اسلامی چهارشنبه ۸ اسفند در حالی‌که از لایحه «حمایت از ایرانیان خارج از کشور» سخن می‌گفت به تعداد ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: «براساس آمار رسمی و پژوهشی حدود پنج میلیون ایرانی و براساس آمار غیررسمی بین هشت تا ۱۰ میلیون ایرانی در خارج از کشور حضور دارند.» جلالیان شمار ایرانیان مخالف حکومت در خارج از کشور را که به‌گفته او «احتمالاً دارای مشکلات امنیتی هستند»، «زیر یک درصد و خیلی کم» عنوان کرد و با اشاره به بازگشت ایرانیان به کشور گفت مشکل آن‌ها «قابل حل است». او افزود: «موضوع مورد تأکید من درباره نگرانی و حساسیت‌های دستگاه‌های امنیتی درباره لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور است؛ دستگاه‌هایی که قانون هم به آ‌ن‌ها اجازه ورود به موضوع را داده و حق دارند که حساسیت‌هایی به این موضوع داشته باشند.» عسکر جلالیان گفت در همین رابطه در کمیسیون دولت هنگام بحث درباره لایحه «حمایت از ایرانیان خارج از کشور» وزیر اطلاعات و وزیر دفاع هم حضور داشتند. او تأکید کرد که درها را باید باز کرد و «با هر فرد مجرم در چارچوب قانون و رأفت اسلامی نگریسته و موضوع رسیدگی شود». معاون وزارت دادگستری در حالی از «رأفت اسلامی» سخن می‌گوید که مسئولان امنیتی بارها ایرانیان خارج از کشور به‌ویژه ایرانیان دوتابعیتی را که برای دیدار خانواده‌های خود به کشور رفته و جرمی هم مرتکب نشده بودند بازداشت کرده و ماه‌ها در زندان نگه داشته‌اند. مسئولان حکومتی بیشتر آن‌ها را به اتهاماتی نظیر جاسوسی برای کشورهای بیگانه متهم کرده‌اند اما از آن‌ها برای معاملات بین‌المللی خود و باج‌گیری از کشورها استفاده کرده‌اند.

در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۱۷ کولبر کشته و زخمی شدند

در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۱۷ کولبر در استان‌های کرمانشاه، کردستان و آذربایجان‌ غربی، بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی، انفجار مین و سرمازدگی کشته و زخمی شدند. به گزارش کولبرنیوز تنها در مرز نوسود ۱۳ کولبر بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی زخمی شدند. کولبرنیوز نام ۱۰ نفر از آن‌ها را احسان نظری، رضا نظری، متین حسینی، محمد محمودی، محمد یوسفی، یاسین (نام خانودگی نامشخص)، امید شمسی، سامان رستمی، شیرکو حبیبی و غلامرضا فیضی اعلام کرده است. همچنین سه‌شنبه هفتم فروردین‌ماه نیروهای هنگ‌ مرزی جمهوری اسلامی در نوار مرزی بانه، با شلیک به سمت کولبران، یک کولبر به نام جبار نادری، ۳۷ ساله و اهل مریوان را از ناحیه پا مجروح کردند. روز سه‌شنبه در نوار مرزی سردشت نیز دو کولبر به نام‌های رئوف احمدی ۳۹ ساله و جبار احمدزاده ۲۸ ساله بر اثر انفجار مین در کوهستان بُلفَت در نوارمرزی سردشت مجروح شدند. همچنین پیکر سعید سلوسی کولبری که پنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ حین کولبری مفقود شده بود چهارشنبه هشتم فروردین‌ماه پس از دو روز جست‌وجو پیدا شد. او بر اثر سرمازدگی جان باخت. کولبرنیوز افزوده است که شامگاه دوشنبه ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ نیز نیروهای مرزبانی عراق (حرس‌الحدود) در مرز بیاره اقلیم کردستان و نوسود ۱۲ کولبر را بازداشت کردند. براساس آمار کولبرنیوز از ابتدای سال تا ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در مجموع ۱۰ کولبر کشته و زخمی ‌شدند. در سال ۱۴۰۲ شمار کشته و زخمی‌شدگان کولبر در نوارمرزی کردستان ۹۰ درصد افزایش داشت.

حمله پلیس ضد‌شورش اردن به معترضانی که در نزدیکی سفارت اسرائیل تجمع کرده بودند

پلیس ضدشورش اردن به ده‌ها تظاهرکننده که می‌خواستند به سمت سفارت اسرائیل در امان، پایتخت این کشور راهپیمایی کنند، حمله و شماری از آن‌ها را دستگیر کرد. بیش از دو هزار معترض اواخر روز سه‌شنبه، ۷ فروردین/ ۲۶ مارس در سومین روز از تظاهراتی که در اطراف سفارت اسرائیل در منطقه رباعه در پایتخت اردن برگزار می‌شود، حضور داشتند. در روزهای گذشته هم پلیس اردن با خشونت بسیار با معترضان برخورد کرده بود. سفارت اسرائیل که معترضان در برابر آن تجمع می‌کنند، مدت‌هاست که از زمان آغاز جنگ غزه محل تظاهرات حامیان فلسطین بوده است. رویترز نوشته است که بسیاری از تظاهرکنندگان شامگاه سه‌شنبه در حمایت از حماس شعار سر می‌دادند. مقامات اردنی نگران هستند که جنگ غزه محبوبیت جنبش حماس را در میان بسیاری از اردنی‌ها افزایش دهد. مقامات اردنی می‌گویند تظاهرات مسالمت‌آمیز مجاز است، اما آنها هیچ اقدام تخریبی و شورشی را تحمل نمی‌کنند. عفو بین‌الملل ماه گذشته از مقامات اردن خواست تا به سرکوب گسترده‌ صدها نفر از حامیان فلسطین در این کشور پایان دهد. اردن این افراد را به دلیل ابراز حمایت خود از فلسطینیان در غزه یا انتقاد از سیاست‌های دولت اردن در قبال اسرائیل بازداشت کرده‌اند. بسیاری از تظاهرکنندگان از انفعال مقام‌های اردن انتقاد می‌کنند و می‌گویند که مردم غزه با دست‌ خالی با قدرت نظامی اسرائیل روبه‌رو شده‌اند.