ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تسنیم: یکی از افراد پروژه فایل صوتی ظریف از آمریکا تقاضای پناهندگی‌ کرده است

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اعلام کرد که در مورد انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، «اطلاعات جدیدی» به‌دست آورده است. این خبرگزاری که سخنان ظریف را «تحریفات تاریخی و تحلیل‌های بسیار غلط از رابطه میدان با میز دیپلماسی» خوانده، یکی از «مسائل بسیار مهم» را نحوه افشای این فایل صوتی دانسته و نوشته است: «خبرنگاران تسنیم به اطلاعات جدیدی راجع به این موضوع دست یافته‌اند. همچنان‌که گفته شده این مصاحبه ذیل پروژه تاریخ شفاهی دولت آقای روحانی و با مسئولیت حسام‌الدین آشنا (مشاور حسن روحانی) انجام شده است. اما بر اساس اخبار حاصله، در میان افراد حاضر در این پروژه فردی نیز وجود داشته که چندی پیش از آمریکا تقاضای پناهندگی‌ کرده است!» تسنیم بدون نام بردن از این فرد افزوده است: «نهادهای امنیتی نیز درباره این پروژه، عوامل مشغول در آن و همچنین مخاطراتی که ممکن است به بیرون درز دادن این صحبت‌ها ایجاد کند به دولت تذکر داده‌اند. مشخصاً به آقای [محمود] واعظی رئیس ‌دفتر رئیس‌جمهور تذکر داده شده است. با این حال آقای واعظی صرفاً به امتناع شخص خودش از مصاحبه در این پروژه اکتفا می‌کند اما دولت مانع ادامه یا اصلاح این پروژه توسط حسام‌الدین آشنا نمی‌شود.» تسنیم همچنین افزوده است که این فایل صوتی «چندی بعد در بین بعضی سیاسیون حزبی اصلاح‌طلب دست به دست می‌شده و حتی در اختیار تقی کروبی و سپس حسین کروبی از فرزندان شخصیت‌های حاضر در فتنه ۸۸ نیز قرار گرفته بود.» یکشنبه ۴ اردیبهشت یک فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای از گفت‌وگوی سعید لیلاز، اقتصاددان حامی دولت با ظریف در اختیار رسانه‌ها و برخی شخصیت‌های مدنی در خارج از ایران قرار گرفت. چکیده آنچه ظریف در فایل گفت این بود که در ایران نیازها و الزامات میدان جنگ و به تعبیر روشن‌تر سپاه پاسداران بر دیپلماسی و منافع ملی تسلط دارد.

شمخانی در واکنش به فایل صوتی ظریف: دوگانه‌ای در اجرای سیاست‌های نظام در میدان و دیپلماسی وجود ندارد

در پی انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی وجود هرگونه «دوگانه‌ای» در اجرای سیاست‌های نظام را انکار کرد. شمخانی در توئیتر نوشت: «سیاست‌های قطعی نظام در میدان و دیپلماسی حاصل گفت‌وگوهای اقناعی و پنهان از نگاه زهرآلود نامحرمان و دشمنان بوده و هست. دوگانه‌ای در اجرای بدون تنازل این سیاست‌ها که منبعث از اصول قطعی انقلاب اسلامی است وجود ندارد.» یکشنبه ۴ اردیبهشت یک فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای از گفت‌وگوی سعید لیلاز، اقتصاددان حامی دولت با ظریف در اختیار رسانه‌ها و برخی شخصیت‌های مدنی در خارج از ایران قرار گرفت. چکیده آنچه ظریف در فایل گفت این بود که در ایران نیازها و الزامات میدان جنگ و به تعبیر روشن‌تر سپاه پاسداران بر دیپلماسی و منافع ملی تسلط دارد.

پایان اولین نشست دور جدید مذاکرات برجام در وین: توافق بر سر «تسریع» گفت‌وگوها

نشست کمیسیون مشترک برجام سه‌شنبه ۲۷ آوریل / ۷ اردیبهشت با حضور نمایندگان ایران، اتحادیه اروپا و ۱+۴ در وین از سر گرفته شد. وزارت خارجه ایران در توییتر از پایان اولین نشست از دور جدید مذاکرات برجام و توافق بر سر «تسریع» روند گفت‌وگوها و فعالیت گروه‌های کارشناسی برای بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات برجامی خبر داد. وزارت خارجه در توییتر نوشت: «در این جلسه حاضرین تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد. همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.» انریکه مورا، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در حساب توییتری خود گفت: «به وین بازگشتم، بحث‌های کارشناسان و تماس‌های جداگانه با ایالات متحده در هفته سوم گفت‌وگوها برای پیشبرد اهداف‌مان: پیوستن مجدد ایالات متحده به برجام و اجرای کامل توافق[برجام]». میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه هم در توییتر از توافق نظر جمعی بر سر احیای برجام خبر داد اما به مسئله بازگشت واشنگتن به برجام اشاره‌ای نکرد. او نوشت: «بحث‌ها ثابت کردند که طرف‌های نشست با یک هدف، یعنی احیای کامل توافق هسته‌ای برجام به شکل اصلی آن، هدایت می‌شوند. تصمیم گرفته شد که روند کار تسریع شود». پیش از این نشست، هیأت‌های ایران، روسیه و چین نشست دیگری را برگزار کردند. عباس‌ عراقچی، معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات وین پس از این جلسه در اینستاگرام نوشت روسیه و چین هم مانند ایران خواستار «رفع یک‌جای تحریم‌های آمریکا» هستند. نماینده روسیه نیز نشست سه‌جانبه با ایران و چین را «بسیار پربار» خواند.

عربستان اعلام کرد یک شناور بدون سرنشین بمب‌گذاری شده را در نزدیکی سواحلش رهگیری و منهدم کرده است

عربستان اعلام کرد یک قایق انتحاری را در نزدیکی سواحل این کشور شناسایی و منهدم کرده است. به گزارش خبرگزاری «سعودی پرس» (SPA) ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان سعودی سه‌شنبه ۲۷ آوریل/۷ اردیبهشت از انهدام یک قایق پر از مواد منفجره در سواحل بندر ینبع خبر داد. او گفت: «یک شناور سطحی بدون سرنشین حامل بمب صبح سه‌شنبه رهگیری و منهدم شد. واحدهای نیروی دریایی ارتش توانستند تحرکات شناور بمب‌گذاری‌شده را در سواحل عربستان سعودی رهگیری و نظارت کنند». به گفته او عربستان این شناور بدون سرنشین را که از راه دور کنترل می‌شده پیش از حمله نابود کرده است. سخنگوی وزارت دفاع عربستان همچنین گفت تحقیقات برای شناسایی این‌که چه کسی عامل حمله به عربستان سعودی‌ست، در جریان است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش‌ مبنی بر دیدار مخفیانه مقام‌های ایران با رئیس سازمان سیا در بغداد را تکذیب کرد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران سه‌شنبه ۷ اردیبهشت در مصاحبه با خبرگزاری امنیتی تسنیم گزارش‌های منتشرشده درباره دیدار پنهانی مقام‌های جمهوری اسلامی با ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا در بغداد را تکذیب کرد و آن‌ را «خبرسازی زرد» خواند. از سوی مقابل سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هم بدون تایید یا تکذیب سفر رئیس این سازمان به عراق، این گزارش‌ها را تکذیب کرد. مایکل روبین، از کارشناسان خاورمیانه موسسه «امریکن انترپرایز» دوشنبه، ۶ اردیبهشت‌، در گزارشی به نقل از چند منبع عراقی نوشته بود که رئیس سازمان سیا در روزهای اخیر سفر مخفیانه‌ای به بغداد داشته و در منزل شخصی فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق با مقام‌های ایرانی ملاقات و گفت‌وگو کرده است. در گزارش مذکور نامی از مقام‌های ایرانی برده نشده اما انتشار این گزارش با سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران همزمان شده که دوشنبه برای گفت‌وگو با مقام‌های عراقی به بغداد سفر کرده بود. تسنیم در این رابطه نوشته: «برنز چند روز قبل بغداد را ترک کرده بود و حضور او در بغداد همزمان با حضور مقام ایرانی نبوده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه ـ زمانی که برنز در بغداد نبوده است ـ وارد این شهر شد و بلافاصله با مقامات عراقی دیدار کرد که تصاویر آن منتشر شد.»

فرمانده سپاه اشنویه کشته شد

«روابط عمومی و تبلیغات سپاه شهدای آذربایجان‌غربی» سه‌شنبه ۷ اردیبهشت کشته‌شدن وحید زرافشان، فرمانده گردان ۳۱۰ سپاه اشنویه را تأیید کرد. در این بیانیه آمده که این فرمانده روز دوشنبه «در حین انجام مأموریت» و «براثر حادثه ناگوار امنیتی» کشته شده است. گزارش‌های تأییدنشده اما از قتل او توسط یکی از عوامل تحت امرش خبر داده‌اند که گفته می‌شود توسط زرافشان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و او سپس با شلیک شش گلوله فرمانده را به قتل رسانده است.

ظریف به کمیسیون امنیت ملی مجلس فراخوانده شد

خبرگزاری حکومتی فارس سه‌شنبه ۷ اردیبهشت به نقل از مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از احضار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه به مجلس خبر داد. ذوالنوری با اشاره به فایل صوتی منتشر شده از ظریف، اعلام کرد وزیر خارجه به خاطر «اظهارات خلاف مصالح و منافع ملی» به این کمسیون فراخوانده شده است. او گفت: «اظهارات اخیر وزیر امور خارجه برخلاف مصالح و منافع ملی کشور بود. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارات آقای ظریف را با حضور شخص آقای وزیر در کمیسیون مورد رسیدگی قرار می‌دهد.» یکشنبه ۲۵ آوریل/۴ اردیبهشت یک فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای از گفت‌وگوی سعید لیلاز با ظریف در اختیار رسانه‌ها و برخی شخصیت‌های مدنی در خارج از ایران قرار گرفت. چکیده سخنان ظریف این است که در ایران نیازها و الزامات میدان جنگ و به تعبیر روشن‌تر سپاه پاسداران بر دیپلماسی و منافع ملی تسلط دارد. انتشار این فایل صوتی با واکنش مقام‌های رسمی در ایران و همچنین در ایالات متحده آمریکا روبه‌رو شده است.

رستم قاسمی رسماً کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد

رستم قاسمی، وزیر نفت در دولت دهم و فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران، سه‌شنبه ۷ اردیبهشت در یک نشست خبری رسماً اعلام کرد که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌شود. قاسمی در بیانیه‌ای که با نخستین ابیات شاهنامه فردوسی آغاز شده، ضمن اعلام این‌که ایران «در شرایطی خاص و تعیین‌کننده قرار گرفته» است، گفت در چنین شرایطی نباید کشور را «به نااهلان و ناتوانان بسپاریم». قاسمی همچنین افزود: «حل مشکلات کشور با مماشات و کلمات نخ‌نما شده‌ای مانند اصلاح امور و امثالهم حل نخواهد شد». او راه حل را تشکیل یک «دولت جوان انقلابی» و «مقتدر»، تبدیل «اقتصادِ امنیتی به امنیتِ اقتصادی»، «دیپلماسی التماس به دیپلماسی اقتدار» و «فرهنگ بخشنامه‌ای به فرهنگ مردمی» دانست. رستمی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به‌عنوان رهبری «مقتدر» یاد کرد که به‌گفته او «سیاستمدارانِ بزرگ دنیا جلوی ایشان سر تعظیم فرود می‌آورند». او همچنین گفت آماده است تا با کمک قوه قضاییه که به‌گفته او «حرکت‌های خوبی» را آغاز کرده «مسببین خون جوانانی که بی‌دلیل و به‌خاطر سوءمدیریت داخلی و سوءاستفاده دشمنان خارجی بر زمین ریخته شد» را به مردم معرفی کند. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۸ خرداد سال جاری همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد. در این دوره حضور نظامیان و فرماندهان سپاه پاسداران در میان کاندیداها مشهود است.

سخنگوی قوه قضاییه خارج شدن بابک زنجانی از کشور را تکذیب کرد

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه سه‌شنبه ۷ اردیبهشت در چهل و دومین نشست خبری خود ادعاهای منتشر شده درباره خروج بابک زنجانی از ایران را تکذیب کرد. اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره ادعای تعدادی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در زمینه خروج بابک زنجانی از کشور گفت: «ادعای مطرح شده صحت ندارد. تعجب می‌کنیم از کسانی که خود آگاه و سیاستمدار و مدعی رسیدن به مقامات عالی هستند اما بر اساس شنیده غیرواقعی اخبار کذب را مطرح می‌کنند. خروج از کشور نامبرده صحت ندارد.» سخنگوی دستگاه قضایی ایران درباره آخرین وضعیت بازگشت اموال بابک زنجانی به کشور هم گفت که بخشی از اموال و دارایی‌های او به وزارت نفت ارسال شده و «تیمی قوی» تلاش می‌کند تا تعیین تکلیف اموال او را در خارج از کشور انجام دهند اما شرایط عمومی حاکم بر کشورها در حوزه کرونا و برخی محدوریت‌های دیگر باعث طولانی شدن این فرایند شده است‌. به گفته اسماعیلی انتخاب تیم منتخب برای شناسایی اموال زنجانی همچنان ادامه دارد. بابک زنجانی به عنوان «مفسد اقتصادی» به اعدام محکوم شده اما محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور پس از اعلام شدن حکم قطعی او گفت تا زمانی که تکلیف اموال و دارایی‌های زنجانی مشخص نشود و به بیت‌المال برنگردد، حکم او اجرا نمی‌شود.

رسیدگی قوه قضاییه به پرونده قطع درختان یک باغ در حوالی سنندج

سخنگوی قوه قضاییه در چهل و دومین نشست خبری خود از رسیدگی قضایی به پرونده قطع شمار زیادی درخت در سنندج خبر داد. غلامحسین اسماعیلی روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه با اشاره به اینکه تعداد درختان قطع شده در سنندج دو هزار اصله نبوده و بسیار کمتر بوده است، گفت: «با قطع اشجار تحت هر عنوان مخالفیم و یک درخت هم برای ما یک درخت است. پیگیری جدی از ناحیه همکاران در شهرستان سنندج انجام شده است و گمانه‌هایی در ارتباط با مقصران این حادثه وجود دارد.» پیش از این هم معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کردستان گفته بود خبرهایی که درباره قطع دو هزار و ۳۰۰ اصله درخت یک باغدار سنندجی در فضای مجازی و شبکه استانی کردستان منتشر شده صحت نداشته و ۶۰۰ اصله درخت این باغدار قطع شده است. محمدصالح احمدی گفته بود صاحب یکی از باغ‌های روستای «سو» از توابع سنندج به دلیل قطع درختان ثمردار باغ خود به پلیس مراجعه کرده است. برخی رسانه‌ها از این فرد با عنوان جانباز یاد کرده‌اند و سخنگوی قوه قضاییه هم در تأکیدی بی‌ارتباط با موضوع، او را «ایرانی مسلمان» معرفی کرد. به گفته احمدی قطع درختان با مته موتوری انجام شده و سازمان جهاد کشاورزی استان برای اختصاص ۵۰۰ اصله نهال هلو به این کشاورز خسارت دیده اعلام آمادگی کرده اما باغدار این پیشنهاد را نپذیرفته است: «برآورد خسارت وارد شده به این باغدار هنوز به طور قطعی مشخص نشده است چرا که این مهم بر اساس نوع، گونه و سن درختان انجام می‌شود و طی چند روز آینده اعلام خواهد شد.» بر اساس گزارش ایرنا، صاحب باغ ارزش درختان قطع شده را پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال برآورد کرده‌. پخش شدن تصاویری از درختان قطع شده این باغ در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشته و کاربران خواستار پیگیری و رسیدگی سریع این موضوع از سوی نهادهای مرتبط شده‌اند. روستای سو در پنج کیلومتری سنندج و در محور سنندج کامیاران واقع شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها: قاچاق چوب در ایران ۳۵ درصد افزایش داشته است

سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران گفت: «در سال ۹۹ حجم کشفیات چوب قاچاق‌شده توسط نیروهای جنگل‌بانی نسبت به سال ۹۸ به میزان ۳۵ درصد افزایش یافت.» عباس‌نژاد با اشاره به افزایش شدید قیمت چوب در کشور اعلام کرد: «شرایط به‌گونه‌ای است که افراد می‌توانند با قطع یک درخت جنگلی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان سود کسب کنند و طبیعی است در این وضعیت، بسیاری از متخلفان به جای آن که خود را به دردسرهای قاچاق موادمخدر بیندازند، به دنبال قاچاق چوب می‌روند.» فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری دلیل افزایش قاچاق چوب را افزایش فقر و بیکاری در کشور دانست و افزود: «افزایش افسارگسیخته آمار صنایع چوب و شرایط دشوار واردات چوب برای این کارخانجات، به همراه رشد شدید نرخ چوب از جمله عواملی است که منجر به بالا رفتن آمار قطع درختان جنگلی و قاچاق چوب شده است.» عباس‌نژاد پیش از این گفته بود در هفت ماه نخست سال ۹۹ در مقایسه با سال قبل قاچاق چوب ۲۰ درصد افزایش یافته است. بنابر آمارهای رسمی در زمینه بهره‌برداری غیرقانونی از منابع جنگلی در ایران، میزان قاچاق چوب یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعبی در سال تخمین زده می‌شود. اما به دلیل عدم کنترل بر تمام عرصه‌های جنگلی و نبود برآورد دقیق از میزان قطع درختان، حدس زده می‌شود میزان قاچاق و برداشت چوب بسیار بیشتر از رقم رسمیِ اعلام شده و حتی تا دو برابر این مقدار باشد.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی درباره صوت ظریف: مصاحبه‌های محرمانه ایده شخص رئیس جمهوری بود

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه با همشهری آن‌لاین درباره صوت افشا شده ظریف گفت: «اشتباه اصلی را در این روند سیستم ریاست‌جمهوری انجام داده است. این ایده شخص رئیس‌جمهور که وزرا را مکلف و وادار به انجام گفت‌وگوی عملکردی‌ کند که ناگفته‌هایشان را در زمان مسئولیت بگویند، ایده خوب و دردسرسازی بود که حالا هم کمی دردسرساز شده است.» یکشنبه ۲۵ آوریل/۴ اردیبهشت یک فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای از گفت‌وگوی سعید لیلاز با ظریف در اختیار رسانه‌ها و برخی شخصیت‌های مدنی در خارج از ایران قرار گرفت. چکیده آنچه که ظریف می‌گوید این است که در ایران نیازها و الزامات میدان جنگ و به تعبیر روشن‌تر سپاه پاسداران بر دیپلماسی و منافع ملی تسلط دارد. مرعشی در ادامه مصاحبه با همشهری گفت: «متأسفانه سیستمی که آقای حسام‌الدین آشنا برای جمع‌آوری این گفت‌وگوها پیاده کرده و به‌کار گرفته بودند سیستم امنی نبود. بردن وزرا به یک استودیو در باغ کتاب تهران و گرفتن ناگفته‌های عملکردی از اعضای هیأت دولت کار پرریسکی است و دسترسی خیلی‌ها را به این فایل تسهیل کرده. الان مشخص نیست مخالفان ظریف این کار را کرده‌اند یا دلواپسان یا موافقان ظریف و یا نفوذی‌های خارجی. این روند کاری بود که مراقبت و امنیت بیشتری را می‌طلبید.» به گفته مرعشی این مصاحبه‌ها ‌جز گفت‌وگوی وزیر اطلاعات که در وزارت اطلاعات و توسط «بچه‌های آن مجموعه» انجام شده، در یک استودیو در باغ کتاب بوده است. سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در ادامه افزود: «حتما نمایندگان جبهه پایداری عصبانیتشان را بروز خواهند داد و شاید طرح استیضاح او را هم به جریان بیندازند. اما آنچه ما از جریان اصولگرا شنیده‌ایم این است که می‌خواهند تدبیر کنند چگونه اعلام موضع کنند و نمی‌خواهند به‌گونه‌ای واکنش نشان دهند که در آستانه انتخابات از آن ضرر ببینند.»

متکی، وزیر خارجه اسبق در واکنش به صوت ظریف: روس‌ها زیر تأثیر فکری رهبر جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی هستند

منوچهر متکی، وزیر اسبق امور خارجه در مصاحبه با خبرگزاری مهر درباره صوت منتشر شده از محمد جواد ظریف گفت: «ورود روسیه به صحنه سوریه اگر چه سال‌ها دیر و با تأخیر انجام شد اما نشان داد روسیه به آرامی از لاک خود بیرون می‌آید و این نگاه در روسیه برای مناسبات با ایران همانطور که پیش از این به آن اشاره کردم، بخشی به واسطه تحلیل‌ها و استدلال‌های مقام معظم رهبری و بخش دیگر به واسطه دیپلماسی حاج قاسم سلیمانی بود.» یکشنبه ۲۵ آوریل/۴ اردیبهشت یک فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای از گفت‌وگوی سعید لیلاز با ظریف در اختیار رسانه‌ها و برخی شخصیت‌های مدنی در خارج از ایران قرار گرفت. در بخشی از این صوت، ظریف می‌گوید پوتین خودش تصمیم گرفته بود به سوریه وارد شود و به این ترتیب نیروی زمینی ایران را هم به جنگ کشید. متکی در پایان مصاحبه با مهر گفت: «گفت‌وگوی حاج قاسم با پوتین و دعوت او به منازعه سوریه، تیر خلاصی بود برای اینکه روسیه را متقاعد کند به این میدان وارد شود. بسیار متأسفم که این مصاحبه برای کسی که آمریکا او را ترور نظامی کرد، یک ترور سیاسی ناجوانمردانه بود.» ظریف در بخش دیگری از صوت افشا شده می‌گوید: « وقتی روس‌ها فهمیدند برجام دارد به نتیجه می‌رسد، پیشنهادات جدید دادند. ما با واژه اسنپ بک به متنی رسیده بودیم. اما متنی به ما رسید که روسیه و فرانسه آن را توافق کردند. من متن را دیدم و گفتم این متن بسیار خطرناک است و بر اساس این متن باید هر شش ماه باید از شورای حکام برای ادامه برجام رای بگیریم.»

واکنش دفتر خامنه‌ای به صوت ظریف: انتشار یک جلسه روضه‌خوانی، نخستین واکنش ظریف: نگران خدا و مردم باشید

دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به طرح اسم موضوع قاسم سلیمانی پس از انتشار مصاحبه جنجالی ظریف ویدئوی یک جلسه روضه‌خوانی را منتشر کرد. روضه‌خوان در آغاز این مراسم می‌گوید: جگرم بی‌قرار و درمانده است/در رگم شور خون فرمانده است. یکشنبه ۲۵ آوریل/۴ اردیبهشت یک فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای از گفت‌وگوی سعید لیلاز با ظریف در اختیار رسانه‌ها و برخی شخصیت‌های مدنی در خارج از ایران قرار گرفت. چکیده آنچه که ظریف می‌گوید این است که در ایران نیازها و الزامات میدان جنگ و یا به تعبیر روشن‌تر نیازها و الزامات سپاه پاسداران بر دیپلماسی و منافع ملی تسلط دارد. روزنامه کیهان که زیر نظر حسین شریعتمداری، نماینده خامنه‌ای منتشر می‌شود، فایل صوتی ظریف را «مصاحبه مثلا محرمانه» و «جفا در حق سلیمانی و نظام» خواند و نوشت: «او در این مصاحبه، عملکرد قاسم سلیمانی را زیر سئوال برده و به دروغ، این عملکرد و عملکرد نیروهای نظامی را موجب ناکامی ‌برجام معرفی می‌کند.» عباس عبدی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در مقاله‌ای در روزنامه اعتماد در واکنش به انتشار فایل صوتی ظریف نوشت: «شايد مجموعه سخنان ظريف ذاتا واجد نكته‌ای نبود كه بسياری ندانند، ولی انتشار آنها از زبان ظريف مشكل پيش آورده است.» عبدی می‌نویسد: «این فایل صوتی يک چيز را با صدای بلند فرياد می‌زند: آقايان اين طوری نمی‌شود حكمرانی كرد.» محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نخستین واکنش خود در اینستاگرام صوتی را منتشر کرد. او در این صوت می‌گوید: «معتقدم کاری به تاریخ نداشته باشید، چون خطاب به تاریخ می‌گویم، خیلی نگران تاریخ نباشید. نگران خدا و مردم باشید.»