نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک زن جوان در مشهد بر اثر کتک‌های همسرش ۱۰ روز به کُما رفت

به‌گزارش خبرگزاری رکنا، زن ۲۷ ساله‌ای در مشهد بر اثر کتک‌های شدید همسرش ۱۰ روز به کما رفت. براساس این گزارش، این زن جوان پس از بیرون آمدن از کما و شکایت از همسرش گفت هنگام ازدواج ۱۵ سال بیشتر سن نداشت و همسرش نیز ۱۷ ساله بود. او گفت: «همسرم بسیار بدبین و بددل بود و به من سوء ظن داشت چرا که مدعی بود بعد از ازدواج هم ممکن است به جوان دیگری لبخند بزنم.» به‌گفته زن جوان، این سوء ظن‌ها با به‌دنیا آمدن دخترش بیشتر شد و چند ماه بعد درگیری‌های این دو شدت گرفت تا جایی که در یک نیمه‌شب همسرش آن‌قدر او را کتک زد که به اغما رفت. این زن جوان افزود تاکنون چندین بار مورد عمل جراحی قرار گرفته است اما فقط نگران وضعیت دخترش است که نزد همسرش زندگی می‌کند. پرونده این ماجرا به مراجع قضایی ارسال شده و تحقیقات در این‌باره ادامه دارد. سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر در ایران به دلیل جراحت‌ها و آسیب‌های ناشی از درگیری و نزاع به پزشکی قانونی رجوع کرده‌اند. در دوران کرونا نیز خشونت خانگی علیه زنان افزایش یافته است. در آبان‌ماه سال گذشته یافته‌های گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، شیراز و اهواز نشان می‌داد که حدود ۷۷ درصد زنان این مناطق در دوران همه‌گیری کرونا و قرنطینه خانگی حداقل با یک نوع خشونت مواجه شده‌اند.

دانشگاه هاروارد مسئولیت خود را در بهره‌بری از برده‌داری و همراهی در تداوم آن پذیرفت

دانشگاه هاروارد آمریکا، از معتبرترین دانشگاه‌های جهان، در گزارشی ۱۳۰ صفحه‌ای مسئولیت اخلاقی خود در تداوم برده‌داری را پذیرفت و اعلام کرد که در تاریخ خود از تجارت برده و نژادپرستی سود برده است. لارنس باکو، رئیس دانشگاه هاروارد در نامه‌ای به دانشجویان و کارکنان این دانشگاه نوشت: «هاروارد از اقداماتی که عمیقاً غیراخلاقی بود بهره برد و به‌نوعی این اقدامات را تداوم بخشید. در نتیجه، من معتقدم که ما مسئولیت اخلاقی داریم و تا جایی که می‌توانیم باید با آثار مخرب تداوم این اقدامات تاریخی بر افراد، هاروارد و جامعه مبارزه کنیم.» به همین منظور دانشگاه هاروارد قصد دارد صندوقی با ۱۰۰ میلیون دلار (۹۴ میلیون یورو) برای جبران این خسارت‌ها ایجاد کند. از این مبلغ برای ترویج پژوهش‌ها درباره نژادپرستی، ایجاد روابط نزدیکتر با مدارس عالی تاریخی سیاهپوستان و حمایت از دانشجویانی که از نوادگان بردگان هستند، استفاده خواهد شد. براساس گزارش دانشگاه هاروارد، در تاریخ این دانشگاه کارکنان آن از جمله چهار رئیس این دانشگاه، بیش از ۷۰ آمریکایی آفریقایی‌تبار و بومیان آمریکایی را تا سال ۱۷۸۳ که برده‌داری در آمریکا غیرقانونی شد به بردگی گرفتند. این گزارش همچنین افزوده است که دانشگاه هاروارد «از کمک‌های مالی گسترده تاجران برده سود برده است». تا قرن نوزدهم نیز رئیسان دانشگاه هاروارد و استادان برجسته آن اصلاح‌ نژادی را ترویج می‌کردند.

دیده‌بان حقوق بشر: افزایش فشار طالبان بر دختران دانش‌آموز در افغانستان برای «صرف‌نظر کردن» آن‌ها از تحصیل

سازمان دیده‌بان حقوق بشر چهارشنبه ۷ اردیبهشت / ۲۷ آوریل در گزارشی از وضعیت مدارس دخترانه در افغانستان، نوشته است پس از به قدرت رسیدن طالبان مدارس متوسطه دخترانه تنها در بلخ باز هستند اما در این مدارس نیز روزبه‌روز قوانین سخت‌گیرانه علیه آموزگاران و دانش‌آموزان بیشتر می‌شود. بنا به این گزارش اکنون در کلاس‌های مدارس دخترانه بلخ پوشش دانش‌آموزان طوری است که تنها چشم‌های آن‌ها دیده می‌شود. دانش‌آموزان حق ندارند کمربند ببندد و باید لباس آن‌ها آستین‌های بلند و گشاد داشته باشد. بنا به این گزارش، طالبان در تماس با مسئولان مدارس متوسطه دخترانه در بلخ خواهان اخراج معلمانی می‌شوند که قوانین سخت‌گیرانه و حجاب را رعایت نمی‌کنند. به‌گفته دانش‌آموزان و مسئولان آموزشی، طالبان در مدارس خبرچین‌های خود را دارند. یکی از دانش‌آموزان دختر به دیده‌بان حقوق بشر گفته است «همه دختران مکتب من بر این باورند که مقامات طالبان می‌خواهند آن‌قدر بر ما سخت‌گیری کنند که ما خود از تحصیل صرف نظر کنیم. اما تصمیم [ما] این است که اجازه ندهیم آن‌ها (طالبان) برنده این مسابقه شوند.» طالبان پس از تصرف افغانستان در ماه اوت ۲۰۲۱، آموزش دختران بالاتر از کلاس ششم را ممنوع کردند. سال گذشته فشارهای اجتماعی منجر به بازگشایی مدارس در ۹ ولایت شد؛ اما بسیاری از این مدارس پس از نقض وعده‌های طالبان مبنی بر بازگشایی تمامی مدارس در ماه مارس گذشته بسته شدند. طالبان گفته‌اند که هرگاه مطابق با شریعت اسلام و فرهنگ افغانی لباس مدارس طراحی شد، آنگاه براساس حکم رهبری طالبان، مدارس دخترانه باز خواهند شد.

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی به مسکو رفت

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی در رأس هیئتی متشکل از بخش‌های مختلف حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به مسکو رفت. هدف رستم قاسمی از این سفر دست‌یابی به توافق‌هایی در زمینه پروژه‌های مختلف حمل و نقلی و ترانزیتی و همچنین فعال‌سازی کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب و توسعه همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل است. همچنین افزایش پروازها، فعال‌سازی بنادر دو طرف، تفاهم در مورد استفاده از کریدور ریلی بندر چابهار تا روسیه و اجرایی کردن توافق برقی کردن راه آهن اینچه‌برون-گرمسار در دستور کار هیئت ایرانی در مسکو قرار دارد.

سفر خانواده قالیباف به ترکیه؛ آپارتمان نخریده‌ایم، شکایت می‌کنیم

احسان عسگری، مشاور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۶ اردیبهشت به خبرهای منتشر‌شده در مورد اینکه داماد و دختر قالیباف در استانبول ترکیه آپارتمان‌های لوکسی خریده‌اند، واکنش نشان داد. او نوشت که قالیباف بنا دارد از غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده سابق مجلس «به دلیل انتشار مطلب کذب و تشویش اذهان عمومی و تکرار یک ادعای تکذیب‌شده» شکایت کند. ایمن‌آبادی ساعتی پیش از انتشار این توییت در مصاحبه با یک رسانه داخلی گفته بود اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد خانواده رئیس‌مجلس جمهوری اسلامی در سفر به ترکیه دست‌کم دو آپارتمان خریده‌‌اند. ساعتی بعد نیز تصاویری از یک قرارداد خرید ملک در ترکیه منتشر شد که در آن امیررضا بحیرایی، داماد باقر قالیباف در تاریخ ۱۸ آوریل آن را امضا کرده است. موضوع سفر خانواده قالیباف به ترکیه در روزهای گذشته در مرکز توجه افکار عمومی در ایران قرار داشته است. وحید اشتری، از فعالان رسانه‌ای جریان «عدالت‌خواه» که بخشی از بدنه اصولگرایان هستند برای نخستین بار فاش کرد که زهرا مشیر استخاره، مریم قالیباف و امیررضا بحیرایی در سفری چند روزه به ترکیه با چندین چمدان وسایل و پوشاک نوزاد بازگشته‌اند. هنوز محمدباقر قالیباف در مورد این موضوع واکنشی نشان نداده است و این پسر و مشاوران او هستند که در روزهای گذشته تلاش کرده‌اند از حجم اخبار منفی در مورد قالیباف بکاهند.

کانون منتقدان فیلم آلمان با ترجمه و انتشار نامه سرگشاده سینماگران زن ایرانی از آنان حمایت کرد

کانون منتقدان فیلم آلمان با ترجمه و انتشار نامه سرگشاده سینماگران زن ایرانی از آنان حمایت کرده است. ۱۲ فروردین بیش از ۸۰۰ زن سینماگر ایران با انتشار بیانیه‌ای خواستار تشکیل کمیته‌ای مستقل در خانه سینما برای بررسی آزار و خشونت جنسی در پشت صحنه سینمای ایران شدند. زنان سینماگر می‌گویند خشونت‌های جنسی سیستماتیک و گسترده است و ساز و کاری هم برای بازدارندگی پیش‌بینی نشده. خانه سینما پیشنهاد داده بود که به این شکایت‌ها در شورای صیانت بررسی شود. زنان سینماگر معترض اما این پیشنهاد را رد کردند و نوشتند: «لازم است درخواست مندرج در بیانیه “زنان سینماگر علیه خشونت جنسی” که به امضای بیش از سیصد زن دست اندرکار سینما رسیده، شفاف گردد: هدف، تشکیل یک نهاد مستقل از مناسبات داخلی خانه سینما (شامل حقوقدان، روانشناس، متخصص حوزه جنسیت، متخصص مدیریت منابع انسانی، متخصص حوزه خشونت جنسی و سینماگر) است.» چنین بود که امضاکنندگان خود دست به کار شدند، کمیته‌ای مستقل متشکل از پنج فیلمساز تشکیل داده و آن را مأمور پیگیری مطالبات فیلمسازان زن کردند. اعضای این کمیته عبارت‌‌اند از: هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال جیرانی. جشنواره بین‌المللی فیلم زنان دورتموند و کلن آلمان نیز قبل از آن همبستگی کامل خود را با سینماگران زن ایرانی اعلام کرده بود. جشنواره بین‌المللی فیلم زنان دورتموند+کلن با انتشار بیانیه‌‌ای اعلام کرده است: «ما ضمن حمایت از خواسته سینماگران زن ایرانی برای تحت پیگرد قانونی قرار دادن مجرمان، بر حق همه مردم برای داشتن یک محیط کار امن که باید عاری از قلدری، خشونت و باج‌خواهی جنسی باشد تأکید می‌کنیم.»