ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت محافظه‌کار #اتریش با رأی عدم اعتماد #پارلمان سقوط کرد

اکثریت نمایندگان پارلمان اتریش دوشنبه ۶ خرداد / ۲۷ مه پس از سه ساعت گفت‌وگو با رأی عدم اعتماد خود به دولت محافظه‌کار سباستین کورتس، صدر اعظم این کشور، موجب سقوط آن شدند. این نخستین بار در تاریخ اتریش است که یک دولت به این شکل ساقط می‌شود. اکنون الکساندر فان در بلن، رئیس‌جمهوری اتریش، تا برگزاری انتخابات بعدی در ماه سپتامبر رئیس دولت جدید را منصوب می‌کند. او می‌تواند برای ادامه کار، کابینه را در این مدت هدایت کند. سباستین کورتس، از حزب مردم اتریش هفته گذشته از ادامه همکاری با قائم مقام خود هاینتس کریستین اشتراخه از حزب راست افراطی آزادی سر باز زد. ۲۷ اردیبهشت / ۱۷ مه ویدئویی منتشر شد که آینده ائتلاف را مورد شک و تردید قرار ‌داد. این ویدئو اشتراخه را در سال ۲۰۱۷ و پیش از انتخاباتی که او را به قدرت رساند، در حال دیدار با یک زن از یک خانواده الیگارش روس نشان می‌داد. در این ویدئو اشتراخه در ازای دریافت حمایت مالی و سیاسی، قول جور کردن قراردادهایی با یک شرکت را می‌داد. اشتراخه که از دولت استعفا داد تمام وزیران راست افراطی نیز از کابینه خارج شدند.

#روسیه از طرح امضای پیمان عدم تجاوز بین ایران و کشورهای #خلیج_فارس استقبال کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور از طرح ایران برای امضای پیمان عدم تجاوز با کشورهای منطقه خلیج فارس حمایت می‌کند. او چنین توافقی را گام نخست در تنش‌زدایی در منطقه خواند. لاوروف در همین حال تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای اعزام یک هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی به خلیج فارس را موجب افزایش خطر تنش در منطقه دانست. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران یکشنبه ۵ خرداد / ۲۶ مه در عراق خواستار امضای یک «معاهده عدم تعرض با کشورهای حوزه خلیج فارس» شد. او گفت که تهران در برابر هر گونه تعرض نظامی یا اقتصادی از خود دفاع می‌کند. سرگئی لاوروف از امیدواری روسیه برای بهبود اوضاع در منطقه خلیج فارس سخن گفت و افزود: «روسیه از دیرباز معتقد بوده که نظریه امنیتی خلیج فارس با شرکت کشورهای عربی منطقه و ایران شکل می‌گیرد.» روسیه از متحدان اصلی جمهوری اسلامی ایران در جهان است. این دو کشور در سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کنند.

شمار فرانسوی‌های عضو #داعش که در عراق محکوم به #اعدام شده‌اند، به چهار نفر رسید. #فرانسه تلاش می‌کند این احکام اجرا نشوند

دادگاهی در #عراق روز دوشنبه ۲۷ مه/ ۶ خرداد، یک فرانسوی دیگر را به اتهام عضویت در #گروه_دولت_اسلامی (#داعش) به #مجازات_مرگ محکوم کرد. به گزارش اسوشیتد پرس، پیش از این هم سه فرانسوی که یک منبع عراقی گفته اولین کسانی هستند که از سوریه به عراق آورده شده‌اند، به اعدام محکوم شدند. پیش از اعلام چهارمین حکم اعدام اما وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای تاکید کرد پاریس با اعدام مخالف است و سفارت فرانسه در عراق بر اساس جایگاهی که برای ارائه اقدامات حفاظتی-کنسولی دارد، اقدامات لازم را به منظور ابراز موضع علیه مجازات مرگ انجام می‌دهد: «به استقلال مسئولان عراقی احترام می‌گذاریم و اعضای داعش باید پاسخگوی جرایمی باشند که در عراق مجازات اعدام در پی دارد، اما با این حکم و اجرای آن مخالفیم.» دولت فرانسه پیش از این تاکید کرده بود شهروندان زندانی‌ این کشور در عراق یا سوریه که برای داعش جنگیده‌اند، باید در همانجا محاکمه شوند؛ هر چند ممکن است با خطر اعدام روبه‌رو باشند. گروه‌های حقوق بشری از دیگر معترضان به این دادگاه و رای آن هستند. به گفته آنان این دادگاه‌ها اغلب متکی به «شواهد یا اعترافاتی» هستند که «زیر فشار» گرفته می‌شوند. چهار فرانسوی محکوم به مجازات مرگ اما بخشی از یک گروه فرانسوی ۱۲ نفره‌ هستند که در #سوریه دستگیر شدند. نیروهای دموکراتیک سوریه، مورد حمایت آمریکا، پس از دستگیری این افراد در ماه فوریه، آنان را به عراق منتقل کردند. خبرگزاری فرانسه هویت سه نفر اول محکوم شده به اعدام را «کوین گونو»، «لئونارد لوپز» و «سلیم ماکائو» اعلام کرده است. آنها ۳۰ روز فرصت خواهند داشت تا به رای صادر شده در دادگاه اعتراض و تقاضای تجدید نظر کنند. گزارش‌ شده است دیپلمات‌های فرانسوی به محکومان تضمین داده‌اند پاریس پیش از درخواست تجدیدنظر هم به اقدامات قانونی دست خواهد زد. عراق از جمله کشورهایی‌ست که سالانه شمار زیادی از افراد در آن اعدام می‌شوند. در سال ۲۰۱۸ دست‌کم ۵۲ نفر در این کشور اعدام شدند: رتبه پنجم بیشترین اعدام‌ها پس از چین، ایران، عربستان سعودی و ویتنام.

ماموران امنیتی #نرگس_محمدی را پس از انجام عمل و پیش از پایان روند مداوا از بیمارستان به #زندان برگرداندند

#تقی_رحمانی، فعال سیاسی مقیم فرانسه از بازگردانده شدن همسرش #نرگس_محمدی، روزنامه‌نگار و فعال مدنی، از بیمارستان به زندان پس از انجام عمل جراحی خبر داد؛ در حالی که او همچنان نیازمند مراقبت‌های پزشکی بوده است. رحمانی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت پزشکان معالج تصریح کرده‌اند نرگس محمدی به مراقبت نیاز داشته و روند مداوای او به نقطه مناسبی نرسیده بوده. این فعال سیاسی مقام‌های قضایی و امنیتی را مسئول سلامت همسرش دانست و نوشت فشارها برای بازگرداندن او به زندان ۳ روز ادامه داشته است. رحمانی پیش از این هم اعلام کرده بود با توجه به عمل برداشته شدن رحم نرگس محمدی و بيماری‌های ديگر او، این زندانی سیاسی بايد تحت نظر پزشكان باشد و به مرخصی استعلاجی نياز دارد تا روند درمان، موثر شود. حق درمان از جمله حقوق شهروندی است و تقی رحمانی بر همین اساس تاکید کرده که «زندانی هم شهروند است.» محمدی یک بار هم در تاریخ هفتم اردیبهشت ۹۷ به بیمارستان اعزام شده بود. محمود بهزادی‌راد، وکیل مدافع او به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته بود بر اساس نظر پزشکان متخصص که به صورت کتبی هم اعلام شده، باید هر چه سریع‌تر عمل جراحی برداشتن رحم روی نرگس محمدی انجام شود. نرگس محمدی، زندانی سیاسی، به اتهام تاسیس کمپین لگام (لغو گام به گام اعدام) و چند اتهام دیگر به ۱۶سال حبس محکوم شده است که ۱۰سال آن قابل اجراست. او چهارم مهر ماه سال گذشته به دلیل اطلاع از وضع نامساعد پدرش به مدت سه روز به مرخصی آمد و هشتم مهر ماه به زندان بازگشت. نرگس محمدی حدود هفت سال از ۱۰سال محکومیت خود را گذرانده و می‌تواند مشمول آزادی مشروط شود.

#محسن_اسدی استاد باستان‌شناسی در #دانشگاه یزد بازداشت شد

نیروهای امنیتی محسن اسدی، استاد دانشگاه یزد و برادر مجید اسدی زندانی سیاسی که در زندان رجایی‌شهر کرج به‌سر می‌برد را یکشنبه ۵ خرداد در محل کار خود در شهر یزد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیروهای امنیتی پس از بازداشت به منزل محسن اسدی رفته و ضمن تفتیش محل، شماری از لوازم شخصی از جمله لپ‌تاپ و کامپیوتر او را نیز ضبط کردند. محسن اسدی، مدرس باستان‌شناسی و میراث فرهنگی در دانشگاه یزد است. هنوز از دلایل بازداشت و محل نگهداری این استاد دانشگاه اطلاعی در دست نیست. مجید اسدی، برادر او از ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» در حال تحمل ۶ سال حبس تعزیری خود در زندان رجایی‌شهر کرج است.

تظاهرات جنبش اسلام‌ستیز #پگیدا در #آیندهوون هلند به خشونت کشیده شد

راهپیمایی اعضای جنبش اسلام‌ستیز «میهن‌پرستان اروپایی علیه اسلامی‌سازی مغرب‌زمین» (#پگیدا) یکشنبه ۲۶ مه / پنجم خرداد در شهر #آیندهوون #هلند به خشونت کشیده شد. این جنبش به هوادارانش فراخوان داده بود تا حدود ساعت ۷:۳۰ عصر یکشنبه به سوی مسجد الفرقان در آیندهوون راهپیمایی کنند و در برابر این مسجد، در ماه رمضان، استیک خوک بخورند. صدها معترض در تظاهراتی علیه فراخوان پگیدا راه آنها را سد کردند. شمار هواداران پگیدا چند ده تن توصیف شده است. رسانه‌های هلندی می‌گویند شماری از این جوانان را جوانان ترک‌تبار تشکیل می‌دادند که پرچم ترکیه را در دست داشتند و به سوی هواداران پگیدا و پلیس سنگ پرتاب کردند. پس از درگیری دو طرف،‌ با مداخله پلیس، راهپیمایی پگیدا به دلیل ناتوانی در «تأمین امنیت» آن متوقف شد. پلیس ۱۲ تن از معترضان به راهپیمایی پگیدا را دستگیر کرد. جنبش پگیدا اکتبر ۲۰۱۴ در شهر درسدن ‌آلمان به راه افتاد و در برخی دیگر از کشورهای اروپایی همچون اتریش و هلند گسترش یافت. شمار هواداران و فعالیت‌های این جنبش نسبت به آغاز آن کمتر شده است اما ناظران ظهور آن را در موفقیت متعاقب راست افراطی در انتخابات پارلمانی آلمان مؤثر ارزیابی کرده‌اند.

سه #کارگر در آتش‌سوزی یک کارگاه کفش در خیابان #سپهسالار تهران مصدوم شدند

در #آتش‌سوزی در یک کارگاه کفش در خیابان #سپهسالار (خیابان صف) سه #کارگر در محاصره آتش قرار گرفته و مصدوم شدند. حادثه شامگاه یکشنبه پنجم خرداد در یک ساختمان سه طبقه و شش واحدی در کوچه آزادی رخ داده است که تمام واحدهای آن کاربری تولید و یا انبار کیف و کفش داشته‌اند. به گزارش سازمان آتش‌نشانی تهران، در یکی از این واحدها که کارگران مشغول کار بوده‌اند آتش‌سوزی روی داده است. جلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی تهران در این ارتباط گفته است ده نفر حین آتش‌سوزی مشغول به کار بوده‌اند که سه تن از آنان از نقاط مختلف بدن دچار سوختگی شده‌اند.

#عراقچی: هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با #آمریکا نخواهیم داشت

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران پیش از آنکه برای ادامه رایزنی‌هایش درباره تنش ایران با آمریکا در خلیج فارس از عمان راهی کویت شود، با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «بعد از سفر به عمان به کویت و قطر خواهم رفت: هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نخواهیم داشت، اما آماده مذاکره با تمامی کشورهای منطقه خلیج فارس برای برقراری روابطی متوازن و سازنده بر اساس احترام و منافع متقابل هستیم.» عراقچی سفر منطقه‌ی‌اش را از عمان آغاز کرد. او در دیدار و گفت وگو با یوسف بن علوی بن عبدالله وزیر خارجه عمان نیز هر گونه گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا را رد کرده بود. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز گذشته در بغداد اعلام کرد جمهوری اسلامی آماده امضای یک «معاهده عدم تعرض با کشورهای حوزه خلیج فارس» است. عراقچی در گفت‌وگو با وزیر خارجه عمان بر همین معنا تأکید کرده و گفته بود: جمهوری اسلامی ایران برای برقراری روابطی متوازن و سازنده با تمامی کشورهای منطقه خلیج فارس بر اساس احترام و منافع متقابل آمادگی دارد.

سه مأمور #نیروی_انتظامی در #درگیری_مسلحانه در #خوزستان زخمی شدند

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خبر داد که سه مأمور نیروی انتظامی در جریان یک تیراندازی در ایذه، از شهرهای بختیاری‌نشین استان خوزستان زخمی شدند. این درگیری مسلحانه ساعت سه بامداد دوشنبه ۶ خرداد در چهارراه هلال احمر ایذه رخ داد. دو مأمور مصدوم به بیمارستان‌های اهواز و یک مأمور دیگر در بیمارستان شهدای ایذه تحت مراقبت پزشکی قرار دارند. دلیل این درگیری هنوز روشن نیست. در خوزستان بارها درگیری‌های مسلحانه با مأموران انتظامی و درگیرهای طایفه‌‌ای گزارش شده است.