ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده حوثی‌های یمن با نماینده ویژه سازمان ملل در امور این کشور درباره آتش‌بس دائم گفت‌وگو کرد

محمد عبدالسلام، نماینده حوثی‌های یمن پنج‌شنبه ۶ خرداد / ۲۷ مه با مارتین گریفیتس نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن درباره برقراری آتش‌بس دائم در این کشور مذاکره کرد. عبدالسلام در توئیتر نوشت این مذاکرات در مسقط پایتخت عمان برگزار شد و در آن درباره تسریع در رسیدن به توافقی برای پایان دادن به محاصره یمن و رفع ممنوعیت ورود سوخت و بازگشایی فرودگاه‌ها گفت‌وگو شده است. نماینده حوثی‌ها افزود پایان محاصره یمن می‌تواند مقدمه‌ای برای ورود به مذاکرات گسترده‌تر درباره آتش‌بس دائم و حل‌وفصل سیاسی مسائل یمن باشد. حوثی‌ها مذاکره با عربستان سعودی برای دستیابی به آتش‌بس را مشروط به پایان محاصره یمن و بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعاء و رفع محدودیت تردد کشتی‌ها در بندر حدیده کرده‌اند. دو هفته پیش حوثی‌های یمن حاضر به دیدار مارتین گریفیتس در عمان نشدند. در مذاکرات پنهانی ایران و عربستان سعودی که با میانجی‌گری عراق صورت می‌گیرد اما گزارش رسمی از آن منتشر نشده است، گفته می‌شود که مسئله جنگ یمن یکی از موضوعات مورد بررسی است.

دستیار ویژه رئیس مجلس ایران در امور بین‌الملل برگزاری انتخابات در سوریه را «دمکراسی» خواند و تبریک گفت

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه که روز گذشته چهارشنبه ۵ خرداد / ۲۶ مه برگزار شد در توئیتر نوشت: «انتخابات، تعیین سرنوشت یک کشور از مسیر دموکراسی است. برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در کشور دوست و برادر سوریه را تبریک می‌گوئیم.» امیرعبداللهیان با بیان این‌که «سوریه در مسیر مبارزه با تروریسم و دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت، با قدرت ایستاد»، افزود: «ما از انتخاب مردم سوریه حمایت می‌کنیم.» مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک نیز در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت این سازمان ضمن حمایت از انتخابات سوریه خواهان «خروج تمام نیروهای خارجی ناخوانده از آن کشور، مخالفت با هرگونه گرایش جدایی‌طلبانه و جلوگیری از نقض حاکمیت آن، به‌ویژه توسط رژیم اسرائیل» شد. انتخابات ریاست جمهوری سوریه تنها سه نامزد داشت که به‌جز بشار اسد، دو کاندیدای دیگر به نام‌های عبدالله سلوم عبدالله و محمود احمد مرعی ناشناخته بودند. رسانه‌های جهان این انتخابات را فرمایشی ارزیابی کردند و نتیجه آن را از پیش تعیین‌شده دانستند. خبرگزاری فارس نیز در این‌باره نوشت: «بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که مردم سوریه بیشترین توجه را به بشار اسد دارند و این در میزان حمایت از او در تبلیغات انتخاباتی کاملاً مشهود بود.» ایران هیأتی را هم برای نظارت بر انتخابات سوریه به دمشق اعزام کرده بود.

علی لاریجانی: واقعا متاسفم. مشکل‌شان چیز دیگری است

علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و یکی از نامزدان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که شورای نگهبان صلاحیت او را رد کرد در نشست خداحافظی با رقابت‌های انتخاباتی گفت: «قائم‌مقام آقای جنتی گفته دلایل ردصلاحیت‌ها را به کاندیداها ارائه کرده‌اند، درحالی که به من هیچ نگفتند. واقعا متاسفم. مشکل‌شان چیز دیگری است؛ جور کردن دلایل ردصلاحیت، عجیب است.» لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ایران قدرتمند نیاز به وفاق دارد؛ نه اینکه چند نفر بگویند جبهه انقلاب هستیم، یعنی بقیه نیستند، غلط است. باید وفاق در داخل را جدی بگیریم.» رئیس سابق مجلس همچنین گفت: «نهادهای حاکمیتی در پوشش حکمرانی عقلانی قرار گیرند. نباید خود را به رهبری متصل کنند، بلکه باید از عقلانیت برخوردار باشند و خودشان بتوانند از تصمیمات و اقدامات‌شان دفاع کنند.» شورای نگهبان از میان داوطلبان، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تائید کرده است. فاطمه سلحشوری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی صبح پنجشنبه درباره رد صلاحیت لاریجانی با توجه به نزدیکی او به حلقه‌های قدرت به ایسنا گفت: «آقای لاریجانی چهار سال در مجلس رئیس ما بودند و از این جهت با نحوه مدیریت و حلقه‌ای که با ایشان کار می‌کنند و همچنین رابطه‌شان با حاکمیت، هم ما و هم مردم آشنایی داریم و رد صلاحیت ایشان خیلی عجیب بود. اگر کمی به فکر حضور حداکثری مردم بودند، بهتر بود افراد مورد اعتماد مردم را تایید صلاحیت کنند.»

محمد خاتمی می‌گوید با رد صلاحیت‌ها «جمهوریت نظام» روزبه‌روز کم‌رنگ‌تر شده است

محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران و از رهبران فکری اصلاح‌طلبان در واکنش به رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: «آن‌چه این روزها در جریان معرفی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری رخ داده است، ناشی از رویکرد، برداشت و اقدامی است که پیش از این هم عرصه را بر انتخاب مردم تنگ کرده و این‌بار بی‌پرده‌تر و بی‌پرواتر ظهور و بروز داشته است.» خاتمی که این اظهارات را در پیامی به‌مناسبت دومین نشست سراسری حزب توسعه ملی ایران اسلامی بیان کرده افزوده است: «مهم‌تر و تأسف‌آورتر از محروم‌ماندن بخش‌های مهمی از جامعه و جریان‌های مختلف از داشتن نامزدِ مطلوبِ خود آن است که میزان بودنِ رأی مردم و مبنا بودنِ آن برای نظام سیاسی نفی می‌شود و در واقع جمهوریت نظام که مبتنی بر رأی آزاد ملت است و روز به روز هم کم‌رنگ‌تر شده است، مورد تهدید جدی‌تر قرار گرفته است و هیچ جریانی با هر وابستگی و رویکردی که دارد نمی‌تواند و نباید نسبت به این خطر بزرگ بی‌تفاوت باشد!» با این حال نه خاتمی و نه اصلاح‌طلبان دیگر هنوز نگفته‌اند که موضع‌شان در قبال انتخابات پیش رو چه خواهد بود. شورای نگهبان از میان داوطلبان، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تائید کرده است. «جبهه اصلاحات ایران» روز چهارشنبه در ارتباط با رد صلاحیت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن گفت همه کاندیداهای اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده‌اند.

ابراهیم رئیسی جلسات انتخاباتی خود را با حضور در بازار و جلسه در اتاق بازرگانی شروع کرد

ابراهیم رئیسی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ روز گذشته در بازار تهران حضور یافت و با تعدادی از بازاریان دیدار کرد. سپس به اتاق بازرگانی ایران رفت و با اعضای این اتاق نیز گفت‌وگو کرد. در این نشست علاوه بر اعضای اتاق بازرگانی ایران، نمایندگان دو اتاق تعاون و اصناف نیز حضور داشتند. ابراهیم رئیسی در این دیدار به اعضای اتاق بازگانی وعده داد که از نظرات آن‌ها برای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولتش استفاده خواهد کرد. اتاق بازرگانی که عموما از سرمایه‌داران نزدیک به حاکمیت شکل گرفته است در سال‌های گذشته با همه دولت‌های مستقر روابط خوبی داشته است. رئیسی در دیدار با این گروه به آن‌ها اطمینان دادکه قرار است راه خصوصی‌سازی را ادامه دهد: «خصوصی‌سازی به‌عنوان یک سیاست باید در کشور اجرا شود. اقتصاد باید به بخش‌خصوصی واگذار شود.» او بدون اشاره به فساد گسترده در فرایند خصوصی‌سازی، استثمار نیروی کار در بخش‌های خصوصی‌شده و تعدیل آن‌ها گفت که مشکلاتی که در شرکت‌های واگذار‌شده رخ داده جزیی بوده است: «اشکالاتی که در واگذاری‌ها وجود دارد، اشکالات مصداقی است. چند موردی است که گزارش شده و در نحوه واگذاری دچار مشکلات قانونی است؛ وگرنه اصل خصوصی‌سازی باید ادامه پیدا کند و معتقدیم که نظارت در این‌باره نیز وظیفه دولت است.» رئیسی وعده داد که در صورت انتخاب، خود و مدیرانش سالانه دو تا سه مرتبه با اتاق‌های اصناف و تعاون و بازرگانی جلساتی خواهد گذاشت و این ارتباط مستمر خواهد بود.

بارش سیل‌آسای بهاره در اهر موجب آبگرفتگی ۵۰ واحد مسکونی و چادرهای عشایر شد

۵۰ واحد مسکونی و چندین چادر عشایری در شهرستان اهر دچار آبگرفتگی شدند. بارش شدید باران در صبح پنجشنبه ۶ خرداد سبب این رویداد شد. آتش‌نشانی و هلال احمر در این شهرستان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. در گزارش هلال‌احمر این شهرستان آمده است که چادرهای عشایری در این شهرستان خسارت زیادی دیده‌اند. رئیس جمعیت هلال‌احمر اهر گفت: «خانواده‌های عشایر سیل‌زده که در پی بارش سیل‌آسای باران و تگرگ، تمامی لوازم زندگی‌شان دچار خسارت شده بود، با ارائه لوازم گرمایشی، پتو و چادر اسکان موقت یافتند.» مردم اهر در حالی بامداد امروز شاهد بارش شدید باران بودند که اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی شب گذشته اعلام کرده بود هیچ گونه اطلاعیه‌ای با عنوان «بارندگی حجیم طی ۷۲ ساعت آینده» توسط سازمان هواشناسی کشور صادر نشده است. بارش تگرگ و جاری شدن سیل در اوایل هفته جاری نیز ۲۵۵ میلیارد تومان به باغات و اراضی کشاورزی، راه‌های روستایی و روستاهای شهرستان اهر خسارت وارد کرد.

پروانه سلحشوری: مردم حضور خود در انتخابات را بی‌معنا می‌دانند

پروانه سلحشوری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که از شور و شوق انتخاباتی هیچ خبری نیست. سلحشوری گفت: «ظاهراً مردم اینگونه فکر می‌کنند که هرکسی رئیس جمهور شود، ‌برای ما تفاوتی ندارد و همه روسای جمهور باید یکسری دستورات خاص را اجرا کنند؛ بنابراین حضور ما بی‌معناست. زمانی که احساس بی‌معنایی در بین مردم شکل می‌گیرد، از حضور در انتخابات کناره می‌گیرند و این کناره‌گیری کم کم منجر به اتفاقات اجتماعی خواهد شد که کم و بیش نیز در جامعه شاهد آن هستیم.» بر اساس فهرستی که وزارت کشور اعلام کرده، شورای نگهبان از میان داوطلبان، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تائید کرده است. کار به آنجا کشیده که ابراهیم رئیسی که ظاهراً قرار است نام او از صندوق بیرون بیاید اعلام کرده بود در حال رایزنی برای رقابتی کردن انتخابات است. یکی از رد صلاحیت شدگان علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی است. سلحشوری در ادامه مصاحبه با ایسنا افزود: «آقای لاریجانی چهار سال در مجلس رئیس ما بودند و از این جهت با نحوه مدیریت و حلقه‌ای که با ایشان کار می‌کنند و همچنین رابطه‌شان با حاکمیت، هم ما و هم مردم آشنایی داریم و رد صلاحیت ایشان خیلی عجیب بود. اگر کمی به فکر حضور حداکثری مردم بودند، بهتر بود افراد مورد اعتماد مردم را تایید صلاحیت کنند.»

بیماران مبتلا به دیابت می‌بایست برای دریافت انسولین قلمی در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام کنند

مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزرات بهداشت در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که بیماران مبتلا به دیابت که به انسولین قلمی نیاز دارند، می‌بایست برای دریافت انسولین قلمی به مراکز تخصصی که از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شده، مراجعه کرده و اطلاعات‌شان را در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر ثبت کنند. شادنوش گفت: «در ماه‌های آینده به مرور فقط به کسانی انسولین قلمی تعلق می‌گیرد که در سامانه ثبت اطلاعات شده باشند. ما برای این اقدام یک فرصت یک ماهه گذاشتیم و ممکن است مهلت را یک ماه دیگر هم تمدید کنیم، اما همه بیماران هرچه سریع‌تر مراجعه کنند که دچار اختلال نشوند.» از یک سال پیش تاکنون در دوره‌هایی انسولین در ایران کمیاب شده است. تحریم‌ها در این بحران نقش مهمی دارند اما نه صرفا با خالی کردن جیب دولت، بلکه همچنین با ایجاد فرصت برای زیاده‌خواهی شرکت‌های دارویی، و دادن دستاویزی به مسئولان برای توجیه بی‌کفایتی خود. فساد دلیل دیگری است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد: مواد اولیه تولید شیر خشک تا دو ماه دیگر به اتمام می‌رسد

هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در مصاحبه با همشهری درباره کمبود شیر خشک نوزادان در کشور هشدار داد و گفت:« ۸۵ درصد مواد اولیه شیر خشک نوزادان از خارج کشور تامین می‌شود. باید ماه‌ها در صف انتظار دریافت ارز باشیم همین مساله ما را برای تامین مواد اولیه دچار مشکل کرده است.» سیاوش سلیمی، رئیس انجمن صنفی تولید شیر خشک کشور در گفت‌وگو با مهر ادعا کرده بود که مواد اولیه شیر خشک در داخل تولید می‌شود. تحویل‌زاده اما در مصاحبه با همشهری ضمن تکذیب این ادعا گفت: «کاملا اشتباه است و فقط ۱۵ درصد آن در داخل تولید می‌شود. ۸۵ درصد دیگر از خارج وارد می‌شود.» رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد افزود: «حدود شش ماه است که تولید برخی از انواع شیر خشک متوقف شده چون ارز واردات به تولیدکنندگان تعلق نگرفته است. اگر این روند ادامه پیدا کند موجودی برخی کارخانه‌ها تا دو ماه دیگر به اتمام می‌رسد.»

مطهری درباره نحوه گزینش «حقوق‌دانان» شورای نگهبان در مجلس: انتخاب غیر ارادی

علی مطهری، داوطلب نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ که از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سید ابراهیم رئیسی نوشت حال که رئیس کنونی قوه قضائیه ضعف شورای نگهبان را پذیرفته است باید این را هم بپذیرد که بخشی از همین ضعف به خود او برمی‌گردد. بر اساس فهرستی که وزارت کشور اعلام کرده، شورای نگهبان از میان داوطلبان، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تائید کرده است. کار به آنجا کشیده که ابراهیم رئیسی که ظاهراً قرار است نام او از صندوق بیرون بیاید اعلام کرده بود در حال رایزنی برای رقابتی کردن انتخابات است. علی مطهری در نامه سرگشاده‌اش به رئیسی نوشت: «از این که جناب‌عالی هم خواستار رقابتی شدن انتخابات ریاست جمهوری شده‌اید خرسند شدم. این امر نشانه آن است که ضعف عملکرد شورای نگهبان را پذیرفته‌اید. قطعاً این ضعف ناشی از نوع ترکیب و تفکر حاکم بر این شوراست. می‌خواهم بگویم بخشی از ریشه این ضعف به خود جناب‌عالی به‌عنوان رئیس قوه قضائیه برمی‌گردد. حتما به یاد دارید که برای انتخاب سه حقوقدان شورای نگهبان توسط مجلس دهم شما پنج نفر را معرفی کردید. آقای دکتر غلامی خوش‌فکرترین آنها بود. اما چند دقیقه قبل از آنکه ایشان نطق خود را شروع کند از طرف یکی از سه حقوقدان دیگر شورای نگهبان با ایشان تماس گرفته و به ایشان گفته شد که انصراف بدهد تا فلان شخص رأی بیاورد. آقای غلامی هم با فشار برخی اعضای هیئت رئیسه مجلس که با آن تماس‌گیرنده هماهنگ بودند انصراف داد و بعداً در پیامکی برای من نوشت که این انصراف غیر ارادی بود.» مطهری در ادامه این نامه سرگشاده به رئیسی یادآوری می‌کند: «یکی از آن سه حقوقدانی که با معرفی شما به شورای نگهبان راه یافتند امروز در بررسی صلاحیت یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری مشکل آفریده و حق او را ضایع کرده است، همان طور که در انتخابات مجلس یازدهم نیز برخورد غیرمنطقی و جمودآمیز با من داشت.» حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۵ خرداد در حاشیه نشست هیات دولت از نامه‌نگاری با خامنه‌ای برای تجدید نظر در رد صلاحیت‌ها خبر داد. روحانی گفت: «دیشب به مقام معظم رهبری نامه نوشتم که اگر ایشان می‌توانند درباره انتخابات کمک کنند و در نهایت هر طور ایشان صلاح بدانند. کاری که می‌توانستیم انجام بدهیم این نامه بود و صلاح با ایشان است.» مطهری در این نامه درباره نقش خامنه‌ای در مهندسی انتخابات کاملاً سکوت کرده است.

مصرف مشروب الکلی دست‌ساز در هرمزگان ۱۹ نفر را روانه بیمارستان کرد

فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد طی یک هفته گذشته ۱۹ نفر به دلیل مسمومیت ناشی از مشروب الکلی دست‌ساز با علائم سرگیجه، تهوع و تاری دید در بیمارستان‌های بندرعباس، قشم و پارسیان بستری شدند. نوروزیان گفت: «از این تعداد یک نفر به دلیل شدت عوارض جان خود را از دست داد و هم اکنون دو مرد ۴۱ و ۴۳ ساله در آی سی یو بستری هستند.» به گفته رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی استان مسموم‌شدگان بین ۱۶ تا ۶۰ سال سن داشتند و یک نفر از آنان زن بود.