ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی رکورد دو ماه اخیر را شکست

قیمت نفت به بالاترین حد خود در دو ماه اخیر رسید. روز جمعه ۶ خرداد / ۲۷ مه بهای معاملات آتی نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژوئیه با ۵۱ سنت افزایش به ۱۱۷ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۱۱ سنت افزایش به ۱۱۴ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه رسید. قیمت جهانی نفت در حالی افزایش می‌یابد که کمیسیون اروپا در پی جلب حمایت ۲۷ کشور عضو اتحادیه برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه است. خبرگزاری رویترز به‌نقل از منابع آگاه در اوپک پلاس نوشته است که انتظار می‌رود اعضای این گروه به توافق‌نامه تولید نفت که سال گذشته به تصویب رسید، پایبند باشند و همچنان با درخواست کشورهای غربی برای افزایش تولید نفت برای کنترل قیمت‌ها مخالفت کنند.

کارگران اسپانیا هم با فعالان کارگری، معلمان و مدافعان حقوق شهروندی در ایران اعلام همبستگی کردند

بزرگترین کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری اسپانیا موسوم به «کمیسیون‌های کارگران» با بیش از یک میلیون عضو جمعه ۶ خرداد / ۲۷ مه در بیانیه‌ای همبستگی خود را با معلمان و کارگران و فعالان بازداشت‌شده در روزهای اخیر در ایران اعلام کرد. این کنفدراسیون در بیانیه خود با اشاره به «مبارزات طبقه کارگر در ایران برای زندگی انسانی، حق آزادی بیان و دستیابی به ابتدایی‌ترین حقوق پایمال‌شده»، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط فعالان کارگری و معلمان زندانی ایران در روزهای اخیر شد. بیانیه افزوده است که به‌رغم سرکوب‌ها «اعتراضات سراسری در ایران توسط کارگران و ستمدیدگان، علیه تورم ویرانگر، فساد، غارت اموال عمومی، بی‌عدالتی‌های لجام‌گسیخته و نقض ابتدایی‌ترین حقوق انسانی در ایران در جریان است» و مقامات اطلاعاتی، قضایی و اجرایی حکومت قادر به پاسخ‌گویی نیستند. «کمیسیون‌های کارگران اسپانیا» افزوده است که «اتهامات و توهین‌ها علیه اعضای اتحادیه‌های بخش‌های مختلف طبقه کارگر، از جمله معلمان» را محکوم می‌کنند. این بیانیه همچنین اسامی فعالان کارگری و معلمان بازداشت‌شده را منتشر کرده و گفته است تداوم نقض حقوق اساسی کارگران و معلمان به دست دولت ایران تنها باعث تشدید انزجار عمومی نسبت به سرکوبگران می‌شود. فعالان کارگری اسپانیا از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا از مقاوله‌نامه‌ها و استانداردهای بین‌المللی سازمان جهانی کار که خود آن‌ها را امضا کرده است، پیروی کند.

وقوع زلزله ۴ ریشتری در حسن آباد در جنوب تهران

به گزارش مرکز لرزه‌نگاری ایران، زمین لرزه‌ای به شدت ۴ ریشتر حسن آباد فشافویه در استان تهران را لرزانده است. زمین لرزه در ساعت ۱۶ و ۳۳ دقیقه به وقت محلی رخ داده است. زلزله در عمق ۲۳ کیلومتری زمین بوده است. هنوز خبری در مورد خسارات احتمالی منتشر نشده است. خبرگزاری فارس نوشته که کلیه نیروهای خدماتی و عوامل آتش نشانی حسن آباد به حالت آماده باش درآمده‌اند.

روزنامه شرق: صدها برج تهران در معرض خطر قرار دارند

به گزارش روزنامه شرق ۱۲۰ برج شمال تهران روی گسل فعال قرار دارند و صدها ساختمان بلندمرتبه در پایتخت در معابر با عرض کمتر از ۱۰ متر ساخته شده‌اند و در صورت بروز حادثه هیچ راهی برای امدادرسانی به آنها وجود ندارد و باید زنده به گور شدن قربانیان این ساختمان‌ها را تماشا کرد، بی‌آنکه امکان کمک به آنها فراهم باشد چرا‌که اصول استاندارد شهرسازی و معبرسازی رعایت نشده است. طبق قانون سازمان نظام‌ مهندسی، این سازمان وظیفه قانونی و ابزار توقف پروژه‌ها را ندارد و فقط می‌تواند در طول فرایند ساخت، گزارش تخلفات را به شهرداری ارائه دهد و شهرداری‌ها هستند که باید جلوی ساخت‌وساز غیرمجاز را بگیرند. شورای شهر تهران سال ۹۹ اعلام کرد که در تهران بعد از حادثه پلاسکو، ۳۳ هزار ساختمان ناایمن شناسایی شد؛ اما تنها ۲۰۰ ساختمان ایمن شده است و سه هزار ساختمان هم در مسیر ایمن‌سازی قرار دارند؛ اما ۲۹ هزار ساختمان هیچ اقدامی انجام نداده‌اند. به گفته جعفر شربیانی، نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در استان تهران ۱۵ هزار هکتار مجموعه بافت‌های ناپایدار وجود دارد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، هم دی سال گذشته اعلام کرده بود که ۱۳۰ ساختمان تهران در دسته بسیار پرخطر قرار دارند. علی بیت‌اللهی، رئیس بخش مخاطرات مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، در مصاحبه با شرق با اشاره به خطرات درخور‌ توجهی که در کمین ساختمان‌های شهر تهران است، به خطرات فرونشست زمین در برخی مناطق شهری تهران از‌ جمله محله مولوی، از خالی‌شدن زمین زیر دکل‌های برق، لوله‌های انتقال گاز و پمپ‌های بنزین، باند فرودگاه مهرآباد و اتوبان‌ها خبر داده و تأکید کرده است که تهران مستعد فجایع بزرگی است و زلزله و فرونشست زمین می‌تواند کشتار عظیمی راه بیندازد و البته به دلیل ایرادات شهرسازی امکان امدادرسانی هم ضعیف است.

انتقاد از عدم شفافیت وزارت بهداشت در ارائه اطلاعات مربوط به شیوع بیماری در خوابگاه‌های دانشجویی

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی با انتقاد از عدم شفافیت وزارت بهداشت در ارائه اطلاعات مربوط به شیوع بیماری در خوابگاه‌های دانشجویی، منشاء احتمالی این بیماری را کووید طولانی‌مدت دانست. رییس اورژانس تهران چهارشنبه ۳ خرداد از مسمومیت غذایی ۳۸ دانشجو در خوابگاه شماره یک دانشگاه امام صادق خبر داده بود. سیدمحمد صادق کاظمی، مدیر کل روابط عمومی دانشگاه امام صادق اما در گفت‌وگو با ایلنا گفته بود دانشجویان مسموم نشده‌اند بلکه ویروسی در برخی دانشگاه‌های دیگر تهران شیوع پیدا کرده و برخی دیگر از خوابگاه‌های دانشجویی دیگر در تهران درگیر این ماجرا هستند. حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد موج مسمومیت‌های دانشجویی گفت: «متأسفانه شفافیت لازم از سوی وزارت بهداشت در این زمینه وجود ندارد. معمولاً آلودگی‌هایی که در جمعیت‌های انسانی بسته مانند دانشجویان، دانش‌آموزان و سربازان صورت می‌گیرد، می‌تواند منشأ عفونی ویروسی مانند یک کووید طولانی باشد که عوارض گوارشی ایجاد می‌کند. حدود یک چهارم تا یک سوم مبتلایان ممکن است دچار این نوع کووید شوند. او در توضیح بیشتر در مورد کووید طولانی گفت: «این کووید ارتباطی به محیط باز یا بسته ندارد، بازگشت این افراد به شرایط عادی ممکن است از سه هفته بیشتر شود. از سوی دیگر در برخی افراد نیز ممکن است تا ماه‌ها و حتی دو سال عوارض خود را نشان دهد.»