ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسین سلامی: سپاهی‌ها بیش از همه در حال فرزندآوری هستند، ۹۰ نوع مشوق به آن‌ها می‌دهیم و «شاکر نعمت ولایتیم»

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش فرماندهای عالی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که به مناسبت روز ملی جمعیت برگزار شد گفت که سپاه شاکر نعمت ولایت است و از اینکه علی خامنه‌ای «با هوشمندی و ذکاوتش» فهمیده که موضوع کاهش جمعیت، «تهدید خاموش امت اسلام» است از او تشکر می‌کند سلامی گفت که دستگاه تحت فرماندهی او بیشترین نرخ فرزند‌آوری را در میان دستگاه‌های مشابهش داشته است. فرمانده سپاه در ادامه گفت که معاونت نیروی انسانی سپاه به نیروهای این نهاد نظامی «مشوق‌های لازم در ۹۰ محور ابلاغ کرده است» تا آن‌ها به ندای فرزندآوری خامنه‌ای لبیک بگویند. محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح هم در این همایش گفت که به رغم دستور علی خامنه‌ای به مردم ایران برای افزایش جمعیت «تاکنون آمار‌ها تغییر مثبت زیادی را نشان نمی‌دهد و جنگ شناختی دشمن هنوز به اقدامات ما غلبه دارد که تغییر آن اقدامات جهادی را می‌طلبد تا بواسطه آن موانع سر راه بر داشته شود.» در یک دهه گذشته علی خامنه‌ای بارها از مردم ایران و مسئولان حکومتی خواسته فکری به حال جمعیت در حال پیری ایران بکنند و بیشتر فرزند بیاورند. علی خامنه‌ای برای دستیابی به این هدف در سال ۱۳۹۲ طی یک سخنرانی گفت که سیاست‌های کنترل جمعیت دهه ۷۰ اشتباه بود و از خدا خواست که این «اشتباه» را ببخشد. او در آن سخنرانی مدعی شد که وضعیت اقتصادی و نداشتن شغل و خانه نباید مانع فرزندآوری شود و از مقام‌های زیردست خود در حکومت خواست که جمعیت ایران را به ۱۵۰ میلیون نفر یا بیشتر برسانند.

درگیری نظامی نیروهای طالبان با مرزبانان ایرانی در منطقه مرزی نیمروز

اخبار و ویدیوهای منتشر شده در روز شنبه ۶ خرداد نشان می‌دهد که یک درگیری نظامی محدود میان نیروهای طالبان و مرزبانی ایران در منطقه نیمروز در جریان است. روزنامه ۸ صبح افغانستان به نقل از منابع محلی در ولایت نیمروز نوشت که طالبان و مرزبانان ایرانی در بخش‌های مرزی این ولایت باهم درگیر شده‌اند. این درگیری صبح روز شنبه در ولسوالی کنگ ولایت نیمروز رخ داده است. به گفته منابع، درگیری در حال حاضر نیز ادامه دارد. براساس ویدیوهایی که کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، اختلاف بر سر احداث دیوار مرزی محرک این درگیری بوده است. در این ویدیوها نیروهای طالبان دیده می‌شوند که جلوی حرکت ماشین‌های راهسازی ایرانی را گرفته‌اند. طالبان و مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون در این مورد واکنشی نشان نداده‌اند. طالبان و مرزبانان ایران پیش از این نیز درگیری‌های مسلحانه داشته‌اند. در آخرین مورد در روز ۲۴ اردیبهشت یک درگیری مشابه در همین نقطه رخ داد. روابط جمهوری اسلامی و طالبان در هفته‌های گذشته بر سر حق‌آبه هیرمند پرتنش شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی پس از سقوط دولت جمهوری در افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت از این رویداد استقبال کرده بودند.

مرکز پژوهش‌های مجلس: قیمت مسکن ۵۲ برابر شده است، مردم به حاشیه‌نشینی رانده شده‌اند

خبرگزاری ایلنا در گزارش درباره وضعیت کنونی سکونتگاه‌ها در ایران نوشته است که در تهران و دیگر کلانشهرها بیش از نیمی از خانواده‌ها اجاره‌نشینند و با افزایش نرخ اجاره‌بها و سیستم سرکوب مزدی در جمهوری اسلامی توان پرداخت اجاره‌بهای جدید را ندارند. «طبق اعلام نمایندگان مجلس، طبق برآوردها در کلانشهرهایی مانند تهران بیش از نیمی از جمعیت شهر مستأجر هستند و به دلیل جهش قیمت‌های مسکن و کاهش قدرت خرید خانوار و از سوی دیگر با کمتر شدن تولید مسکن در سال‌های گذشته، تعادلی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد و بین دو طرف شکاف عمیقی به وجود آمده به طوری‌که قیمت‌ها در شرایط تلمبار شدن و انباشت تقاضا در مقابل کاهش عرضه، در دور تند صعودی شده است.» همچنین در این گزارش به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است که «قیمت مسکن در ۱۷ سال گذشته ۵۲ برابر شده است.» دولت ابراهیم رئیسی پیش از این طرحی برای کنترل بازار اجاره‌بهای مسکن پیاده کرد که بر اساس آن سقف افزایش اجاره به شکل قانونی تنها ۲۵ درصد است. با این حال یک عضو هیات مدیره مشاوران املاک تهران به خبرگزاری ایلنا گفت که «با وجود این مقرره و الزام، اجاره بها در برخی از مناطق تهران تا ۱۵۰ درصد هم افزایش پیدا کرد.» در این گزارش آمده است که «گرانی‌ها و بی‌سر و سامان بودن بازار اجاره» سبب شده بسیاری از مستاجران به خانه‌های کم متراژ و یا اسکان در سکونت‌گاه‌های غیررسمی در حاشیه شهر پناه ببرند.

ابوالفضل امیرعطایی معترض ۱۶ ساله ۸ ماه پس از شلیک گلوله گاز اشک‌آور به سرش درگذشت

ابوالفضل امیرعطایی، معترض ۱۶ ساله ایرانی بود که ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران در شهر ری با شلیک مستقیم گلوله گاز اشک‌آور به سرش توسط مأموران نظام جمهوری اسلامی مجروح شده بود، پس از حدود ۸ ماه درگذشت. پس از اصابت گلوله به سر ابوالفضل از فاصله نزدیک، سمت چپ جمجمه او متلاشی و بر اثر این جراحت ابوالفضل فلج کامل شد و مدت کوتاهی پس از اینکه از کما درآمد، مادرش خبر داد که جان باخته است. او طی هشت ماه چندین جراحی را پشت سر گذاشته بود. نزدیکان خانواده امیرعطایی گفته‌اند که در بیمارستان هفتم تیر از خانواده تعهد گرفته بودند که از سپاه، بسیج و نیروی انتظامی شکایت نکنند.

یک استاد دانشگاه: ۱۰ درصد جمعیت ایران مهاجرت کرده است؛ اکثر چهره‌های برجسته علمی و اقتصادی از ایران رفته‌اند

حسین سالار آملی، استاد دانشگاه امیرکبیر و رئیس اندیشکده چرخه نوآوری در همایشی در تهران گفت که نرخ مهاجرت و به عبارتی فرار از جمهوری اسلامی در ایران بین ۸ تا ۱۰ درصد از جمعیت است. او اظهار نگرانی کرد که بخش بزرگی از «افراد برجسته علمی، ورزشی و اقتصادی» وطن‌شان را ترک کرده‌اند و کسر مهمی از جمعیت مهاجران را شکل می‌دهند. او جنبه دیگر مهاجرت ایرانیان را سمت و سوی انتقال ارز دانست و گفت در حالی که مهاجران دیگر کشورها عمدتا به موطن‌شان ارز انتقال می‌دهند ولی مهاجران ایرانی برعکس رفتار می‌کنند و «و عمدتاً ارز از کشور خارج می‌کنند.» او بدون اشاره مستقیم به نقش جمهوری اسلامی در آوارگی و مهاجرت ایرانیان در سراسر جهان گفت که «یکی از مهم‌ترین بسترهای مهاجرت از ایران نوسانات و تکان‌های شدید در تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. کمتر کشوری وجود دارد که شاهد این تحولات پی در پی و گسترده در طول دو نسل باشد.»