نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشته شدن دو کارمند کمیسیون مستقل حقوق بشر #افغانستان در یک انفجار در #کابل

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از کشته شدن دو کارمند خود در روز شنبه، هفتم تیر در انفجاری در منطقه ناحیه دوازدهم شهر کابل خبر داده است. سازمان عفو بین‌الملل، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل و سفارت بریتانیا این حادثه را محکوم کرده‌اند. به گزارش روزنامه هشت صبح افغانستان، بر اساس اعلام کمیسیون مستقل حقوق بشر، ماشین حامل دو کارمند این نهاد ساعت ۷: ۴۰ بامداد روز شنبه در چهارراه بت‌خاک در منطقه پلچرخی ناحیه ۱۲ شهر کابل هدف انفجار بمب مغناطیسی جاسازی شده قرار گرفته است. هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهد نگرفته است. پلیس کابل تأیید کرده که دو غیرنظامی از جمله یک زن در نتیجه این انفجار کشته شده‌اند. کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که پس از بررسی و دریافت اطلاعات بیشتر، نتیجه یافته‌های خود را با مردم در میان می‌گذارد. دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما در کابل این انفجار را محکوم کرده است. سفیر بریتانیا در کابل هم گفته است از این انفجار که کارمندان کمیسیون مستقل حقوق بشر را هدف قرار داده، شوکه شده. الیسون بلک در توئیتی تأکید کرده که این نوع خشونت‌ها باید پایان بیابد. سازمان عفو بین‌الملل هم کشته شدن کارمندان کمیسیون حقوق بشر را هولناک خوانده و خواستار به عدالت سپردن عاملان این رویداد شده است.

سیزدهمین روز اعتصاب غذای #زرتشت_احمدی_راغب در اعتراض به بی‌عدالتی‌ها

#زرتشت_احمدی_راغب، زندانی سیاسی ۵۵ ساله ساکن شهرستان شهریار با انتشار یک فایل صوتی از درون زندان مرکزی تهران بزرگ (فشافویه) از ادامه اعتصاب غذای خود در اعتراض به «بی‌عدالتی‌ها، پرونده‌سازی‌ها، سرکوب آزادی‌خواهان و ظلم و ستمی» خبر داد که «هر روز در جامعه اوج می‌گیرد». این فایل صوتی روز شنبه هفتم خرداد ماه از سوی سازمان حقوق بشر ایران منتشر شده است. زرتشت احمدی راغب از درون زندان اعلام کرده که نهادهای امنیتی و قضایی در شش سال گذشته شش پرونده برای جلوگیری از فعالیت‌های او ساخته‌اند که از میان آنها سه پرونده بابت اتهام انتسابی «تبلیغ علیه نظام» است. این زندانی سیاسی در این فایل صوتی اعلام کرده که اکنون به‌ دلیل اطلاع‌رسانی درباره وضعیت چند تن از امضا کنندگان بیانیه ۱۴ نفر در زندان، به‌ حبس محکوم شده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، زرتشت احمدی راغب از روز ۲۶ خرداد و پس از بازداشت در شعبه چهار اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار اعلام اعتصاب غذا کرده است. اجرای حکم حبس ۹ ماهه این فعال سیاسی در حالی‌ست که این حکم پیشتر از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به ۲۰۰ هزار تومان جزای نقدی کاهش یافته بود. این زندانی سیاسی پس از امضای بیانیه ۱۴ نفر در طرح درخواست استعفای علی خامنه‌ای، یک نوبت نیز در تاریخ پنجم شهریور ماه ۹۸ با یورش چند مأمور مسلح امنیتی به منزل شخصی‌اش بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود. احمدی راغب همچنین به‌دلیل فعالیت‌هایی چون نشر محتوا در فضای مجازی و حضور در تجمعات اعتراضی، بارها از سوی نهادهای امنیتی و قضایی بازداشت شده یا تحت پیگرد قرار گرفته است.

گزارشگر ویژه #حقوق_‌بشر سازمان ملل در سرزمین‌های فلسطینی از #اتحادیه_اروپا خواست از #الحاق_کرانه_باختری به #اسرائیل جلوگیری کند

مایکل لینک، گزارشگر ویژه #حقوق_بشر سازمان ملل در سرزمین‌های فلسطینی از #اتحادیه_اروپا خواست از الحاق سرزمین‌های کرانه باختری به #اسرائیل جلوگیری کند. مایکل لینک در بیانیه‌ای این اتحادیه را به بررسی تمهیداتی فرا خواند که جلوی انضمام بخش‌هایی از سرزمین‌های اشغالی کرانه غربی رود اردن به اسرائیل را بگیرد و این کشور را تنبیه کند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم مخالفت خود را با این الحاق اعلام کرده و از اسرائیل خواسته است طرح الحاق اراضی شهرک‌های یهوی‌نشین در کرانه غربی را متوقف کند. گوترش هشدار داده است که این اقدام تهدیدی علیه شانس #مذاکرات_صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌هاست. لینک اما با اشاره به تحریم‌های احتمالی اقتصادی و تجاری علیه اسرائیل گفت که اتحادیه اروپا باید به هشدارهای قبلی خود علیه طرح اسرائیل پای‌بند بماند. اتحادیه اروپا اعلام کرده که باید در مقابل طرح الحاق سرزمین‌های کرانه باختری به اسرائیل ایستاد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شش سال پس از شکست آخرین دور مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها، روز اول ژوئیه/ ۱۱ تیر را برای ارائه طرح الحاق به کابینه ائتلافی اسرائیل تعیین کرده است.

تعداد مبتلایان به #کرونا در #هندوستان به ۵۰۰ هزار نفر رسید

هندوستان بیش از ۱۷هزار مورد جدید ابتلا به کرونا را در طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش داده است. به گزارش رویترز، هند رتبه چهارم شیوع ویروس کرونا را در جهان دارد. ایالات متحده، برزیل و روسیه رتبه‌های اول تا سوم شیوع کرونا را دارند. انتظار می‌رود شیوع کرونا به طور مداوم در هند افزایش یابد. وجود بیش از ۵۰۰ هزار مبتلا این کشور را تحت فشار قرار داده است و کارشناسانی که به دولت فدرال هند مشاوره می‌دهند می‌گویند مقامات باید پایین آوردن مرگ و میر بیش از حد ناشی از شیوع ویروس را در اولویت خود قرار دهند. پیش‌بینی می‌شود که هند تا ۱۵ ژوئیه بین ۷۷۰ هزار تا ۹۲۵ هزار مورد ابتلا داشته باشد. با افزایش سریع ابتلا و فشار بر بیمارستان‌ها، برخی از شهرها مانند دهلی نو در تلاشند تا با ایجاد هزاران تختخواب، امکانات را برای قرنطینه و معالجه بیماران کووید-۱۹ فراهم کنند. این شهر با حدود ۲۰ میلیون نفر جمعیت، حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ تختخواب برای بیماران کووید-۱۹ دارد و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده حداقل ۲۰ هزار نفر به بیماران اضافه شود. کارشناسان هشدار می‌دهند که این کشور احتمالاً با کمبود کارکنان بهداشتی و مراقبتی هم روبه‌رو شود.

کاهش نسبی قیمت ارز: #دلار ۱۸ هزار و ۸۵۰‌تومان

نرخ دلار و یورو از صبح روز شنبه ۷ تیر کاهش نسبی یافته. گزارش شده است هر دلار به ۱۸ هزار و ۸۵۰ تومان و هر یورو به قیمت ۲۰ هزار و ۹۵۰ تومان به فروش می‌رسد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با قیمت هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان است. قیمت دلار سه‌شنبه ۳ تیر در بازار تهران به ۲۰ هزار و ۴۶۰ تومان رسیده بود. عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی دوشنبه شب دوم تیر ماه در گفت‌و‌گویی با صداوسیمای جمهوری اسلامی گفته بود افزایش قیمت‌ها «موقتی و گذرا» هستند و مبنای سیاست‌گذاری دولت قیمت ارز در سامانه نیماست. حسن روحانی نیز سه‌شنبه در جلسه ستاد اقتصادی گفت که افزایش قیمت دلار «موقت و گذرا»ست و «ریشه و دلیل بنیادی اقتصادی ندارد.» رئیس‌ جمهوری ایران راه‌حل را «تعهد صادرکنندگان برای برگشت ارز به چرخه اقتصاد» و «مدیریت بانک مرکزی در فضای آرام و باثبات بازارها» خواند. مقام‌های دولتی مدعی‌اند که #نوسانات_نرخ_ارز به دلیل بحران ناشی از اپیدمی ویروس جدید #کرونا و نیز تحولات مربوط به پرونده هسته‌ای است. برخی منتقدان بر این باورند که نوسان‌ها تنها به دلیل «تأثیرات روانی» رخ نداده‌اند و مشکلات اقتصادی در وقوع آنها موثر هستند. #افزایش_قیمت_ارز و کاهش قدرت خرید مردم در شرایطی رخ می‌دهد که تورم کالاهای اساسی و افزایش هزینه‌هایی همچون آب و برق و تلفن در دوران بحران کرونا بسیاری از خانواده‌های طبقه متوسط و فرودست ایرانی را تحت فشار قرار داده است.

فرمانده دریابانی استان بوشهر: تیراندازی گارد ساحلی #عربستان به #صیادان_بوشهری به دلیل عبور از مرز آبی

ولی‌الله رضایی نژاد، فرمانده دریابانی استان بوشهر از تیراندازی گارد ساحلی عربستان سعودی به سمت صیادان بوشهر خبر داد. او گفت بر اساس اطلاعات اولیه یک قایق صیادی مربوط به بندر رستمی تنگستان، از مرز آبی ایران و عربستان عبور کرده و این مساله منجر به تیراندازی گارد ساحلی عربستان شده است. فرمانده دریابانی استان بوشهر با بیان اینکه تاکنون از این حادثه زخمی و تلفات جانی گزارش نشده است، گفت: «اطلاعات تکمیلی پس از بررسی‌های دقیق از این حادثه اطلاع‌رسانی خواهد شد.» درگیری بر سر ورود شناورهای ماهیگیری به آب‌های مرزی کشورهای حوزه خلیج‌فارس سابقه دارد. در یکی از این موارد در سال ۱۳۹۶ یک صیاد ایرانی در اثر اصابت گلوله به کمرش جان خود را از دست داد و پس از آن فعالیت کشتی‌های ماهیگیری استان بوشهر مدتی متوقف ماند. شهریور ۹۷ «گالف نیوز» خبر داد یک قایق ایرانی بعد از ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی امارات، از سوی یک کشتی اماراتی مورد تعقیب قرار گرفته و میان آنها درگیری نیز رخ داده است. گفته شد در جریان این درگیری‌ها یک نظامی اماراتی کشته شده است. بر اساس ادعای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و همین‌طور دولت‌های غربی بارها قایق‌ها و لنج‌هایی در خلیج فارس و دریای عمان متوقف شده‌اند که در آنها ده‌ها اسلحه و انواع تسلیحات نظامی حمل می‌شده و بررسی‌ها نشان داده متعلق به جمهوری اسلامی است. علاوه بر نیروی دریایی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی هم با قایق‌های تندرو در خلیج فارس حضور دارد و بارها تقابل لفظی این قایق‌ها و شناورهای نظامی آمریکا در خلیج فارس خبرساز شده است.