نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرکز ملی فضای مجازی حمله سایبری به صنعت فولاد ایران را تأیید کرد

مرکز ملی فضای مجازی در ایران که به فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، زیر نظر شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده‌ است دوشنبه ۶ تیر خبر حمله سایبری به سامانه‌های فن‌آوری اطلاعات فولاد ایران را تأیید کرد. روابط عمومی این مرکز در اطلاعیه‌ای گفته است که «حمله سایبری دشمنان خارجی» در ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح دوشنبه رخ داد و «بخش‌هایی از فولاد هرمزگان و خوزستان نیز دچار اختلال در تولید شد که به سرعت سیستم‌های امنیتی نسبت به مهار و دفع آثار حمله سایبری مذکور اقدام کردند». همچنین این مرکز حمله به سایر مراکز را تأیید نکرد و گفت جزئیات فنی حمله سایبری بعداً اعلام خواهد شد. گروه هکری «گنجشک درنده» که پیش‌تر سامانه کارت سوخت و شرکت راه‌آهن ایران را هک کرده بود روز دوشنبه با انتشار ویدئو و اسنادی اعلام کرد که به «شرکت فولاد خوزستان، شركت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت فولاد هرمزگان» حمله سایبری کرده است. کانال اطلاع‌رسانی مجتمع فولاد خوزستان، ساعتی بعد از توقف خط تولید این مجتمع به دلیل حمله سایبری خبر داد اما امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در مصاحبه با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران لین خبر را تأیید نکرد. دلیل حمله سایبری، تسلط بسیج و سپاه بر صنایع فولاد و ادامه فعالیت آن‌ها «علی‌رغم تحریم‌های بین المللی» عنوان شد.

ادامه حبس روناک رضایی در بازداشتگاه امنیتی سپاه پس از گذشت یک ماه

بیش از یک ماه است که روناک رضایی، دانشجوی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی تهران و فعال مدنی ساکن آبادان در بازداشتگاه امنیتی سپاه پاسداران محبوس است. قبلاً گفته شده بود او به زندان سپیدار منتقل شده اما فرزانه زیلابی،‌ وکیل روناک،‌ به «امتداد» گفته است که این دانشجوی علوم اجتماعی هنوز در بازداشت اطلاعات سپاه است، تنها دو بار با خانواده خود تماس گرفته و ممنوع الملاقات است. روناک رضایی ششم خرداد، پس از آغاز موج دستگیری‌ها در آبادان در پی اعتراض به فاجعه متروپل بازداشت شد. به گفته زیلابی، روناک به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شده است و ورود وکیل به پرونده او کماکان ممکن نیست. زیلابی با انتقاد از این روند گفت: «با عدم دسترسی به وکیل در واقع، حق دفاع از متهم به ویژه وقتی از قوانین اطلاع نداشته باشد، سلب می شود. دادرسی، در حالی که متهم در بازداشتگاه امنیتی به‌سر می‌برد، دسترسی آزادانه به وکیل نداشته و از حق ملاقات و تماس تلفنی با خانواده نیز محروم است، بدون شک به انصاف و عدالت منجر نخواهد شد.» انجمن‌های علمی‌ـ‌دانشجویی علوم اجتماعی ایران چندی پیش در بیانیه‌ای مشترک خواهان آزادی روناک رضایی شدند. آنها در بیانیه مشترک خود نوشتند: «روناک انسانی دغدغه‌مند و محققی پر تلاش است که برای تحقیق بر روی پایان‌نامه‌اش در آبادان حضور داشت. با وقایع دردناک اخیر آبادان و مصائبی که مردم آبادان در حادثه‌ی متروپل متحمل شدند، در بند و به اسارت رفتن انسان‌هایی که جرمی جز تحمل درد، رنج، ظلم و بلندکردن صدای مظلومان ندارند، بر اندوهمان افزود. متأسفانه روناک نیز در چنین مظلمه‌ای گرفتار آمده است.» آنها در ادامه افزودند: «روناک و دیگر روناک‌ها محقق و شهروندان دلسوز این خاک‌اند و قطعاً جای هیچ محقق و منتقدی در زندان نیست.»

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید نباید درباره «مهاجرت و رفتن» ایرانی‌ها از کشور سخت گرفت چون «مرزها از میان برداشته شده»

محسن زنگنه، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با «اقتصادنیوز» از به نتیجه‌رسیدن طرح صیانت تا پایان سال خبر داد. او در پاسخ به این پرسش که درباره مهاجرت نیروی انسانی به دلیل محدودیت‌های ناشی از طرح صیانت چه نظری دارد، چنین پاسخ داد: «درباره مهاجرت و رفتن افراد نباید زیاد سخت بگیریم. چون تردد نیروی انسانی همواره وجود داشته‌ است. ضمن اینکه مرزها از میان برداشته‌ شده و هستند افرادی که در داخل ایران، برای شرکت‌های اروپایی کار می‌کنند.» نماینده مجلس جمهوری اسلامی در حالی از «برداشته شدن مرزها» سخن می‌گوید که پاسپورت ایرانی در رده‌بندی شاخص پاسپورت هنلی برای «آزادی حرکت»، مقام ۱۰۲ را داراست. این یعنی پاسپورت ایران هم‌رده پاسپورت جمهوری دموکراتیک کنگو و یک رده پایین‌تر از پاسپورت اریتره است.

احمدرضا حائری، فعال مدنی با یورش نیروهای امنیتی به منزل‌اش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی امتداد، ظهر دوشنبه ۶ تیر، احمد رضا حائری، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق توسط نیروهای امنیتی در منزل‌اش بازداشت شد. این بازداشت به دستور شعبه سه بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ اوین انجام گرفته است و هنگام بازداشت ضمن تفتیش منزل برخی وسایل شخصی احمدرضا حائری مانند لپ‌تاپ و تلفن همراه ضبط شده است. احمدرضا حائری پس از بازداشت به بند دو الف سپاه در زندان اوین منتقل شده است. این فعال مدنی پیش از این وسائل شخصی‌اش توقیف و به دادسرای اوین احضار شده بود، اما او به دلیل عدم حضور بازجوی پرونده به دستور دادسرا به خانه بازگشته بود. حائری امروز بدون بازجویی مجددا بازداشت شد. احمدرضا حائری پیش‌تر چندین بار سابقه بازداشت و زندان دارد. او آخرین بار در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۹۹ در شعبه اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت شد و پس از اجرای حکم شلاق، برای تحمل حبس تعزیری به زندان تهران بزرگ (فشافویه) انتقال یافت. پس از نقض حکم حائری در دیوان عالی کشور، پرونده به شعبه هم‌عرض تجدید نظر ارجاع داده شد و شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران به ریاست قاضی بابایی او را به شش ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد. این حکم بابت اتهام «اخلال در نظم عمومی» صادر شده و گفته می‌شود، «تبلیغ علیه نظام» اتهام دیگر او بوده است. احمدرضا حائری نهایتا در مهرماه ۱۳۹۹ به‌صورت مشروط از زندان تهران بزرگ (فشافویه) آزاد شد.

هشدار نماینده مجلس شورای اسلامی درباره احتمال فیلترکردن نرم‌افزار‌های پر‌کاربرد فضای مجازی مانند واتس‌اپ و ‌اینستاگرام

یک نماینده مجلس شورای اسلامی هشدار داد با مصوبه‌های مجلس عملا موضوع فیلترینگ تمام ابزارهای پرکاربرد فضای مجازی مانند واتس‌اپ و اینستاگرام در نتیجه طرح صیانت امکان‌پذیر است. غلامرضا‌ نوری، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی دوشنبه ششم تیر با مبهم اعلام کردن سرنوشت طرح صیانت گفت که «یک ماه قبل درجریان بررسی طرح شفافیت، پیشنهاد دادم تا جلسات، نظرات و آرای شورای عالی فضای مجازی شفاف شود که تصویب نشد و پشت سرش هم در هفته گذشته تصمیما‌ت شورای عالی فضای مجازی از هرگونه دادخواهی و شکایت افراد و اشخاص مصون شد.» به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد نایب رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس همچنین گفت «طرح صیانت درجایی است که سرنوشتش برای ما مبهم و نامعلوم است که چه اتفاقی برایش خواهد افتاد؛ چون دیگر از شفافیت و بازخواست هم مصون است، ولی امیدواریم این کار را با مردم نکنند.» به گفته نماینده بستان آباد در مجلس شورای اسلامی «با این مصوبه عملا موضوع فیلترینگ تمام ابزارهای پرکاربرد فضای مجازی مانند واتس‌اپ، ‌اینستاگرام و بقیه موارد قابلیت اجرایی د‌ارد.» غلامرضا‌ نوری همچنین گفت که اگر شورای نگهبان هم مصوبه هفته گذشته مجلس درباره اصلاح قانون آیین دادرسی و تشکیلات دیوان عدالت اداری را تایید کند، هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند شکایت کند که مثلا این تصمیم شما برای اقتصاد، کسب‌وکار، زندگی و گردش آزاد اطلاعات و برای این بخش از حقوق اساسی ما مضر است و درخواست لغو آن را نمی‌توان داد. او گفت: «هیچ راهی برای اصلاح مصوبه مجلس وجود ندارد مگر آنکه شورای نگهبان این مصوبه را تایید نکند.»

شش کارگر نانوایی بر اثر نشت گاز مونوکسید کربن مسموم و راهی بیمارستان شدند

شش کارگر یک نانوایی در تهران نیمه شب یکشنبه ۵ تیر هنگام استراحت شبانه در استراحتگاه زیرزمینی نانوایی در اثر نشت گاز کربن مسموم و به بیمارستان منتقل شدند. جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی تهران گفت حادثه در زیر زمین نانوایی واقع در خیابان سئول روی داده است که به عنوان استراحتگاه کارگران استفاده می‌شده است. آبگرمکن زیرزمین ساعات طولانی روشن مانده و منجر به انتشار مونوکسید کربن شده است. ایلنا، خبرگزاری دولتی کار ایران، به نقل از سخنگوی آتش نشانی نوشت: «این واحد نانوایی یک زیرزمین حدودا ۱۲ متری داشت که یک سوییت تقریبا کامل بود. در این محل یک آبگرمکن دیواری نیز قرار داده بودند که اصلا مناسب این فضا نبود. این سوییت برای استراحت کارگران اختصاص داده شده بود و شش مرد جوان در محل حضور داشتند. این زیرزمین با یک نردبان فلزی به پایین راه داشت و اصلا شرایط مناسبی برای انتقال افراد وجود نداشت اما این افراد را خارج و به عوامل اورژانس تحویل دادند.»

صلیب سرخ جهانی: زمین‌لرزه جنوب شرق افغانستان بر زندگی ۲۰۰ هزار نفر تأثیر گذاشت

صلیب سرخ جهانی دوشنبه ۶ تیر / ۲۷ ژوئن در بیانیه‌ای اعلام کرد که در زمین‌لرزه‌ اخیر در جنوب ‌شرق افغانستان زندگی بیش از ۶۰ هزار خانوار، شامل ۲۰۰ هزار نفر را که ۴۰ درصدشان کودکان هستند، تحت تأثیر قرار داده است. صلیب سرخ به‌نقل از مقام‌های محلی طالبان نوشته است دست‌کم یک‌هزار نفر بر اثر این زمین‌لرزه جان خود را از دست داده‌اند. همچنین تخمین زده می‌شود که حدود دو هزار خانه، ویران و هزاران نفر زخمی شده‌اند. به‌گفته صلیب سرخ بارش مداوم باران در ولایت‌های آسیب‌دیده، تلاش‌ها برای نجات مردم زیر آوار را با مشکل مواجه کرده و خطرات رویدادهای بعدی دیگر مانند رانش زمین و سیل را افزایش می‌دهد. در نخستین ساعات بامداد روز چهارشنبه‌ هفته‌ گذشته، زلزله‌ای به قدرت ۵,۹ درجه‌ ریشتر ولایت‌های پکتیکا و خوست افغانستان را لرزاند. طالبان تلفات این زمین‌لرزه را یک‌هزار کشته و بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ زخمی اعلام کرده‌اند. دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشری سازمان ملل (اوچا) گفته است حدود ۷۷۰ نفر در ولسوالی‌های برمل و گیان پکتیکا و ولسوالی سپیره ولایت خوست جان باخته و یک‌هزار و ۴۵۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند. منابع محلی می‌گویند یک‌هزار و ۵۰۰ خانه در ۱۴ روستای ولایت‌های پکتیکا و خوست ویران شده‌اند. ساکنان این محل اکنون بی‌سرپناه هستند. در برخی از ولایت‌ها مردم خود کارزار جمع‌آوری کمک راه‌اندازی کرده‌اند.

شمار مدرسه‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور و دانش‌آموزان و معلمان این مدرسه‌ها به‌شدت کاهش یافته است

ابوالفضل کمالی، معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور اعلام کرد که حدود ۱۱ سال قبل مدارس جمهوری اسلامی در خارج از کشور نزدیک به ۴۰ هزار دانش‌آموز داشت اما در حال حاضر شمار دانش‌آموزان این مدارس حدود هشت هزار و ۶۰۰ نفر است. به‌گفته کمالی ۱۰ سال قبل جمهوری اسلامی حدود ۱۴۰ مدرسه در ۸۰ کشور داشت اما امروز شمار آن‌ها به ۷۶ مدرسه رسیده و تقریباً نصف شده است. او همچنین افزود در آن زمان سالی ۶۰۰ معلم به این مدارس اعزام می‌شد اما اکنون شمار معلمان اعزامی به مدارس خارج از کشور به ۳۰ نفر رسیده است. ابوالفضل کمالی مشکلاتی مثل بودجه و ارز را هم از جمله مسائل مربوط به این آمار دانست. کمالی در مورد رعایت شئونات اسلامی و مختلط بودن یا نبودن مدارس ایرانی خارج از کشور نیز گفت: «در خیلی از کشورها به دلیل مشکلات فضا و تعداد دانش‌آموز، مدارس ما در همه پایه‌ها مختلط است، اما موازین کاملاً رعایت می‌شود. در بعضی کشورها که امکانات داریم و تعداد دانش‌آموز زیاد است، مدارس را جدا هم کرده‌ایم. او همچنین گفت بیشترین مدارس ایرانی در امارات و ترکیه هستند و اگر مدارس جمهوری اسلامی در کویت و پاکستان بسته نمی‌شد، «فقط در یک شهر ۶ مدرسه بزرگ داشتیم که سال قبل بسته شد».

یونان نفتکش حامل نفت ایران را آزاد کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رسمی یونان، نفتکش توقیف شده لانا (با نام قبلی پگاس) از بندر کاریستوس در جنوب جزیره ائوبویا یونان به سوی بندر پیرئاس حرکت کرده است. ناخدا و خدمه این نفتکش قرار است در بندر پرئاس مجوز دریانوردی‌ خود را به پلیس ارائه کنند. مقام‌های یونان ۱۹ آوریل /۳۰ فروردین نفتکش لانا (پگاس) را در امتداد جزیره «ائوبویا» در حالی که حامل ۱۱۵ هزار تن نفت ایران بود توقیف کردند و سپس به درخواست وزارت دادگستری آمریکا، قرار شد نفت این نفتکش به ایالات متحده منتقل شود. در پی اعتراض‌های ایران، یک دادگاه منطقه‌ای یونان دستور بازگشت نفت توقیف شده به ایران را در ۹ ژوئن /۱۹ خرداد صادر کرد اما چند روز بعد یک دادگاه جدید به طور موقت در پی درخواست یک شرکت قطعات یدکی یونانی که خواستار دریافت پول برای ارائه خدمات خاص به این نفتکش شده بود، عزیمت این نفتکش را ممنوع کرد. ۱۹ خرداد دادگاهی در یونان حکم اولیه دادگاه مبنی بر صدور مجوز برای ایالات متحده آمریکا به منظور مصادره بخشی از محموله نفت ایران در نفتکش ایرانی در امتداد ساحل یونان را لغو کرد. ایران در پاسخ به توقیف نفتکش لانا (پگاس) دو نفتکش یونان در آب‌های خلیج فارس را توقیف کرد. آتن ابراز امیدواری کرده است که در پی آزاد شدن نفتکش لانا (پگاس)، ایران نیز دو نفتکش یونانی را آزاد کند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه هفته گذشته (۳۰ خرداد) گفته بود: «ما به دولت یونان توصیه کردیم که از ظرفیت‌های قانونی ایران استفاده لازم را کنند و اطمینان دارم مسیر خودش را در مسیر قانونی و قضایی طی کند. امیدواریم در عمل شاهد آزادسازی محموله نفت متعلق به ایران باشیم و مطمئنم مسیری که خواهیم رفت حفظ روابط دوجانبه و مصون بودن از عامل سومی است که‌ آمریکا در تمامی آنها نقش پررنگی دارد.»

تشکیل وزارت بازرگانی در دولت تصویب شد

دولت با طرح مجلس شورای اسلامی برای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل دو وزارت‌خانه صنعت و معدن و همچنین وزارت بازرگانی موافقت کرد‌. علی بهادری، سخنگوی دولت در توییتر نوشت: «‏دولت امروز با طرح تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کرد. از جمله دلایل اعلام موافقت تقویت و تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر بازار، کنترل مؤثرتر قیمت‌ها، تسهیل تجارت و رونق تجارت خارجی، سیاست‌گذاری واحد و چابکی در امور بازرگانی و حمایت جدی‌تر از مصرف‌کننده بود.» اخیراً برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برای نظارت بر بازار با توجه به گرانی‌ها بعد از حذف ارز ترجیحی و تسهیل تجارت طرح تفکیک وزارت صمت را در دستور کار قرار داده بودند‌ و این طرح در دولت نیز مطرح شده بود.