ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به دلیل تحریم‌های آمریکا، رنو از ایران خارج خواهد شد

پس از خروج آمریکا از برجام، شرکتهای اروپایی نیز یکی یکی از بازار ایران خارج می‌شوند. تی‌یری بولور، مدیر ارشد اجرایی شرکت خودروسازی رنو در جریان یک کنفرانس روز جمعه ۵ مرداد/ ۲۷ ژوئیه گفت، به دلیل تحریم‌های آمریکا، فعالیت‌های این شرکت به احتمال زیاد در ایران متوقف خواهد شد. بولور گفت، «با دست دادن بازار ایران، شرکت رنو به دنبال فرصت‌های جدید تجاری در نقاط دیگر جهان به ویژه در آفریقا خواهد بود.» پس از لغو تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶، ایران به بازار داغ رشد فروش محصولات اروپایی تبدیل شد و حجم مبادلات تجاری شرکت‌های اروپایی با ایران به بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسید. شرکتهای خودروسازی دوباره به ایران برگشتند و ایران به عرصه رقابت میان آنها، به ویژه بین شرکتهای فرانسوی، بدل شد. شرکت پ اس آ (پژو-سیتروئن) با ایران خودرو قرارداد امضا کرد و شرکت رنو نیز با ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) به توافق رسید. رنو و ایدرو توافق کردند که در فاز اول ۱۵۰ هزار خودرو در سال و در فاز دوم ۳۰۰ هزار خودرو در سال تولید کنند. درحالی‌که هنوز تولید خودر در چارچوب این قرارداد جدید آغاز نشده (به نقل از کلوتید دلبوس، مدیر ارشد مالی رنو)، این شرکت ایران را ترک خواهد کرد. دولت آمریکا با درخواست شرکت‌های فرانسوی برای دریافت معافیت از تحریم‌های ایران مخالفت کرده است.

امشب، طولانی‌ترین #ماه‌گرفتگی قرن را تماشا کنید

امشب ۵ مرداد/۲۷ ژوئیه، شاهد طولانی‌ترین #ماه‌گرفتگی قرن خواهیم بود. این ماه‌گرفتی که ۱۰۳ دقیقه طول خواهد کشید، از نیمه‌شب شروع خواهد شد، اما اوج آن ساعت ۰۰:۵۲ بامداد خواهد بود. این اتفاق نجومی تا هفت سال دیگر رخ نخواهد داد، و به همین خاطر، علاقه‌مندان زیادی در سرتاسر جهان خود را برای تماشای آن آماده کرده‌اند. ماه‌گرفتگی امشب در تمام نقاط ایران قابل مشاهده است. به نقل از ناسا، اما سواحل آسیای مرکزی و شرق آفریقا، از جمله هند، پاکستان، آفریقای جنوبی و ماداگاسکار بهترین مناطق جهان برای مشاهده این رویداد نجومی‌‌اند. ناسا فضاپیمای «مدارگرد شناسایی ماه» را به دلیل این رویداد به طور موقت خاموش خواهد کرد. به دلیل جوی که به دور زمین وجود دارد، ماه در خسوف یا ماه‌گرفتگی، قرمز رنگ دیده می‌شود. همزمان با طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن بیست و یکم، امشب مریخ نیز به نزدیکترین فاصله خود با زمین می‌رسد و به همین خاطر، درخشندگی سیاره سرخ از حالت عادی بیشتر خواهد بود.

آیت الله سیستانی خواستار تشکیل سریع دولت در #عراق شد

آیت الله سیستانی، مرجع شیعه، درخطبه‌های نماز جمعه این هفته در کربلا خواستار تشکیل سریع دولت در #عراق شد. او گفت: «دولت باید در سریع‌ترین زمان ممکن و با اصول صحیح تشکیل‌ شود تا نخست‌وزیر مسؤولیت را برعهده بگیرد و در مبارزه با فساد قاطعانه عمل کند.» سیستانی درعین حال از دولت حیدر عبادی خواست تا مطالبات معترضان در خصوص مشکلات معیشتی و بیکاری را برآورده سازد و نهایت تلاش خود را برای بهبود خدمات دولتی و کاهش رنج و بدبختی مردم به کار گیرد. آیت الله سیستانی گفت: «اگر دولت از تعهدات خود شانه خالی کند و مجلس و قوه قضائیه تعطیل شوند، تنها راه پیش روی مردم تغییر روش‌های اعتراضات صلح‌آمیز برای تحقق درخواست‌های خود خواهد بود و در آن صورت اوضاع متفاوت‌تر از امروز خواهد شد.» پیشتر، مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه که در ائتلاف با حزب کمونیست و برخی گروه‌های دیگر سکولار در انتخابات پارلمانی ۱۲ مه پیروز شده بود، از تمامی سیاستمداران عراقی خواسته بود تا زمانی که تحقق مطالبات خواست معترضان برای خدمات‌رسانی بهتر در جنوب عراق، مذاکرات برای تشکیل یک دولت ائتلافی جدید به تعویق بیفتد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی مجلس: راهبرد نظامی در دستور کار دولت‌های ایران و آمریکا وجود ندارد

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی مجلس معتقد است به رغم تند شدن جدال لفظی بین ایران و آمریکا این دوکشور هیچ تمایلی برای جنگ با یکدیگر ندارند. او در گفتگو با ایلنا گفته است: «راه دیپلماسی بین دوکشور بسته شده است، بنابراین عملاً مقامات دوکشور از طریق سخنرانی‌ها با یکدیگر سخن می‌گویند که در این نوع گفت‌وگوها تنها چیزی که وجود ندارد، ملاحظات دیپلماتیک است.» او توضیح داده: «راهبرد نظامی در دستور کار هر دو دولت ایران و آمریکا وجود ندارد، زیرا جنگ احتمالی بین دو کشور تبدیل به یک جنگ گسترده خواهد شد و کل منطقه و جهان را درگیر خودش خواهد کرد.» در طول هفته گذشته جدال لفظی رهبران ایران و آمریکا به شدت بالا گرفت. روز یکشنبه حسن روحانی خطاب به ترامپ گفت: «با دم شیر بازی نکن» و ترامپ دوشنبه خطاب به روحانی در توئیتر خود نوشت: «دیگر هرگز آمریکا تهدید نکن.»؛ با این حال، پس از ان، رهبران ایران و آمریکا لحن آرامتری در قبال هم اتخاذ کردند. حسن روحانی، گفت: «تهدیدات بی‌اساس برخی حاکمان آمریکا، ارزش پاسخ دادن ندارد.» و رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی‌اش در جمع کهنه‌سربازان آمریکایی، تلویحاً دستیابی به توافقی جامع‌تر از برجام با ایران را ممکن دانست و گفت: «ببینیم چه می‌شود. اما ما آماده‌ایم که به یک توافق واقعی برسیم.» فلاحت‌پیشه به ایلنا گفته: «جمهوری اسلامی ایران بنا ندارد در بازار نفتی دنیا تلاطم ایجاد کند.» پیشتر مقامات ایران از جمله حسن روحانی، آمریکا را تهدید به بستن تنگه هرمز کرده بودند. روز پنج‌شنبه، پس از حمله حوثی‌های یمن به دو نفت‌کش آرامکو، ریاض موقتاً نقل و انتقالات نفتی از تنگه باب‌المندب را تا زمان مشخص شدن اوضاع و ایمن شدن مسیر، متوقف کرد.

بشار #اسد، رئیس جمهوری عربی #سوریه: حضور دائمی نیروهای نظامی #روسیه در خاک #سوریه ضرورت دارد

به گزارش خبرگزاری رویترز، بشار اسد، رئیس‌ جمهوری عربی سوریه گفته است حضور نظامی دائمی روسیه در سوریه ضرورت دارد. اسد در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اینترفاکس گفته است: «حضور نیروهای روسیه برای ایجاد توازن در منطقه لازم است.» روسیه در لاذقیه یک پایگاه دریایی و در حمیمیم یک پایگاه هوایی دارد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۱۰ دسامبر سال گذشته در سخنانی که در پایگاه حمیمیم ایراد کرد، با اعلام پیروزی بر گروه دولت اسلامی (داعش) دستور خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه را صادر کرد. پیش از آن وزارت دفاع روسیه با دولت بشار اسد بر سر حضور روس‌ها در پایگاه حمیمیم در ۴۰ سال آینده به توافق رسیده بود. بشار اسد در بخش دیگری از گفت‌وگو با اینترفاکس اعلام کرده که هدف بعدی ارتش سوریه به دست گرفتن کنترل استان ادلب است. استان ادلب در شمال سوریه تنها استانی است که در حال حاضر تحت کنترل شورشیان مخالف اسد است.

یک هیأت بلندپایه #کرد به ریاست #الهام_احمد، ریاست مشترک مجلس #سوریه دمکراتیک برای گفت‌وگو با دولت #اسد وارد دمشق شده است

هیأتی از مذاکره‌کنندگان کرد در سوریه به ریاست الهام احمد، ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیک برای گفت‌وگو با مقامات دولت اسد وارد دمشق شده است. یکی از اعضای مجلس سوریه دموکراتیک با اعلام این خبر به خبرگزاری رویترز گفته است مذاکره‌کنندگان کرد دو روز است که در دمشق به سر می‌برند. هدف کردهای شمال سوریه از این مذاکرات این است که با دولت اسد به یک توافق سیاسی مبنی بر خودمختاری کردها دست یابند. همزمان با پیروزی ارتش سوریه در استان قنیطره در جنوب غربی این کشور در مرز با اسرائیل تلاش‌ها برای دست‌یابی به یک راه‌حل سیاسی برای خاتمه دادن به جنگ هفت ساله داخلی سوریه افزایش یافته است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سال گذشته از یگان‌های مدافع خلق کرد برای شرکت در مذاکرات صلح دعوت کرده بود اما با حمله ارتش ترکیه به عفرین با اجازه روسیه، کردها از شرکت در مذاکرات صلح محروم شدند. اکنون دور تازه‌ای از تلاش کردها در پروسه سیاسی سوریه آغاز شده. این‌بار در گفت‌وگو با دولت اسد.

محمدصادق حسنی #جوریابی، نماینده #مجلس شورای اسلامی از منع کشت #برنج به دلیل کم‌آبی در استان‌های ایران خبر داد. استثناها: #مازندران و #گیلان

محمدصادق حسنی جوریابی، نماینده مجلس شورای اسلامی جمعه ۵ مرداد از محدودیت کشت برنج در برخی استان‌ها به دلیل کمبود آب خبر داد. پیش از این اعتراض کشاورزان اصفهانی به کمبود آب خبرساز شده بود. در اصفهان ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت برنج بود که در سال‌های اخیر به تدریج به چهار الی پنج هزار هکتار در بالادست لنجانات کاهش یافته. جوریانی به رسانه‌های داخلی گفته است: «برنج به آب بسیاری زیادی احتیاج دارد و با توجه به مشکلات موجود در زمینه آب در کشور و کاهش بارندگی‌ سال‌های اخیر محدودیت کشت آن در تعدادی از استان‌ها منطقی و عاقلانه است.» به گفته این نماینده مجلس در آینده فقط در استان‌های مازندران و گیلان کشت برنج جایز خواهد بود.

ملکوم #ترنبول نخست وزیر #استرالیا خبر حمله نظامی #آمریکا به #تأسیسات_هسته‌ای_ایران با مشارکت نهادهای اطلاعاتی #استرالیا و #بریتانیا در ماه آینده را تکذیب کرد

ملکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا خبری را که شبکه ای بی سی درباره احتمال حمله نظامی آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران با تکیه بر همکاری اطلاعاتی دولت استرالیا منتشر کرده بود تکذیب کرد. نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که هیچیک از مقامات این کشور با ای بی سی صحبت نکرده‌اند. شبکه ای بی سی شامگاه گذشته به نقل از مقامات بلندپایه دولت استرالیا اعلام کرده بود که احتمال دارد ایالات متحده آمریکا تأسیسات هسته‌ای ایران را در ماه آینده (اوت/ مرداد) بمباران کند. در این گزارش گفته شده بود که نهادهای اطلاعاتی استرالیا و بریتانیا برای شناسایی تأسیسات هسته‌ای ایران به وزارت دفاع آمریکا کمک می‌کنند، اما کانادا در این عملیات شرکت نخواهد کرد.

دادستان #خراسان_رضوی از کشف ۷ تخته پوست ببر و ۴ جمجمه ببر در #باغ‌وحش #مشهد خبر داد

معاون دادستان مرکز استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های داخلی از کشف ۷ تخته پوست ببر و ۴ جمجمه ببر در باغ وحش مشهد خبر داده. کارشناسان دادستانی این تخته پوست‌ها و جمجمه‌ها را هنگام بازدید از باغ‌وحش وحشت یافته‌اند و دستور انتقال آن را به محیط زیست استان داده‌اند. مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی ابتدا این موارد را تکذیب کرده بودند. در زمستان سال گذشته هم هفت قلاده ببر در باغ وحش مشهد تلف شدند.

#مایک_پنس، معاون رئیس جمهور #آمریکا اعلام کرد که مردم ایران حتی از #آزادی_مذهبی برخوردار نیستند

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا در نشست وزارت خارجه ایالات متحده که در زمینه «پیشبرد آزادی‌ مذهبی» با حضور نمایندگانی از ۸۰ کشور جهان برگزار شد، اعلام کرد که مردم ایران از آزادی‌های چندانی، از جمله از آزادی مذهبی برخوردار نیستند. پنس در این سخنرانی گفت که جمهوری اسلامی حامی تروریسم است و آزادی مذهبی سنی‌ها، یهودیان، مسیحیان و بهاییان را از آن‌ها سلب کرده است. معاون رئیس جمهور آمریکا به اعدام ۲۰ کرد سنی به اتهام محاربه نیز اشاره کرد. کردهای سنی در سال ۹۳ در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شدند. اتهام آن‌ها «محاربه از طریق هواداری از احزاب کرد مخالف دولت» بود.

معاملات آپارتمان‌های مسکونی در #تهران در یک ماه ۷ درصد کاهش یافت. بانک مرکزی اعلام کرده که #قیمت_مسکن هم به همین اندازه افزایش یافته

بانک مرکزی ایران اعلام کرده که در تیر ۱۳۹۷، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران به ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۹,۲ و ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. در همین گزارش گفته شده که در خرداد سال جاری متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۶۹.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل ۷,۱ درصد افزایش داشته است.