ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش رئیس سازمان #محیط_زیست به شکایت #دادستان_انزلی: بررسی‌های دانشگاهی را به دادستان ارائه کرده‌ایم

#عیسی_کلانتری در واکنش به شکایت دادستان عمومی و انقلاب #بندر_انزلی از او به عنوان رئیس سازمان محیط زیست گفت دادستان انزلی گفته است روش عمل در تالاب انزلی علمی نیست: «ما خوشحال می‌شویم دادستان علمی بودن یا علمی نبودن این روش را بازگو کند. ما بررسی‌هایی را که از طریق دانشگاه‌های شریف، تهران و شیراز انجام شده بود به دادستان ارائه کرده‌ایم.»کلانتری همچنین گفت اگر احضار شود، حتما به دادگاه خواهم رفت. در روزهای گذشته دادستان عمومی و انقلاب بندر انزلی علیه عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به اتهام «تخریب محیط‌زیست»، «تضییع حقوق بیت‌المال» با اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی و «نشر اکاذیب» اعلام جرم کرده است. طرح بایوجمی که به صورت محصور و ایزوله و با اختصاص حدود ۴۵ میلیارد تومان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در تالاب انزلی در حال اجرا بود در اواخر خرداد ماه گذشته به دستور دادستان عمومی و انقلاب بندر انزلی متوقف شد. به گفته کارشناسان، به دلیل احداث ۲۰ سد بر روی رودخانه ولگا در کشور روسیه که بیش از ۷۵ درصد آب دریای خزر را تامین می‌کند و به دنبال آن، کم شدن آب دریای خزر، دبی ورود آب به تالاب انزلی نیز افت شدیدی پیدا کرده است. گفته می‌شود وزارت امور خارجه ایران تا کنون برای مذاکره به منظور باز شدن دریچه‌های سد رودخانه ولگا در کشور روسیه تلاشی نکرده است.

بازگشت #ترافیک به محدوده طرح جدید کاهش #آلودگی_هوا؛ شناسایی ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در #تهران

رئیس #پلیس_راهور #تهران_بزرگ گفت نقاط حادثه‌خیز در شهر تهران توسط پلیس شناسایی و به شهرداری تهران و دیگر سازمان‌های متولی اعلام شده است. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، محمدرضا مهماندار با بیان اینکه در خصوص رفع نقاط حادثه‌خیز در تهران جلسات مستمری با شهرداری برگزار شده، گفت: «در حال حاضر ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در شهر تهران شناسایی شده است.» رئیس پلیس راهور تهران در ادامه با اعلام بازگشت #ترافیک به محدوده طرح جدید کاهش #آلودگی_هوا، به طرح کنترل آلودگی هوا که از ابتدای تیر ماه در تهران در حال اجراست، اشاره کرد و گفت: «پلیس راهور به طور مستمر نتایج مربوط به طرح کاهش آلودگی هوا را رصد می‌کند و چنانچه مشکلی باشد به شهرداری اعلام می‌کنیم تا برای رفع آن اقدام کنند.» مهماندار در خصوص نتایج اجرای طرح کنترل آلودگی هوا گفت: «با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در ابتدا در محدوده پیرامونی با افزایش ترافیک و در محدوده داخل اجرای این طرح با کاهش ترافیک مواجه شدیم، اما آرام آرام به حالت قبل خود و ترافیک در این محدوده باز می‌گردیم.» ترافیک سنگین و آلودگی هوای ناشی از آن در تهران به عنوان یکی از معضلات شهری در سال‌های اخیر همواره مطرح بوده است. طبق نظر کارشناسان مهم‌ترین عوامل بحران‌ساز در مساله ترافیک شهری عبارتند از: عدم نظارت بر سوخت صنعتی مازوت که در بیش از ۱۴۰۰ واحد صنعتی تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد، نبود برنامه دقیق و منسجم برای جمع‌آوری هزاران دستگاه خودروی فرسوده و دود‌زا در سطح شهر تهران، عدم نظارت مستمر بر کیفیت بنزین توزیعی و وارداتی در جایگاه‌های سوخت، عدم پیگیری جدی مفاد قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های آن توسط شهرداری و نهادهای مسئول دیگر و همچنین عدم وجود سیستم دفع فاضلاب شهری و صنعتی و بی‌‌برنامه‌ بودن دولت در مقابله با پسماند سوزی در سطح شهر تهران.

به دلیل تعدد شکایت‌ها، جلسه #دادگاه #محمود_صادقی به آینده موکول شد

بنابر اعلام #محمود_صادقی، نماینده مجلس، روز شنبه پنجم مرداد جلسه اول رسیدگی به پرونده او در دادگاه کیفری کارکنان دولت برگزار و با توجه به تعدد شکایت‌ها، ادامه رسیدگی به این پرونده به جلسه بعد موکول شده است. صادقی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است اولین جلسه دادگاهش در شعبه ۱۰۵۷ کیفری دو کارکنان دولت به ریاست قاضی عالی‌شاه و با حضور نماینده دادستان و شاکیان پرونده برگزار شده است. به گفته این عضو فراکسیون امید در مجلس، با وجود اینکه ریاست دادگاه جلسه را علنی اعلام کرده اما حاضران در دادگاه از هر گونه اطلاع‌رسانی در مورد مفاد آن منع شده‌اند. محمود صادقی در ادامه گفته با توجه به تعداد شکایت‌ها، رسیدگی به پرونده او به جلسه آینده موکول شده است. این نماینده مجلس هفته گذشته با اعلام خبر برگزاری این دادگاه در روز پنجم مرداد، درباره اتهامات مطرح شده علیه خود در صفحه توئیترش نوشت: «۱۵ عنوان اتهامی شامل ۱۳ عنوان اعلام جرم از طرف دادستان و دادیار جانشین دادسرای فرهنگ و رسانه تهران، دادستان شیراز، سازمان زندان‌ها، شکایت تعدادی از بورسیه‌ها و یک شاکی خصوصی ....» محمود صادقی از چهره‌های موسوم به اصلاح‌طلب، در سال ۱۳۷۸ از حوزه انتخابیه درود و ازنا در استان لرستان کاندیدای انتخابات مجلس ششم شده بود اما رأی نیاورد. او که هم اکنون نماینده مردم تهران، ری وشمیرانات است، در گذشته نیز به دلیل سخنرانی علیه عملکرد صادق لاریجانی، رئیس سابق قوه قضاییه از سوی نهادهای امنیتی و قضایی تحت پیگرد و احضار قرار گرفته بود. ‎

«#قدرت_موشکی جمهوری اسلامی برای پاسخ‌گویی به تجاوزهای احتمالی است»

به گفته یک منبع آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح ایران، قدرت موشکی جمهوری اسلامی کاملا دفاعی است و علیه هیچ کشوری نبوده و صرفا برای پاسخگویی به تجاوز‌های احتمالی به تمامیت ارضی کشور است. خبرگزاری فارس به نقل از این منبع آگاه که نامش ذکر نشده، نوشته است: «جمهوری اسلامی ایران در دفاع از خود به دریافت اجازه از هیچ قدرتی در جهان نیاز ندارد و آزمایش‌های موشکی ایران در محدوده نیاز دفاعی امری طبیعی است و در صورت ضرورت انجام می‌شود.» این منبع آگاه در ادامه تأکید کرده است که جمهوری اسلامی دفاع را مسئولیت ذاتی حاکمیت و نیرو‌های مسلح خود می‌داند. گفته می‌شود ایران به تازگی یک موشک شهاب ۳ با برد هزار کیلومتر را آزمایش کرده است. موشک‌های بالستیک و قاره‌پیمایی که ایران در اختیار دارد، همواره به عنوان موضوعی مورد مناقشه در مذاکرات و روابط بین‌الملل جمهوری اسلامی مطرح بوده است. پس از آغاز جنگ داخلی در یمن که به جنگ نیابتی میان ایران و عربستان تبدیل شده، مقام‌های سعودی بارها در مجامع بین‌المللی ادعا کرده‌اند موشک‌های نیروهای یمنی که علیه نظامیان و زیرساخت‌های عربستان به کار گرفته می‌شود، از طرف جمهوری اسلامی تأمین می‌شود. در همین راستا، دولت عربستان حمله موشکی سال ۱۳۹۶ شبه نظامیان حوثی به فرودگاه ملک خالد در شهر ریاض را، «تعرض مستقیم نظامی ایران» علیه عربستان دانست و بارها از ایران به سازمان ملل شکایت برد. همچنین گفته می‌شود نیروهای حزب‌الله لبنان انواع موشک‌های میان برد و دور برد را برای جنگ احتمالی با اسرائیل از سوی دولت ایران دریافت می‌کنند. در شهریور سال گذشته دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان واقع در اقلیم کردستان عراق هدف حمله موشکی نیروهای سپاه پاسداران قرار گرفت که طی این حمله تعدادی از اعضای کادر رهبری این حزب کشته شدند. همچنین در خرداد سال ۱۳۹۶ سپاه پاسداران ایران به دلیل آنچه که «مقابله با تروریست‌ها» خوانده شد، تعدادی موشک میان‌برد زمین به زمین را از داخل خاک ایران به درون سوریه شلیک کرد. مقامات نظامی و رهبر جمهوری اسلامی همواره از قدرت موشکی به عنوان برگ برنده نظامی جمهوری اسلامی در منطقه یاد می‌کنند و در گذشته بارها اعلام کرده‌اند که برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست.

#یوسف_بن_علوی، وزیر خارجه عمان وارد #تهران شد

یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان برای دیدار و گفت‌و‌گو با محمدجواد ظریف، وارد تهران شد. وزیر خارجه #عمان قرار است امروز شنبه ۵ مرداد در محل وزارت خارجه با وزیر خارجه ایران در ارتباط با آخرین تحولات دو جانبه و منطقه رایزنی و گفت‌وگو کند. وزارت خارجه عمان هفته قبل اعلام کرده بود این سفر در چارچوب روابط و مشورت‌های مستمر بین دو کشور در ارتباط با مسائل دو جانبه و تحولات اخیر در منطقه انجام می‌شود. بن علوی اردیبهشت ماه امسال هم در تهران با محمدجواد ظریف دیدار و درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کرده بود. محمدجواد جمالی نوبندگانی، نماینده مجلس ایران، درباره سفر یوسف بن ‌علوی به تهران گفته: «عمان همیشه سعی کرده رفتارش در منطقه به گونه‌ای باشد که سایر همسایگانش به او اطمینان خاطر داشته باشند. از سوی دیگر سعی دارد دریچه بازی باشد برای کشورهایی که احتمالا با یکدیگر تنش و مشکل دارند.» نوبندگانی گفته بعضی مواقع مانند مذاکرات هسته‌ای ایران و حتی قبل از برجام، گفت‌وگوهایی بین مقام‌های ایران و آمریکایی در عمان صورت گرفت که نشان‌دهنده نقش این کشور در منطقه است. به گفته این نماینده مجلس، عمان روابط مناسبی با کشورهای دیگر دارد و دلایل سفر بن علوی غیر از روابط منطقه‌ای و بحث‌های دوجانبه می‌تواند آوردن پیام از سوی کشورهای اروپایی باشد. به گفته او اگر یوسف بن علوی حامل پیامی برای ایران باشد، باید دید که این پیغام مبتنی بر امنیت منطقه و جمهوری اسلامی است یا خیر. عمان از معدود کشورهای منطقه خلیج فارس است که هم با آمریکا و هم با ایران روابط دوستانه دارد.

#هند از ایران خواست سایر خدمه #نفت‌کش «#ریاح» را هم آزاد کند

پس از آن‌که ایران ۹ خدمه هندی نفت‌کش «#ریاح» را که در توقیف خود نگه داشته، آزاد کرد، وزارت خارجه هند روز شنبه ۲۷ ژوئیه/ ۵ مرداد گفت که از ایران خواسته تا سایر اعضا و خدمه این کشتی را نیز آزاد کند. ۲۱ تن از خدمه‌‌ هندی کشتی‌های «ریاح» و «#استینا_ایمپرو» در میانه تنش فزاینده میان ایران و غرب در خلیج فارس همچنان گرفتار مانده‌اند. علاوه بر آن، ۲۴ خدمه هندی نفت‌کش ایرانی «گریس ۱» که در توقیف دولت جبل‌الطارق است نیز هنوز در بازداشت به سر می‌برند. سخنگوی وزارت خارجه هند گفته است ۹ خدمه کشتی ریاح که روز گذشته آزاد شدند به زودی به کشور خود بازخواهند گشت. دلیل ادامه بازداشت سه خدمه دیگر نفت‌کش ریاح هنوز مشخص نیست. سپاه پاسداران هفته پیش اعلام کرد که کشتی ریاح را در نزدیکی جزیره لارک به دلیل «قاچاق سوخت» توقیف کرده است. این کشتی متعلق به امارات است و با پرچم پاناما حرکت می‌کرد.

دو کشتی ایرانی که به دلیل #تحریم‌ها در #برزیل متوقف شده بودند، پس از دو ماه سوخت‌گیری کردند

دو کشتی باری ایرانی «ترمه» و «باوند» که حامل بار به میزان ۵۰ و ۶۶ هزار تن هستند، سوخت‌گیری در آب‌های برزیل را آغاز کردند. یک منبع آگاه روز شنبه ۵ مرداد به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته: «این دو کشتی به علت #تحریم‌های_آمریکا و امتناع شرکت دولتی پتروبراس برزیل از سوخت‌دهی، حدود دو ماه در بندر پاراناگوآ لنگر انداخته بودند که با پیگیری‌های فنی و حقوقی شرکت کشتیرانی سفیران پیام دریا (سپید)، سوخت‌گیری خود را آغاز کردند.» این کشتی‌ها متعلق به شرکت کشتیرانی سفیران پیام دریا (سپید) هستند. این دو کشتی دو ماه قبل محموله‌هایی را از ایران به برزیل حمل کرده بودند و قرار است پس از سوخت‌گیری، بندر پاراناگوآی برزیل را ترک کنند.