نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدافعان حقوق بشر خواهان آزادی #عثمان_کاوالا روشنفکر ترکیه‌ای شدند

عثمان کاوالا، فعال فرهنگی و حقوق بشری ترکیه بدون طرح اتهام و با وجود اعتراضِ هشت ماه پیش دادگاه حقوق بشر اروپا، هزار روز است که در زندان به‌سر می‌برد. روز دوشنبه ۶ مرداد / ۲۷ ژوئیه فعالان حقوق بشر با هشتگ #FreeOsmanKavala در توئیتر نظر سیاستمداران و کنشگران فرهنگی را به سرنوشت کاوالا جلب کردند. دستگاه قضایی ترکیه کاوالا را متهم می‌کند که در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ نقش داشته است. وکیل او می‌گوید مدرکی در این‌باره وجود ندارد. به‌گفته سازمان عفو بین‌الملل بازداشت عثمان کاوالا نشان‌دهنده آن است که دولت ترکیه از دستگاه قضایی برای به سکوت کشاندن جامعه مدنی استفاده می‌کند. کاوالا پیش از این در ارتباط با اعتراضات ضددولتی سال ۲۰۱۳ پارک گزی در ترکیه بازداشت شده بود. او پس از دو سال بازداشت شامگاه ۲۹ بهمن سال گذشته / ۱۸ فوریه تبرئه شد اما به اتهام جدید دخالت در کودتا بازداشت او ادامه یافت. عثمان کاوالا رئیس نهاد فرهنگی «آنادلوکالچر» است.

تکرار «تهدید به قتل» #جعفر_عظیم‌زاده، این بار در حضور مسئولان زندان اوین

به‌ دنبال «دو بار حمله به جعفر عظیم‌زاده در یک روز» و ضرب و شتم این فعال کارگری در زندان اوین توسط زندانیان با جرایم عادی، مسئولان زندان روز دوشنبه ششم مرداد به‌درخواست این فعال کارگری در سالن هشت زندان اوین حضور یافتند اما یکی از ضاربان باز هم در حضور این مسئولان، عظیم‌زاده را به «قتل» تهدید کرد. به ‌نوشته سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران، مسئولان زندان اوین حتی پس از این تهدید «هیچ اقدام عملی‌ای در برخورد با این شخص» انجام نداده‌اند. این منبع در ادامه نوشته که مسئولان زندان با این اقدام، «خواسته و ناخواسته فضای لازم برای اقدامات خطرناک دیگری علیه جعفر عظیم‌زاده از سوی شخص مذکور مهیا کرده‌اند.» بر پایه گزارش تکمیلی منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران، عظیم‌زاده عصر امروز (ششم مرداد) یک ‌بار دیگر از سوی هم‌بندیان فردی که او را تهدید به قتل کرده، در هواخوری زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است: «نامبرده [شخص ضارب] ساعت شش بعدازظهر، این بار با اجیر کردن یکی از مصرف کنندگان مواد مخدر در حالی که او را با دادن بیش از حد مواد از حال خود خارج کرده بود در هواخوری زندان به سراغ جعفر عظیم‌زاده فرستاد و او به محض رسیدن به جعفر، بلافاصله سیلی محکمی به صورت او زد.» جعفر عظیم‌زاده اما علی‌رغم تعرض دوباره به خود، اعلام کرده «مسئولیت وضعیت خطیر پیش آمده متوجه آمر و عامل اصلی حمله و سازمان زندان‌ها و نهادهای امنیتی است و شکایتی از این حمله کننده ندارد.» سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای، حمله‌های صورت گرفته علیه این زندانی سیاسی را «طرحی سازمان‌یافته» از سوی «نهادهای امنیتی» توصیف کرده بود. جعفر عظیم‌زاده، فعال کارگری از روز ۹ بهمن ۱۳۹۷ برای تحمل محکومیت شش ساله خود در حبس به سر می‌برد.

در اوج شیوع #کرونا مراسم #محرم برگزار می‌شود اما مجلس می‌خواهد #کنکور را به تعویق بیندازند

زهره الهیان، نماینده تهران در مجلس یازدهم از طرح دو فوریتی کمیسیون آموزش مجلس برای تعویق کنکور سراسری، آزمون کارشناسی ارشد و دستیاری پزشکی خبر داد و گفت این طرح هفته آینده در مجلس رسیدگی می‌شود. الهیان گفت: «در شرایط شیوع ویروس کرونا به صلاح نیست که آزمون‌های مذکور برگزار شود چرا که جان داوطلبان و خانواده‌های آنان در خطر است و پیام‌ها و تماس‌های متعددی از سوی داوطلبان به نمایندگان واصل شده مبنی بر این‌که کنکور و آزمون‌های مذکور به تعویق بیفتد.» او همچنین از مخالفت ستاد ملی مقابله با کرونا با برگزاری کنکور و آزمون در شرایط فعلی سخن گفت و افزود در صورتی که طرح دو فوریتی تعویق کنکور سراسری، آزمون کارشناسی ارشد و آزمون دستیاری پزشکی به تصویب برسد، دولت موظف است زمان برگزاری این آزمون‌ها را به تعویق بیندازد. مسئولان جمهوری اسلامی در حالی از احتمال تعویق کنکور سراسری خبر می‌دهند که پیش از این، از جمله حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در شرایطی که هیچ نشانی از فروکش کردن اوج‌گیری شیوع کووید۱۹ در ایران دیده نمی‌شود، بر برگزاری مراسم محرم تأکید کرده‌اند و وزارت بهداشت نیز از تدوین پروتکل‌های ویژه محرم خبر داده است.

شهردار منطقه یک #بندرعباس به اتهام #فساد_مالی بازداشت شد

علی صالحی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از بازداشت شهردار منطقه یک بندرعباس به اتهام فساد مالی خبر داد. صالحی گفت سه نفر دیگر نیز با عناوین اتهامی مشابه دستگیر شده‌اند. به‌گفته رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، برای متهمان قرار تأمین کیفری صادر شده و تحقیقات تکمیلی در این‌باره ادامه دارد که نتایج آن بعد اعلام خواهد شد. شهردار یکی دیگر از مناطق سه‌گانه بندرعباس نیز اسفندماه سال گذشته دستگیر و پس از آن شهردار جدید منطقه سه بندرعباس منصوب شد. سرپرست شهردار منطقه دو بندرعباس نیز حدود دو ماه پیش به این سمت منصوب شده است. روز گذشته، یکشنبه ۵ مرداد، فاطمه جراره، رئیس شورای شهر بندرعباس در جلسه علنی این شورا به فساد در شهرداری اشاره کرد و ضمن انتقاد از عباس امینی‌زاده، شهردار بندرعباس به‌دلیل انتصاب‌هایش، گفت: «مردم تحمل شنیدن اتهام فساد در سطوح بالای شهرداری را ندارند.»

مرکز آمار ایران مدعی شد که در بهار ۱۳۹۹ با وجود بحران کرونا نرخ بیکاری در استان کرمانشاه کاهش یافته است

مرکز آمار ایران می‌گوید جمعیت بیکاران استان کرمانشاه در بهار ۹۹ نسبت به بهار ۹۸ یک درصد کاهش یافته و به ۱۳,۸ درصد رسیده است. بدین ترتیب براساس این آمار، استان کرمانشاه که در دهه اخیر همواره جزء سه استان اصلی با بیشترین شمار بیکاران بوده است در بهار ۹۹ در رتبه سوم استان‌های بیکار قرار گرفته است. دو استان دیگر، لرستان با نرخ بیکاری ۲۱ درصد و چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری ۱۹,۱ درصد هستند. این آمار در حالی ارائه می‌شود که شیوع ویروس جدید کرونا تأثیرات منفی‌ای بر اقتصاد کشور گذاشته و در بیشتر نقاط جهان بر آمار بیکاری افزوده است. مرکز آمار ایران می‌گوید نرخ بیکاری استان کرمانشاه از سال ۱۳۸۸ تا ۹۸ از ۱۳,۸ درصد تا ۲۲ درصد در تغییر بوده است. طبق تعریف مرکز آمار، به افراد ۱۵ ساله و بیشتر که در طول هفته مرجع، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده‌اند، شاغل گفته می‌شود.

ادارات #خوزستان به مدت سه روز تا ۹ مرداد به علت #کرونا و گرما تعطیل شد

به دلیل گرما و شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در استان خوزستان غلامرضا شریعتی، استاندار کلیه ادارات استان را در روزهای دوشنبه ۶ تا چهارشنبه ۹ مرداد تعطیل اعلام کرد. طبق پیش‌بینی هواشناسی، دوشنبه ۶ مرداد دما در بیش از ۱۸ شهرستان استان خوزستان به ۵۰ درجه و در شش شهرستان استان به بالای ۵۰ درجه می‌رسد. با توجه به افزایش پیک مصرف برق در روزهای گرم سال، احتمال خاموشی‌های گسترده در استان هم وجود دارد. تعطیلی ادارات، مصرف برق را تا حدی کاهش می‌دهد. استان خوزستان جزو استان‌های قرمز کشور است اما بعد از اعمال محدودیت‌های اجتماعی، بنا به گفته مسئولان شاخص‌های بیماری کووید ۱۹ در استان رو به کاهش گذاشته هر چند شرایط همچنان «شکننده» گزارش شده است.

شهردار #مشهد به #کرونا مبتلا شد در حالی که امام جمعه علیه محدودیت‌هاست

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) محمد رضا کلایی شهردار مشهد به بیماری کووید - ۱۹ مبتلا شده و در منزل قرنطینه است. کلانشهر مشهد که ۷۰ درصد از جمعیت خراسان رضوی را در خود جای داده از کانون‌های گسترش ویروس کرونا جدید در ایران است. به گزارش ایرنا، احمد علم‌الهدی، امام جمعه شهر و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اما می‌گوید تعطیلی اجتماعات برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تدبیر نیست، بلکه نمایانگر سوءمدیریت دولت است: «باید ارتباطات را مدیریت کنند نه این‌که حذف کنند، درِ حرم امام رضا را بستن، نمازجمعه را تعطیل کردن، مساجد را بستن، درِ بازار و دستگاه‌های تفریحی را بستن، علاج قضیه نیست. ارتباطات تا چه حد محدود شود؟ در مشهد ما به خاطر قطع زائر، جریان فشار اقتصادی مردم را مستأصل کرده، عزیزان مسئول ما باید بنشینند برای مقابله با این ویروس فکری بکنند.» شش ماه است که نماز جمعه مشهد، مهم‌ترین تریبون علم‌الهدی تعطیل شده است.