ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای بار دیگر از «حجاب اسلامی و چادر» دفاع کرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۵ مرداد در دیدار با امامان جمعه کشور مطرح شدن دوباره مسئله حجاب را کار «استعمار غرب» دانست و گفت «رسانه‌های رسمی و دولتی آمریکا و انگلیس و مزدورانشان به بهانه حجاب، موضوع زن را مورد هجوم قرار داده‌اند». او گفت: «این موضوعات از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره مطرح بوده است و اخیراً هم بار دیگر به بهانه حجاب، همان تلاش‌های ناکام در حال تکرار است.» رهبر جمهوری اسلامی مدعی شد که زنان در ایران توانسته‌اند «با حجاب اسلامی و چادر در میدان‌های مختلف علمی، اجتماعی، ورزشی، سیاسی، مدیریتی، اقتصادی و فرهنگی حاضر شوند و به موفقیت‌ها و سربلندی‌های بزرگ دست یابند» و غرب از این بابت «عصبانی» است. خامنه‌ای در حالی این سخنان را بیان می‌کند که مقاومت در برابر حجاب اجباری در میان زنان ایران به‌ویژه در هفته‌های اخیر افزایش یافته و نهادهای حکومتی مدام در حال مقابله با این مقاومت‌اند. در همین راستا روز چهارشنبه حجت‌الاسلام علی‌اصغر گرجی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم اعلام کرد که «گشت‌های نامحسوس حجاب و عفاف در مجتمع‌های توریستی و بین راهی مستقر می‌شود». گرجی گفت: «با هنجارشکنان برخورد قانونی قاطع خواهد شد».

فرمانده نیروی قدس سپاه در سفری اعلام‌نشده به بغداد رفت

شبکه العربیه و وب‌سایت روسیا الیوم به نقل از منابع آگاه اعلام کردند که سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، صبح چهارشنبه ۵ مرداد / ۲۷ ژوئیه برای دیدار با سران احزاب شیعه و گفت‌وگو درباره تشکیل دولت جدید در عراق وارد بغداد شده است. این منابع افزوده‌اند قاآنی چهارشنبه شب با مسئولان چارچوب هماهنگی شیعیان عراق که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود، و برخی دیگر از نیروهای سیاسی این کشور دیدار خواهد کرد. سفر فرمانده نیروی قدس سپاه به بغداد در حالی انجام می‌شود که کمتر از ۴۸ ساعت پیش چارچوب هماهنگی شیعیان عراق محمد شیاع السودانی را به‌عنوان نامزد مقام نخست‌وزیری عراق معرفی کرد. با کناره‌گیری نمایندگان جریان صدر که در انتخابات پارلمانی پیروز شده بودند، پارلمان عراق زیر قدرت چارچوب هماهنگی شیعیان است. این ائتلاف شامل گروه‌هایی از جمله حزب نوری المالکی رهبر ائتلاف «دولت قانون» و نخست‌وزیر پیشین و حشدالشعبی است.

سه معلم در جریان تجمع صنفی معلمان شهر دیواندره بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، روز سه‌شنبه ۴ مرداد در جریان برگزاری تجمع اعتراضی جمعی از فعالان صنفی معلمان و خانواده‌های چهار معلم بازداشت‌شده مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان دیواندره، سه معلم دیگر به نام‌های محی‌الدین کریمیان، کورش بابامرادی و اسعد علوی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. این تجمع به فراخوان انجمن صنفی معلمان کردستان-دیواندره در اعتراض به ادامه بازداشت چهار فعال صنفی معلمان این شهر به نام‌های امید شاه‌محمدی، هیوا قریشی، کاوه محمدزاده و پرویز احسنی برگزار شده بود و بنا بر گزارش‌ها از صبح سه‌شنبه با حضور گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی در خیابان‌های منتهی به اداره آموزش و پرورش فضا به شدت امنیتی شده بود. شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده که جمعی از معلمان و خانواده ۴ معلم بازداشت‌شده در مسیر اداره آموزش و پرورش از سوی نیروهای انتظامی مورد خشونت کلامی قرار گرفتند و اجازه برگزاری تجمع به آنها داده نشد. هم‌چنین چند نفر از معلمان که موفق به دیدار با رئیس اداره آموزش و پرورش شده بودند در هنگام خروج از ساختمان این اداره از سوی نیروهای انتظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. سه معلمی که در جریان تجمع اعتراضی روز گذشته دیواندره بازداشت شدند به مکانی نامعلوم منتقل شده اند و از محل نگهداری آنها هنوز اطلاعی در دست نیست. چهار عضو دیگر انجمن صنفی معلمان کردستان-دیواندره به نام‌های امید شاه‌محمدی، پرویز احسنی، کاوه محمدزاده و هیوا قریشی که پیش‌تز بازداشت شده بودند، هم‌چنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج بدون حق برخورداری از وکیل و ملاقات با خانواده به سر می‌برند. این معلمان در تاریخ ۲۵ خرداد در هنگام برگزار تجمع اعتراضی معلمان در مقابل اداره آموزش و پروش این شهر بازداشت شدند.

دو زن زندانی به اتهام «قتل عمد» همسران‌شان در زندان‌های ارومیه و سنندج اعدام شدند

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده که بامداد چهارشنبه ۵ مرداد، حکم اعدام دو زن زندانی به نام‌های سهیلا عابدی و فرانک بهشتی در زندان‌های مرکزی سنندج و ارومیه به اجرا درآمده است. این دو زندانی پیش‌تر به اتهام «قتل عمد» به اعدام محکوم شده بودند. بنا بر این گزارش سهیلا عابدی، ۳۳ ساله و اهل شهرستان بیجار واقع در استان کردستان که در سن ۱۵ سالگی قربانی کودک-همسری شده بود، در سال ۱۳۹۳ به اتهام «قتل عمد» همسرش بازداشت و به «قصاص نفس» (اعدام) محکوم شده بود. فرانک بهشتی، اهل تکاب واقع در استان آذربایجان‌غربی حدود ۵ سال پیش به اتهام «قتل عمد» همسرش بازداشت و به «قصاص نفس» (اعدام) محکوم شده بود. این دو زندانی روز گذشته برای اجرای حکم اعدام از بند زنان زندان مرکزی ارومیه و کانون اصلاح و تربیت سنندج به سلول انفرادی منتقل شده بودند.

خالد فریدونی، زندانی سیاسی کُرد پس از تحمل ۲۲ سال حبس، از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان سه‌شنبه ۴ مرداد خالد فریدونی، زندانی سیاسی کُرد که در زندان ارومیه محبوس بود، پس از تحمل حدود ۲۲ سال حبس آزاد شد. این زندانی سیاسی در بیست‌ودومین سال حبس خود پس از اعلام عفو قوه قضاییه از زندان مرکزی ارومیه آزاد شده است. خالد فریدونی مدت حبس خود را زندان‌های مهاباد، رجایی‌شهر و ارومیه سپری کرده بود و در دی ماه سال گذشته برای اولین بار به مرخصی اعزام شده بود. خالد فریدونی، اهل پیرانشهر است و به همراه عمر فقیه‌پور، اهل بوکان در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۷۹ در یکی از روستاهای پیرانشهر توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت و در دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام «محاربه» از طریق عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران به اعدام محکوم شدند. این حکم در سال ۱۳۸۴ در دادگاه تجدید نظر ارومیه با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد. این دو زندانی سیاسی در سال ۱۳۸۳ به زندان مرکزی ارومیه تبعید و در سال ۱۳۸۶ نیز به مدت نزدیک ۱۰ سال به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شدند. سال ۱۳۹۳ این دو زندانی سیاسی بار دیگر به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند. عمر فقیه‌پور پیش‌تر در فرودین ماه ۱۴۰۰ با اعلام عفو قوه قضاییه از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد.

تنها ۳۰ درصد ظرفیت مخزن‌های پنج سد تأمین‌کننده آب استان تهران پر است

محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران چهارشنبه پنجم مرداد گفت: «از مجموع ظرفیت یک‌هزار و ۸۸۹ میلیون مترمکعبی پنج سد تأمین‌کننده آب شرب استان تهران، ۵۶۹ میلیون مترمکعب آب پشت سد‌ها ذخیره شده است که این نشان‌دهنده آن است که تنها حدود ۳۰ درصد از ظرفیت کلی سد‌های پنجگانه تأمین‌کننده آب استان تهران پر است.» به‌گفته شهریاری میزان ذخایر سد‌های پنجگانه تأمین‌کننده آب استان تهران در روز مشابه سال گذشته بیش از ۶۹۵ میلیون مترمکعب بود و بر این اساس، حجم آب سد‌های استان تهران ۱۸ درصد نسبت به روز مشابه سال گذشته کاهش یافته است. محمد شهریاری تأکید کرد که اگر میزان بارش به همین شکل کم باشد روند کاهشی ورودی آب به دریاچه سد‌ها در ماه‌های آتی به‌ویژه در فصل پاییز نیز ادامه خواهد داشت. او از همه شهروندان درخواست کرد که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی بدون نظر دانشجویان و استادان، رئیسان ۱۰ دانشگاه را منصوب کرد

شورای عالی انقلاب فرهنگی رئیسان ۱۰ دانشگاه کشور را منصوب کرد. بر این اساس محمدامین ولی‌زاده حسنلویی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، قباد محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سیدمحمد محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان، علیرضا خسروپناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول، محمد غلام‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، محمد نبی ‌احمدی رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه، حشمت‌الله علی‌نژاد رئیس دانشگاه مازندران، حسین رضوان رئیس دانشگاه همدان و محبوبه معین مقدس رئیس دانشگاه کوثر بجنورد شدند. در خردادماه ۱۳۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر کرد که برای انتخاب رئیسان دانشگاه‌ها کمیته‌ پنج نفره‌ای مرکب از رئیس نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها، وزیر علوم، وزیر بهداشت، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس هیئت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود. این کمیته انتخاب رئیسان دانشگاه‌ها را بررسی خواهد کرد و اگر به توافق جمعی نرسید، موارد اختلافی به نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تصویب نهایی ارائه خواهد شد. در این روند دانشجویان و استادان دانشگاه هیچ نقشی ندارند.

قالیباف: مردم هنوز از ما راضی نیستند

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی در بیست‌و‌پنجمین گردهمایی امامان جمعه سراسر کشور مدعی شد که دولت و مجلس تلاش‌های زیادی برای حل مشکلات مردم انجام می‌دهند، اما در همین حال افزود: «با همه این تلاش‌ها هنوز مردم از ما راضی نیستند، در بسیاری از حوزه‌ها پاسخ قانع‌کننده‌ای به مردم نداریم. از این رو برخی در این خصوص احساس بن‌بست و ناامیدی می‌کنند.» قالیباف همچون دیگر رهبران جمهوری اسلامی ناامید کردن مردم را «سناریوی دشمنان» دانست و افزود: «وقتی ‌اعتمادسازی صورت گرفت، مردم در همه عرصه‌ها، مشارکت حداکثری را رقم می‌زنند.» در حالی‌که کشور با مشکلات اقتصادی و معیشتی شدیدی روبه‌روست مسئولان جمهوری اسلامی هیچ‌گاه مسئولیت مستقیم خود در ایجاد چنین شرایطی را نپذیرفته‌اند و از «تلاش‌هایشان» سخن می‌گویند و مشکلات را بیشتر به «دشمنان» نسبت می‌دهند.

احمد جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان ابقا شد

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برگزاری جلسه صبح امروز چهارشنبه ۵ مرداد شورای نگهبان گفت: «انتخابات هیأت رئیسه سال جدید شورای نگهبان در جلسه صبح امروز برگزار شد. در این انتخابات با رأی اعضای شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی به‌عنوان دبیر، سیامک ره‌پیک به‌عنوان قائم مقام دبیر و هادی طحان نظیف به‌عنوان سخنگوی شورای نگهبان ابقا شدند.» احمد جنتی در سال ۱۳۹۶ در سن ۹۱سالگی خواهان کناره‌‌گیری از امامت جمعه تهران شد و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم سرانجام با درخواست او موافقت کرد. برخی رسانه‌ها این کناره‌گیری را به‌عنوان مقدمه‌ای برای بازنشستگی جنتی درک کرده بودند اما به‌زودی معلوم شد اشتباه می‌کردند. علی جنتی در همان ایام در مصاحبه با شرق درباره دلیل طول عمر پدرش گفته بود: «البته دلیل طول عمر پدر شاید این باشد که ایشان خیلی حفظ‌‌الصحه را رعایت می‌کنند. از جمله در غذاخوردن و در استفاده از دارو ملاحظه دارند. ایشان کمتر از داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند.»

حجت الاسلام علیرضا سلیمی: دو هزار میلیارد دلار ثروت ایرانیان خارج از کشور است

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، رئیس فراکسیون ایرانیان خارج از کشور در نشستی در وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «بر اساس برجام قرار بود منابع دلاری قابل توجهی وارد کشور شود که با بدعهدی آمریکا این مسئله محقق نشد از سوی دیگر دو هزار میلیارد دلار ثروت ایرانیان خارج از کشور است که با پویا کردن این بخش می‌توان به کشور کمک کرد، البته وزارت خارجه در این زمینه تلاش‌های خوبی داشته است.» حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم در این نشست خواهان تدوین «قانون جامع» برای ایرانیان خارج از کشور شد و گفت: «در این قانون می‌توانیم مهم‌ترین مسئله این قشر از ایرانیان را در خصوص دو تابعیتی بودن حل کنیم.» امیرعبداللهیان در ادامه ادعا کرد: «موساد و سیا به دنبال جذب ایرانیان دو تابعیتی هستند، حتی این ایرانی‌ها نمی‌دانند که مورد سوءاستفاده سرویس‌های جاسوسی قرار گرفته‌اند. باید امید و پیوست به سرزمین مادری را در بین ایرانیان خارج از کشور ایجاد کنیم.»

ایران رتبه دوازدهم مصرف بنزین در جهان

به گفته رئیس صنف جایگاه‌داران ایران، نمودار مصرف بنزین طی دو دهه گذشته سینوسی ولی افزایشی بوده و آمارهای بین المللی نشان می‌دهد ایران دوازدهمین مصرف کننده بنزین در جهان است و در این مورد در حال رقابت با کشورهایی نظیر آمریکا، چین، روسیه، هند و برزیل است که جمعیت چند برابر بیشتر از ما دارند. اسدالله قلی‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «دولت‌ها در مقاطعی با اجرای طرح‌های سهمیه بندی توانسته‌اند مصرف را کنترل کنند ولی این مورد موفقیت طولانی مدت نداشته و تقاضا برای مصرف با سیر صعودی همراه بوده است و کارشناسان دلایل مختلفی را برای این مورد اعلام می‌کنند.» او در ادامه این مصاحبه افزود: «در ۱۰ سال گذشته و به طور میانگین حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز رشد در مصرف بنزین صورت گرفته که این رقم دو برابر مصرف کنونی کشوری مانند ترکیه است. جالب‌تر آنکه جایگاه‌های سوخت کشور علی رغم رتبه بالا در توزیع و مصرف بنزین، به لحاظ سودآوری رتبه صدم را دارند، یعنی سیاستگذاری‌ها به شکلی بوده است که همه از تولید تا توزیع و مصرف ناراضی بوده‌اند.» به گفته این مقام مسئول: مصرف بالای خودروها، تثبیت نسبی قیمت‌ها و کیفیت متغیر بنزین طی این سال‌ها عامل مهمی در افزایش مصرف و زیان‌های دیگر بوده است.