نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس جمهوری اسلامی، #رحمت‌الله_اکرمی را به عنوان سرپرست #وزارت_امور_اقتصادی_و_دارایی منصوب کرد

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، رحمت الله اکرمی را به عنوان سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی منصوب کرد. ۴ شهریور مجلس شورای اسلامی، مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی را استیضاح و با ۱۳۷ رای موافق و ۱۲۱ رأی مخالف و دو رأی ممتنع او را از کار برکنار کرد. با سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا، انتقادات از تیم اقتصادی دولت هم بالا گرفته است.

وزیر دفاع #اسرائیل از ساخت موشک‌های جدیدی خبر داد که «هر نقطه از خاورمیانه را می‌توانند هدف قرار دهند»

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، در صفحه توئینر خود نوشت: «ما توافق کرده‌ایم که موشک‌های جدید و دقیقی را که می‌توانند به هر نقطه‌ای در خاورمیانه برسند، خریداری کنیم.» او تأکید کرد که این موشک‌ها قابلیت‌های تهاجمی ارتش اسرائیل را در کل منطقه تقویت خواهد کرد. لیبرمن جزئیات بیشتری در مورد نوع یا برد موشک‌های مورد بحث ارائه نکرد. این موشک توسط یک کارخانه اسلحه‌سازی اسرائیلی ساخته خواهد شد. اسرائیل در ماه‌های گذشته بارها با موشک‌های خود پایگاه‌های نظامی مربوط به ایران را که در سوریه مستقر بودند مورد حمله قرار داده است. این کشور همچنین برای مقابله با شلیک موشک‌ها از سوی غزه مجهز به سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنی» است که در سامانه‌های دفاعی پیشرفته رافائل و صنایع هوافضای اسرائیل طراحی شده‌ است. این سامانه در هر شرایط آب‌وهوایی قادر است تا راکت‌ها و گلوله‌های خمپاره و توپ را در فاصله ۴ تا ۷۰ کیلومتر هدف قرار دهد. هزینه هر موشک رهگیر حدود ۵۰ هزار دلار است. این سامانه دفاعی در مارس ۲۰۱۱ به ارتش اسرائیل پیوست.

#عفو_بین‌الملل با اشاره به اعتصاب غذای #نسرین_ستوده خواهان آزادی این #وکیل_دادگستری و مدافع برجسته #حقوق_بشر شد

سازمان #عفو_بین‌الملل با اشاره به اعتصاب غذای #نسرین_ستوده در سومین ماه #بازداشت، خواهان مشارکت شهروندان در طرح درخواست آزادی این #وکیل_دادگستری و مدافع برجسته #حقوق_بشر شد. نسرین ستوده که در #زندان_اوین #اعتصاب_غذا کرده، در نامه‌ای از این زندان نوشته است: «متعاقب بازداشتم از دو ماه پیش، ماموران وزارت اطلاعات در اقدامی غیرقانونی نه تنها مبادرت به بازداشت شهروند فرهیخته، آقای دکتر #فرهاد_میثمی نمودند بلکه با تفتیش منزل اینجانب و بستگان و دوستان درصدد کشف! نشان‌های سینه‌ی اعتراض به #حجاب_اجباری برآمدند. ماموران مربوطه وقتی در تفتیش منزل خواهر همسرم موفق به یافتن چیزی نشدند، در آخرین لحظه رسیور ماهواره‌ی آنها را به یغما بردند. از آنجا که تاکنون کلیه‌ مکاتبات اینجانب با مسئولان بی‌نتیجه مانده است، ناگزیر در اعتراض به بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده، بستگان و دوستانم از تاریخ سوم شهریور ۱۳۹۷ دست به اعتصاب غذا می‌زنم.» شعبه ۲۸ #دادگاه_انقلاب، علاوه بر اتهام #تبلیغ_علیه_نظام و اهانت به رهبر جمهوری اسلامی، در ماه گذشته برای این فعال حقوق بشر به اتهام جاسوسی هم حکم صادر کرد. این وکیل دادگستری که ۲۳ خرداد ماه بازداشت شد در ماه‌های گذشته وکالت #دختران_خیابان_انقلاب را به عهده داشت و شکایت بازپرس یکی از پرونده‌های دختران انقلاب به عنوان دلیل بازداشت نسرین ستوده ذکر می‌شد. خانم ستوده پیش از این در ۱۳ شهریور ۸۹ بازداشت و به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت از خروج از کشور، محکوم شده بود.

#حسن_روحانی، رئیس جمهوری اسلامی سخنرانی در مجلس #خبرگان_رهبری را نپذیرفت#

احمد خاتمی، سخنگوی خبرگان رهبری به خبرگزاری‌های داخلی گفته است که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی از حضور در جلسه خبرگان رهبری برای پاسخگویی در برابر مطالبات علی خامنه‌ای برای بهبود مشکلات اقتصادی و وضع معیشت مردم نشده است. خاتمی گفته دلیل عذر روحانی را نمی‌داند اما اعتقاد دارد که پاسخگویی درباره مطالبات اقتصادی خامنه‌ای برای رئیس جمهوری اسلامی «یک فرصت» است. سخنگوی خبرگان رهبری در نشست خبری دوشنبه ۵ شهریور خود گفته است که به دستور علی خامنه‌ای، خبرگان رهبری علاوه بر دو وظیفه انتخاب رهبر و مراقبت از رهبری، وظیفه «مطالبه‌گری» را هم در پیش گرفته است.

#حسن_روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی تلفنی با #امانوئل_مکرون، رئیس جمهور فرانسه خواهان اجرای تعهدات اروپا با «سرعت و شفافیت» بیشتر در قبال #برجام شد

روسای جمهوری ایران و فرانسه دوشنبه ۲۷ اوت/ ۵ شهریور با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد) حسن روحانی و امانوئل مکرون در این گفت‌وگو درباره نشست آتی وزیران خارجه سه کشور اروپایی به همراه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر خارجه ایران، تحولات سوریه و نشست آتی سه جانبه روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه و همچنین مبارزه با تروریسم، گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. پاد گزارش داده که روحانی از مکرون خواسته است که طرف‌های اروپایی برجام با «سرعت و شفافیت بیشتری» برنامه خود برای حفظ برجام را اجرا کنند. روحانی گفته است اگر در زمینه تضمین کانال‌های مالی و پولی، نفت، بیمه و حمل و نقل، آینده برنامه اجرایی اروپا روشن نباشد، ایران دست به اقدامات دیگری خواهد زد.

رد خبر خبرگزاری ایرنا در خبرگزاری ایسنا: موافقت با آزادی مشروط #محمدعلی_طاهری تکذیب شد

در حالی که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز دوشنبه پنجم شهریور از قول #محمود_علیزاده_طباطبایی، وکیل مدافع #محمدعلی_طاهری، بنیانگذار #عرفان_حلقه، خبر از موافقت #دادگاه با #آزادی_مشروط او داده بود، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این خبر را نادرست خواند و از قول علیزاده‌ طباطبایی نوشت: «درخواست آزادی مشروط باید از طریق #زندان انجام شود ولی زندان درخواستی نکرده است.» به گفته این وکیل دادگستری اما قاضی دادگاه گفته است اگر درخواست آزادی مشروط محمدعلی طاهری از سوی زندان مطرح شود، با آن موافقت خواهد شد: «روال آزادی مشروط این است که زندان درخواست می‌کند و قاضی صادر کننده رای با این درخواست موافقت می‌کند. درخواست زندان نیز مستلزم این است که خود فرد آن را بخواهد و مطالبه کند.» علیزاده ‌طباطبایی روز ۲۷ مرداد خبر از تایید و ابلاغ حکم پنج سال حبس موکلش از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران داده بود و درباره امکان اعتراض به این رای گفته بود امکان اعتراض وجود ندارد اما «امیدواریم از طریق آزادی مشروط، ایشان آزاد شود چرا که بیش از نصف پنج سال مجازات را -با در نظر گرفتن بازداشت موقت- گذرانده‌ است.» او همچنین گفته بود: «با قاضی پرونده صحبت کردیم و ایشان با این موضوع موافق هستند اما پیشنهاد آزادی مشروط باید از سوی زندان انجام شود.»

مرخص شدن #محمدباقر_نمازی از #زندان به دلیل بیماری

وکیل #محمدباقر_نمازی از مرخص شدن این #زندانی_سیاسی از #زندان_اوین خبر داد و گفت مولکش اکنون به علت کسالت در مرخصی به سر می‌برد. #مهرداد_قربانی_سرابی روز دوشنبه پنجم شهریور با اعلام این خبر به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «با توجه به عرایض تقدیمی و تسلیمی به شعب بدوی و تجدیدنظر که مورد قبول واقع نشد، اینک تقاضای #اعاده_دادرسی خود را تقدیم #دیوان_عالی_کشور کردیم.» او با اشاره به مضمون دادخواست اعاده دادرسی گفت: «استدلال ما این بود که #وزارت_خارجه مرجع اعلام روابط دیپلماتیک کشور است و آنچه آخر امر می‌تواند ملاک تصمیم باشد، اظهارنظر وزارت خارجه است.» به گفته مهرداد قربانی سرابی، در پرونده‌ای مشابه شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر، #آمریکا را جزء دول متخاصم تلقی نکرده و «با این وصف انتظار می‌رود دیوان عالی کشور موکلان بنده را از اتهام همکاری با دول متخاصم خارج دانسته و رأی صادره را نقض کند و دستور رسیدگی مجدد دهد.» محمدباقر و سیامک نمازی به استناد ماده ۵۰۸ #قانون_مجازات_اسلامی و به اتهام همکاری با دول متخاصم به ۱۰ سال #حبس محکوم شده‌اند. این رای در شعبه ۱۵ #دادگاه_انقلاب صادر و در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تایید شده است. محمدباقر نمازی از مقام‌های سابق #یونیسف و استاندار #خوزستان در سال‌های پیش از انقلاب ۵۷ برای پیگیری وضعیت بازداشت فرزندش به تهران رفت و در اسفند ۹۴ بازداشت شد. فرزند او #سیامک_نمازی هم مهر ماه ۹۴ در جریان سفر به ایران بازداشت شده بود.

#محمد_جواد_حجتی_کرمانی، از آخوندهای پرنفوذ صدر انقلاب و از شاگردان #خمینی و #منتظری، #مصباح_یزدی را متهم کرد که در «هیاهوی عمامه به سرهای جوان #قم» بی‌تأثیر نبوده

محمدجواد حجتی کرمانی از روحانیون متنفذ در صدر انقلاب و از شاگردان خمینی و منتظری در یادداشتی در روزنامه اطلاعات از تجمع ۲۵ مرداد مدرسه فیضیه قم به عنوان «گردهم‌آیی پاره‌ای از عمامه به سرهای جوان با شعارهای هنجارشکن و پوپولیستی» یاد کرد و خطاب به مصباح یزدی گغت که «در این هیاهو، انگشت اتهام» متوجه او هم هست. حجتی کرمانی از مصباح یزدی دعوت کرد که در مناظره با او شرکت کند. در تجمع طلاب، حسن رحیم‌پور ازغدی بر اساس نظرات مصباح یزدی، مرجعیت شیعه در قم را به «اشرافیت مذهبی» متهم کرده و گفته بود که آن‌ها با کناره‌گیری از سیاست و اقتصاد، و یا صدور احکامی تکراری درباره نجاست و طهارت و طواف، «سکولاریسم حوزوی» را در پیش گرفته‌اند.

#لعیا_جنیدی، مشاور حقوقی روحانی: تجمع #مدرسه_فیضیه #قم جرم بود. مقدمات شکایت فراهم شده است

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری اسلامی در یک نشست خبری اعلام کرد که دولت قصد دارد از برگزارکنندگان تجمع اعتراضی ۲۵ مرداد در مدرسه فیضیه قم به مراجع قضایی شکایت کند. جنیدی گفته است: «اتفاق قم جرم بود و مقامات قضایی خود باید ورود می‌کردند لذا مقدمات شکایت در این مورد فراهم شده است، استعلامی از مراجع امنیتی و اطلاعاتی هم کرده‌ایم و باید با رئیس جمهور مشورت کنم که با اطلاعات موجود شکایت کنیم یا منتظر استعلام دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی بمانیم یا تصمیم دیگری اتخاذ شود.» در تجمع ۲۵ مرداد طلبه‌های مدرسه فیضیه قم شعار ««آنکه مذاکره شعارت-استخر فرح درانتظارت» بعد از اعتراض ناصر مکارم شیرازی، در رسانه‌های طرفدار دولت پربازتاب شد. مکارم شیرازی که از سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغدی درباره «اشرافیت مذهبی» و «سکولاریسم حوزوی» ناخشنود بود، این شعار را به تهدید به قتل «رئیس جمهور محترم» تعبیر کرده بود.

گردهمایی ۳۰۰۰ هزار شرکت‌کننده در #هفته_جهانی_آب در استکهلم برای حفظ منابع آبی جهان

دوشنبه ۲۷ اوت / ۵ شهریور در استکهلم، پایتخت سوئد #هفته_جهانی_آب آغاز می‌شود. انتظار می‌رود که بیش از ۳۰۰۰ هزار شرکت‌کننده از دانشمندان و سیاستمداران جهان در گردهمایی‌های یک‌هفته‌ای حضور داشته باشند. در این برنامه‌ها کارشناسان از جمله درباره اجرای برنامه ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد برای توسعه پایا گفت‌وگو خواهند کرد. این سند که به آن سند ۲۰۳۰ یونسکو نیز گفته می‌شود مجموعه‌ای از اهداف آینده سازمان ملل هستند که رؤسای دولت‌ها، نمایندگان بلندپایه نهادهای تخصصی سازمان ملل و جامعه مدنی در سپتامبر ۲۰۱۵ آن را در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب کردند. این دستورکار که جایگزین اهداف توسعه هزاره شد، شامل ۱۷هدف اصلی و ۱۶۹ هدف ویژه است که نقشه راه جامعه بین‌المللی را در زمینه توسعهه پایا برای ۱۵ سال آینده ترسیم می‌کند. حفظ منابع آبی از جمله این اهداف است. کارشناسان آب خواستار استفاده مسئولانه از منابع آبی در جهان شده‌اند. به‌گفته آن‌ها در ۵۰ سال گذشته مصرف آب در سراسر جهان به شدت افزایش یافته است. این کارشناسان خواهان تغییرات در سیاست‌های کشاورزی شده‌اند تا منابع آبی حفظ شود. به‌گفته آن‌ها از سیستم‌های آبیاری می‌توان به شکل موثرتری استفاده کرد و زمین‌های زراعی را می‌توان به‌طور متفاوتی پردازش کرد. آن‌ها همچنین خواستار بازنگری در رفتار مصرف‌کننده شده‌اند. به‌گفته آن‌ها برای تولید خوراک حیوانات آب زیادی مصرف می‌شود.

هفده هزار کشته در حوادث جاده‌ای برون‌شهری سال ۹۶؛ هر روز ۴۷ نفر در جاده‌های #ایران کشته می‌شوند

معاون منابع انسانی و پشتیبانی جمعیت #هلال‌احمر ایران خبر از کشته شدن روزانه -به‌طور میانگین- ۴۷ نفر در #حوادث_جاده‌ای برون شهری کشور داد. #بهرام_غیبی شامگاه یک‌شنبه چهارم شهریور ضمن اعلام این آمار گفت: «کشته‌های حوادث جاده‌ای برون شهری یکی از مشکلات اصلی ماست به گونه‌ای که سال گذشته ۱۷هزار نفر در حوادث جاده‌ای برون شهری فوت شدند.» بر اساس این آمار در هر دو ساعت یک نفر در حوادث جاده‌ای کشته می‌شوند: «به همین دلیل تصمیم گرفته شده که طرح‌های هلال‌احمر امداد محور و اولویت آنها برای پایگاه‌های امداد و نجات بین شهری باشد اما انتظار داریم مسئولان شهری و فرمانداران در کمیته جذب اعتبار و اعتبارات تملک دارایی دست جمعیت هلال‌احمر را بگیرند تا به اهداف خود برسد.»

روزنامه جمهوری اسلامی:بحث بر سر «تمامیت #نظام» است. بزرگ‌ترهای #منصور_ارضی، #مداح تندرو مانع از تندگویی او و مانند او بشوند

روزنامه جمهوری اسلامی سرمقاله دوشنبه ۵ شهریور خودرا به سخنان منصور ارضی در خیابان سعدی تهران اختصاص داد و از «بزرگ‌ترها»ی مداح تندرو خواست که اگر شرایط حساس کنونی را درک می‌کنند، اکنون که بحث بر سر «تمامیت نظام» است مانع از تندگویی تندروها شوند. منصور ارضی، مداح محبوب رهبر جمهوری اسلامی در مراسم دعای عرفه بعد از ظهر ۳۰ مرداد ۹۷ در خیابان سعدی تهران تهدید کرده بود که خائنان هم به سرنوشت علی اکبر هاشمی رفسنجانی در «استخر فرح» دچار می‌شوند. استخر کوشک که هاشمی رفسنجانی در آن جان خودش را از دست داد، متعلق به مجمع تشخیص مصلحت نظام است و بعد از انقلاب سال ۵۷ ساخته شده، اما سعید قاسمی، از فرماندهان سپاه پاسداران و از منتقدان و مخالفان هاشمی رفسنجانی، اولین بار از این استخر با نام «استخر فرح» یاد کرد و از آن پس این نام در رسانه‌های محافظه‌کاران ایران تکرار شد. در تجمع ۲۵ مرداد طلبه‌های مدرسه فیضیه قم شعار ««آنکه مذاکره شعارت-استخر فرح درانتظارت» بعد از اعتراض ناصر مکارم شیرازی، در رسانه‌های طرفدار دولت پربازتاب شد. مکارم شیرازی که از سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغدی درباره «اشرافیت مذهبی» و «سکولاریسم حوزوی» ناخشنود بود، این شعار را به تهدید به قتل «رئیس جمهور محترم» تعبیر کرده بود.

خبرگزاری تسنیم از #گرانی ۶,۳ درصدی #مسکن در تهران خبر داد

خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشته است که جدیدترین آمار رسمی نشان می‌دهند در مردادماه امسال نسبت به تیرماه متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران ۶,۳ درصد افزایش یافته است. بنا به این گزارش متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران نسبت به تیرماه (ماه قبل) حدود ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد ۹۷ قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در تهران حدود دو میلیون تومان افزایش یافته است. بدین ترتیب مقایسه قیمت هر مترمربع آپارتمان در مردادماه امسال با قیمت فروردین ۹۷ حکایت از افزایش یک میلیون و ۸۴۶ هزار تومان دارد. قیمت مسکن و اجاره بهاء در ۹ ماه گذشته جهش چشم‌گیری داشته و در بعضی مناطق تهران تا ۸۰ درصد افزایش یافته است. به گفته رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران تنها در اسفند ۹۶ و فروردین ۹۷ قیمت ملک بیش از ۳۴ درصد گران‌تر شد و در نهایت در خرداد ۹۷ میانگین قیمت هر متر مسکن در تهران به شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. حال آنکه در سال ۹۶ حدود ۵ میلیون تومان بود. براساس آمارهای رسمی سال ۱۳۷۵ حدود دو سوم خانوارهای شهری ایرانی (معادل ۶۷,۲ درصد)، مالک محل زندگی خود بودند، در سال ۱۳۹۵ این نسبت به اندکی بیشتر از نصف خانوارها (۵۴,۲ درصد) کاهش یافت. در مقابل نسبت اجاره‌نشینی از ۲۱,۲ درصد در سال ۱۳۷۵، به ۳۶,۷ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

#رامین_حسین‌پناهی لب‌هایش را دوخت و #اعتصاب_غذا کرد

#رامین_حسین‌پناهی، #زندانی_سیاسی محکوم به #اعدام در اعتراض به وضعیت خود از عصر روز یک‌شنبه چهارم شهریور ۹۷ با دوختن لبانش دست به #اعتصاب_غذا زد. #امجد_حسین‌پناهی، برادر این زندانی کُرد که مقیم آلمان است ضمن اعلام این خبر گفته است رامین حسین‌پناهی شب گذشته حین انتقال به #انفرادی مجروح و به خارج از #زندان منتقل شده است: «انتقال رامین به بیمارستان حکایت از شدت جراحات دارد و موجب نگرانی بسیار زیاد خانواده شده است.» رامین حسین‌پناهی اما در نامه‌ای به مسئولان زندان، خواسته‌های خود برای پایان اعتصاب غذا را چنین بیان کرده است: «پذیرش درخواست #اعاده_دادرسی و تشکیل مجدد دادگاه، تفکیک جرایم بر اساس ماده هفت آیین‌نامه تفکیک سازمان زندان‌ها و برگردانده شدنش به #زندان_مرکزی_سنندج.» رامین حسین‌پناهی شامگاه دوشنبه ۲۲ مرداد تحت تدابیر شدید امنیتی و بدون اطلاع قبلی وکیل یا خانواده‌‌اش، برای اجرای حکم اعدام از زندان مرکزی سنندج به #زندان_رجایی‌شهر کرج منتقل شده است. او از صبح شنبه سوم شهریور ۹۷ اجازه تماس تلفنی ندارد و #ممنوع‌الملاقات شده ‌است. خطر اجرای حکم اعدام این فعال سیاسی در پی این ممنوعیت افزایش یافته است.

#سعد_الارهابی، رهبر #داعش در #افغانستان در عملیات هوایی #ناتو کشته شد

به گزارش خبرگزاری رویترز، سعد الارهابی، رهبر گروه دولت اسلامی (داعش) در افغانستان همراه با ۱۰ نفر از همراهانش طی عملیات هوایی نیروهای ناتو در ولایت ننگرهار واقع در شرق افغانستان کشته شدند.نیروهای امنیتی افغانستان در این عملیات‌ دو پناهگاه عناصر داعش را تخریب کردند. همچنین در این عملیات مقداری تسلیحات و مهمات جنگی نیز کشف و ضبط شد.سعد الارهابی یک سال پیش از پاکستان به افغانستان آمد و به عنوان جانشین حسیب لوگری به رهبری داعش در افغانستان انتخاب شد. او چهارمین رهبر داعش در افغانستان است که در این کشور کشته می‌شود. حافظ سعید خان، نخستین رهبر داعش در افغانستان در مرداد ۱۳۹۵ و دومین رهبر این گروه به نام عبدالحسیب در اردیبهشت ۱۳۹۶ در ولایت ننگرهار و سومین رهبر این گروه به نام ابو سید در تیر ۱۳۹۶ در ولایت کنر کشته شدند.