نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات درباره قانون اساسی جدید #سوریه در ژنو از سر گرفته شد

سومین دور مذاکرات درباره قانون اساسی جدید سوریه پس از سه روز وقفه به دلیل ابتلای چهار نفر از نمایندگان رژیم اسد به کووید۱۹، پنج‌شنبه ۶ شهریور / ۲۷ اوت در مقر سازمان ملل در ژنو از سر گرفته شد. چهار نماینده رژیم اسد در این نشست شرکت نکردند. ۴۵ نفر شامل نمایندگان حکومت سوریه، مخالفان آن و سازمان‌های مردم‌نهاد موسوم به «گروه کوچک» که مسئول تدوین قانون اساسی سوریه هستند در این مذاکرات شرکت دارند. گیر پدرسون، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه مسئولیت این مذاکرات را برعهده دارد. او امنیت را اولویت دانست و گفت: «در این‌باره انعطاف به خرج نداده و بلافاصله جلسات روز دوشنبه "گروه کوچک" ( گروه تدوین) کمیته قانون اساسی را به حالت تعلیق درآوردیم.» به‌گفته پدرسون مذاکرات تا شنبه باید ادامه یابد. او با اشاره به اعزام نمایندگان ایران، ترکیه، روسیه و آمریکا به ژنو برای شرکت در این مذاکرات، افزود: «من همچنین نشانه‌های قوی مبنی بر حمایت نقش‌آفرینان اصلی بین‌المللی در روند صلح سوریه به رهبری سازمان ملل دریافت کرده‌ام.» این مذاکرات بخشی از برنامه صلح سازمان ملل است. پس از تدوین قانون اساسی باید انتخابات جدید برگزار شود تا سرانجام جنگ در این کشور پایان گیرد.

#یونیسف: یک‌سوم کودکان جهان به‌دلیل #کرونا از دسترسی به آموزش محروم شده‌اند

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در گزارش تازه‌ای گفته است که به‌دلیل تعطیلی مدارس در دوران کرونا یک‌سوم کودکان جهان از دسترسی به آموزش، حتی از راه دور، محروم شده‌اند. این آمار نتیجه مطالعات یونیسف از ۱۰۰ کشور است. بر این اساس، در مجموع ۴۶۳ میلیون کودک خردسال برای هفته‌ها هیچ امکان مدرسه و آموزش نداشته‌اند. هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف گفت تأثیرات این بحران جهانیِ آموزش سال‌ها ادامه خواهد داشت. فور از دولت‌های جهان خواست كه اولویت را به گشایش مدارس در بحران كرونا و گسترش فرصت‌های آموزش از راه دور بدهند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس: ارزش سهام #پتروشیمی_کازرون که هیچ وجود فیزیکی ندارد روز به روز در حال افزایش است

فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی گفت: «ارزش سهام پتروشیمی کازرون [در بورس] که وجود فیزیکی ندارد روز به روز در حال افزایش است.» به‌گفته عباسی، «سهامداران به دلیل این‌که هیچ ساختمان فیزیکی وجود ندارد در حال هوافروشی هستند.» رئیس کمیسیون انرژی مجلس ارزش سهام پتروشیمی کازرون را که افراد در ۱۵ سال گذشته خریداری کرده‌اند در حال حاضر مبلغی بالغ بر ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان دانست و افزود: «سهم این شرکت‌ها در واقعیت این‌طور نیست و ارزش سهام این پتروشیمی به دلیل این‌که پولی وارد فعالیت نشده است صفر است.» شرکت‌های بزرگ و ستاره خلیج فارس از سهامداران عمده پتروشیمی کازرون هستند و فریدون عباسی می‌گوید: «عرضه سهام چنین پتروشیمی هایی در حال حاضر کاغذبازی و حبابی بیش نیست که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ظهور بحران در این بخش خواهیم بود.»

#مرکز_آمار_ایران: قیمت کالاها و #خدمات_مصرفی خانوارهای ایرانی بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است

مرکز آمار ایران اعلام کرد قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای ایرانی در مرداد سال جاری در مقایسه با سال قبل بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. بر همین اساس شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در دوازده ماه منتهی به سال جاری بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌ها» (انواع نوشابه و دوغ پاستوریزه)، گروه «دخانیات» (انواع سیگار)، و گروه «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» (خامه، پنیر پاستوریزه، شیر پاستوریزه و ماست پاستوریزه) است. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (ماشین لباسشویی، یخچال فریزر و ظروف آشپزخانه)، گروه «حمل و نقل» (قیمت انواع خودرو) و گروه «تفریح و فرهنگ» (دوربین عکاسی، قطعات کامپیوتر، دوچرخه بچه‌گانه، لپ‌تاپ) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.