نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#مهدی_حاجتی، عضو #شورای_شهر_شیراز به دلیل پیگیری بازداشت شماری از #بهاییان در این شهر #بازداشت شد

#مهدی_حاجتی، عضو شورای شهر #شیراز، عصر روز پنج‌شنبه پنجم مهر ماه توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد. دلیل بازداشت او پیگیری دستگیری شماری از بهاییان در این شهر بوده و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، علت دستگیری او را حمایت از «فرقه ضاله» #بهاییت اعلام کرده است. مهدی حاجتی به طور مشخص در تلاش برای آزادی دو شهروند بهایی، به رویه ناعادلانه قضایی و نبود #عدالت_اجتماعی اشاره کرده بود. او در توییتر خود نوشته بود: «۱۰ روز گذشته را به هر دری زده‌ام تا دو دوست بهایی بازداشت شده آزاد گردند و به نتیجه نرسیده‌ام. نسل ما موظف است مادامی که مقابل دشمنان خارجی ایستاده است در تلاش برای اصلاح رویه‌های قضایی و سایر اموری که عدالت اجتماعی را به خطر انداخته، کم نگذارد.» در روزهای گذشته بعضی رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی خبر از بازداشت دست‌کم ۴۰ شهروند بهایی در شیراز در یک عملیات برنامه‌ریزی شده دادند اما منابع حقوق بشری از جمله مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نتوانسته‌اند صحت این ادعا را در مورد شمار بازداشت‌شدگان تایید کنند. از میان شهروندان بهایی بازداشت شده در روز جمعه ۲۶ مرداد که از سوی نیروهای امنیتی به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر شیراز (پلاک ۱۰۰) منتقل شدند، سه نفر همچنان در بازداشت هستند.

#آلمان میزبان #جام_ملت‌های_اروپا در سال ۲۰۲۴ است

الکساندر چفرین، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا پنجشنبه ۲۷ سپتامبر در مراسمی در مقر کمیته اجرایی یوفا در شهر نیون سوییس اعلام کرد که آلمان میزبان جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۲۴ است. ترکیه هم نامزد برگزاری این تورنمنت بود. سیاستمداران آلمانی و مدیران ورزش این کشور از تصمیم اتحادیه فوتبال اروپا استقبال کرده‌اند. اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان با انتشار پیامی در توئیتر از اتحادیه فوتبال اروپا سپاسگزاری کرده است. جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۲۰ در ۱۲ کشور برگزار خواهد شد. هلند، آلمان، رومانی، مجارستان، آذربایجان،‌ روسیه، اسپانیا، ایتالیا، اسکاتلند، ایرلند، انگلستان و دانمارک، کشورهای میزبان این جام احتمالا استثنایی هستند. این تورنمنت در ورزشگاه‌های شهرهای مونیخ، برلین، اشتوتگارت، دوسلدورف، کلن، هامبورگ، لایپزیگ، گایلنکیرشن و فرانکفورت برگزار می‌شود.

واکنش‌های متفاوت #نتانیاهو و #لیبرمن به اظهارات #ترامپ در مورد راه حل دو دولت برای مسئله #اسرائیل و #فلسطین

دونالد #ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته، چهارشنبه ۲۶ سپتامبر / ۴ مهر برای نخستین بار درباره راه حل مسئله #فلسطین و #اسرائیل گفت: «فکر می‌کنم که راه حل دو دولت بهترین کار است». در پی سخنان ترامپ مقامات اسرائیلی واکنش نشان دادند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به سخنان ترامپ اعتراض نکرد اما گفت برای او «یک راه حل، یک دولت» هم قابل قبول است. #نتانیاهو گفت مشکل نام دولت فلسطین نیست، ماهیت آن است. نتانیاهو همچنین گفته که در صورت دستیابی به راه حل دو دولت، واشنگتن موافقت کرده که بازرسی جامع اسرائیل در کرانه باختری ادامه یابد. #حزب_لیکود اظهارات ترامپ را مورد انتقاد قرار داد. آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل نیز در واکنش به سخنان ترامپ، گفت: «من اهمیتی به دولت فلسطین نمی‌دهم. مد نظر من دولت یهودی است. مشکلات زیادی هم وجود دارد.» #لیبرمن افزود: «ما نگران داشتن یک کشور یهودی هستیم و بقیه مسائل اهمیت کمتری دارند.» بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه با دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کرد. سخنان ترامپ در دفاع از راه حل دو دولت بعد از این دیدار بیان شد.

#دادگاه_حقوق بشر_اروپا شکایت #اوجالان رهبر پ‌ک‌ک در زندان را که گفته بود مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته رد کرد

شکایت #عبدالله_اوجالان رهبر زندانی #حزب_کارگردان_کردستان (پ‌ک‌ک) به دادگاه حقوق بشر اروپا به دلیل آزار و شکنجه او در زندان توسط مأموران ترکیه، از سوی این دادگاه رد شد. دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ شکایت اوجالان را غیرقابل قبول خواند. قضات دادگاه هیچ مدرکی دال بر آن‌چه اوجالان دادخواست کرده بود نیافتند. او گفته بود که در سال ۲۰۰۸ هنگام بازرسی از سلولش، توسط نگهبان‌ها مورد بدرفتاری و آزار قرار گرفته است. دادگاه حقوق بشر اروپا بر این نظر است که در این مورد ترکیه ممنوعیت شکنجه در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر را نقض نکرده است. عبدالله اوجالان اواخر بهمن‌ماه سال ۱۳۷۷ (فوریه ۱۹۹۹) توسط سازمان امنیت ترکیه بازداشت شد. او در روز دستگیری پس از خروج از سفارت یونان در نایروبی ربوده و به ترکیه منتقل شد. اوجالان پس از مدتی به زندان ایمرالی در ازمیر انتقال یافت و هم‌اکنون در آن‌جا زندانی است. دولت ترکیه ابتدا او را به اعدام محکوم کرد و سپس این حکم به حبس ابد کاهش یافت. اتهاماتی که اوجالان در شکایت خود مطرح کرده بود در پاییز ۲۰۰۸ اعتراضات گسترده‌ای را در مناطق کردنشین ترکیه دامن زد.

۳۰ روز بی‌خبری از هشت #درویش_گنابادی زندانی

از وضعیت هشت #درویش_گنابادی محبوس در #زندان_تهران_بزرگ که در جریان حمله نیروهای #گارد_زندان در روز هفتم شهریور مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و به #سلول‌_انفرادی منتقل شدند، هیچ اطلاعی در دست نیست. سایت مجذوبان نور که خبرهای مربوط به درویشان گنابادی را پوشش می‌دهد گزارش کرده که خانواده‌های این هشت درویش ۳۰ روز است هیچ اطلاعی از وضعیت جسمی و محل نگهداری آنان ندارند. #رضا_انتصاری، #کسری_نوری، #محمد_شریفی‌مقدم، #مهدی_اسکندری، #حسام_معینی‌، #مرتضی_کنگرلو، #امیر_نوری و #سینا_انتصاری هشت درویشی هستند که در جریان حمله‌ گارد زندان تهران بزرگ (فشافویه) به درویشان زندانی، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و پس از انتقال از بند، به سلول‌های انفرادی منتقل شدند. برخی شاهدان گفته‌اند کتف و سر رضا انتصاری در جریان این حمله شکسته و دست و سر کسری نوری نیز به‌شدت صدمه دیده است. هشت درویش یاد شده بدون رسیدگی پزشکی از بند بیرون برده‌ شده‌اند. خانواده‌های‌ این درویشان که مجذوبان نور با عنوان «مفقود شده» از آنان یاد کرده، گفته‌اند برای پیگیری وضعیت فرزندان خود به ادارات زندان و #قوه_قضاییه مراجعه کرده‌اند اما هیچ‌کس پاسخ روشنی درباره اینکه آنها در کجا و در چه شرایطی نگهداری می‌شوند، نداده است. پیش از این گفته شده بود برای این هشت درویش پرونده قضایی جدید باز شده و تا زمان برگزاری دادگاه #حق_ملاقات با خانواده‌هایشان را ندارند.

#بنیامین_نتانیاهو، نخست‌وزیر #اسرائیل در مجمع عمومی #سازمان_ملل ادعای تازه‌ای مطرح کرد: وجود یک انبار هسته‌ای مخفی در #کوچه_ماهر در منطقه #تورقوزآباد #تهران

نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه پنجشنبه ۵ مهر در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ادعای تازه‌ای مطرح کرد: بنیامین نتانیاهو گفت ایران یک انبار مخفی هسته‌ای در کوچه ماهر در منطقه تورقوزآباد تهران در نزدیکی یک قالیشویی ساده‌ دارد. نتانیاهو گفت از وقتی که اسرائیل اسناد اتمی ایران در شورآباد را از ایران خارج کرده، مسئولان ایرانی در تلاش‌اند که این محل مخفی را تخلیه کنند و تجهییزات و تأسیسات آن را در نقاط دیگر جای بدهند. به گفته نتانیاهو از طریق ماهواره می‌توان این فعالیت‌ها را رصد کرد. نخست‌وزیر اسرائیل گفت این اطلاعات را پیش از این در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده. نتانیاهو گفت: «پیامی دارم برای آمانو، برو و قبل از اینکه ایرانی‌ها این انبار هسته‌ای را پاکسازی کنند از منطقه بازدید کن. یک بار برای همیشه واقعیت را بگوئید.» نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه سخنانش با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: «برجام یک نکته مثبت داشته، آن هم اینکه اسرائیل و اعراب را به میزانی که هیچ‌گاه قابل تصور نبود، به هم نزدیک کرده است. می‌خواهم از رئیس‌جمهور ترامپ و نیکی هیلی به دلیل حمایت همه‌جانبه‌‌شان از اسرائیل تشکر کنم. نتانیاهو با متهم کردن اروپا به تلاش برای جلب رضایت ایران، از اتحادیه اروپا به دلیل «کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها» انتقاد کرد و گفت اروپا باید از تاریخ درس بگیرد.

در آستانه #دربی، #نیروی_انتظامی جلوی ورود دخترانی را که گریم مردانه داشتند به ورزشگاه گرفت

چند ساعت مانده تا آغاز #دربی_تهران در #ورزشگاه_آزادی خبرگزاری فارس خبر داده که نیروی انتظامی، «دختران مردنما» را که سعی کردند خود را با گریم به شکل مرد دربیاورند، شناسایی کرده و جلوی ورود آنها به ورزشگاه را گرفته است. ورود زنان به وزشگاه‌های ایران همچنان ممنوع است. هنگام برگزاری بازی‌های جام جهانی فوتبال سال ۲۰۱۸، وعده‌هایی برای ایجاد امکان ورود زنان به استادیو‌م‌ها داده شده بود که محقق نشده است.

انتقال توام با خشونت #فرهاد_میثمی، #زندانی_سیاسی به اتاقی در مجاورت بهداری #زندان‏_اوین

یک منبع مطلع به کمپین #حقوق_بشر ایران گفته است #فرهاد_میثمی، #زندانی_سیاسی که در #زندان_اوین در اعتصاب غذای خشک به سر می‌برد، با اعمال زور و خشونت به اتاقی در مجاورت بهداری این زندان منتقل شده است. میثمی در واکنش به این رفتار گفته است از مصرف دارو نیز خودداری خواهد کرد. پیش از این خبرگزاری هرانا گزارش کرده بود فرهاد میثمی، چهارم مهر ماه در پنجاه و پنجمین روز #اعتصاب_غذا از بند ۸ زندان اوین به بهداری زندان منتقل شده است. برخی نزدیکان این زندانی گفته‌اند علت اصلی این انتقال، در قرنطینه قرار دادن او و قطع ارتباطش با خارج از زندان و عدم اطلاع‌رسانی است. فرهاد میثمی از تاریخ ۱۰ مرداد و یک روز پس از بازداشتش در اعتراض به بازداشت خود و سلب امکان معرفی #وکیل_اختیاری دست به اعتصاب غذا زده و وضعیت جسمانی‌اش وخیم است. #محمود_بهشتی_لنگرودی و #اسماعیل_عبدی، دو معلم محبوس در زندان اوین که با فرهاد میثمی هم‌بند هستند در نامه‌ای سرگشاده از مسئولان قضایی خواسته‌اند قبل از بروز فاجعه‌ با اعزام او به مراکز درمانی موافقت کنند. میثمی که از بیماری کولیت روده رنج می‌برد در طول دوره اعتصاب غذای خود ۱۴ کیلوگرم وزن کم کرده. او روز شنبه ۱۷ شهریور با افت فشار خون شدید روبه‌رو شده و پزشک زندان اعلام کرده باید به بیمارستان اعزام شود یا در زندان تحت درمان قرار گیرد.  صدیقه پیش‌نماز، مادر فرهاد میثمی گفته است مسئولان زندان بالاخره روز ۲۷ شهریور با انتقال فرزند او به بیمارستان موافقت کرده‌اند اما می‌خواسته‌اند او را با دستبند، پابند و لباس زندان ببرند که او حاضر به رفتن به این شکل نشده است. فرهاد میثمی به تبانی و اجتماع به قصد برهم زدن امنیت کشور با تحریک زنان به حضور خیابانی به صورت سرلخت، تبلیغ علیه نظام و توهین به حجاب به عنوان یکی از مقدسات ضروری اسلام متهم شده است.

قیمت #سیب‌زمینی به دلیل صدور بی‌رویه این کالای پرمصرف در سبد خانوار ایرانی، ۸۵ درصد افزایش یافته است

به دلیل سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا، صادرات سیب‌زمینی به کشورهای همجوار در پنج ماه گذشته ۸۵ درصد افزایش یافته و این امر سبب شده که قیمت سیب‌زمینی در عمده‌فروشی‌ها ۴۴ درصد افزایش بیابد. اسدالله کارگر - رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی به خبرگزاری ایسنا گفته است: «فروش محصولات داخلی به صورت قانونی یا غیر قانونی در مرزها، سود بالایی به همراه دارد که در نتیجه تمایل تولیدکنندگان به صادرات را افزایش داده است. از طرف دیگر خرید محصولات ایرانی برای کشورهای همجوار بسیار ارزان تمام می‌شود.» ایسنا گزارش داده که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی درباره علت افزایش قیمت سیب‌زمینی به عنوان محصول پر مصرف در سبد خانوار و تدابیر مربوطه برای تنظیم بازار حاضر به پاسخگویی نشده‌اند.

#هانا_سانگلند، سفیر #سوئد در #ایران: #ولوو از #ایران خارج نشده، فقط فعالیت‌هایش را تحت تأثیر تحریم‌ها کم کرده است

هانا سانگلند سفیر سوئد در ایران در حاشیه همایشی در تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران خروج شرکت ولوو از ایران را تکذیب کرد و گفت این شرکت خودروسازی به خاطر تحریم‌های آمریکا علیه ایران حجم کار خود را کم کرده‌ است. بعد از توافق هسته‌ای با ایران، شرکت کامیون‌سازی ولوو سوئد در همکاری با شرکت سایپا فعالیتش را برای تولید کامیون‌های «اف هاش» افزایش داده بود. سفیر سوئد در ایران گفته است: «ما کماکان در حال پیدا کردن راه حل‌هایی برای مشکلات مربوط به تبادلات مالی هستیم تا شرکت‌هایی که تحت تحریم‌ها قرار ندارند بتوانند در ایران کار کنند. شرکت‌هایی هم که تحت تاثیر تحریم قرار می‌گیرند می‌توانند از نهاد داوری به عنوان راهی برای حل و فصل اختلافات خود استفاده کنند.»

#اردوغان برای دیدار و گفت‌وگو با #مرکل به #آلمان سفر می‌کند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پنجشنبه ۲۷ سپتامبر/ ۵ مهر برای یک دیدار سه روزه از آلمان، از نیویورک وارد آلمان می‌شود. دیدار و گفت‌وگو با فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در دستور کار قرار دارد. شنبه ۲۹ سپتامبر/ ۶ مهر اردوغان از برلین به کلن می‌رود که در این شهر یک مسجد را افتتاح کند. اردوغان قبل از آغاز سفرش به آلمان، در مقاله‌ای در روزنامه «فرانکفورترآلگماینه» نوشته است که هدفش از این سفر گفت وگو با رهبران آلمان برای اعمال سختگیری بیشتر نسبت به پ ک ک و وابستگان به نهضت گولن است. وزارت خارجه آلمان اعلام کرده که از دولت ترکیه انتظار می‌رود به حقوق بشر و حاکمیت قانون احترام بگذارد. پنج شهروند آلمانی در ترکیه زندانی‌اند. حزب سبزهای آلمان از آنگلا مرکل خواسته است با اتخاذ موضعی قاطعانه در برابر اردوغان، فقط در برابر تضمین آزادی مطبوعات، ارزش‌های دموکراتیک و حاکمیت قانون در ترکیه، از این کشور حمایت مالی کند.

انشعاب از حزب #اعتماد_ملی قطعی شد

قرار است جمعه ۶ مهر کنگره حزب اعتماد ملی برگزار شود. روز گذشته ۱۱۰ عضو این حزب در نامه‌ای به دبیرکل، استعفای خود را از این تشکیلات اعلام کردند. اعضای مستعفی از اعتماد ملی می‌گویند که کنگره پیش روی این حزب «‌غیرقانونی» است و تغییرات آتی، اعتماد ملی را به یکی از اقمار «مجموعه‌های خودپدرخوانده‌پندار در جبهه‌ اصلاحات» تبدیل خواهد کرد. در همان حال اولین نشست شورای عمومی حزب منشعب از اعتماد ملی با شعار «راه نو، اعتمادی دوباره» دوشنبه گذشته به ریاست رسول منتجب‌نیا برگزار شد. او در این نشست تاکید کرد که حزب جدید، حزب منتجب‌نیا نخواهد بود. منتجب‌نیا درباره لزوم تشکیل حزب جدید گفته است: «در تمام این سال‌ها ما در حزب، حامی اندیشه‌ آقای کروبی و تفکر اعتماد ملی بودیم و وقتی دیدیم که‌ دیگر در حزب اعتماد ملی آن تفکر و منش سابق وجود ندارد، به پیشنهاد و اصرار دوستان صادق از سراسر کشور بر آن شدیم که حزبی جدید تاسیس کنیم؛ حزبی با همه اصول و معیارهای تحزب که از صفر تا صد مسایل آن مبتنی بر قانون، مرامنامه و اساسنامه حزب و تبعیت از خرد جمعی و رای اکثریت باشد و در آن مطلقا فردمحوری و مریدی و مرادی‌ وجود نداشته باشد.»

رئیس‌جمهور #ونزوئلا خواهان دیدار و گفت‌وگو با #ترامپ درباره تمام موضوعات مورد نظر کاخ سفید شد

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور #ونزوئلا در سخنرانی خود در مجمع عمومی #سازمان_ملل اعلام کرد که حاضر است با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ملاقات کرده و درباره تمام موضوعات مورد نظر کاخ سفید گفت‌وگو کند. #مادورو که هفته گذشته گفته بود اگر به نیویورک برود ممکن است او را بکشند، قول داد که از «حقیقت ونزوئلا و گشودن راه برای میهن خود» دفاع کند. دونالد #ترامپ در پاسخ گفته که مایل است با هرکسی دیدار کند، از جمله نیکولاس مادورو. مادورو در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه کاراکاس را «غیرقانونی» و «آزار اقتصادی» ونزوئلا خواند. آمریکا در ماه‌های اخیر فشارهای خود بر دولت سوسیالیست ونزوئلا را بیشتر کرده و از آن خواسته است تا به سرکوب مخالفان و محرومیت‌هایی که مردم ونزوئلا متحمل می‌شوند پایان دهد. ونزوئلا در بحران شدید اقتصادی به‌سر می‌برد و هزاران نفر از مردم این کشور به دلیل وضعیت بد اقتصادی به کشورهای همسایه پناه برده‌اند. آمریکا سه‌شنبه گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه چندین مقام بلندپایه ونزوئلا به‌اجرا گذاشت، از جمله سیلیا فلورس، همسر نیکولاس مادورو. پیش از این ترامپ گفته بود که گزینه دخالت نظامی در ونزوئلا برای پیشبرد دموکراسی در این کشور را رد نمی‌کند.