نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#ترامپ: با مذاکره به شرط رفع تحریم‌های ایران مخالفت کردم

جمعه ۵ مهر/ ۲۷ سپتامبر، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در توییتر نوشت:«ایران از من خواست تا برای دیدار [با ترامپ] تحریم‌های اعمال شده بر آنها را رفع کنم. من البته گفتم نه!» ساعتی قبل از انتشار این پیام، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در بازگشت به تهران در فرودگاه مهرآباد گفت آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد لغو همه تحریم‌ها و مذاکره با ایران را داده بود. اما ایران برای اینکه «بهانه به دست طرف مقابل» ندهد، شرط تازه‌ای برای مذاکره مقرر کرد: مذاکره در فضای عادلانه، و آمریکا هم نپذیرفت. روحانی گفت: «آنها به صراحت گفته بودند که کل تحریم را برمی‌داریم. منتها شکل این کار شکلی نبود که قابل قبول باشد، یعنی اینکه در فضای تحریم، حتی اگر در قالب ۱+۵ بخواهیم با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که پایان و نتیجه این مذاکره چه خواهد بود.» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با آمریکا درباره برنامه موشکی سپاه و نفوذ ایران در خاورمیانه را منع کرده است.

رئیس #بانک_مرکزی: اولویت اصلی تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو است

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران جمعه ۵ مهر در نشست با مدیران دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در کیش اعلام کرد که اولویت بانک مرکزی تأمین ارز مورد نیاز برای تهیه کالاهای اساسی و دارو است: «در شرایط جنگ اقتصادی چاره‌ای جز اولویت‌بندی مسائل اقتصادی نداریم. اولویت اصلی بانک مرکزی در این شرایط تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو است. خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده ذخیره کالاهای اساسی و دارو در کشور مطلوب است.» اتحادیه واردکنندگان دارو اعلام کرده است که در سال ۹۷ معادل یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به واردات دارو، ۳۳ میلیون دلار برای شیرخشک و ۲۷ میلیون دلار برای ملزومات دارویی اختصاص یافت که جمع کل آنها بر مبنای آمار وزارت بهداشت دو میلیارد و ۴۴۱ میلیون دلار می‌شود.

#اسرائیل مرزهای خود با سرزمین‌های #فلسطین را به‌دلیل سال نو یهودی مسدود می‌کند

اسرائیل مرزهای خود با کرانه باختری رود اردن و نوار غزه را در طول جشن «روش هشانا»، سال نو یهودی، مسدود می‌کند. یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفت، فلسطینی‌ها فقط در شرایط خاص و در موارد بشردوستانه مجاز به سفر از یکشنبه تا سه‌شنبه آینده هستند. بنابراین، اجازه کار طبق روال همیشگی برای ورود به اسرائیل کافی نیست. اسرائیل همواره در تعطیلات یهودیان مرزهای خود با فلسطین را می‌بندد و این اقدام را با نگرانی‌های امنیتی توجیه می‌کند. یهودیان سال نو را از یکشنبه شب آینده ۷ مهر / ۲۹ سپتامبر تا سه‌شنبه شب، ۹ مهر / یکم اکتبر جشن می‌گیرند.

#مکزیک: راهپیمایی بزرگ اعتراضی در پنجمین سالگرد #ناپدید_شدن_۴۳_دانشجو

در پنجمین سالگرد ناپدید شدن ۴۳ دانشجو در مکزیک، هزاران نفر خواستار روشن شدن این پرونده شدند. در مکزیکوسیتی راهپیمایی بزرگی برگزار شد که در آن خانواده‌های قربانیان شرکت کردند. آن‌ها در دست داشتن تصاویر فرزندان خود در پارلمان نیز تجمع کردند و همراه با نمایندگان تا عدد ۴۳ با صدای بلند شمردند. هنوز واقعیت‌ها در مورد رویداد پنج سال پیش روشن نیست. ۴۳ دانشجو که برای افزایش حقوق معلمان روستاها فعالیت می‌کردند در شب ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۴ (۴ مهر ۱۳۹۳) ناپدید شدند. مقامات مکزیکی می‌گویند آن‌ها توسط پلیس ربوده و به دست گروه‌های تبهکار سپرده شده‌اند و این گروه‌ها باید دانشجویان را به قتل رسانده باشند. به این نسخه رسمی اعلام‌شده درباره ماجرا، شک و تردید جدی وجود دارد. طبق تحقیقات رسمی، این جوانان ابتدا کشته و سوزانده شده‌اند. چند روز پیش اعلام شد که ارتش در حال حاضر حفاری در محل دفن زباله در نزدیکی محل قتل این دانشجویان را انجام می‌دهد.

حامیان جنبش محیط زیستی «جمعه‌ها برای آینده» بار دیگر به خیابان‌ها آمدند

حامیان «جمعه‌ها برای آینده»، جنبش حفاظت از تغییرات اقلیمی، امروز جمعه ۵ مهر / ۲۷ سپتامبر در پایان اولین هفته اعتراض به وضعیت محیط زیستی جهان، بار دیگر دست به اعتراضات و تظاهرات گسترده زدند.اعتراضات در ده‌ها کشور برگزار شد. تنها در آلمان، در ۶۵ شهر این تظاهرات در حال برگزاری است و ده‌ها هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند، از جمله در برلین، هامبورگ، مونیخ و کلن. نیوزیلند نقطه آغاز اعتراضات جهانی روز جمعه بود که در آن نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر شرکت کردند. شهرهای ایتالیا، فنلاند، کانادا و چندین کشور دیگر نیز شاهد تظاهرات مشابهی بودند و خواهند بود. گرتا تونبرگ، آغازگر جنبش «جمعه‌ها برای آینده»، اعلام کرد که به اعتراضات مونترال در کانادا خواهد پیوست.

#ترامپ افشاکننده مکالماتش با #زلنسکی را متهم به جاسوسی و خیانت کرد

با افشای گفت‌وگوی تلفنی جنجالی‌ دونالد ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، رئیس جمهوری آمریکاهمچنان در کشورش زیر فشار است. دموکرات‌های آمریکا می‌خواهند با شواهد بیشتر طرح استیضاح ترامپ را تقویت کنند. گفته می‌شود اظهارات یک فرد ناشناس حاوی شواهد مهمی برای تحقیقات است. رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که ترامپ در این‌باره کارمندان خود را تهدید کرده است. بر این اساس، او کسی را که خبر مکالماتش با زلنسکی را فاش کرده جاسوس خوانده و از خیانت این فرد سخن گفته است. رسانه‌های آمریکا نوشته‌اند ترامپ در یک محفل خصوصی گفته که در گذشته برخورد با چنین اقداماتی «متفاوت» بود، و از این گفته چنین نتیجه گرفته‌اند که چون مجازات جاسوسی در گذشته اعدام بود، ترامپ خواهان اعدام فرد لودهنده مکالماتش است. فرد افشاگر که یک مقام امنیتی سابق کاخ سفید است، شکایتی ۹ صفحه‌ای به بازرسی کل جامعه اطلاعاتی آمریکا ارائه داده است. کاخ سفید چهارشنبه ۳ مهر / ۲۵ سپتامبر متن مکالمات ترامپ و زلنسکی را منتشر کرد. در این متن آمده است که ترامپ با اشاره به شرکت «کرود استرایک» که مسئول تحقیق در مورد هک سرور حزب دموکرات آمریکا بود، از زلنسکی خواسته است در مورد سرور این شرکت تحقیق کند. همچنین ترامپ از زلنسکی خواسته است که موضوع پرونده فساد مالی هانتر بایدن، پسر جو بایدن را پیگیری کند. جو بایدن رقیب انتخاباتی ترامپ از حزب دموکرات و معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری قبلی آمریکا است. هانتر بایدن، مدیرعامل یک شرکت اوکراینی گاز طبیعی به نام بوریسما است. این شرکت از ماه‌ها پیش به فساد مالی متهم شده و پرونده‌ای برای آن تشکیل شده است. دست‌کم ۲۰۶ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از تحقیقات برای استیضاح ترامپ حمایت کرده‌اند.

یک متخصص تغذیه: ۳۰ درصد کودکان ایرانی به علت #سوءتغذیه ناشی از پرخوری به کبد چرب، فشارخون و مشکلات عضلانی و اسکلتی مبتلا هستند

سید ضیاء مظهری قائم مقام انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: ۳۰ درصد کودکان کشور به علت سوءتغذیه ناشی از پرخوری به کبد چرب، فشارخون و مشکلات عضلانی و اسکلتی مبتلا هستند. مظهری در مصاحبه با ایرنا گفت: «والدین باید قاطعانه از دادن نوشابه‌های رنگارنگ، هله هوله، شکلات، بستنی‌های رنگی، چیپس و پفک که فاقد مواد مغذی لازم و دارای مواد نگهدارنده با طعم و رنگ دهنده‌های مختلف و یا بسیار شور یا شیرین و چرب هستند، خودداری کنند.» قائم مقام انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران به والدین توصیه کرد سر سفره غذا از گلایه و شکایت و مشاجره بپرهیزند و اجازه دهند کودک در محیطی آرام غذایش را بخورد. مظهری در ادامه این مصاحبه به باورهای غلط برخی والدین هم اشاره کرد که گمان می‌کنند چاقی کودک نمایانگر سلامتی و رفاه اوست. قائم مقام انجمن پیشگیری و درمان چاقی گفت یکی دیگر از عوامل بدغذایی کودکان ایران دخالت مادربزرگ‌ها، عمه‌ها و خاله‌ها در تغذیه کودک است.

#شورای_عالی_کار بیگانه با مشکلات کارگران است. نتیجه آخرین جلسه: کاغذبازی بیشتر

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) جلسه شورای عالی کار که با هدف افزایش قدرت خرید کارگران و ترمیم غیرمستقیم دستمزدها برگزار شد بدون نتیجه به کار خود پایان داد. در این جلسه آیین‌نامه تبصره یک ماده ۱۴۹ قانون کار که کارفرمایان را ملزم به همکاری با تعاونی‌ها برای تهیه مسکن کارگران می‌کند بازنویسی شد و همکاری دولت با کارفرما در تأمین مسکن کارگران مشروط به تأیید هیأت وزیران شد. به گزارش ایلنا قرار شد در نشست بعدی شورای عالی کار گسترش تعاونی‌های مصرف کارگران در دستور کار قرار گیرد. ۱۴۰۰ تعاونی مصرف برای کارگران در ایران وجود دارد اما نه با کارآیی مناسب. کارگران پیشنهاد بن‌کارت الکترونیکی را به دبیرخانه شورای عالی کار ارائه داده بودند اما به این پیشنهاد توجه نشد. کارگران با دستمزد ماهانه خود می‌توانند حداکثر ۲۰ درصد از هزینه سبد کالا ماهانه برای خود و خانواده شان را تأمین کنند. برای تأمین هزینه تمامی سبد کالا به بیش از پنج میلیون تومان در ماه نیاز است. فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) در مصاحبه با ایلنا گفت توقع کارگران کاملاً مشخص است: زمین برای مسکن و تأمین اقلام خوراکی در چارچوب طرح «از مزرعه تا سفره». توفیقی گفت: «راهکارهای غیرقابل وصول یا قبلاً حساب پس داده، فقط با اهداف خاص مطرح می‌شود. مثلاً برای رای آوردن و پیروزی در انتخابات.»

مدیر کل دفتر بازرسی ویژه: سیستم بانکی کشور باید هر ماه اطلاعات تراکنش‌های بانکی مودیان را به #سازمان_مالیاتی ارسال کند

هادی خانی، مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که بانک‌های ایران می‌بایست هر ماه اطلاعات تراکنش‌های بانکی مشتریان خود را به سازمان مالیاتی کشور ارسال کنند. خانی گفت: «سازمان مالیاتی دسترسی کامل به تراکنش‌های بانکی مشکوک و نیازمند بررسی را دارد اما با مجوز قانونی جدید فرایند مبارزه با فرار مالیاتی تسریع خواهد شد.» در قانون بودجه ۹۸ نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سازمان امور مالیاتی اجازه داده‌اند بر تراکنش‌های بانکی به صورت ماهانه دسترسی داشته باشد. به گزارش تسنیم بانک مرکزی اخیراً در این زمینه بخشنامه‌ای هم برای بانک‌های کشور صادر کرده است. امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی، حجم فرار مالیاتی در اقتصاد ایران را ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.

یکی از برنامه‌سازان #تلویزیون_جمهوری_اسلامی: در صدا و سیما پرداخت حقوق کارمندان در اولویت است نه تولید برنامه

حسام عسگری یکی از برنامه‌‌سازان تلویزیون جمهوری اسلامی در مصاحبه با انصاف‌نیوز گفت: «صداوسیما بیشتر از آنکه برنامه‌ساز داشته باشد، کارمند ستادی دارد. حقوق کارمندان دارای اولویت است و کسی به فکر ساخت نیست.» تعداد نیروی انسانی رسمی صدا و سیما بین ۴۸ تا ۵۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود. محمد سرافزاز در زمان ریاستش بر صدا و سیما با حذف ۹۰۰ پست مدیریتی تلاش کرد این سازمان فربه را لاغر و چابک کند که سبب نارضایتی مدیران از او شد و سرانجام هم کار او به استعفا کشید. به گفته حسام عسگری، حاج حسین محمدی، عضو دفتر خامنه‌ای مدیران را انتخاب می‌کند.