ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت عزیز قاسم‌زاده، فعال صنفی معلمان گیلان یک روز پس از تجمع سراسری معلمان

عزیز قاسم‌زاده عضو هیات مدیره و سخنگوی کانون صنفی معلمان گیلان بعد از ظهر روز یکشنبه در حال انجام مصاحبه‌ای درباره مشکلات معلمان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. در ویدیو منتشر شده از هنگام ورود ماموران امنیتی برای دستگیری‌ این فعال صنفی معلمان، او از هجوم نیروهای امنیتی به خانه پدری‌اش خبر می‌دهد و می‌گوید: «نیروهای امنیتی همین الان آمدند به منزلمان، خیلی نیرو آمده است». دستگیری قاسم‌زاده یک روز پس از آن صورت گرفت که معلمان در تداوم اعتراض‌های خود، روز شنبه، سوم مهر که از سوی آموزش و پرورش به عنوان روز رسمی بازگشایی مدارس اعلام شده بود، به طور هم‌زمان در ۲۰ استان و بیش از ۴۰ شهر تجمع کردند و خواستار اجرای رتبه‌بندی، رسیدگی به خواست‌های معلمان با قرارداد موقت و کارنامه سبزها، تامین ایمنی معلمان و دانش آموزان برای بازگشایی حضوری مدارس و فراهم‌سازی امکانات ضروری برای شرکت در آموزش مجازی از جمله اینترنت و گوشی همراه برای معلمان و دانش آموزان و همچنین آزادی معلمان زندانی شدند. یک هفته پیش از تجمع‌های سراسری معلمان، نهادهای امنیتی ده‌ها معلم را در نقاط مختلف ایران احضار و تهدید کرده بودند. در گیلان، دستگاه قضایی در پیامکی به تیمور باقری کودکانی و محمود صدیقی‌پور اعضا هیئت مدیره و عزیز قاسم زاده سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان و عضو هیئت مدیره اطلاع داد پرونده مشترکی برای آنان در شعبه ۱۴ بازپرسی - ناحیه ۳ رشت تشکیل شده است. در این پیامک به اتهام وارده به این سه فعال صنفی اشاره‌ای نشده بود. عزیز قاسم‌زاده در تجمع روز شنبه فرهنگیان گیلان طی یک سخنرانی مطالبات معلمان را برشمرده بود. بنا بر خبر کانال صنفی معلمان ایران، ماموران امنیتی قاسم‌زاده را پس از دستگیری در خانه پدری‌اش به نقطه‌ی نامعلمومی منتقل کرده‌اند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران آژانس را به موضع‌گیری‌های سیاسی هدفمند متهم کرد، اتحادیه اروپا از درخواست آژانس برای دسترسی به تأسیسات کرج حمایت کرد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت مقامات جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به انتشار گزارش رافائل گروسی مدیرکل آژانس، نامه‌ای برای آژانس ارسال و نسبت به این اقدام غیر سازنده اعتراض کرده‌‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران به توافق دو هفته قبل خود با آژانس به‌طور کامل عمل نمی‌کند. بحث بر سر تأسیسات مجتمع "تسا" در کرج است. آژانس می‌نویسد: «تصمیم ایران مبنی بر جلوگیری از دسترسی آژانس به تأسیسات مجتمع تسا کرج در تقابل با بیانیه مشترک ۱۲ سپتامبر ( ۲۱ شهریور) آژانس به تهران قرار دارد.» کمالوندی در توضیح گفت: «آقای گروسی و همکاران ایشان به‌خوبی می‌دانند که تفاهم صورت گرفته در قالب بیانیه مشترک، مشمول تجهیزات نظارتی (دوربین‌ها) مجتمع کرج به این دلیل که در نتیجه خرابکاری تیرماه این مجتمع همچنان تحت تحقیقات امنیتی قرار دارد، نمی گردید.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه افزود: «درخواست تعمیم تعویض کارت‌های حافظه به دوربین‌های این مجتمع در سفر مدیرکل به تهران و نیز دیدار حاشیه کنفرانس عمومی وین مطرح شده بود که در هر دو بار، پاسخ منفی و مخالفت ایران را به دنبال داشت.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، آژانس را به موضع‌گیری‌های هدفمند سیاسی متهم کرد و گفت: «ضرورت دارد مسئولین این سازمان بین‌المللی با پرهیز از موضع‌گیری‌های هدفمند سیاسی، گزارش‌های غلط و مغرضانه، روند سازنده ایجاد شده به‌دنبال مراودات اخیر ایران و آژانس را تخریب نکند.» در همان حال، همزمان با این تحولات استفان کلمنت، سفیر و رئیس نمایندگی‌های اتحادیه اروپا در وین با انتشار پیامی در توییتر ضمن حمایت از درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دسترسی به همه تأسیسات هسته‌ای ایران، خواستار «اجازه فوری» به بازرسان آژانس برای دسترسی به مجتمع تسا در کرج شد. ۲ تیر سال جاری مجتمع تسا برای تولید سانتریفیوژهای پیشرفته هدف حمله پهپادی قرار گرفت. سایت نور نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران ابتدا ادعا کرد این حمله ناموفق بوده است اما بعدا معلوم شد تأسیسات تولید سانتریفیوژ در کرج از جمله دوربین‌های آژانس آسیب دیده است.

علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان: اگر ورود کامیون‌های ایران به قره باغ ادامه پیدا کند، باید مالیات پرداخت کنند

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آناتولی ترکیه، ادعا کرده است که از ۲۰ مرداد تا ۲۰ شهریور حدود ۶۰ کامیون ایرانی بدون مجوز وارد قلمرو قره باغ کوهستانی شده‌اند. علی‌اف گفت: «این اولین باری نیست که کامیون‌های ایرانی به‌صورت غیرقانونی به منطقه قره باغ سفر می‌کنند. این چیزی است که به‌طور مداوم در جریان دوران اشغال [قره باغ توسط ارمنستان] اتفاق می‌افتاد.» علی اف گفت پیش از این از مجراهای مختلف از ایران خواسته که از ورود کامیون‌ها به خاک قره‌باغ جلوگیری کند. رئیس جمهوری آذربایجان گفت: «در صورتی که ورود کامیون‌های ایران به قره باغ ادامه پیدا کند، باید مالیات پرداخت کنند.» در روزهای گذشته گزارش‌ها حاکی از آن بود که نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان مسیر زمینی ایران-ایروان در محور گوریس-قاپان (گوروش-قافان) را به مدت چند روز مسدود کردند و همچنین با اخذ تعرفه‌های ۱۳۰دلاری، اذیت و آزار رانندگان ایرانی و دستگیری دو نفر از آن‌ها در تلاش بودند که از صدور مواد غذایی و سوخت از ایران به ارمنستان جلوگیری کنند. اداره کل گمرگ جمهوری آذربایجان هفته گذشته ادعا کرده بود که تا پیش از جنگ قره‌باغ، قاچاقچیان از گذرگاه‌های مرزی برای قاچاق مواد مخدر از مسیر افغانستان به ایران و سپس از این کشور به سایر نقاط استفاده می‌کردند. اردیبهشت سال جاری سفارت ایران در باکو ارسال هرگونه کالا از سوی کامیون‌های ایران به قره باغ از مسیر لاچین را تکذیب کرده بود.

شمار زنان در بوندستاگ جدید آلمان کمی افزایش می‌یابد

در پی برگزاری انتخابات پارلمانی آلمان انتظار می‌رود که در بوندستاگ جدید شمار زنان کمی افزایش یابد. داده‌های جدید وب‌سایت پارلمان آلمان و توزیع کرسی‌های آن نشان می‌دهند که نسبت نمایندگان زن در مجلس ۳۴,۷ درصد خواهد بود. در حال حاضر این میزان ۳۱ درصد است. شمار نمایندگان بوندستاگ جدید به ۷۳۵ نفر رسیده است و رکورد جدیدی محسوب می‌شود. تا کنون شمار نمایندگان پارلمان آلمان ۷۰۹ نفر بود. در انتخابات پارلمانی روز گذشته یکشنبه ۴ مهر / ۲۶ سپتامبر، بعد از ۱۶ سال حزب سوسیال دموکرات آلمان از اتحادیه دموکرات مسیحی پیشی گرفت و اکنون می‌تواند رهبری تشکیل دولت ائتلافی را به‌عهده بگیرد و به حاکمیت آنگلا مرکل و محافظه‌کاران بر این کشور پایان دهد. در این انتخابات حزب سوسیال دموکرات ۲۵,۷ درصد آرا و اتحادیه دموکرات مسیحی ۲۴,۱ درصد آرا به‌دست آوردند. سوسیال دموکرات‌ها از دوره قبل ۵,۲ درصد آرای بیش‌تری به‌دست آوردند در حالی که اتحادیه دموکرات مسیحی نسبت به دوره پیشین ۸,۸ درصد آرا از دست دادند. حزب سبزها با ۱۴,۸ درصد بیشترین آرا در طول تاریخ خود را کسب کرد.

کانون نویسندگان ایران بار دیگر خواهان آزادی سه عضو زندانی کانون شد

دوشنبه ۵ مهر یک سال از زندانی شدن رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن، سه عضو کانون نویسندگان ایران، می‌گذرد. کانون نویسندگان به این مناسبت بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن بازداشت این سه نویسنده عضو پیشین هیئت دبیران کانون را براساس «پرونده‌سازی وزارت اطلاعات» دانست و ضمن اشاره به حکم در مجموع ۱۵سال و ۶ ماه حبس دستگاه قضائی جمهوری اسلامی برای آن‌ها نوشته است: مشارکت در تدوین کتاب «۵۰ سال کانون نویسندگان ایران»، انتشار بیانیه‌های کانون، حضور بر مزار محمد مختاری و محمدجعفر پوینده و شرکت در مراسم سالگرد شاعر بزرگ احمد شاملو، مصداق اتهام‌های واهی و بی اساس «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» منتسب به این سه عضو کانون نویسندگان ایران است. این کانون با بیان این‌که «دفاع از آزادی بیان، مخالفت با سانسور و عضویت در کانون نویسندگان ایران به صدور حکم‌های سنگین برای سه نویسنده انجامید»، افزوده است: «اجرای حکم زندان خندان، آبتین و باژن به‌رغم اعتراض‌های مردم آزادی‌خواه، افکار عمومی و مراجع حق‌طلب بین‌المللی، حتی در شرایط اوج همه‌گیری ویروس کرونا و کشتار هر روزه‌ی ناشی از آن، چیزی جز ادامه‌ی همان سیاست قتل‌های سیاسیِ زنجیره‌ای و به خاموشی کشاندنِ نویسندگان و دگراندیشان نیست.» به‌گفته کانون نویسندگان ایران «حتی درخواست مرخصی آنان در این شرایط بحرانی با وجود ارائه‌ی پرونده‌ی پزشکی‌شان با مخالفت مراجع قضایی روبه‌رو شد.» کانون نویسندگان ایران در پایان خواهان آزادی بی‌قید و شرط رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن شد و ادامه‌ی اجرای حکم این سه عضو کانون را «سرکوب آزادی بیان و اقدامی جنایتکارانه» خواند.

طالبان تراشیدن ریش مردان را ممنوع کردند

گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اصلاح کردن مو و تراشیدن ریش مردان را در برخی ولایت‌های افغانستان ممنوع کرده است. حافظ راشد هلمندی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هلمند گفت ممنوعیت تراشیدن ریش نه تنها در هلمند، بلکه در کل افغانستان قابل اجراست. به‌گفته او این تصمیم در پی نشست مسئولان امر به معروف و نهی از منکر این گروه با آرایشگر‌ها و صاحبان حمام‌ها گرفته شده است. همچنین پخش موسیقی در آرایشگاه‌ها نیز ممنوع شده است. شبکه جهانی بی‌بی‌سی گزارش داده است که آرایشگرهای کابل می‌گویند آن‌ها نیز دستورات مشابهی دریافت کرده‌اند. این دستورالعمل‌ها حاکی از بازگشت احکام سخت‌گیرانه‌ای است که طالبان در زمان قدرت قبلی خود از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ اجرا می‌کردند. این در حالی است که با به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان برخی رسانه‌ها و دولت‌ها از تغییر دیدگاه‌های طالبان نسبت به گذشته می‌گویند و می‌نویسند. در این مدت کوتاه رسانه‌های افغانستانی از تبدیل وزارت امور زنان افغانستان به وزارت ارشاد اسلامی خبر داده‌اند. همچنین در دانشگاه‌های خصوصی، میان دانشجویان پسر و دختر پرده‌ می‌کشند، کارمندان زن به‌دلیل آن چه «محیط نامساعد» خوانده شده، هنوز اجازه‌ حضور در دفتر کار را نگرفته‌اند و به دختران بالاتر از کلاس‌های هفتم هم تاکنون اجازه‌ رفتن به مدرسه داده نشده است. از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان مجازات‌های شدیدی نیز اعمال شده است. طالبان شنبه گذشته در شهر هرات چهار نفر را کشتند و جسدهای آن‌ها را «برای عبرت مردم» در ملاء عام آویختند. ملا نورالدین ترابی، شخصیت ارشد طالبان نیز در مصاحبه‌ای گفت این گروه بار دیگر مجازات‌هایی مانند قطع عضو و اعدام را اجرا خواهد کرد.

سوئیس به ازدواج همجنس‌گرایان رأی مثبت داد

در همه‌پرسی یکشنبه ۴ مهر / ۲۶ سپتامبر سوئیس با عنوان «ازدواج برای همه» تقریباً ۶۴,۱ درصد رأی‌دهندگان به ازدواج همجنس‌گرایان رأی مثبت دادند. این لایحه در همه ایالت‌های سوئیس اکثریت آرا را به دست آورد. نتیجه رأی‌گیری نشان‌دهنده تغییر ارزش‌ها در جامعه سوئیس است. بدین ترتیب همجنس‌گرایان از لحاظ حقوقی با دگرجنس‌گرایان برابر خواهند بود و حق دارند کودکان را به فرزندی بگیرند. انتظار می‌رود که این قانون از ژوئیه آینده اجرایی شود. با این حال بحث‌ها در مورد اشکال همزیستی و سیاست‌های خانوادگی در سوئیس ادامه دارد. سوئیس در سال ۲۰۰۷ «مشارکت مدنی» میان همجنس‌گرایان را به‌رسمیت شناخت و بر اساس آن، همجنس‌گرایان توانستند با همدیگر در یک مکان زندگی کنند. سوئیس جامعه‌ای سنتی و محافظه‌کار دارد و حق رأی زنان تنها در سال ۱۹۹۰ به رسمیت شناخته شد.