نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چندین کشته در حمله یک مهاجم مسلح به کنیسه‌ای در #پیتسبرگ آمریکا

یک مهاجم مسلح شنبه ۲۷ اکتبر / پنجم آبان به کنیسه‌ای در #پیتسبرگ در ایالت پنسیلوانیای آمریکا حمله کرد و چندین تن را کشت. تا کنون آمار کشته‌شدگان دست‌کم چهار تن و مجروحان نیز ۱۲ تن اعلام شده اما امکان تغییر آن وجود دارد. سه مأمور پلیس نیز در جریان درگیری با مهاجم مسلح هدف گلوله قرار گرفته‌اند. پلیس مهاجم را دستگیر کرده اما هنوز هویت او را اعلام نکرده است. این حمله در جریان عبادت روز شنبه یهودیان موسوم به «شبات» در کنیسه‌ای در یک محله یهودی‌نشین پیتسبرگ رخ داد.

یک #کولبر که پدر دو فرزند بود، با شلیک گلوله مأموران #ناجا در #خوی کشته شد

به گزارش وب‌سایت خبری «کردانه»، #ادیب_حسینی، کولبری که پدر دو فرزند بود، جمعه چهارم آبان با شلیک گلوله مأموران #نیروی_انتظامی کشته شد. مأموران #ناجا حسینی را در روستای بلجوک از توابع منطقه #قطور شهرستان #خوی در استان #آذربایجان_غربی بدون اخطار قبلی هدف قرار دادند. کولبران که باربران مرزی هستند، به دلیل بیکاری و فقر بارها را با قراردادن بر دوش‌شان بین ایران و عموماً کردستان عراق یا ترکیه جابجا می‌کنند. اما دولت کولبری را ممنوع کرده و حسین ذوالفقاری،‌ معاون سیاسی و امنیتی وزارت کشور ۲۳ مهر گفت: «ما دیگر چیزی به نام کولبر نداریم. این کلمه کولبر هم کلمه‌ای بود که نمی‌دانم کجا اختراع شد، هم برای خود مردم و هم برای مسئولان مشکل درست کرد.» ایران ۷۵ هزار کولبر دارد.

دانشجویان #دانشگاه_آزاد_تهران_مرکز در اعتراض به حضور #گشت_ارشاد در اطراف دانشگاه تجمع کردند

بنا به تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی،‌ دانشجویان #دانشگاه_آزاد واحد تهران مرکزی شنبه پنجم آبان در اعتراض به حضور #گشت_ارشاد در اطراف دانشگاه تجمع کردند. ساختمان جدید این دانشگاه در سوهانک تهران است و پیش از این مجتمع لوکس کمیته امداد امام خمینی بود. دانشگاه آزاد اسلامی برای انتقال واحد مرکزی‌اش در تهران به #سوهانک این مجتمع لوکس را خرید. اما دانشجویان دانشگاه آزاد به این انتقال هم معترض بودند.

آکسفام: هر سه ساعت یک غیرنظامی در #جنگ_یمن کشته می‌شود‎

آکسفام جمعه ۲۷ اکتبر اعلام کرد هر سه ساعت یکبار یک غیر نظامی در یمن کشته می‌شود. این سازمان از ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و دیگر کشورهای اروپا خواست تا از فروش سلاح به عربستان خودداری کنند. آکسفام هشدار داده که عربستان سعودی به زندگی غیرنظامیان بی‌توجه است. به گزارش این سازمان، از آغاز ماه اوت (۱۰مرداد)، هر سه ساعت یک غیرنظامی در جریان جنگ یمن کشته شده و شمار بیشتری نیز بر اثر گرسنگی و بیماری جان خود را از دست می‌دهند. این اطلاعات در یک پروژه دیدبانی درباره صدمات جنگ بر شهروندان در یمن به دست آمده است. این پروژه با سازمان ملل همکاری دارد. بر اساس این آمارها، از یکم اوت تا ۱۵ اکتبر (۱۰ مرداد تا ۲۳ مهرماه)، ۵۷۵ غیرنظامی در یمن جان باخته‌اند که از این تعداد ۱۳۶ نفرشان کودک بودند. آکسفام یکی از بزرگترین سازمان‌های بین‌المللی غیر دولتی است که برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی در جهان فعالیت می‌کند.

#سام_رجبی، #فعال_محیط_زیست از اتهام جاسوسی تبرئه شد اما به اقدام علیه امنیت ملی متهم است

#سام_رجبی، یکی از فعالان محیط زیستی بازداشت‌شده از اتهام جاسوسی و مشارکت در جاسوسی تبرئه شد. #محمد_حسین_آقاسی، وکیل سام رجبی شنبه پنجم آبان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «ایسنا» ضمن اعلام این خبر گفت که موکلش اکنون به «اجتماع و تبانی به جهت ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» متهم است. او درباره دیگر فعالان بازداشتی محیط‌ زیست گفت: «کیفرخواست چهار متهم این پرونده تحت عنوان اتهام افساد فی الارض صادر شده است که دادستان نیز آن را تایید کرده و برای سه نفر دیگر اتهاماتی صادر شده که مجاز به بیان آن نیستم.» آقاسی وکالت طاهر قدیریان، دیگر فعال بازداشتی #محیط_زیست را نیز برعهده دارد. بهمن ۹۶ گروهی از فعالان محیط زیست – هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی- بازداشت شدند. دو هفته بعد مسئولان قضایی اعلام کردند که کاووس سیدامامی در زندان خودکشی کرده است. اما خانواده و وکیل او خواستار بررسی بیشتر علت مرگش شدند. در اسفند سال گذشته، در ادامه بازداشت فعالان محیط زیست حسن راغ، عارف زارع، محمد زارع، عبدالرضا کوهپایه و علیرضا فرهادزاده نیز بازداشت شدند. مقام‌های قضائی اتهام این فعالان را جاسوسی عنوان کردند که به اعتراض سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت اطلاعات منجر شد. از میان این بازداشت‌شدگان حسن راغ، عارف و محمد زارع و علیرضا فرهادزاده با تودیع وثیقه آزاد شده اند. سازمان عفو بین‌الملل نسبت به خطر اعدام چهار متهم به افساد فی‌الارض هشدار داده.

رئیس #بانک_مرکزی: پیمان پولی دوجانبه بین ایران و #اتحادیه_اروپا امکان دریافت #ارز حاصل از صادرات را فراهم خواهد کرد

#عبدالناصر_همتی، رئیس‌بانک مرکزی در حساب اینستاگرامی خود از ایجاد کانال مالی با #اتحادیه_اروپا در آینده نزدیک خبر داد و گفت که این کانال مالی «نوعی پیمان پولی دوجانبه میان ایران و اتحادیه اروپا» است. به نوشته همتی، «کانال مزبور این امکان را برای صادرکنندگان اروپایی و ایرانی فراهم خواهد کرد که ارز حاصل از صادرات خود را دریافت کنند». او وعده داد که به زودی جزئیات و نحوه استفاده از این کانال مالی نهایی و اطلاع‌رسانی خواهد شد. هرچند خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران (#برجام) خارج شده، دیگر طرفین قرارداد از جمله آلمان و بریتانیا و فرانسه خواهان حفظ آن هستند. اروپا وعده داده که به ایران برای بهره‌بردن از منافع تجاری برجام کمک کند و از شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی دارای مبادلات تجاری با تهران در برابر تحریم‌های ثانوی آمریکا محافظت کند. دور دوم #تحریم‌های_آمریکا از چهارم نوامبر / ۱۳ آبان آغاز خواهد شد و صنعت نفت ایران را هدف قرار خواهد داد و ممکن است به قطع ایران از شبکه پیام‌رسان بین بانکی «سوئیفت» منجر شود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر: ۹ استان ایران گرفتار #سیل و آبگرفتگی

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفته در دو روز گذشته، بارش شدید باران به سیل و آبگرفتگی در ۹ استان ایران انجامیده است. به گفته او، در «استان‌های آذربایجان شرقی و غربی اردبیل، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی خوزستان، کرمانشاه و ایلام عملیات امداد و نجات سیل و آبگرفتگی صورت گرفته است». در حال حاضر ۱۵ شهر و روستای ایران درگیر سیل و آبگرفتگی هستند. هلال احمر چادر اسکان اضطراری برقرار کرده و مجروحان را به مراکز درمانی انتقال داده است. تا کنون تلفات جانی از این حوادث گزارش نشده است. اواسط مهرماه‌ امسال دستکم هشت تن در جریان سیل در شمال ایران جان خود را از دست دادند. مسعود حقیقت، مدیر کل شبکه پایش سازمان هواشناسی اعلام کرد دستکم تا سه روز آینده (۸ مهرماه) بارش‌ها و افت شدید دما تداوم ادامه خواهد داشت.

#آنا_گونزالس،‌ از چهره‌های سرشناس روند #دادخواهی درباره ناپدیدشدگان و کشته‌شدگان دوران #دیکتاتوری_شیلی درگذشت

#آنا_گونزالس،‌ یکی از چهره‌های سرشناس روند دادخواهی درباره ناپدیدشدگان و کشته‌شدگان دیکتاتوری نظامی #شیلی و فعال حقوق بشر جمعه ۲۶ اکتبر / ۴ آبان در ۹۳ سالگی درگذشت. او سال‌ها از مشکلات تنفسی رنج می‌برد. گونزالس بیش از چهاردهه را به پیگیری حقوق #ناپدیدشدگان_قهری و بازداشت‌شدگان ربوده‌شده در زمان دیکتاتوری نظامی #آگوستو_پینوشه گذراند. اعضای خانواده خود او نیز آوریل ۱۹۷۶ ربوده و ناپدید شدند. ابتدا عروسش نالویا ناپدید شد که هنگام ربوده‌شدن سه‌ماهه حامله بود. و سپس پسرانش لوییس و مانوئل،‌ همراه با نوه‌ دو سال و نیمه‌اش مانوئل ربوده شدند. گونزالس از اعضای برجسته «انجمن خانواده‌های زندانیان ناپدیدشده» (AFDD) در شیلی بود و این انجمن را در نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل، سازمان دولت‌های قاره آمریکا، سازمان صلیب سرخ جهانی، عفو بین‌الملل و غیره نمایندگی کرده بود.

#فیس‌بوک ۸۲ صفجه و گروه ایرانی «غیرواقعی» را حذف کرد

شرکت #فیس‌بوک جمعه ۲۶ اکتبر / ۴ آبان اعلان کرد که ۸۲ صفحه و گروه ایرانی را حذف کرده است. بر اساس بیانیه فیس‌بوک،‌ این حساب‌های کاربری و گروه‌های فیس‌بوکی «رفتار هماهنگ‌شده غیرواقعی» داشتند، و پیام‌های سیاسی اختلاف‌افکن از جمله انتقاد از #دونالد_ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا منتشر می‌کردند. برخی از این حساب‌های کاربری نیز بر پلت‌فرم «اینستاگرام» قرار داشتند. فیس‌بوک گفته است که ظاهراً‌ ارتباط روشنی بین این صفحه‌ها و حکومت ایران وجود ندارد اما مشخص نیست چه عاملی پشت آنها قرار دارد. به گزارش روزنامه «واشنگتن‌پست» یکی از محبوب‌ترین صفحه‌های حذف‌شده حساب «Wake Up Amerca» (به معنای «برخیز آمریکا»)‌ بود که ترامپ را «بدترین و تنفربرانگیزترین رئیس‌جمهور» می‌خواند. این صفحه ۵۳ هزار لایک داشت. چندی پیش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا ایران را در کنار چین و روسیه به تلاش برای مداخله در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در نوامبر از طریق یک کارزار آنلاین متهم کرده بود.