ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت لهستان خواستار پایان دادن به اعتراضات علیه قانون #سقط_جنین شد

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان خواستار پایان دادن به اعتراضات گسترده علیه قانون سخت‌گیرانه سقط جنین در این کشور شد. این سیاستمدار حزب راست‌گرای «قانون و عدالت» با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا به خبرنگاران گفت: «تظاهرکنندگان خطرات عظیم ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا را نادیده می‌گیرند.» هفته گذشته دادگاه قانون اساسی لهستان حکم داد که سقط جنین فقط در موارد «زنای با محارم»، تجاوز جنسی یا خطر برای زندگی مادر مجاز است اما در موارد مربوط به ناهنجاری‌های جنین مجاز نیست. از آن زمان تجمع‌های اعتراضی علیه قانون جدید سقط جنین در لهستان برگزار شده است. این اعتراضات همچنین علیه نفوذ کلیسای کاتولیک در لهستان است.

درخواست نمایندگان #مجلس_یازدهم برای ارسال مجدد «کمک‌های مردمی» به #یمن

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس (خانه ‌ملت) گفت: «هدایت سیاست خارجی ایران در حوزه اختیارات رهبری است و ایشان پس از بروز حادثه در یمن اعلام کردند ما به هر طریقی به مردم یمن کمک‌ و از حقوق آن‌ها دفاع می‌کنیم.» به گفته نماینده مشهد و کلات در مجلس یازدهم، جمهوری اسلامی آنچه را که توانسته در یمن انجام داده است. قدوسی مدعی شد: «در گذشته غفلت شد از جمله حرکت چند کشتی برای ارسال کمک‌های مردمی به یمن که با تماس جان کری این کشتی‌ها متوقف شد. در مجلس نهم نمایندگانی از مجلس انتخاب شدند و همراه کشتی به سمت الحدیده حرکت کردند اما به باب المندب که رسیدند از طرف دولت ایران به آنها دستور بازگشت داده شد.» نماینده چهار دوره مجلس شورای اسلامی همچنین گفت «در آینده باید بیش از آنچه صورت گرفته کمک‌هایی را برای ملت یمن برسانیم. بیانیه‌ای هم از سوی نمیاندگان مجلس یازدهم برای راه اندازی مجدد کشتی‌های نجات و ارسال کمک‌های مردمی به یمن صادر شده است.» کریمی قدوسی همچنین اعزام سفیر جدید ایران به صنعا را یک قدرت نمایی دانست و گفت: «یمن از هوا، زمین و دریا در محاصره است اما سفیر ایران وارد صنعا شد همانگونه که در زیر زمین‌های غزه که از ۶ طرف محاصره است و امکان انتقال هیچ کالایی به آنجا وجود ندارد، کارخانه‌های تولید موشک به رهبری عماد مغنیه و سردار سلیمانی احداث شد.» در واکنش به اعزام سفیر جدید جمهوری اسلامی به یمن مورگان اورتاگس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه ۳۰ مهرماه در توییتی گفته بود که «حکومت حسن ایرلو، یک عضو سپاه و مرتبط با حزب الله لبنان را تحت پوشش سفیر، قاچاقی به نزد شبه نظامیان حوثی فرستاده است.»

تعویق حقوق #کارگران_پیمانکاری #شهرداری_تهران

تعویق پرداخت حقوق #کارگران_شهرداری‌ها، به #تهران هم رسید. کارگران پیمانکاری شهرداری تهران هنوز حقوق ماه گذشته خود را دریافت نکرده‌اند. پیمانکاران حقوق کارگران را در زمینه پرداخت حق بیمه و رعایت اقدامات بهداشتی نیز رعایت نمی‌کنند. افشین حبیب‌زاده عضو شورای شهر تهران سه‌شنبه ششم آبان در نشست این شورا گفت حقوق کارگران پیمانی شهرداری هنوز پرداخت نشده و این در حالی است که این کارگران حداقل‌بگیرند، دریافتی آن‌ها حدود دو میلیون تومان است و بخش عمده آن صرف اجاره خانه می‌شود. این عضو شورای شهر تهران، خواستار برخورد شهرداری با پیمانکارانی شد که حقوق کارگران را به‌موقع نمی‌پردازند. یکی از این پیمانکاران شرکت‌ هادیان است که کارگران تحت پوشش آن با مشکلاتی در زمینه دستمزد، بیمه و مسائل بهداشتی مواجه‌اند. بخش عمده کارگران شهرداری‌ها پیمانی هستند و تجمع و اعتراض آن‌ها به تعویق پرداخت دستمزد، شرایط کار و عدم امنیت شغلی در استان‌های مختلف ایران به امری روزمره تبدیل شده است. از جمله شماری از کارگران اخراجی اهواز که ماه‌ها تجمع و اعتراض آن‌ها در اهواز به نتیجه نرسیده است، به تهران رفتند و برای رساندن صدای خود به گوش نمایندگان، روز دوشنبه مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در یک پاسگاه پلیس ویژه #افغانستان در #خوست، سه نفر را کشت و ۳۰ نفر را زخمی کرد

وزارت داخله (کشور) افغانستان سه‌شنبه ششم آبان / ۲۷ اکتبر اعلام کرد پاسگاه نیروهای ویژه پلیس در خوست، ساعت ۵:۵۰ دقیقه بامداد هدف انفجار یک خودرو بمب‌گذاری‌شده قرار گرفته است. به گزارش رسانه‌های افغانستان، طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور از کشته شدن دست‌کم دو نفر و زخمی شدن بالغ بر ۲۵ نفر، از جمله ۹ غیرنظامی خبر داد. او گفت مهاجمان مسلح با استفاده از خودروی بمب‌گذاری‌شده قصد ورود به پاسگاه داشتند و با نیروهای پلیس درگیر شده‌اند. به تأیید او چهار مهاجم در درگیری با پلیس کشته شده‌اند. در ادامه طالب منگل، سخنگوی والی خوست کشته‌شدن دو مهاجم دیگر را نیز تأیید کرد. حبیب شاه انصاری، رئیس صحت عامه (وزارت بهداشت عمومی) ولایت خوست ساعاتی بعد در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت شمار کشته‌ها به سه نفر رسیده و ۳۰ زخمی به بیمارستان منتقل شده‌اند. دولت افغانستان طالبان را مسئول این حمله دانسته است. قرار بود براساس توافق‌نامه طالبان و آمریکا، حملات انتحاری و خشونت طالبان علیه نظامیان و غیرنظامیان افغانستان متوقف شود. طالبان این توافق‌نامه را اسفند ۱۳۹۸ در دوحه قطر با نمایندگان آمریکا امضا کرد اما تا کنون از اجرای آن خودداری کرده است. نمایندگان طالبان و دولت افغانستان از شهریور امسال گفت‌وگوهای موسوم به صلح را آغاز کردند اما مذاکرات دو طرف به دلیل آنچه که دولت افغانستان زیاده‌خواهی طالبان می‌نامد، متوقف شده است. براساس اعلام دولت افغانستان از زمان آغاز گفت‌وگوهای موسوم به بین‌افغان دست‌کم ۱۸۰ غیرنظامی در جریان حملات طالبان کشته شده‌اند.

رئیس اتحادیه قنادان جنوب تهران: ۷۰ درصد از #کارگران قنادی‌ها به خاطر گرانی، به‌صفر رسیدن صادرات و شیوع #کرونا بیکار شده‌اند

محمد بی‌بلا، رئیس اتحادیه قنادان جنوب تهران سه‌شنبه ششم آبان از تعطیلی ۵۰ درصد از کارگاه‌های قنادی در جنوب تهران و بیکارشدن نزدیک به ۷۰ درصد از کارگران خبر داد. به گفته او گرانی و به‌دنبال آن کاهش تقاضای ۶۰ درصدی، احتکار مواد اولیه و «به صفر رسیدن صادرات» فعالیت اقتصادی قنادی‌ها را مختل کرده و با وخامت وضع پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های ناشی از آن، بسیاری از آن‌ها کارگران خود را اخراج کرده‌اند. محمد بی‌بلا در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «با هزینه‌های امروز و تعطیلی‌ها، ادامه فعالیت برای قنادها صرفه اقتصادی ندارد. سال پیش بخش زیادی از تولید قنادان فروش نرفت در نتیجه حدود ۷۰ درصد از کارگران ۶۰۰ تا ۷۰۰ قنادی جنوب تهران بیکار شده‌اند. ۵۰ درصد از قنادها هم کارگاه خود را تعطیل کرده‌اند و بعضی نیز خود مغازه‌ها را بسته‌اند یا در حال تغییر شغل هستند.»

دو #زلزله در بهاباد یزد و اسفراین خراسان شمالی رخ داد

بامداد سه‌شنبه ۶ آبان زلزله ۵,۲ ریشتری حوالی بهاباد در استان یزد را لرزاند. همچنین یک زمین‌لرزه دیگر دوشنبه شب ۵ آبان به بزرگی ۳,۲ ریشتر اسفراین از توابع خراسان شمالی را به لرزه در آورد. زلزله بهاباد در ساعت یک و چهار دقیقه بامداد سه‌شنبه و در ۴۲ کیلومتری این شهرستان، ۸۶ کیلومتری بافق و ۱۵۳کیلومتری یزد رخ داد. تکانه‌های زلزله در بافق و یزد نیز احساس شد. جمعیت هلال احمر اعلام کرد که نیروهای ارزیابی جمعیت هلال احمر شهرستان بهاباد به منطقه زلزله اعزام شده‌اند و گزارشی از خسارت مالی و جانی تاکنون دریافت نکرده‌اند. محمدمهدی خانی زاده بهابادی، فرماندار شهرستان بهاباد با بیان این‌که زلزله در مکانی خالی از سکنه رخ داد، گفت: «خوشبختانه زمین لرزه بامداد امروز علی‌رغم ایجاد رعب و وحشت در بین اهالی شهرستان، تاکنون هیچ خسارت جانی و مالی نداشته است.» زمین‌لرزه اسفراین خراسان شمالی ساعت ۲۲ و ۴۰ دقیقه دوشنبه شب و در عمق هشت کیلومتری سطح زمین و در ۲۱ کیلومتری اسفراین و ۳۶ کیلومتری بجنورد رخ داد. این زلزله نیز خسارتی در بر نداشت. در استان خراسان شمالی گسل‌های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل‌ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می‌دهند موجب وقوع زمین لرزه‌های مخرب می‌شوند. مهم ترین گسل‌های خراسان شمالی گسل اسفراین و گسل باغان هستند. در سده اخیر ۱۳ زمین‌لرزه با قدرت بیش از ۵,۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.