نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور حکم ۱۰ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق برای سارق سه بسته بادام هندی، واکنش‌ها و پاسخ سخنگوی قوه قضاییه

برای یک شهروند به اتهام سرقت سه بسته بادام هندی، حکم ۱۰ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق صادر شده است. همشهری آنلاین درباره این ماجرا نوشته است محکوم شدن مردی ۴۵ ساله با سه فرزند به ۱۰ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق به خاطر دزدیدن سه بسته بادام هندی بازتابی بسیار گسترده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داشته. در همین زمینه محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مطلبی در صفحه توئیتر خود با اشاره به حکم ۱۰ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق برای سرقت سه بسته بادام هندی، عدالت قوه قضاییه را مخدوش خوانده و نوشته: «شمشیر قوه قضاییه برای ضعفا و پابرهنگان بسیار تند، برنده ‌و قاطع است اما در برابر گردن کلفتان مفت‌خور و گستاخ، حتی نای بیرون آمدن از غلاف را ندارد.» اما ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه، روز چهارشنبه پنج آبان در پاسخ به این انتقادها گفت: «آنچه در خصوص این حکم در فضای مجازی مطرح شد این بود که مجازات تعیین شده برای محکوم با توجه به میزان مال مسروقه تناسب ندارد. حکم صادره از نظر قانونی ایرادی ندارد، هر چند ایرادات شکلی بر آن وارد است. در این مورد هر چند میزان مال سرقت شده ناچیز است اما سارق سابقه‌دار است و قبلا به جرم سرقت از منازل به یک سال حبس محکوم شده که این محکومیت به مدت سه سال تعلیق شده بود و هنوز مجازاتش به اتمام نرسیده، مرتکب جرم جدیدی شده است. در این پرونده میزان مالی که مورد حکم است ناچیز است اما در پرونده دادسرا از او شکایت شده که طلا و گوشی سرقت کرده، هرچند منجر به قرار منع تعقیب شده. لذا قاضی با توجه به سابقه او این حکم را صادر کرده. اگرچه در ظاهر شاید بگوییم حکم صادره تناسب ندارد اما در واقع این‌طور نیست و باید به آن پرونده مراجعه و قضاوت کنیم.» به گفته خداییان، در بحث سرقت تعزیری مجازاتی که در قانون برای سارق تعیین شده بر اساس میزان مالی که سرقت شده نیست، بلکه مجازاتی که در قانون برای سرقت تعزیری در نظر گرفته شده برای نوع جرم است: «قاضی زمان صدور حکم نسبت به شخصیت شخص بررسی می‌کند. اصل فردی کردن مجازات یعنی قاضی در زمان صدور حکم به شخصیت و اوضاع و احوال و موارد دیگر توجه می‌کند. لذا ممکن است دو نفر که در ارتکاب جرم دخیل بوده‌اند -مثلا دو نفر وارد خانه‌ای می‌شوند تا یخچالی را سرقت کنند- با اینکه هر دو به یک نحو در جرم ارتکابی دخیل بوده‌اند اما ممکن است قاضی برای یکی از متهمان جزای نقدی و مجازات حبس و برای دیگری یک مجازات دیگر تعیین کند. شاید در مورد این حکم در ظاهر اعلام شود که عادلانه نیست زیرا دو نفر نقش واحدی در جرم داشتند ولی قاضی مجازاتی که تعیین کرده منطبق با قانون است.» سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از صحبت‌های امروزش درباره برخورد با سارقان گفت که مبارزه با سرقت نیاز به «پیشگیری وضعی» دارد و حضور مأموران در سطح جامعه و روشنایی مناطق و همچنین برخورد دستگاه قضایی در مرحله آخر است: «ما در قوه قضاییه با مرتکبین سرقت برخورد قاطع می‌کنیم زیرا یکی از جرایمی که به امنیت جامعه لطمه می‌زند سرقت است. اما تقاضایی که از نیروهای انتظامی داریم این است که حتما با حضور به موقع از وقوع جرم جلوگیری شود. بحث پیشگیری هم نیاز به آموزش مردم دارد. بحث برخورد قضایی هم هست که این برخوردها انجام می‌شود. در خصوص افزایش سرقت‌ها باید بگویم که در ایام کرونا، برخی زندانیان به مرخصی رفتند و این امر بی‌تأثیر نبوده اما با کمک نیروی انتظامی و همکاری جدی همکاران می‌توانیم شاهد کاهش این جرایم باشیم.»

ذبیح‌الله خداییان: برای #حسن_روحانی پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تشکیل نشده است

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود درباره تشکیل پرونده برای حسن روحانی، رئیس جمهوری سابق ایران در قوه قضاییه گفت در مورد او پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل نشده است. ذبیح‌الله خداییان روز چهارشنبه پنجم آبان گفت: «دستگاه قضایی در رسیدگی به گزارش‌ها و پرونده‌ها به مقام و موقعیت شخص توجه نمی‌کند. بنابراین هر گزارشی که به دستگاه قضایی واصل شود -در مورد هر مقامی و هر مسئولی- طبیعتا در دستور کار قرار خواهد گرفت و بر اساس قانون با آن برخورد خواهد شد. در خصوص رئیس جمهوری محترم سابق، چنانچه گزارشی تهیه شود، با توجه به اینکه ایشان روحانی هستند، طبیعتا بایستی به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شود و باید از آن مرجع سوال شود که آیا در خصوص ایشان گزارشی ارسال شده است یا خیر ولی طبق بررسی‌ای که ما داشتیم در این خصوص پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل نشده و رسیدگی به اتهامات ایشان باید در دادگاه ویژه روحانیت انجام شود.» اظهارات امروز سخنگوی قوه قضاییه در حالی‌ست که ۹ شهریور ۱۴۰۰، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از شکایت این کمیسیون از حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق به قوه قضاییه خبر داده بود. نصرالله پژمان‌فر به خبرگزاری تسنیم گفته بود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به دلیل «ترک فعل» از حسن روحانی شکایت کرده است. به گفته پژمان‌فر، «موضوع بورس» و همچنین «مداخلات ارزی از سوی برخی افراد در دولت گذشته و به ویژه آقای روحانی» دو پرونده‌ای هستند که به قوه قضاییه ارجاع داده شده‌. او گفته بود پرونده دیگری هم درباره «بحث مسکن» در روزهای آتی به دستگاه قضایی ارجاع داده خواهد شد. ۲۹ بهمن ۹۹ هم علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت «۲۲۰ هزار نفر» از اقشار مختلف مردم ایران از حسن روحانی شکایت کرده‌اند. این عدد در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۰ به نقل از خبرگزاری فارس به ۵۰۰ هزار نفر رسید: «بیش از ۵۰۰ هزار نفر از دانشجویان، طلاب و اقشار مختلف مردم با امضای نامه‌ای از حسن روحانی، رئیس جمهور سابق به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی شکایت کردند.» روشن نیست که آیا شکایت‌های ذکر شده باعث تشکیل پرونده برای حسن روحانی در دادگاه ویژه روحانیت شده است یا نه.

در ۳۰ سال گذشته ۲۸ میلیارد مترمکعب از منابع آب تجدیدشونده ایران کاهش یافته است

قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون آب و آبفای وزارت نیرو چهارشنبه ۵ آبان گفت: «در مدت کمتر از ۳۰ سال گذشته منابع آب تجدیدشونده کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به حدود ۱۰۲ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.» آب تجدیدشونده، مقدار آبی است که یک حوضه یا محدوده جغرافیایی طی چرخه آبی سالیانه توانایی بازیابی آن را دارد. برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار نیازمند برآورد صحیح منابع آب تجدیدپذیر است. خامسی افزود: «اگر مصرف به همین روال فعلی ادامه یابد هر سال حدود پنج میلیارد مترمکعب از آب تجدیدشونده کشور کاسته خواهد شد و این بدان معناست که سرمایه آب کشور در ۱۰ سال آینده به نصف خواهد رسید.» او تأکید کرد که راهی به‌جز استفاده بهینه از آب در همه بخش‌ها و استفاده از پساب وجود ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه: محکومیت قبلی نازنین زاغری به پایان رسیده و حکم تازه او هنوز به اجرای احکام واصل نشده

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز چهارشنبه پنجم آبان خود گفت نازنین زاغری دو محکومیت داشته که محکومیت قبلی او تحت مراقبت الکترونیکی به اتمام رسیده اما محکومیت دیگر قطعی شده او، هنوز برای اجرا به دایره اجرای احکام دادسرا واصل نشده و به اجرا درنیامده است. در اعتراض به شرایط موجود، ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری رتکلیف، از روز ۲۵ اکتبر/ سوم آبان، برای دومین بار در لندن دست به اعتصاب غذا زده تا دولت و به طور مشخص وزیر امور خارجه بریتانیا را متقاعد کند برای آزادی همسرش در ایران تلاش بیشتری انجام دهد. این تحصن و اعتصاب غذا در مقابل ساختمان وزارت امور خارجه بریتانیا با وجود هوای سرد لندن همچنان ادامه دارد. ریچارد رتکلیف دو سال پیش و در آستانه نخست‌وزیری بوریس جانسون، به مدت ۱۵ روز در برابر سفارت ایران در لندن دست به اعتصاب غذا زد که به بازگردانده شدن دخترش گابریلا به خانه منجر شد. ۲۴ مهر ۱۴۰۰، سایت خبری امتداد به نقل از حجت کرمانی، وکیل مدافع نازنین زاغری خبر داد که شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، احکام حبس و ممنوع‌الخروجی نازنین زاغری، زندانی سیاسی و شهروند دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی را بدون برگزاری جلسه رسیدگی، عینا تأیید کرده است. زاغری پیش‌ از این در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری و یک سال ممنوعیتِ خروج از کشور محکوم شده بود. دادگاه انقلاب تهران، احکام مجازات یاد شده را بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ و مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی فارسی در همان سال صادر کرده است. قطعی شدن احکام جدید برای نازنین زاغری در حالی‌ست که او از ابتدای سال ۱۳۹۵ در بازداشت و زندان بود و در نهایت اواسط اسفند ۹۹، پس از گذراندن دوره‌ای از حبس خود با پابند الکترونیک، با پایان یافتن مجازات حبس پنج ساله‌، از زندان آزاد شد. اتهامات او «براندازی نرم» و همکاری با «مؤسسات معاند» عنوان شده بود. زاغری در سال‌های گذشته با بنیاد تامسون-رویترز، شاخه خیریه خبرگزاری رویترز همکاری داشته است. روزنامه گاردین مهر ۹۸/ سپتامبر ۲۰۱۹، نوشت که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت ایران، در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران گفته بریتانیا پیشنهاد داده بود در ازای آزادی نازنین زاغری، بدهکاری ۴۰ ساله خود به جمهوری اسلامی را می‌پردازد اما چون این کار را نکرده، زاغری در زندان مانده است.

واکنش رئیسی به حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت: باید در عرصه جنگ سایبری آمادگی جدی داشت

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و عضو هیئت مرگ زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، چهارشنبه ۵ آبان در جلسه هیئت دولت با اشاره به حمله سایبری روز سه‌شنبه به سامانه هوشمند جایگاه‌های سوخت در کشور از دستگاه‌های مربوطه خواست تا اجازه ندهند «دشمن» به اهداف خود برسد. او گفت: «باید در عرصه جنگ سایبری آمادگی جدی داشت.» مردم ایران روز سه‌شنبه برای دریافت بنزین با کارت هوشمند سوخت با مشکل مواجه شدند. در حالی‌که ابتدا برخی گزارش‌ها از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت خبر می‌داد سخنگوی وزارت نفت آن را «مشکل فنی» عنوان کرد اما بعد مسئولان جمهوری اسلامی حمله سایبری را تأیید کردند. تصاویری هم از اصفهان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد بیلبوردهای دیجیتال در اصفهان هک شده و جمله «خامنه‌ای بنزین ما کو؟» بر روی آن‌ها نقش بسته بود. رئیسی در این‌باره افزود: «در این حمله سایبری نه تنها مسئولان دچار سردرگمی نشده بلکه بلافاصله شرایط را مدیریت کردند.» رئیسی از مردم نیز قدردانی کرد که به‌گفته او «اجازه ندادند کسی بتواند سوء استفاده و فرصت‌طلبی کند». روز چهارشنبه کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، از فعال شدن فرآیند سوخت‌گیری در دو هزار و ۸۰۰ جایگاه عرضه سوخت به‌شکل آفلاین و حدود ۲۴۰ جایگاه نیز به‌صورت سامانه‌ای خبر داد. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی تا قبل از ظهر چهارشنبه همه پمپ بنزین‌ها به مدار بازخواهند گشت.

زننده سیلی به استاندار جدید آذربایجان شرقی در بازداشت است

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز چهارشنبه پنجم آبان خود در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره روند رسیدگی به ماجرای سیلی خوردن استاندار جدید آذربایجان شرقی گفت انگیزه سیلی‌زننده شخصی بوده و با چنین اعمالی «برخورد قاطع و قانونی» می‌شود. ذبیح‌الله خداییان گفت: «ما در این قضیه شاهد یک اقدام ناشایست از سوی یکی از افرادی بودیم که در جلسه حضور داشت. دادستان تبریز هم بلافاصله دستور رسیدگی به موضوع را صادر کرد.» استاندار آذربایجان شرقی درباره این ماجرا اعلام گذشت کرده اما به گفته سخنگوی قوه قصاییه، چون جرم غیرقابل گذشت است، شخص خاطی به اتهام «اخلال در نظم» بازداشت و هم اکنون با قرار تأمین در بازداشت است و تحقیقات از او ادامه دارد. خداییان گفت مطالب منتسب به این فرد که در فضای مجازی منتشر شده، جعلی هستند و صحت ندارند: «این شخص به مقام قضایی گفته که استاندار فعلی در زمانی که سردار سپاه بوده، در یکی از بازدیدهای سرزده خود از مجموعه تحت امر، با یکی از کسانی که از رزمندگان دوران دفاع مقدس بوده، برخورد شایسته‌ای نداشته و در واقع چنین انگیزه‌ای را برای اقدام خود بیان کرده.» اول آبان ۱۴۰۰، در مراسم معارفه زین‌العابدین خرم به عنوان استاندار جدید آذربایجان شرقی، یکی از حضار روی سن آمد و به صورت او سیلی زد. این موضوع سبب شد تا مراسم به تشنج کشیده شود و نیروهای حفاظتی ضارب را دستگیر کنند. خبرگزاری فارس فرد سیلی‌زننده به زین‌العابدین خرم را [ایوب] علیزاده معرفی کرد که گفته می‌شود از پرسنل نیروهای مسلح است. او یکی از اعضای سپاه عاشورا معرفی شده است.

ضرب‌وشتم کارگر شهرداری خرمشهر به دلیل مطالبه حقوق و بیمه خود

با انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی، ایاد کیانی، پاکبان خرمشهری با لباس خونی بر روی تخت بیمارستان گفت به دلیل آن‌که حقوق و بیمه معوقه خود را مطالبه کرده، عادل چلداوی از اعضای شورای شهر خرمشهر به او حمله‌ور شده و او را از ناحیه چشم مجروح کرده است. کارگران شهرداری خرمشهر در اعتراض به تعویق ۶ ماه حقوق و ۱۰ ماه حق بیمه ۱۱ مهر سال جاری مقابل ساختمان شهرداری تجمع کرده و علیه مسئولان شعار سر داده بودند. عادل چلداوی عضو شورای شهر خرمشهر در واکنش به اظهارات ایاد کیانی گفت در این درگیری شرکت نداشت و درگیری اصلی بین پاکبان با برادر او بود و علت درگیری نیز «توهین و ضرب‌وشتم مادر» و «ضربه زدن به مادر با چوب جارو» بود. ایاد کیانی از عادل چلداوی شکایت کرده و در مقابل خانواده عضو شورای شهر خرمشهر نیز از پاکبان شکایت کرده است.

نخستین هواپیمای اسرائیلی در ریاض به زمین نشست

به‌گزارش شبکه تلویزیونی «کان» اسرائیل یک هواپیمای اسرائیلی از نوع بمباردیه چلنجر ۶۰۴ (جت تجاری) دوشنبه شب ۳ آبان / ۲۵ اکتبر فرودگاه بین‌المللی بن گوریون اسرائیل را ترک کرد و پس از توقف شبانه در امان، پایتخت اردن، سه‌شنبه ۴ آبان / ۲۶ اکتبر در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به زمین نشست. روزنامه جروزالم پست اسرائیل در این‌باره نوشت با این‌که عربستان سعودی و اسرائیل پرواز تجاری ندارند اما راه‌اندازی پرواز بین دو کشور، پیشرفت چشمگیری در روابط عربستان سعودی و اسرائیل به‌شمار می‌رود. دو کشور سال گذشته حریم هوایی خود را به روی یکدیگر باز کردند. یک هواپیمای امارات متحده عربی از نوع بویینگ ۷۳۷ نیز دوشنبه شب از فرودگاه بن گوریون اسرائیل به عربستان سعودی پرواز کرده بود. بحرین و امارات متحده عربی، از کشورهای همسایه خلیج فارس، سال گذشته با میانجی‌گری آمریکا در توافق‌نامه‌ای موسوم به «ابراهیم» روابط خود با اسرائیل را عادی کردند. این توافق بر اساس منافع تجاری مشترک و نگرانی در مورد ایران شکل گرفت. سودان و مراکش نیز از همین روش پیروی کردند.

ترکیه حضور نظامی خود در سوریه و عراق را تمدید کرد

پارلمان ترکیه بار دیگر استقرار نیروهای نظامی این کشور در سوریه و عراق را تمدید کرد. به‌گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، نمایندگان پارلمان ترکیه به ادامه حضور نظامی این کشور تا اکتبر ۲۰۲۳ رأی مثبت دادند. در شمال عراق، ارتش ترکیه بارها به پایگاه‌های حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که در ترکیه فعالیت آن ممنوع است، حملات هوایی و زمینی کرده است. نیروهای نظامی ترکیه همچنین از سال ۲۰۱۶ چندین بار به شمال سوریه حمله کرده و مناطقی در این منطقه مرزی را اشغال کرده‌اند. نیروهای مسلح این کشور در سوریه با یگان‌های مدافع خلق (YPG) می‌جنگند. آنکارا این گروه را شاخه سوری پ‌ک‌ک می‌داند. یگان‌های مدافع خلق در همین حال مهم‌ترین متحد آمریکا در نبرد با شبه‌نظامیان تروریست گروه «دولت اسلامی» (داعش) هستند.