ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مریم پایاب و مریم کاظمی، از دادخواهان آبان در بهبهان شبانه بازداشت شدند

منابع نزدیک به دو شهروند بهبهانی، مریم پایاب و مریم کاظمی، در تماس با «زمانه» از بازداشت این دو دادخواه آبان خبر دادند. مریم پایاب در آبان ۹۸ از ناحیه کمر با گلوله کلاشنیکف مجروح و به بیمارستان بهبهان منتقل شد. او پس از بهبودی تقریبی به دادخواهی قربانیان آبان مشغول، و صدای خانواده‌های کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان آبان شد. مریم کاظمی دادخواه دیگری است که دو برادرش در جریان اعتراض‌های دی ۹۶ بازداشت شدند. مریم خود به همراه علی، یکی از برادرهایش تیر ۹۹ در جریان اعتراض‌ها به گرانی و نیز اعتراض به صدور حکم اعدام برای امیرحسین مرادی و سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه معترض آبان بازداشت شد. آنها ۱۵ روز پس از آن اعتراض، در خانه شخصی‌شان دستگیر و سپس در دادگاه انقلاب ماهشهر به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. منبع آگاه زمانه درباره نحوه بازداشت پایاب و کاظمی در شب چهارشنبه چهارم آبان چنین توضیح داد: «این دو چهارشنبه شب در راه خانه بودند، مریم پایاب ساعت ۲۳ با خواهرش تماس گرفت. و همان ساعت ۲۳ خانواده با ماشین به دنبال آنها می‌روند. اما وقتی ۲۳:۲۰ دقیقه به محل انتظار آنها می‌رسند، هیچ کس آنجا نبوده. بازداشت آنها دیشب بین ساعت ۲۳ تا ۲۳:۲۰ دقیقه اتفاق افتاده است». از فرماندهی انتظامی بهبهان با خانواده‌های این دو شهروند تماس گرفته اند و بازداشت آنها را اطلاع داده اند. با وجود این، مشخص نیست کدام نهاد امنیتی مریم پایاب و مریم کاظمی را بازداشت کرده است. قرار بوده که پنج‌شنبه پنجم آبان این دو تفهیم اتهام شوند.

حسن نصرالله پس از امضای توافقنامه لبنان با اسرائیل: بسیج گروه‌های مسلح پایان می‌یابد

پس از امضای توافقنامه لبنان با اسرائیل درباره تعیین مرزهای دریایی دو کشور با میانجی‌گری آمریکا، سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان که طرفدار ایران است، پنج‌شنبه ۵ آبان / ۲۷ اکتبر اعلام کرد که گروه‌ مسلح‌اش به تمام اقدامات ویژه نظامی خود علیه اسرائیل در ماه‌های اخیر پایان می‌دهد و بسیج نظامی آن نیز خاتمه می‌یابد. حسن نصرالله در ژوئن گذشته اسرائیل را تهدید کرده و گفته بود: «حزب‌الله این ظرفیت و آمادگی را دارد که از شروع کار دشمن برای استخراج از میدان گازی کاریش جلوگیری کند.» میدان گازی «کاریش» در منطقه مرزی محل اختلاف دو کشور قرار دارد. حسن نصرالله همچنین در سخنرانی تلویزیونی خود امضای توافقنامه با اسرائیل را «پیروزی بسیار بزرگ برای لبنان» خواند و افزود: «هرگونه سخن درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل بی‌‌پایه و اساس است، مذاکرات مربوط به پرونده تعیین مرزها همگی غیرمستقیم بود و هیأت‌های لبنانی و اسرائیلی زیر یک سقف با هم ملاقات نداشتند و سندی که لبنان آن را حفظ خواهد کرد حاوی امضای اسرائیلی نیست و مسئولان لبنانی با دقت عمل کردند تا شبهه سازش پیش نیاید.» دو طرف اعلام کردند یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل توافقنامه را در اورشلیم (بیت‌المقدس) امضا کرد و میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در کاخ ریاست جمهوری در نزدیکی بیروت. این توافقنامه سپس در یکی از مقرهای سازمان ملل متحد در لبنان به آموس هوخشتاین، میانجی آمریکایی تحویل داده شد. به‌رغم سخنان حسن نصرالله، یائیر لاپید گفت او این توافقنامه را به‌منزله به‌رسمیت شناختن اسرائیل می‌داند.

پوتین از همکاری بیشتر با ایران در «مبارزه با تروریسم» خبر داد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که در مقابله با «تهدیدات تروریستی» همکاری با جمهوری اسلامی ایران را تقویت خواهد کرد. کرملین پنج‌شنبه ۵ آبان / ۲۷ اکتبر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پوتین در پیامی خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم ضمن ابراز همدردی به‌دلیل «حمله تروریستی» به شاهچراغ شیراز، گفت: «مایلم بر تمایل طرف روسی در گسترش بیشتر همکاری با شرکای ایرانی خود در مبارزه با تروریسم تأکید کنم.» پوتین افزود: «تصور جنایتی وحشتناکتر از قتل غیرنظامیان - از جمله زنان و کودکان - در داخل دیوارهای یک زیارتگاه مذهبی دشوار است.» پوتین تاکنون درباره اعتراضات گسترده یک ماه اخیر در ایران و کشته شدن بیش از ۲۳۰ نفر، از جمله ۲۹ کودک، اظهارنظری نکرده است. روز گذشته (چهارشنبه) در یک حمله مسلحانه به شاهچراغ شیراز ۱۵ نفر کشته و شمار زیادی مجروح شدند. مقامات جمهوری اسلامی از این حمله به‌عنوان یک «حمله تروریستی» یاد می‌کنند. اطلاعیه‌ای نیز به نام گروه «دولت اسلامی» (داعش) منتشر شده که در آن این گروه مسئولیت حمله به شاهچراغ را برعهده گرفته است. ایران و روسیه همکاری‌های گسترده‌ای دارند اما فروش اخیر پهپادهای ایرانی به روسیه و استفاده مسکو از این پهپادها در جنگ اوکراین، در محافل بین‌المللی مسئله‌ساز شده است. اگرچه مسئولان اصلی حکومت، از جمله رهبر جمهوری اسلامی تلویحاً فروش پهپادها به روسیه را تأیید کرده‌اند اما برخی مقامات وزارت خارجه ایران این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

خبرگزاری فارس: یک بسیجی در ناآرامی‌های خیابان ستارخان تهران کشته شد

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۵ آبان اعلام کرد که در ناآرامی‌های شب گذشته، چهارشنبه چهارم آبان در خیابان ستارخان تهران یک بسیجی به نام امیر کمندی کشته شد. این خبرگزاری علت مرگ این بسیجی را برخورد «یک کوکتل مولوتوف» و «جراحت شدید در ناحیه سر و گردن» او عنوان کرد. خبرگزاری فارس روز گذشته نیز اعلام کرد که یکی از پاسداران به نام علی نظری در ناآرامی‌های همدان کشته شده است. سازمان حقوق بشر ایران ۳ آبان‌ماه جاری شمار کشته‌شدگان اعتراضات جاری را دست‌کم ۲۳۴ نفر، از جمله ۲۹ کودک، اعلام کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی سفیر آلمان در ایران را احضار کرد

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته، چهارشنبه ۴ آبان / ۲۶ اکتبر در واکنش به وضعیت حقوق بشر در ایران از تحریم‌های جدید آلمان علیه مقام‌های جمهوری اسلامی و بستگان آن‌ها خبر داد. او گفت این محدودیت‌ها فراتر از بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا خواهد بود. در پی این موضع‌گیری، امروز پنج‌شنبه ۵ آبان / ۲۷ اکتبر علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، هانس ادو موتسل، سفیر آلمان در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرد. باقری کنی این‌گونه موضع‌گیری‌ها را «غیرمسئولانه»، «مغایر با قواعد و اصول حقوق بین‌الملل» و «ناسازگار با سنت روابط طولانی دو کشور» توصیف کرد و آن را غیرقابل قبول خواند. علی باقری نیز همچون دیگر مسئولان حکومت اسلامی اعتراضات سراسری یک ماه اخیر را «اغتشاش» نامید و تحریم‌های کشورهای غربی علیه مقاماتی ایرانی که حقوق بشر را نقض می‌کنند را «مداخله غیرقانونی» خواند و این «مداخله» را «عاملی در به خشونت کشاندن اجتماعات مسالمت‌آمیز» عنوان کرد. دوشنبه ۲ آبان / ۲۴ اکتبر نیز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفته بود: «برخی از سفارتخانه‌های خارجی مقیم در تهران در طول اغتشاشات اخیر در ایران رفتارهای غیردیپلماتیک داشتند.» آنالنا بربوک گفته بود روادید ملی برای دارندگان گذرنامه‌های خدمت و دیپلماتیک جمهوری اسلامی تنها در صورت لزوم صادر خواهد شد و محدودیت‌های بیشتری برای ورود مقام‌های جمهوری اسلامی به اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد. روز گذشته همچنین آمریکا چندین مقام و نهاد امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی را به دلیل سرکوب وحشیانه معترضان و همچنین دو نهاد را به خاطر ایجاد اختلال در اینترنت تحت تحریم قرار داد.

تداوم بی‌خبری از وضعیت الهه محمدی، روزنامه‌نگاری که مراسم خاکسپاری ژینا امینی را گزارش داد

یک ماه از بازداشت الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن که برای پوشش مراسم خاکسپاری ژینا امینی به سقز سفر کرده بود می‌گذرد. به گفته سعید پارسایی، همسر او طبق آخرین تماس تلفنی، الهه محمدی که یک هفته پیش از سلول انفرادی به اتاق عمومی منتقل شده، با وجود اتمام تحقیقات هم‌چنان بلاتکلیف است. محمد علی کامفیروزی، وکیل او اعلام کرده که بارها و بارها به دادسرای اوین مراجعه کرده و با ضابط قضایی تماس گرفته اما هیچ‌گونه اطلاع دقیق و مستندی از وضعیت پرونده به او داده نشده است. او به روزنامه شرق گفته است: «این روند، عجیب است؛ یعنی شما یک نفر را دستگیر کردی و نه حق ملاقات به او می‌دهی، نه عناوین اتهامی‌اش معلوم است، نه معلوم است چرا او را بازداشت کرده‌ای، نه اجازه دسترسی به وکیل می‌دهی، نه حتی یک کلام یک پاسخ روشن به خانواده و وکیلش می‌دهی. این وضعیت به نظر من بیشتر شبیه یک امر غیرقانونی است.» کامفیروزی ادامه می‌دهد: «لایحه کتبی از طریق سامانه ثنا ارسال کردیم، اعلام وکالت کردیم، درخواست تماس تلفنی مرتب و ملاقات حضوری دادیم، حتی درخواست دادیم که ضمن فک یا تخفیف قرار، موکلم با قرار وثیقه آزاد شود و اسناد و مدارک وثیقه را هم به پیوست برایشان فرستادیم؛ ولی کوچک‌ترین پاسخی به ما ندادند.» الهه محمدی پیش‌تر نیز به‌علت نگارش گزارشی از وضعیت زنان زندان قرچک، به اتهام نشر اکاذیب به پرداخت جزای نقدی محکوم شده و به مدت یک سال از نوشتن در رسانه منع شده بود.

فعالان حقوق بشر: دست‌کم ۳۰ نفر در اعتراضات بهبهان بازداشت شدند

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهارشنبه شب ۴ آبان‌ماه در اعتراضات مردمی شهر بهبهان واقع در استان خوزستان، نیروهای امنیتی دست‌کم ۳۰ شهروند را بازداشت کردند. هرانا هویت شماری از بازداشت‌شدگان را کیان صالحی دانش‌آموز دبیرستانی، دنیال باقرپور، رضا فرداد، حسام بهمنی‌نژاد، مازیار نوری‌نژاد، مریم کاظمی، مریم پایاب، خانم مردانی و خانم عباسی (اسم کوچک هر دو نامشخص) عنوان کرده است. یک منبع آگاه . به هرانا گفت مریم کاظمی و مریم پایاب به بازداشتگاه فرماندهی انتظامی بهبهان منتقل شدند و دست‌کم پنج نفر از بازداشت‌شدگان زیر ۱۸ سال سن دارند.از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

خبرگزاری فارس: نام مهاجم به شاهچراغ «حامد بدخشان» بود؛ او در بیمارستان جان باخت

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در آخرین به‌روز‌رسانی‌اش از حمله چهارشنبه ۴ آبان به شاهچراغ در شیراز از مرگ مهاجم خبر داد. فارس نوشت که او پس از انجام چند عمل جراحی در بیمارستان مسلمین شیراز درگذشت. این خبرگزاری هویت او را «حامد بدخشان» اعلام کرد. شب گذشته مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی و استاندار فارس گفته بودند که مهاجم تابعیت ایرانی ندارد. براساس اطلاعاتی که خبرگزاری‌های امنیتی در ایران منتشر کرده‌اند، فرد مهاجم شش خشاب اسلحه کلاشنیکوف با خود حمل می‌کرده و تنها از ۲ خشاب آن استفاده کرده است. در این حمله ۱۵ نفر کشته شدند. در ویدیویی که شبکه خبر جمهوری اسلامی از دوربین‌های مداربسته شاهچراغ در زمان حمله منتشر کرده است، نیروهای امنیتی برای دستگیری مهاجم به سمت او تیراندازی می‌کنند و نهایتا یک نیروی یگان ویژه نیروی انتظامی او را دستگیر می‌کند. فارس گزارش داده است که در درگیری پیش آمده برای دستگیری مهاجم، یک تیر به شکم او اصابت کرده بود.

ندا ناجی، کنشگر حوزه کارگری و زنان با قرار وثیقه بیش از یک میلیارد تومان آزاد شد

ندا ناجی، فعال حقوق زنان و کنشگر حوزه کارگری روز چهارم آبان با قرار وثیقه یک میلیارد و صد میلیون تومان، به‌صورت موقت آزاد شد. مهرانه قاسمی، مادر ندا ناجی، خبر آزادی او را در صفحه اینستگرامش منتشر کرد و نوشت: «دخترم ندا ناجی بعد از ۲۴ روز از بند ۲۰۹ زندان اوین با وثیقه یک میلیارد و صد میلیون تومانی آزاد شد. بیش باد و به امید آزادی دیگر عزیزانمان.» مهرانه قاسمی بعد از حمله نیروهای حکومتی به زندانیان و آتش‌سوزی در زندان اوین نوشت که ندا ناجی را به دلیل مشکلات تنفسی به بهداری زندان منتقل کردند. ناجی بیماری آسم دارد و مسئولان زندان، در دوران بازداشت داروهای او را به این زندانی ندادند. مأموران امنیتی روز ۱۰ مهر به خانه ناجی، یورش برده و او را دستگیر کردند. این اولین بازداشت ناجی نیست. او پیش‌تر در سال ۱۳۹۸ در تجمع روز جهانی کارگر بازداشت، ابتدا به بیش از پنج سال زندان و در دادگاه تجدد نظر به ۳۰ ماه زندان محکوم شد.