ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اکثریت اعضای سازمان ملل در قطعنامه‌ای خواهان آتش‌بس در نوار غزه شدند ــ آمریکا رأی منفی داد

همزمان با اینکه خدمات اینترنت و تلفن در نوار غزه قطع شده و ارتش اسرائیل از آمادگی برای حمله زمینی قریب الوقوع به نوار غزه خبر داده است، اعضای سازمان ملل در مجمع عمومی عاقبت قطعنامه‌ای «غیرالزام‌آور» را برای اعلام آتش‌بس در غزه تصویب کردند. آمریکا به این قطعنامه رأی منفی داد، همان‌طور که اسرائیل و کرواسی و استرالیا و چند کشور دیگر. در نهایت قطعنامه پیشنهادی اردن با ۱۲۰ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع تصویب شد. این قطعنامه خواستار حفاظت از مردم غیرنظامی در جنگ اسرائیل و نوار غزه است. این قطعنامه همچنین خواستار آتش‌بس فوری است تا بتوان به مردم فلسطین کمک رساند. پیش از رای‌گیری این قطعنامه، کانادا و آمریکا خواستند تا حماس به‌واسطه حمله اخیر خود به اسرائیل محکوم شود اما این خواسته رای نیاورد. برخی دولت‌ها می‌گویند چون اسرائیل برای کشته‌های غیرنظامی در این قطعنامه سرزنش نشده است، دلیلی ندارد تا صرفا حماس را سرزنش کنند.

۱۴ کارمند دیگر سازمان ملل در ۲۴ ساعت گذشته در نوار غزه کشته شدند

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک یا اونروا، اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴ کارمند آن‌ها در نوار غزه کشته شده‌اند. بدین‌شکل در جنگ اخیر اسرائیل و غزه، ۵۳ کارمند این سازمان جان باخته‌اند. در میان این کارمندان، ۱۳ کارمند در خانه‌هایشان و در کنار خانواده‌هایشان درگذشته‌اند. در گذر بمباران‌های نوار غزه توسط ارتش اسرائیل، بارها به بیمارستان‌ها و مدرسه‌های وابسته به سازمان ملل حمله شده است. این حمله‌ها محدود به نوار غزه نیست و در آن سمت اسرائیل و در کرانه باختری، یک نوجوان ۱۷ ساله در نزدیکی یک مدرسه سازمان ملل با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی اسرائیل کشته شد. اونروا در حالی این خبر را اعلام کرد که در آستانه ورود ارتش اسرائیل به خاک نوار غزه، اینترنت و خدمات تلفن همراه در این منطقه قطع شده است. کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خبر می‌دهند دسترسی به کارمندها و داوطلب‌هایشان را از دست داده‌اند. از جمله وزارت خارجه برزیل اعلام کرد گزارشی از ۳۰ شهروند این کشور در نوار غزه ندارد. سازمان بین‌المللی آکشن‌اید (ActionAid) در بیانیه‌ای اعلام کرد «بی‌اندازه نگران» وضعیت کارمندانش در نوار غزه در پی قطع ارتباط با آن‌هاست. این سازمان خواست تا سریعا امکان تماس با نوار غزه برقرار شود: «قطع ارتباطات مردم این منطقه را منزوی‌تر می‌کند، تقریبا غیرممکن شده تا بتوانند کمک بخواهند، روایت‌هایشان را منتشر کنند یا با عزیزانشان ارتباط برقرار کنند. این انزوا باعث عمیق‌تر شدن رنج مردمانی می‌شود که در گذر افزایش بمباران‌ها، در یک بحران انسانی وخیم رنج می‌برند. جمعیتی که پیش‌تر آسیب گسترده‌ای دیده است، حالا در معرض تهدید بیشتری است».

ارتش اسرائیل آماده حمله زمینی به نوار غزه

ارتش اسرائیل اعلام کرد که آماده حمله زمینی به نوار غزه است و احتمالا این حمله امشب شروع خواهد شد. همزمان خدمات اینترنت و تلفن همراه در نوار غزه قطع شده است و مناطق شمالی این منطقه شاهد بمباران گسترده از هوا و دریا است. این در حالی است که گاردین از گفتگوهای قطر بین اسرائیل و حماس نوشت که در تلاش برای آتش‌بس و آزادی اسیرهای اسرائیلی حماس در جریان است. عربستان سعودی به اسرائیل هشدار داد که جنگ زمینی در نوار غزه، نه تنها برای اسرائیل و فلسطین بلکه «برای کل منطقه خاورمیانه فاجعه‌بار» خواهد بود.

یک زن جوان کُرد بر اثر خودسوزی جان باخت

به‌گزارش سایت حقوق بشری کُردپا، یک زن جوان به نام سیما عباسی، ۱۹ ساله اهل بوکان که ۱۱ روز پیش خودسوزی کرده و در بیمارستانی در تبریز بستری بود روز شنبه ۲۹ مهرماه به دلیل شدت جراحات ناشی از سوختگی جان خود را از دست داد. او دچار ۷۰ درصد سوختگی با درجه چهار شده بود. یک منبع آگاه به کُردپا گفته است سیما عباسی هشت ماه پیش نامزد کرده بود. دلیل او خودسوزی او «مشکلات خانوادگی» عنوان شده است. براساس این گزارش پیکر این زن جوان یکشنبه ۳۰ مهر در آرامستان شهر بوکان به خاک سپرده شد. سالانه زنان بسیاری در ایران یا به دست مردان خانواده و فامیل کشته می‌شوند یا دست به خودکشی می‌زنند. در حالی‌که عمدتاً «مشکلات یا اختلاف‌های خانوادگی» دلیل این قتل‌ها یا خودکشی‌ها عنوان می‌شود، این ادعا بر نقش تبعیض‌های جنسیتی علیه زنان و عادی‌سازی خشونت به زنان در خانواده و محیط خانه سرپوش می‌گذارد.

انفجار در غرب کابل – هنوز آمار دقیقی از تلفات انسانی در دست نیست

روزنامه «اطلاعات روز» چاپ افغانستان به نقل از برخی ساکنان منطقه دشت برچی در غرب کابل نوشته است که انفجاری حوالی ساعت ۷:۳۰ پنج‌شنبه شب چهارم آبان در سالن ورزشی «ملت» رخ داده است. گفته می‌شود که هنگام وقوع این انفجار افراد زیادی در این سالن ورزشی حضور داشته‌اند. ساکنان می‌گویند که طالبان منطقه انفجار را مسدود کرده‌اند و اجازه نزدیک‌شدن به این محل را به کسی نمی‌دهند. در ویدئوهایی که از محل این انفجار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، صدای پشت سرهم آمبولانس شنیده و آتش‌سوزی در یک ساختمان دیده می‌شود. «اطلاعات روز» از قول منابع محلی می‌گویند که هر روز در شیفت شام این کلوپ بوکس، بین ۵۰ تا ۷۰ نفر در آنجا تمرین می‌کردند. از سوی دیگر، روزنامه «۸صبح» چاپ افغانستان نوشته که هنگام وقوع انفجار، دست‌کم ۲۰۰ ورزشکار در حال تماشای مسابقه بودند. شمار دقیق تلفات این انفجار هنوز مشخص نیست. به گزارش «۸صبح» تاکنون، پیکر چهار کشته و ۲۷ زخمی به بیمارستان‌های امیری و محمدعلی جناح منتقل شده‌اند. طالبان تنها جان باختن دو نفر و زخمی شدن ۹ تن دیگر را در این انفجار تأیید کرده‌اند. طالبان همچنین به مسئولان بیمارستان‌ها دستور دادند تا از ارائه آمار قربانیان این حادثه بدون هماهنگی با این گروه خودداری کنند. در همین حال، برخی از نزدیکان زخمی‌های این انفجار می‌گویند که طالبان اجازه ندادند تا آن‌ها وارد بیمارستان محمدعلی جناح شوند و به زخمی‌ها خون اهدا کنند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

دو فعال مدنی کُرد را جمعاً به ۲۰ سال حبس محکوم کردند

به گزارش کردپا، دادگاه انقلاب سنندج دو فعال فرهنگی اهل سنندج را در مجموع به ۲۰ سال حبس محکوم کرده است. بر اساس این گزارش سروه پورمحمدی، عضو انجمن فرهنگی-اجتماعی «نوژین» از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ١٠ سال حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی کرمی به اتهام «تشکیل گروه و دسته‌جات» این حکم را صادر کرده است. نیروهای امنیتی این شهروند و فعال مدنی را یکشنبه نهم بهمن ١٤٠١ در حالی که داشت وضعیت اعضای بازداشتی انجمن نوژین را در دادگاه انقلاب سنندج پیگیری می‌کرد دستگیر کردند. سروه پورمحمدی دوشنبه ۲۴ بهمن ١٤٠١، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شده بود. همچنین شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج ادریس منبری، عضو هیئت مدیره همین انجمن را نیز به ١٠ سال حبس تعزیری محکوم کرده است. اتهام منبری نیز «تشکیل گروه و دسته‌جات» عنوان شده است. مهرماه امسال نیز ادریس منبری به صورت غیابی از سوی شعبه ١٠٦ دادگاه کیفری دو سنندج به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یکسال حبس تعزیری، تبعید به زندان دیزل آباد کرمانشاه و ٤٠ ضربه شلاق تعزیری درجه ٦ محکوم شد. یکشنبه ۲۷ آذر ١٤٠١، نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی این فعال کُرد را در منزلش بازداشت و پس از تفتیش منزل، لپ‌تاپ و وسایل شخصی وی را ضبط و با خود برده‌ بودند. او یکشنبه نهم بهمن ١٤٠١ با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به شیوه موقت تا پایان مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شده بود.

۱۰ سال حبس تعزیری برای سروه پورمحمدی و ادریس منبری

سروه پورمحمدی و ادریس منبری، هر کدام به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. این دو، از اعضای هیات‌مدیره «انجمن فرهنگی نوژین» هستند. پورمحمدی در ۹ بهمن ۱۴۰۱ وقتی برای پیگیری وضعیت چند زندانی به دادگاه انقلاب سنندج مراجعه کرده بود، بازداشت شد. ادریس منبری هم ۲۷ آذر ۱۴۰۱ در خانه‌اش بازداشت و وسایل شخصی او مانند لپ‌تاپ ضبط شدند. منبری پیش‌تر در ۲۰ مهر ماه امسال «به‌صورت غیابی» به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یکسال حبس تعزیری و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده بود. احکام تازه این دو را قاضی کرمی، در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج صادر کرده است. منبری به اتهام «تشکیل گروه و دسته‌جات با هدف برهم زدن امنیت کشور» به این حبس محکوم شده است. انجمن فرهنگی-اجتماعی نوژین در سال ۱۳۹۰ با اخذ مجوز رسمی از استانداری کردستان، فعالیتش را رسما آغاز کرد. فعالیت‌‌های انجمن نوژین بر آموزش زبان کُردی و اقدامات محیط‌ زیستی تمرکز دارد و کلاس‌‌های گوناگونی را در سطوح مختلف، از کودکان گرفته تا افراد بزرگسال، برای آموزش زبان کُردی برگزار می‌‌کند. این انجمن علاوه بر سنندج در دیگر شهرهای استان کردستان مانند سقز، بانه، دهگلان و کامیاران و بسیاری از روستاهای این شهرها شعبه دارد و کلاس‌‌های آموزشی برگزار کرده است. انجمن نوژین همچنین در کمک‌‌رسانی به مردم مناطق سیل‌‌زده در استان لرستان نقش پررنگی داشته و بسیار فعال بوده است. به‌رغم مجوز قانونی فعالیت این انجمن، اعضای آن در سال‌های اخیر به بهانه‌های مختلف بازداشت شده‌اند. به‌نام‌ترین زندانی این انجمن تاکنون، زهرا (زارا) محمدی، معلم زبان کُردی است که در ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰ برای اجرای حکم ۵ سال حبس تعزیری خود به زندان رفت.