نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک مددکار اجتماعی: #فقر گره‌خورده با ستم جنسی و طبقاتی به کاهش سن #کارگری_جنسی به ۱۲ سال انجامیده است

شهین شمس‌محمدی،‌ مددکار اجتماعی و فعال زنان جمعه ۶ دی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «برنا» گفت که سن کارگری جنسی «کاهش وحشتناکی» داشته و «متاسفانه گاهی دخترانی را می‌بینیم که در سنین بسیار کم، حدود ۱۲ سالگی به این مسائل کشیده می‌شوند.». به گفته این مددکار اجتماعی، میزان روی آوردن «زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست» به کارگری جنسی افزایش یافته است و علت آن را باید در‌«فقر،‌ بیکاری و تورم» جست. به گفته او، «بخش عظیمی از قشر فقیر جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و ... فقر و فلاکت با ستم جنسی و طبقاتی گره خورده و آسیب‌ها را تشدید کرده است». شمس‌محمدی همچنین گفت که بر اساس آمارهای سازمان بهزیستی ایران، ۵۰ درصد از کارگران جنسی ایران را زنان متأهل تشکیل می‌دهند. به گفته این فعال زنان،‌ کارگران جنسی در معرض خشونت نیز قرار دارند. شمس‌محمدی خواهان توزیع عادلانه‌تر درآمدها در جامعه برای مقابله با این‌دست آسیب‌های اجتماعی شد.

#حسین_شریعتمداری: دشمن به‌عنوان میانجی، دنبال کسی می‌گردد که قبلاً در نظام مسئولیت داشته

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه ۶ دی‌ماه تهران نسبت به «نفوذ دشمنان انقلاب» در ساختار نظام جمهوری اسلامی هشدار داد و گفت: «معمولاً در نگاه‌ها نفوذ را در عامل بیگانه می‌بینند که قصد دارد دست به ترور و تخریب بزند این یکی از نمونه‌های نفوذ است اما نفوذی که خطرناک است؛ نفوذ در ساختار است، یعنی کسانی که در ساختار نظام نفوذ می‌کنند تا این‌که در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌سازی‌ها مؤثر باشند. نفوذ اصلی این نفوذ است، باید مراقب این نوع نفوذ باشیم». او در این زمینه افزود: «دشمن قبل از هرچیز دنبال میانجی می‌گردد، میانجی باید توسط دشمن شکار شود». حسین شریعتمداری ویژگی‌های چنین میانجی‌ای را این‌گونه بیان کرد: «باید قبلاً در نظام مسئولیت داشته باشد اگر کسی قبلاً در نظام مسئولیت نداشته باشد نمی‌تواند نقش میانجی را بازی کند دوم باید مسئولیتش برای مردم شناخته‌شده باشد». او هشدار داد که باید مواظب کسانی بود که «با خط اصلی نظام فاصله دارند» و یا «کم‌کاری» می‌کنند تا زمینه «فتنه» را آماده کنند. او سپس به مسئولان دولتی تاخت و گفت: «آقایان نگاهتان در عرصه‌های اقتصادی سیاسی و فرهنگی با نگاه دشمن چه فرقی دارد؟ یک نمونه را بگویید در تمامی موارد شبیه هستید».

#فریده_فیروزبخت، #ریاضیدان ایرانی صاحب «حدسیه فیروزبخت» در مورد اعداد اول درگذشت

رسانه‌های رسمی ایران پنج‌شنبه ۵ دی گزارش دادند که فریده فیروزبخت، ریاضیدان ایرانی و استاد بازنشسته دانشگاه اصفهان درگذشته است. از علت و جزئیات مرگ او خبری منتشر نشده اما صفحه ویکی‌پدیای فارسی فیروزبخت تاریخ مرگ او را ۳ دی ذکر کرده است. بر همین اساس فریده فیروزبخت ۲۷ اسفند ۱۳۴۰ در اصفهان به دنیا آمد. این ریاضیدان ایرانی در ۱۹۸۲ (۱۳۶۱)‌ حدسیه موسوم به «فیروزبخت» (Firoozbakht’s Conjecture) را در مورد توزیع اعداد اول ارائه کرد. بزرگداشت فیروزبخت جمعه ۶ دی در اصفهان برگزار می‌شود.

#کدخدایی: ناکارآمدی مجلس به دلیل نظارت #شورای_نگهبان نیست

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «نظارت شورای نگهبان مشکل انتخابات نیست، مشکل انجام ندادن وظایف نمایندگی، از جمله عدم تصویب قانون جامع انتخابات در طول چهار سال گذشته است. این سؤال همچنان باقی است که چرا قانون انتخابات به تصویب نهایی نرسید و بعد از هر بار طرح در مجلس از دستور خارج می‌شد؟» بحث بر سر تخلفات مالی و تخلفات انتخاباتی نمایندگان و همینطور رد صلاحیت‌ها با توجه به جزئیات از طریق هیأت‌های نطارت در شهرستان‌ها است. کدخدایی اواخر آذر سال جاری گفته بود: «من چند سال است می‌گویم قانون انتخابات، قانون شایسته‌ای برای انجام انتخابات در حوزه مجلس نیست. رئیس مجلس دعوت کردند و با دوستان وزارت کشور نشستیم و صحبت‌هایی کردیم و قرار شد دولت لایحه‌ای بدهد. دولت، لایحه انتخابات را ارائه داد و کارشناسان ما حدود دو سال با مجلس همکاری کردند و بحث استانی‌شدن پیش آمد. ما یکی دو ایراد گرفتیم و بقیه موارد در این قانون لحاظ شده بود، اما در مجلس تصویب نشد.» انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو دور به تاریخ‌های ۲ اسفند ۱۳۹۸ و اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۲۰۸ حوزه انتخاباتی برگزار خواهد شد. پیش از این عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی از بی‌میلی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داده بود. به گفته قوه مقننه بعد از اعتراضات آبان ۹۸ باقی‌مانده اعتبار خود را از دست داده است.

#نتانیاهو اعلام کرد در انتخابات رهبری حزب #لیکود پیروز شده است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بامداد جمعه ۲۷ دسامبر/ ۶ دی اعلام کرد در انتخابات رهبری حزب لیکود پیروز شده است. ۱۶ هزار نفر از اعضای حزب لیکود روز گذشته برای انتخاب رهبر این حزب به پای صندوق‌های رأی رفتند. نتانیاهو از ۲۰ سال پیش تاکنون رهبری لیکود را در دست دارد. برنده انتخابات باید حزب را در انتخابات پارلمانی جدید که سه ماه دیگر آغاز می‌شود رهبری کند. پس از ناکامی گانتس و نتانیاهو در تشکیل کابینه ائتلافی، طرح انحلال پارلمان تصویب شد. با انحلال کنست، سومین انتخابات زودهنگام در اسرائیل در فقط یک سال، ۲ مارس ۲۰۲۰ /۱۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴,۹ ریشتر مناطقی از استان بوشهر را لرزاند

ساعت ۵:۲۳ دقیقه بامداد جمعه ۶ دی زلزله‌ای به بزرگی ۴,۹ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین شهر کلمه واقع در شهرستان دشتستان استان بوشهر را لرزاند. بنا بر اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشور این زمین‌لرزه در ۸ کیلومتری کلمه، ۱۲ کیلومتری اهرم و ۲۷ کیلومتری خورموج رخ داده است. این زلزله در مختصات طول جغرافیایی ۲۸,۸۹ و عرض جغرافیایی ۵۱,۳۹ در کلمه استان بوشهر به ثبت رسیده است. منابع محلی خبر دادند با آنکه مسیر اهرم- کلمه در استان بوشهر بر اثر زلزله بامداد جمعه با ریزش سنگ‌های بزرگ مواجه شد اما بلافاصله بازگشایی شد و مسدود نیست

همزمان با برگزاری رزمایش دریایی مشترک #ایران و #روسیه و #چین در #اقیانوس هند، ژاپن یادآوری کرد نیروی نظامی به خاورمیانه اعزام می‌کند

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوشیهیده سوگا سخنگوی دولت ژاپن جمعه ۲۷ دسامبر/ ۶ دی اعلام کرد این کشور برای حفاظت از کشتی‌های تجاری ژاپن یک فروند کشتی جنگی و دو فروند هواپیمای گشت به خاورمیانه اعزام می‌کند. سوگا گفت: «صلح وثبات در خاورمیانه برای صلح و سامان جامعه بین‌المللی از ژاپن، بسیار اهمیت دارد. همچنین بسیار مهم است که مطمئن شویم کشتی‌های مرتبط با ژاپن، با امنیت در خاورمیانه که بزرگترین منبع انرژی جهان است، حرکت می‌کنند.» محدوده تحت پوشش نیروی نظامی ژاپن آب‌های خلیج عمان، شمال دریای عرب و خلج عدن است. دولت ژاپن همزمان با آغاز رزمایش مرکب نیروی دریایی ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند تصمیم‌اش به اعزام نیرو به خاورمیانه را مجدداً اعلام کرده است.