ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک مظنون به همکاری با رژیم سوریه در تأمین مواد لازم برای تولید سلاح‌های شیمیایی، در جنوب فرانسه دستگیر شد

مقام‌های فرانسوی دوشنبه ۲۷ دسامبر / ششم دی اعلام کردند که یک شخص دو تابعیتی فرانسوی ــ سوری را به ظن همکاری با رژیم سوریه در تأمین مواد لازم برای تولید سلاح‌های شیمیایی دستگیر کرده اند. این فرد در جنوب فرانسه و هنگام گذران تعطیلات با خانواده خود دستگیر شده و اتهام اولیه واردشده به او هم‌دستی در جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است. به گزارش «آسوشیتدپرس»، فرد دستگیرشده به این متهم است که با استفاده از یک شرکت حمل و نقل در فرانسه و امارات متحده عربی، موادی را به سوریه منتقل کرده که تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار داشته اند. اتهام‌های اولیه شنبه ۲۵ دسامبر به او تفهیم شده است. هویت او فاش نشده. بازرسان بین‌المللی حکومت سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مخالفان در طی جنگ یک دهه اخیر در این کشور متهم کرده اند. اما رژیم بشار اسد دیکتاتور سوریه و حامیان‌اش روسیه و ایران این اتهام‌ها را رد کرده اند. در یکی از نمونه‌ها در حملات شیمیایی ۴ آوریل ۲۰۱۷ به خان شیخون در استان ادلب در شمال غرب سوریه دست‌کم ۸۰ نفر، از جمله ۳۱ کودک کشته شدند. کشورهای غربی، مسئولیت این حمله را متوجه حکومت سوریه کرده بودند اما سوریه و ایران و روسیه گفته بودند که شورشیان مسلح مخالف اسد در انباری سلاح‌های شیمیایی را ذخیره کرده بودند و ارتش سوریه بدون آنکه از این موضوع آگاه باشد این انبار را بمباران کرده است. در ماه اکتبر ۲۰۱۷ سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و مکانیسم مشترک تحقیق (جی آی ام) اعلام کردند که مسئول حمله شیمیایی آوریل گذشته به خان شیخون در سوریه حکومت بشار اسد است، اما اسد گفت که حملات ادعایی «ساختگی» و برای توجیه حمله نظامی آمریکاست.

آلودگی شدید هوا به تعطیلی مدرسه‌های اصفهان و ۱۰ شهرستان دیگر استان اصفهان انجامید

ایرج حشمتی، دبیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اعلام کرد که سه‌شنبه ۷ دی فعالیت آموزشی حضوری در کلیه مقاطع و سطوح آموزشی اعم از دولتی و غیردولتی، مدارس استثنایی، مهدکودک‌ها و آموزشگاه‌های زبان و علمی آزاد به دلیل آلودگی هوا تعطیل خواهد بود. به جز شهر أصفهان، شهرهای شاهین شهر، خمینی شهر، دولت آباد، زرین شهر، مبارکه، فولاد شهر، فلاورجان، کاشان، آران و بیدگل و نجف‌آباد نیز مشمول این تصمیم می‌شوند. قرار است به گفته حشمتی فعالیت آموزشی به صورت غیرحضوری رخ دهد. آلودگی هوا به حدی است که قرار است طرح زوج و فرد خودروها از سه‌شنبه «از درب منزل اصفهانی‌ها» بین ۶ صبح تا ۲۲ شب اجرا شود. حشمتی همچنین گفت که واحدهای سنگ شکن و سنگ‌کوبی پیرامون شهر اصفهان با پیگیری سازمان صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان تعطیل شده اند و فعالیت‌های عمرانی همراه با آلودگی نظیر خاکبرداری و خاکریزی در شهر اصفهان در مناطق ۱۵ گانه شهر با پیگیری شهرداری اصفهان متوقف خواهد شد. او گفت که انواع فعالیت‌های ورزشی در فضای باز پارک‌ها، بوستان‌ها و ایستگاه‌های ورزشی ممنوع است و از کودکان و سالمندان و بیماران قلبی و عروقی و تنفسی خواست از ترددهای غیرضروری در فضای باز خودداری کنند. کیفیت هوای أصفهان از دوشنبه برای همه گروه‌ها ناسالم اعلام شده است.

رونق بازار «پرنده‌فروشی» در مازندران: قوهای مهاجر ۵ تا ۲۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند

همزمان با کوچ قوهای مهاجر به استان های شمالی ایران خبرگزاری مهر از شکار و فروش این پرنده ها خبر داده و نوشته است: بازار پرنده فروشی در مازندران همچنان داغ است و برخی از این پرندگان در روزهای پاییز و زمستان گذرانی سر از منوی رستوران‌ها در می‌آوردند. قیمت یک قو در بازار پرنده فروشان۵ میلیون تا ۲۵ میلیون تومان گزارش شده است. اما خرید و فروش تنها به بازار محدود نیست بلکه «آگهی‌های فروش قو در فضای مجازی و اینستاگرام هم همزمان با زمستان و فصل مهاجرت قوها به اوج رسیده است». شکارچیان قو برای اینکه بتوانند تعداد بیشتری از پرندگان مهاجر را که برخی از آن‌ها در خطر انقراض هستند، شکار کنند زمین‌های نزدیک به تالاب ها را کرایه می‌کنند. خبرگزاری مهر نوشته است: کشاورزان زمین‌هایشان را در مدت صید تا چند ده میلیون تومان اجاره می‌دهند. یک شکارچی هم در فریدونکنار ضمن تأیید شکار و خرید و فروش قوهای مهاجر کاهش قوهای مهاجر و ممنوعیت شکار را دو عامل افزایش قیمت دانسته و گفته است: «این روزها صید و شکار سخت شده اما اگر مشتری دست به نقد وجود داشته باشد، هر نوع پرنده‌ای صید و عرضه می‌شود». رئیس اداره محیط زیست فریدونکنار شکار و فروش قو در این منطقه را تأیید کرده و گفته در یک مورد فردی دستگیر شد که در حیاط خانه‌اش ۲۴ بال قوی فریادکش کشف شده بود. یاسر سالار گفته «گونه‌های مهاجر در معرض خطر و تحت حمایت محیط زیست قرار دارند».

خطیب‌زاده: ایران آماده دور پنجم مذاکره با عربستان است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران صدور ویزا برای سه دیپلمات ایران از سوی عربستان را «اتفاقی» دانست که به گفته او «می‌تواند مقدمه‌ای برای رفع اختلافات و تلاش برای عادی شدن روابط دو کشور باشد.». عربستان سعودی به تازگی به سه دیپلمات ایران ویزا داده تا برای بازگشایی نمایندگی ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی به ریاض بروند. نمایندگان تهران و ریاض تا به حال چهار دور مذاکره کرده‌اند. خطیب‌زاده گفت که ایران آماده شرکت در دور پنجم مذاکرات با عربستان در بغداد است. به گفته او گفت‌وگوهای ایران و عربستان «با یک فهمی نسبت به نقاط اختلافی و اشتراکی جلو می‌رود». سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «دو کشور در مورد برخی از موضوعات اختلافات روشن دارند»، مدعی شد ایران تلاش کرده مسیری را طی کند که «نتیجه آن برای مردم دو کشور و منطقه همراه با منفعت باشد». او گفت: تهران لیستی از پیشنهادها را به عربستان ارائه کرده و امیدوار است پاسخ مثبتی دریافت کند. روابط ایران و عربستان پس از اعدام باقر النمر، روحانی شیعه در عربستان و حمله بسیجیان به سفارت عربستان در تهران در دی ماه ۱۳۹۴ به پایین‌ترین سطح در سال‌های اخیر رسید. دو کشور بر سر مداخله در یمن، بحرین و سوریه اختلاف نظر دارند. ایران از حوثی‌های ضد سعودی در یمن حمایت می‌کند و عربستان در راس ائتلاف نظامی علیه حوثی‌ها قرار دارد. مداخله دو کشور در یمن به جنگ داخلی انجامیده که موجب فرار و فقر چند میلیون نفر شده است.

وزیر کشور: با رشد سویه اومیکرون، مجبوریم محدودیت‌های بیشتری را اعمال کنیم

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) سردار احمد وحیدی، وزیر کشور صبح دوشنبه ۶ دی در حاشیه حضور در نمایشگاهی در تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به انتشار سویه اومیکرون ویروس کرونا در ایران گفت: «فعلاً با توجه به سرعت انتشار سویه جدید محدودیت‌هایی پیش‌بینی شده و رفت و آمدهای خارجی کنترل شده و محدودتر شده است.» وزیر کشور دولت سیزدهم در ادامه افزود: «در این شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شدت مورد تاکید است و زدن دو سوم واکسن کرونا بسیار تاکید شده و جزو الزامات است. فعلاً اضافه بر این محدودیت جدیدی پیش‌بینی نشده است اما اگر این سویه رشد زیادی پیدا کند، آن وقت مجبوریم محدودیت‌های بیشتری را داشته باشیم.» بر اساس اعلام وزارت بهداشت در شبانه‌روز منتهی به ۵ دی و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۸۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ایران شناسایی شدند که ۳۱۶ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۷۶۲ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۴۰۰ نفر رسید.

بیمارستانی در اسرائیل تزریق آزمایشی دوز چهارم واکسن کرونا را آغاز می‌کند

بیمارستانی در اسرائیل روز دوشنبه تزریق چهارمین واحد (دوز) واکسن کرونا را به ۱۵۰ نفر از پرسنل این بیمارستان آغاز می‌کند. به گفته مسوولان بیمارستان این برنامه‌ای آزمایشی است و هدف از آن بررسی این مساله است که آیا تزریق یک واحد دیگر تقویتی واکسن لزومی دارد یا خیر. مرکز پزشکی شبا که از مراکز عمده درمانی اسرائیل است و در نزدیکی تل‌آویو واقع شده، می‌گوید این تزریق آزمایشی به مسوولان بهداشتی اسرائیل و دیگر کشورها کمک می‌کند که در مورد کارایی و لزوم تزریق واحد چهارم تصمیم بگیرند. در اسرائیل به تازگی ۱۱۱۸ مورد از سویه امیکرون گزارش شده و شمار مبتلایان به این سویه تقریبا هر دو روز، دوبرابر می شود. گروهی از کارشناسان در وزارت بهداشت اسرائیل پیشنهاد کرده‌اند که واحد چهارم واکسن فایزر به شهروندان اسرائیلی بالای ۶۰ سال که دستکم ۴ ماه از تزریق واحد سوم به آنها می‌گذرد، ارائه شود. مرکز پزشکی شبا در مورد این که تزریق آزمایشی واحد چهارم چقدر طول می‌کشد توضیحی نداده است.

زلزله‌ای به بزرگای پنج ریشتر استان هرمزگان را لرزاند

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵ ریشتر حوالی شهر قلعه‌قاضی از توابع شهرستان بندرعباس در استان هرمزگان را لرزاند. به گزارش رسانه‌های داخلی این زلزله ساعت یازده و یک دقیقه صبح دوشنبه ۶ دی در عمق ۱۵ کیلومتری زمین و در ۳۰ کیلومتری قله‌قاضی و در ۳۶ کیلومتری تخت و در ۳۷ کیلومتری فین در استان هرمزگان اتفاق افتاد. رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرد دو تیم ارزیاب به منطقه زلزله‌زده قلعه‌قاضی اعزام شدند و تاکنون هیچ خسارتی اعلام نشده است. زلزله در بندرعباس هم احساس شده است. روز گذشته هم‌زمان با سالروز زلزله بم در سال ۸۲ مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در سخنانی هشدار داده بود که «از سال‌های بسیار قبل تاکنون بر لزوم آماده‌سازی تهران برای زلزله تاکید شده اما متأسفانه هنوز آنچه که باید رخ دهد، رخ نداده است.»

دیدار روحانی با خامنه‌ای − می‌گویند روحانی راضی برگشته است

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از دیدار حسن روحانی با خامنه‌ای خبر داد. امام گفت: «خبرهایی در این خصوص در فضای مجازی مشاهده کردم، اما پیش از آن از دوستان مشترکی با آقای روحانی داریم، شنیده بودم که چند هفته پیش این ملاقات صورت گرفته است.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: «آقای روحانی در گزارشی که به دوستانشان دادند بسیار ابراز رضایت‌مندی کرده بودند از جلسه‌ای که با رهبری داشتند و صحبت‌هایی که رد و بدل شده است.» ایلنا به نقل از جواد امام می‌نویسد: «آقای روحانی هشت سال رئیس‌جمهوری این کشور بوده است، او با تایید سیستم‌های نظارتی و امنیتی برای شرکت در انتخابات حاضر شده و مردم به او رای داده‌اند و این واقعیت‌ها قابل حذف شدن و قابل کتمان نیست.» بعد از پیروزی ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برخی این گمانه‌زنی را مطرح کرده‌ بودند که ممکن است روحانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود اما این اتفاق نیفتاد و او ظاهرا خانه‌نشین شد.

انفجار سیلندر اکسیژن در کارگاه تراشکاری جان یک کارگر را گرفت و دو کارگر را مصدوم کرد

انفجار کپسول گاز در یک کارگاه تراشکاری در گرگان جان یک کارگر را گرفت و دو کارگر را زخمی کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) شامگاه شنبه پنجم دی یک کارگر مشغول خالی کردن سیلندرهای گاز اکسیژن از یک خودرو کامیون بود که ناگهان یکی از سیلندرها بر اثر برخورد با زمین منفجر شد. انفجار سیلندر موجب مرگ آنی یک کارگر و مصدومیت دو کارگر دیگر شد.هویت هیچ یک از کارگران تا به حال فاش نشده، تنها یک منبع آگاه به ایلنا گفت کارگری که جان سپرد ۲۶ ساله بود. ایران یکی از حادثه خیزترین نقاط برای کارگران به شمار می‌رود. تنها در سه ماه گذشته بیش از ۲۰۰ کارگر بر اثر حوادث کاری جان باختند یا مصدوم شدند.