نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با حذف #تیم_ملی_فوتبال ایران از جام ملت‌های آسیا کارلوس #کی_‌روش از تیم ملی خداحافظی کرد

تیم ملی فوتبال ایران در دیدار مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا با نتیجه سنگین ۳ بر صفر از تیم ملی ژاپن شکست خورد و از این مسابقات حذف شد. در پی این دیدار، کارلوس کی‌روش پرتغالی که ۸ سال سرمربی تیم ملی بود و مخالفانی در میان مسئولان وزارت ورزش داشت به‌طور رسمی با فوتبال ایران خداحافظی کرد. قرارداد کی‌روش با تیم ملی فوتبال ایران تا پایان جام ملت‌های آسیا بود. او پیش از این موفق شده بود دو بار ایران را به جام جهانی ببرد. در دیدار با ژاپن در حالی‌که بسیاری از مفسران فوتبال ایران تیم ملی را برنده این مسابقه می‌دانستند و امید داشتند که طلسم ۴۳ ساله فوتبال ایران بشکند و ایران به فینال و قهرمانی آسیا برسد، گل‌های ژاپن در دقایق ۵۶ (اوساکو یویا)، ۶۷ (از روی نقطه پنالتی ـ یویا) و ۹۲ (گنکی هاراگوچی) همه این امیدها را به باد دادند. شکست ۳ بر صفر ایران برابر ژاپن، سنگین‌ترین شکست کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران بود.

#علی_نجاتی به مرخصی درمانی آمد

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر (هرانا)، علی نجاتی کارگر بازنشسته و عضو هیئت مدیره #سندیکای_کارگران_نیشکر_هفت‌تپه به مرخصی درمانی آمد. علی نجاتی هشتم آذر امسال همزمان با اعتراضات کارگران این کارخانه در منزلش دستگیر شد. به گزارش هرانا، نجاتی جهت اجرای محکومیت قبلی با عنوان تبلیغ علیه نظام و نیز دو اتهام جدید دیگر در ارتباط با تجمعات شرکت نیشکر هفت تپه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. فرزانه زیلابی وکیل نجاتی پیش از این گفته بود که موکلش بیمار است و این موضوع به تائید پزشکی قانونی نیز رسیده است. نجاتی دچار ناراحتی قلبی و تنفسی است و شرایط زندان بیماری او را تشدید می‌کرد. زیلابی خواستار اعمال ماده ۵۰۲ قانون آئین دادرسی کیفری شده بود که به متهمانی که سلامت جسمی ندارند، امکان لغو قرار بازداشت یا سپری کردن دوره محکومیت با احکام جایگزین را می‌دهد. اما به گفته زیلابی مسئولان قضایی حاضر به پذیرش و اجرای این ماده قانونی و یا انتقال نجاتی به بیمارستان نبودند. سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه نیز دادستانی اندیمشک در استان خوزستان را مسئول سلامت و جان نجاتی دانسته و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط او شده بود. به گفته زیلابی، دادستانی اندیمشک با «مانع تراشی» از آزادی موقت و مرخصی این کارگر بازنشسته جلوگیری می‌کرد. آخرین مانع‌تراشی دادستانی این بود که دیروز ۷ بهمن، این مرجع قضایی فیش حقوقی دو تن از کارگران این کارخانه که برای انجام مراحل قانونی آزادی موقت نجاتی به دادگاه مراجعه کرده بودند، را نپذیرفت و مانع از آزادی نجاتی شد. با وجود آزادی نجاتی، هنوز تعدادی از اعضای سندیکای نیشکر هفت‌تپه از جمله اسماعیل بخشی و محمد خنیفر تحت فشارهای امنیتی و در بازداشت به سر می‌برند. اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشته است موج جدید احضار کارگران این مجتمع که از ظهر یکشنبه هفتم بهمن آغاز شده است همچنان ادامه دارد و بنا بر برخی خبرهای تایید نشده به جز محمد خنیفر، کارگران دیگری نیز بازداشت شده اند.

#دیوان_عالی_بحرین حکم #حبس_ابد برای رهبران اپوزیسیون این کشور را تایید کرد

خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک خبرگزاری دولتی بحرین و یک گروه حقوق بشر دوشنبه ۲۸ ژانویه / ۸ بهمن خبر داد که دیوان عالی بحرین حکم حبس ابد برای سه رهبر اپوزیسیون را که به اتهام جاسوسی برای قطر محاکمه شده بودند تأیید کرد. حکم حبس ابد علیه سه رهبر حزب منحل‌شده «#الوفاق» در حالی یکشنبه ۴ نوامبر / ۱۳ آبان صادر شد که آنها چند ماه پیش از آن در دادگاه عالی جنایی این کشور تبرئه شده بودند. دادستان عمومی اتهام #شیخ_علی_سلمان، روحانی شیعه و رهبر حزب الوفاق، #شیخ_حسن_سلطان و #علی_الاسود از دیگر اعضای این حزب، را «اقدامات خصمانه» علیه بحرین و «ارتباط با مقامات قطری … به منظور براندازی نظام» دانسته است. حکم حبس ابد برای این سه نفر از سوی دادگاه عالی بحرین که دادگاه فرجام‌خواهی نام دارد، تایید شده است و امکان تقاضای تجدید نظر وجود ندارد. حزب الوفاق یا جمعیت وفاق ملی اسلامی بزرگترین حزب بحرین است که شیعیان این کشور را نمایندگی می‌کند. ۱۸ نماینده این حزب در پارلمان سال ۲۰۱۱ در اعتراض به سرکوب اعتراض‌های مدنی از سمت خود کناره‌گیری کردند. الوفاق در بیانیه‌ای اعلام کرد که محاکمه رهبرانش به دلایل سیاسی انجام شده است. سماح حدید مسئول دفتر خاورمیانه «#عفو_بین‌الملل» گفت: «حکم امروز باز هم یک میخ دیگر در تابوت حق آزادی بیان در بحرین بود و نشان می‌دهد که نظام عدالت این کشور یک مضحکه تمام‌عیار است.» بنیاد بحرین برای حقوق و دموکراسی (BIRD)، گروه حقوق بشری مستقر در لندن، این تصمیم را محکوم کرد و گفت که این پایانی بر یک «محکمه پر از ایراد و طولانی» است. شیخ علی سلمان هم اکنون در حال گذراندن محکومیت چهار ساله خود در زندان است. اتهام قبلی او «نفرت‌پراکنی» بود و بهانه‌ این اتهام اعتراضات شیعیان بحرین علیه پادشاهی اهل سنت در این کشور بوده است. سلطان و الاسود اما به صورت غیابی محاکمه شدند. به گزارش عفو بین‌الملل، سلمان در سال ۲۰۱۱ با وزیر امور خارجه قطر تلفنی صحبت کرد و از دوحه خواست تا برای حل بحران سیاسی بحرین وساطت کند. شش سال بعد اکنون این تماس تلفنی به عنوان مدرکی برای اتهام جاسوسی و تبانی ارائه شده است. سازمان‌های حقوق بشر همچون سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر سلمان و سایر رهبران اپوزسیون دربند در زندان‌های بحرین را زندانیان عقیدتی می‌دانند.

گزارشگر ویژه #سازمان_ملل متحد در خصوص پرونده #خاشقجی با دادستان کل #استانبول دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مربوط به اعدام‌های فراقضایی که مسئولیتِ پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی را بر عهده دارد سه‌شنبه ۲۹ ژانویه، ۹ بهمن، با دادستان کل استانبول دیدار خواهد کرد. آگنس کالامارد همراه با یک تیم حقوقی و گروه پزشکی قانونی، سفری یک هفته‌ای به ترکیه انجام داده است. او دوشنبه ۲۸ ژانویه / ۸ بهمن با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد. جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی سه‌شنبه دوم اکتبر / ۱۰ مهر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که گواهی تجرد بگیرد اما دیگر بازنگشت. یک تیم ۱۵ نفره از عربستان او را در کنسولگری به قتل رساندند. آزانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده بر این باورند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است. ریاض نقش محمد بن سلمان را انکار کرده است.

#اردوغان: مناطق امن در #شمال_سوریه به منظور بازگشت میلیون‌ها #پناهنده_سوری ایجاد می‌شود

رئیس ‌جمهوری ترکیه دوشنبه ۲۸ ژانویه / ۸ بهمن گفت که کشورش می‌خواهد مناطق امنی را در شمال سوریه ایجاد کند تا حدود ۴ میلیون پناهنده سوری که در ترکیه زندگی می‌کنند بتوانند به سوریه بازگردند. رجب طیب‌ اردوغان خبر داد که حدود ۳۰۰ هزار سوری تاکنون به کشورشان بزگشته‌اند و او انتظار دارد که میلیون‌ها سوری دیگر به مناطق امن بازگردند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده در ماه دسامبر اعلام کرد که همه نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج خواهد کرد و چند وقت بعد اردوغان گفت که با ایالات متحده درباره ایجاد یک منطقه امن در مرز سوریه به توافق رسیده‌ است. این طرح در رابطه با ایجاد یک منطقه حائل بین ترکیه و کردهای شمال سوریه مطرح شده بود تا از درگیری و تنش احتمالی بین دو طرف جلوگیری شود. نیروهای کرد نیز مشروط بر آنکه این اقدام مانع از «مداخله خارجی» شود از این طرح استقبال کرده بودند. ترکیه اخیراً بارها تهدید کرده است که عملیات نظامی علیه کردهای شمال سوریه انجام خواهد داد. اردوغان چند هفته پیش تکرار کرد که در حمله به کردها در شرق رود فرات «تعلل نخواهیم کرد»، اما پس از تصمیم ترامپ به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه از تعویق عملیات نظامی در شرق فرات خبر داد. ترکیه سال گذشته با کمک شورشیان سوری تحت حمایتش، به عفرین منطقه تحت کنترل‌ یگان‌های مدافع خلق کرد حمله و آن را اشغال کرد. نیروهای کرد هنوز واکنشی نسبت به این اظهارات اردوغان در رابطه با بازگرداندن پناهندگان سوری و اسکان آنها در منطقه امن نشان نداده‌اند.

#سفارت_ایران_در_مسقط به ایرانی‌ها درباره #سفر_به_عمان هشدار داد

سفارت ایران در مسقط با انتشار اطلاعیه‌ای به مسافران ایرانی درباره احتمال کلاهبرداری از آن‌ها در سفر به عمان هشدار داده و توصیه کرده است که در سفر به این کشور با احتیاط بیشتری محل اقامت خود را انتخاب کنند. در این اطلاعیه آمده است: «برخی افراد بدون رعایت قوانین و اخذ مجوز‌های لازم اقدام به اجاره پانسیون و خوابگاه و تبلیغ آن بین ایرانیان مسافر می‌نمایند. با توجه به اینکه ممکن است فرد یا گروه بزهکار و فراری نیز در میان میهمانان وجود داشته باشند، لذا اقامت در چنین اماکنی عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.» به تصریح سفارت ایران در عمان، تنها اماکن دارای مجوز مانند هتل‌ها از امنیت برخوردارند. در تابستان سال گذشته نیز سفارت ایران در عمان نسبت به «فعالیت افراد سودجو و کلاهبردار» که اقدام به فروش ویزا با حق کار در این کشور می‌کنند هشدار داد و از مردم خواست فریب تبلیغاتی را که در این زمینه می‌شود، نخورند. بحران بیکاری در ایران باعث شده است ارائه فرصت‌های کار سیاه در کشورهای همسایه مورد توجه نیروهای آماده به کار قرار بگیرد. پیش از این برخی دیگر از کشورهای عربی همچون امارات متحده، کویت و قطر مقصد عمده و جذاب ایرانیان برای توریسم و کار بودند، اما چند وقتی است عمان نیز در این لیست وارد شده است.

#سعید_نمکی سرپرست وزارت بهداشت به‌عنوان #وزیر_بهداشت به #مجلس معرفی شد

علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دوشنبه ۸ بهمن نامه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به علی لاریجانی رئیس مجلس را خواند که در آن #سعید_نمکی به‌عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مجلس معرفی شده است. حسن روحانی، ۱۳ دی‌ماه سال جاری پس از استعفای حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، سعید نمکی را به‌عنوان سرپرست #وزارت_بهداشت منصوب کرده بود. قاضی‌زاده هاشمی به دلیل «کاهش بودجه» استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری اسلامی کرده بود اما دولت روحانی ابتدا به‌طور رسمی استعفای او را تأیید نکرد. سعید نمکی پیش از این، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، معاون محیط‌ طبیعی سازمان محیط ‌زیست، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی و رئیس دانشگاه کاشان بود.

واژگونی مینی‌بوس #دانشجویان پرستاری #دانشگاه_آزاد اسلامی بناب ۶ مصدوم بر جای گذاشت

صبح دوشنبه ۸ بهمن یک دستگاه مینی‌بوس در محور بناب - ملکان واژگون شد که حامل دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب بود. در این حادثه ۶ نفر مصدوم شدند که حال یکی از آن‌ها وخیم است. مسئولان دانشگاهی و بیمارستانی بارش شدید باران و لغزندگی جاده‌ها را عامل واژگونی مینی‌بوس حامل دانشجویان دانسته‌اند. آن‌ها گفته‌اند که مینی‌بوس از نظر فنی هیچ‌گونه مشکلی نداشته و دارای معاینه فنی بود.‎ این دانشجویان برای گذراندن طرح خود به بیمارستان میاندوآب اعزام می‌شدند که مینی‌بوس آن‌ها واژگون شد. ۴ دی‌ماه سال جاری نیز یک اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران واژگون شد که بر اثر این حادثه ۱۰ تن کشته و ۲۷ نفر نیز مجروح شدند. واژگونی این اتوبوس بازتاب گسترده‌ای در ایران داشت و دانشجویان این دانشگاه نیز چند مرتبه تجمع کردند و خواستار استعفای رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات و رئیس دانشگاه آزاد شدند.

#وزارت_خارجه_ایران #مذاکرات_محرمانه با #فرانسه درباره #برنامه_موشکی جمهوری اسلامی را تکذیب کرد

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سئوالی درباره «سه دور گفت‌وگوی محرمانه بین ایران و فرانسه» بر سر برنامه موشکی ایران، گفت «چنین چیزی وجود ندارد» و هر کس که سندی در این‌باره دارد آن را ارائه کند. قاسمی افزود مواضع جمهوری اسلامی درباره موضوعات موشکی کاملاً مشخص است و «درباره مسائل موشکی با هیچ کس و در هیچ زمینه از موضوعات موشکی [گفت‌و‌گو مذاکراتی] نداریم.» او تأکید کرد که «ما درباره توان دفاعی خود، سرنوشت خود را به دیگران نخواهیم سپرد.» قاسمی درباره سخنان ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه درباره برنامه موشکی ایران که گفته بود چنان‌چه مذاکرات درباره برنامه موشکی ایران پیشرفت محسوسی نداشته باشد، فرانسه تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای علیه ایران وضع می‌کند، گفت: «سیاست ما در زمینه موشکی مشخص است و موضوع موشکی به‌عنوان بخش دفاعی کشورمان قابل مذاکره نیست. این موضوع در راستای صیانت از امنیت کشور است. قطعاً با نصایح دیگران مشی خود را تغییر نمی‌دهیم، چرا که بتوانیم در منطقه‌ای که زرادخانه‌ها توسط کشورهای غربی تجهیز می‌شود، از خود دفاع کنیم و نمی‌خواهیم که تجربه جنگ تحمیلی مجدد تکرار شود.»

جانشین فرمانده کل #سپاه: اگر #اسرائیل جنگ تازه‌ای شروع کند، از روی زمین محو می‌شود

سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه دوشنبه ۸ بهمن در جمع خبرنگاران گفت: «اعلام می‌کنیم که اگر اسرائیل کاری انجام دهد که جنگ جدیدی شروع شود، مسلماً این جنگ، همان جنگی است که محو او را در پی خواهد داشت و سرزمین‌های اشغالی بازپس گرفته خواهد شد و حتی اسرائیلی‌ها در فلسطین گورستانی برای دفن کردن جنازه‌های خود نخواهند داشت.» سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه تلویزیونی شنبه خود با شبکه «المیادین» گفته بود: «در هر لحظه ممکن است در سوریه و از جانب سران سوریه و محور مقاومت تصمیم دیگری برای مقابله با تجاوزهای اسرائیل گرفته شود. خلاصه کلام اینکه پیامی که نتانیاهو باید آن را دریافت کند، این است که این متغیرها را در نظر بگیرد و در ارزیابی اشتباه نکند و منطقه را به جنگ نکشد.» نخست‌وزیر اسرائیل نیز روز گذشته در حاشیه برگزاری کابینه امنیتی خود گفته بود: «نیروی خردکننده و مرگبار ارتش اسرائیل در مقابل حزب‌الله ایستاده است. باور کنید نصرالله حق دارد که نمی‌خواهد مشت آهنین ما را حس کند.»

#ظریف در #مجلس: نقش #وزارت_خارجه در #برجام فقط گزارش‌دهی به هیأت نظارت است

محمد جواد ظریف وزیر خارجه دوشنبه ۸ بهمن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال سید علی ادیانی نماینده قائم‌شهر پیرامون عدم اجرای شروط ۹ گانه‌ای که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در خصوص برجام تعیین کرده گفت: «بر اساس نامه رهبری هیئتی به اسم هیئت نظارت بر برجام تشکیل شد که این هیأت مسئول رسیدگی مفاد نامه است.» ظریف گفت: «کار هیئت نظارت و همچنین جمهوری اسلامی ایران آن است که در نامه‌های مستمر که در نامه‌های متعدد از ابتدای برجام تاکنون موارد بدعهدی و نقض برجام توسط آمریکا و ناقضین را به این هیئت رسانده و اقداماتی که می‌توانستیم انجام دهیم و تصمیم‌گیری در این خصوص صورت گیرد. نقش وزارت خارجه فقط گزارش‌دهی به هیئت نظارت بر برجام بوده است.» ظریف به تأکید گفت: «برجام از نظر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن بهترین شرایط انجام شده. بدعهدی آمریکا به برجام را به نام ایران تمام نکنید.» به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان از توضیحات طریف قانع شدند.

تا ۳۰ سال آینده ۲۵ درصد #جمعیت_ایران را #سالمندان تشکیل دهند

مدیرکل بهزیستی البرز در گفت‌وگو با ایسنا هشدار داده که جمعیت سالمندی ایران در حال افزایش است. اسدالله حیدری گفته است: «برآورد می‌شود تا ۳۰ سال آینده ۲۵ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل دهند. باید از حالا برای ارائه خدمات رفاهی، معیشتی و اقتصادی این جمعیت برنامه‌ریزی کرد در غیر این صورت طی سال‌های آینده با بحران جدی در این حوزه مواجه خواهیم شد.»

#نظام_وظیفه: #مشمولان با ۸ سال غیبت، تنها تا پایان سال ۹۷ می‌توانند #خدمت_سربازی خود را بخرند

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد مشمولانی که به سربازی نرفته‌اند می‌توانند از دم قسط جریمه ریالی سربازی خود را تا پایان سال ۹۸ پرداخت کنند. به گزارش ایسنا، سردار موسی کمالی درباره اجرای طرح جریمه ریالی سربازی گفت: «مشمولانی که تا پایان امسال (۱۳۹۷) ۸ سال غیبت یا بیشتر از آن داشته باشند، تنها تا پایان سال ۹۷ می‌توانند با پرداخت جریمه ریالی از انجام خدمت سربازی معاف شوند.» به گفته این مقام مسئول لازم است مشمولان غایب متقاضی جریمه ریالی سربازی، حتماً تا پایان سال جاری وضعیت سربازی خود را مشخص کنند.

معاون وزیر خارجه ایران به #اتریش، #اسلواکی و #بلغارستان سفر کرد

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران برای رایزنی و گفت‌وگوهای سیاسی با مقامات سه کشور اروپایی به اتریش، اسلواکی و بلغارستان سفر کرد. معاون سیاسی وزارت خارجه ایران همچنین در وین با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون آخرین وضعیت همکاری‌ها در چارچوب برجام گفت‌وگو می‌کند. روز گذشته (یکشنبه) برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه رسماً اعلام کرد که این کشور با همراهی آلمان و بریتانیا در طی چند روز آینده، نهاد مستقل مالی برای تجارت با ایران را راه‌اندازی می‌کند – حتی اگر ایالات متحده آمریکا مخالف باشد. سفر عراقچی همزمان با اعلام رسمی راه‌اندازی ساز و کار ویژه مالی اتفاق می‌افتد.