نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#نیروی_انتظامی مدعی شد #تتلو را با همکاری پلیس ترکیه بازداشت کرده است

سردار احمد نورویان، سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۸ بهمن از بازداشت امیرحسین مقصودلو معروف به «تتلو»، خواننده رپ ایرانی خبر داد. نورویان گفت: «تتلو به درخواست پلیس اینترپل ایران و با همکاری پلیس ترکیه بازداشت شد». به‌گفته سخنگوی نیروی انتظامی پلیس بین‌الملل ناجا برای تتلو از طریق سازمان اینترپل اعلان قرمز صادر کرد و در نهایت پلیس ترکیه او را بازداشت کرد و «به‌زودی به تهران منتقل می‌شود». سایت میزان متعلق به قوه قضائیه ایران عکس و ویدئویی در این رابطه منتشر کرده است که در هیچ‌کدام چهره «تتلو» دیده نمی‌شود. در عکس، دستِ خالکوبی‌شده‌ای که دستبند پلیس در دست دارد منتشر شده و در ویدئو تنها یک راننده پلیس از پشت نشان داده می‌شود. «تتلو» در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در کارزار تبلیغاتی ابراهیم رئیسی، نماینده اصولگرایان و رئیس کنونی قوه قضائیه شرکت داشت و به سود او تبلیغ کرد. او با خواندن ترانه‌ای در انتخابات ۱۳۸۸ نیز از میرحسین موسوی، کاندیدای اصلاح‌طلبان حمایت کرده بود. «تتلو» در تابستان سال گذشته برای اجرای کنسرت به ترکیه رفت.

طرح #مجلس شورای اسلامی برای خروج ایران از #ان‌_پی‌_تی وصول شد

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سه‌شنبه ۸ بهمن از اعلام وصول طرح مجلس برای خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) خبر داد. براساس این پیمان، کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نباید به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به کشورهای غیربرخوردار در راه دستیابی به این سلاح کمک کنند و کشورهای غیربرخوردار متعهد می‌شوند تا در این راه تلاش نکنند. یاری‌رسانی به کشورهای غیرهسته‌ای در راه به‌کارگیری فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای یکی دیگر از اهداف این پیمان بین‌المللی است. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران ۲ بهمن گفته بود: «در دولت بحثی درباره تصویب خروج ایران از ان‌پی‌تی نداشتیم و طبیعی است که این موضوع از اختیارات خود دولت است و تصمیم آن باید جای دیگری گرفته شود». پس از آن‌که جمهوری اسلامی گام پنجم و نهایی خود در کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد کشورهای باقی‌مانده در برجام از آن بیم دارند که ایران از برجام و ان‌پی‌تی خارج شود و در راه تولید سلاح هسته‌ای گام بردارد.

#قاسم_شعله_‌سعدی و #آرش_کیخسروی با حکم دادگاه تجدید نظر تبرئه شدند

قاسم شعله سعدی و آرش کیخسروی، وکیلان دادگستری که پیش از این دادگاه انقلاب آن‌ها را به ۶ سال زندان محکوم کرده بود، با حکم دادگاه تجدید نظر از اتهامات تبرئه شدند. این خبر را ابوذر نصراللهی، وکیل مدافع آرش کیخسروی سه‌شنبه ۸ بهمن اعلام کرد. او گفت: «پس از تشکیل پرونده و انجام تحقیقات، دادسرا پرونده متهمان را با صدرو کیفرخواست با عناوین اتهامی اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و علیه نظام به شعبه دادگاه ۱۵ انقلاب ارسال کرد که دادگاه پس از تشکیل جلسه دادرسی، متهمان را در ارتباط با اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به پنج سال حبس و فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم کرد. با اعتراض متهمان به حکم صادره، پرونده برای رسیدگی در مرحله تجدید نظرخواهی به شعبه ۳۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران ارسال و دو هفته پیش جلسه تجدیدنظر برگزار شد که با توجه به دفاعیات ارائه شده در جلسه تجدید نظر، بر اساس حکمی که به‌تازگی از سوی دادگاه ابلاغ شده است، کیخسروی و شعله‌سعدی از هر دو عنوان اتهامی تبرئه و دادنامه شعبه بدوی نقض شد». آرش کیخسروی و قاسم شعله‌سعدی ۲۷ مرداد سال گذشته در تجمع مسالمت‌آمیز اعتراض به نظارت استصوابی شورای نگهبان و قرارداد دریای خزر در مقابل مجلس بازداشت شدند.

#علی_مطهری با #نظارت_استصوابی مشکلی ندارد، نحوه اجرای آن را نادرست می‌داند

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید که برای انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شده است، سه‌شنبه ۸ بهمن در نطق میان‌دستور مجلس نحوه اجرای نظارت استصوابی را نادرست خواند و گفت: «بنده با اصل نظارت استصوابی مخالف نیستم اما نحوه اجرای آن برای کشورمان مشکل ایجاد کرده است». مطهری سخنان عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر این‌که نیازی به احکام قضائی نیست و گزارش‌های محلی قابل اتکاست، رد کرد و گفت معنی درست نظارت استصوابی این است که «جدا از استعلامات چهارگانه، تحقیقات محلی هم انجام دهند، اما این تحقیقات باید مستند به احکام قضائی باشد و اگر کسی حکم قضائی مبنی بر فساد اخلاقی و مالی آن وجود داشت رد صلاحیت شود و صرف گزارش‌های محلی قابل استناد نیست». علی مطهری همچنین اعلام کرد که جمعه گذشته جلسه‌ای با شورای نگهبان داشته و آن‌ها سه مورد برای رد صلاحیت او اعلام کردند که به‌گفته مطهری همگی مربوط به اظهارنظرهای او می‌شد. مطهری گفت: «هیچ‌یک از آن‌ها نیز مصداق عدم التزام عملی به نظام نبود و در برابر استدلال من پاسخی نداشتند. به‌طور کلی اظهارنظر و بیان باید آزاد باشد، ولی این‌ها می‌گویند باید حرف ما را بگویید». صلاحیت‌ ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس برای انتخابات مجلس یازدهم پذیرفته نشده است.

تلاش #علی_لاریجانی برای اعاده حیثیت از #مجلس_شورای_اسلامی

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در آستانه سالگرد انقلاب ایران در عین دعوت از همه مسئولان برای پرهیز از «سیاه‌نمایی»، از مجلس در مقابل انتقادها اعاده حیثیت کرد و ضمن ارائه لیست بلندبالایی از آن‌چه به‌گفته او مجلس دهم انجام داده است، هشدار داد: «تهدید، تخریب و تحقیر مجلس ظلم به مردم‌سالاری و انقلاب است. کسانی که چنین کنند سنت الهی است که بد عاقبتی پیدا می‌کنند نظیر بنی‌صدر که کارش تخریب مجلس بود که دیدیم چه سرنوشتی پیدا کرد». علی لاریجانی همچنین افزود: «تعجب‌آور است که عده‌ای فکر کردند با تخریب نهاد مجلس و حرف‌های ناصواب حرکتی احیاگرایانه را تعقیب می‌کنند. (...) عده‌ای تصور می‌کنند هرچه در کاستی‌ها مبالغه کنند و آن را به سیاه‌نمایی بزرگ تبدیل کنند برای جریان سیاسی امید پیروزی خلق می‌کنند (...) هنر حکمرانی در این است که با ایجاد فضای امیدواری و ایجاد انتظارات معقول و دست‌یافتنی پیشرفت کشور را گام به گام جلو برد». با این‌که انتخابات مجلس دهم با پیروزی ائتلاف طرفداران حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و اصلاح‌طلبان همراه بود اما این مجلس انتظارات بسیاری را که با تشکیل آن شکل گرفته بود برآورده نکرد و همین موجب شد که مورد انتقاد عده‌ای از اصلاح‌طلبان خارج از مجلس قرار گیرد.

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور: احتمال آنکه پرندگان تالاب میانکاله مسموم شده باشند بیشتر شده است

علیرضا اکبر شاهی مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور سه‌شنبه ۸ بهمن در مصاحبه با خبرگزاری قوه قضائیه در توضیح مرگ و میر پرندگان در تالاب بین‌المللی میانکاله گفت: «علت مرگ و میر این پرندگان هیچ ارتباطی با آنفلوآنزای پرندگان و نیوکاسل ندارد. سازمان دامپزشکی احتمال مسمومیت پرندگان را داده که آزمایش‌های مربوط به این مورد نیز طی یک هفته گذشته انجام شده که منتظر جواب آن (از مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی) هستیم.» مسئولان محیط زیست استان مازندران اعلام کرده‌اند در کنار بررسی سناریو مسمومیت ناشی از جلبک و پلانگتون‌ها در مرگ دسته‌جمعی پرندگان وحشی در تالاب بین‌المللی میانکاله، برخی دیگر از سناریوها از جمله احتمال دست داشتن صیادان و شکارچیان غیرمجاز و حتی تالاب‌خواران نیز در دست بررسی‌ است. در چهار روز گذشته تعداد لاشه‌های این پرندگان به بیش از ۵۹۰۰ قطعه رسیده است.

قیمت نفت خام که به دلیل شیوع ویروس کرونا در چین کاهش یافته بود به ثبات رسید

سرمایه‌گذاران نفتی نگران بودند شیوع ویروس کرونا در چین عرضه مازاد نفت خام در بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار دهد. به دلیل این نگرانی‌ها قیمت نفت خام به مدت پنج روز کاهش یافت. خبرگزاری رویترز سه‌شنبه ۲۸ ژانویه/ ۸ بهمن اعلام کرد که در ششمین روز قیمت نفت خام در بازارهای جهانی به ثبات رسید. بر همین اساس صبح سه‌شنبه هر بشکه نفت برنت به ۵۹ دلار و ۲۸ سنت و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت به ۵۳ دلار و ۱۸ سنت معامله شد: چهار سنت بیشتر از روزهای قبل. ایالات متحده آمریکا به شهروندانش توصیه کرده است که از سفر به چین خودداری کنند. چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است. این نگرانی وجود دارد که شیوع ویروس کرونا اقتصاد این کشور را تحت تأثیر قرار دهد.