ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل از برخورد کشورهای اروپایی با #پناهجویان در مرزها انتقاد کرد

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از کشورهای اروپایی که پناهجویان را در مرزها رد می‌کنند، انتقاد کرد. این نهاد سازمان ملل در ژنو گفت بیم آن می‌رود که این رویه ادامه یابد. جیلیان تریگز، معاون کمیسر عالی امور پناهندگان گفت گزارش‌ها مبنی عقب‌راندن مردم با خشونت در بعضی از نقاط افزایش یافته است و ظاهراً این اقدامی نظام‌مند است. به‌گفته او قایق‌های حامل پناهجویان که تازه وارد کشورها می‌شوند به خارج از مناطقی که برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند رانده می‌شوند و یا این‌که پس از ورود آن‌ها به خشکی دوباره به دریا بازگردانده می‌شوند. جیلیان تریگز از هیچ کشوری نام نبرد. در گذشته، پناهجویان چنین برخوردهایی را بارها به‌عنوان مثال توسط گارد ساحلی یونان گزارش کرده‌اند. تریگز اخراج‌های مستقیم پناهجویان را غیرقانونی دانست و از کشورهای اروپایی خواست تا به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشری توجه کنند.

بیش از ۹۰ سندیکا و تشکل #کارگری: مهران رئوف را آزاد کنید

مهران رئوف، فعال کارگری ایرانی-بریتانیایی از زمان دستگیری در مهرماه سال جاری، تاکنون در بند ۲ الف زندان اوین تحت کنترل اطلاعات سپاه در سلول انفرادی به سر می‌برد. شبکه بین‌المللی کارگری برای همبستگی و مبارزه که بیش از ۹۰ سندیکا و تشکل کارگری را در بر می‌گیرد، در نامه‌ای به وزیر خارجه بریتانیا خواستار آن شد که دولت بریتانیا پیش از آن که دیر شود، برای ازادی مهران رئوف اقدام کند. کریستین مایو، دبیرکل «شبکه بین‌المللی کارگری برای همبستگی و مبارزه»، در این نامه نوشته است: با توجه به شرایطی که مهران رئوف در آن قرار دارد، هر گونه احتمال، از جمله احتمال اعتراف اجباری و نسبت دادن اتهامات سنگین علیه او وجود دارد. شبکه بین‌المللی کارگری برای همبستگی و مبارزه خواهان آزادی مهران رئوف و خواستار بر خورداری ایشان از حق دادرسی عادلانه می‌باشد». دبیرکل «شبکه بین المللی کارگری برای همبستگی و مبارزه» از دولت بریتانیا خواسته «پیش از آن‌که دیر شود از مقامات جمهوری اسلامی بخواهد که اقدامات لازم را برای آزادی مهران رئوف به عنوان شهروند بریتانیایی انجام دهند». مهران رئوف در ایران خانواده نزدیکی ندارد و در دوران بازداشت تنها چند بار مجاز به تماس تلفنی با نزدیکانش بوده است. کمیته‌ای که جمعی از فعالان کارگری برای حمایت از او تشکیل داده‌اند، کارزار گسترده‌ای را برای جلب اذهان به وضعیت خطیر این فعال کارگری در زندان سپاه به راه انداخته‌ است. از جمله این فعالیت‌ها، تنظیم یک دادخواست است که در سایت «تغییر» و نیز «دادخواست» تا کنون به امضای صدها تن رسیده است.

وعده بیمه شدن #راهنمایان_گردشگری در سال ۱۴۰۰

راهنمایان گردشگری از ثبات شغلی و #بیمه_اجتماعی بی بهره‌اند و در نتیجه‌ی همه‌گیری #کرونا، با #بیکاری گسترده مواجه شده‌اند. رئیس هیات مدیره تشکل‌های صنفی #راهنمایان_گردشگری می‌گوید پس از ۲۰ سال انتظار، قرار است آن‌ها سال ۱۴۰۰ تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. راهنمایان گردشگری کارفرمای ثابتی ندارند و شغل‌شان فصلی است. به نوشته‌ی خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، محسن حاجی سعید رئیس هیات مدیره تشکل‌های صنفی راهنمایان گفته است اعتبار بیمه راهنمایان گردشگری از منابع درآمد در بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است و چنانچه «حادثه‌ای پیش‌بینی نشده» رخ ندهد، راهنمایان سال آینده تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. به گفته‌ی حاجی سعید، تشکل تحت پوشش او و وزارت میراث فرهنگی محدودیت هایی برای متقاضیان درخواست بیمه تصویب کرده‌اند. متقاضیانی که سال‌های ۹۸ و ۹۹ بیمه تامین اجتماعی بوده، کمتر از سه سال سابقه کار داشته و سن آن‌ها بالای ۵۰ سال باشد، مشمول بیمه نمی‌شوند. رئیس هیات مدیره تشکل‌های صنفی راهنمایان گفته است مساله بیمه راهنمایان با پیگیری از طریق نمایندگان مجلس در لایحه بودجه قرار گرفته و منبع مالی آن از محل ردیف ۱۴ تبصره ۱۴ از برنامه بودجه تامین خواهد شد. کمیسیون تلفیق مجلس کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تصویب کرده است اما بحث درباره جزئیات آن در مجلس ادامه دارد. از این رو منابع و مصارف پیش‌بینی‌شده بودجه هنوز قطعی نیست.

#ظریف به بلینکن: چه کسی باید اولین گام را بردارد؟ هرگز شکست حداکثری ترامپ را فراموش نکنید

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه ۲۸ ژانویه/ ۹ بهمن در نخستین نشست خبری خود با تاکید بر لزوم بازگشت ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای گفت که دولت بایدن از بازگشت به #برجام به عنوان بستری برای مذاکرات و توافق گسترده‌تر استفاده می‌کند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران چند ساعت بعد با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «بررسی واقعیت برای آنتونی بلینکن: ایالات متحده برجام را نقض کرد، از ورود دارو و غذا برای ایرانی‌ها ممانعت کرد، و ایران را به خاطر پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در تمام آن دوره نابسامان (دوره دولت ترامپ) تنبیه کرد.» ظریف افزود: «ایران به برجام پایبند ماند و تنها اقدامات اصلاحی پیش‌بینی شده (در بند ۳۶ برجام) را اتخاذ کرد. خوب حالا چه کسی باید اولین گام را بردارد؟ هرگز شکست حداکثری ترامپ را فراموش نکنید.» وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین نشست خبری خود گفته بود در صورت بازگشت ایران به برجام، آمریکا در پی دستیابی به توافقی مستحکم‌تر برای حل «مشکلات ژرف» خواهد بود، اما درباره این مشکلات سکوت کرده بود. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی به مناسبت ۱۹ دی با مذاکره درباره برنامه موشکی ایران و نفوذ ایران در خاورمیانه به عنوان مکمل‌های برجام همچنان مخالفت کرده و گفته بود: «نباید اجازه دهیم هواداران و دوستداران ما تضعیف شوند. این حضور ما در منطقه ثبات‌آفرین است. این حضور قطعی است و باید وجود داشته باشد.»

تعویق چند ماهه #دستمزد و #حق_بیمه_کارگران شهرداری اروند کنار

کارگران #شهرداری_روند_کنار آبادان ماه‌ها مطالبات معوقه دارند. شهرداری و شورای شهر علت #تعویق_مطالبات_کارگران را کمبود نقدینگی عنوان کرده و اقدامی برای آن‌ها انجام نداده‌اند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) روز پنجشنبه ۹ بهمن به نقل از کارگران نوشت دستمزد چند ماه اخیر کارگران به طور کامل پرداخت نشده و به دلیل نپرداختن حق بیمه آن‌ها توسط شهرداری، سازمان تامین اجتماعی از تمدید دفترچه بیمه درمانی کارگران خودداری می‌کند. کارگران که برای پرداخت مطالبات معوقه خود بارها به شهرداری و شورای شهر مراجعه کرده و نتیجه‌ای نگرفته‌اند، نگرانند عدم پرداخت مطالبات و حق بیمه آنان ادامه پیدا کند و مشکلات معیشتی خود و خانواده‌هایشان بیشتر شود. تعویق مطالبات کارگران شهرداری به اروندکنار منحصر نیست و تنها در استان خوزستان کارگران شهرداری در چندین شهر با معضل مشابهی دست به گریبانند.

شورش‌های لبنان وارد سومین روز خود شد

در شهرهای لبنان سه روز است که مردم فقیر و معترض علیه مشکلات اقتصادی دست به تظاهرات می‌زنند. آن‌ها به محدودیت‌های کرونایی که وضعیت اقتصادی‌شان را بدون کمک‌های دولتی بدتر کرده است اعتراض دارند. پنج‌شنبه ۲۸ ژانویه / ۹ بهمن معترضان خشمگین به‌رغم محدودیت‌های کرونایی در طرابلس، «فقیرترین شهر» و دومین شهر بزرگ لبنان، به خیابان‌ها آمدند و مأموران امنیتی به روی آن‌ها گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی شلیک کردند. صلیب سرخ لبنان اعلام کرد که در طی این اعتراضات به ۸۲ مجروح رسیدگی و ۱۵ نفر را به بیمارستان منتقل کرده است. گروه‌های کوچکتر معترضان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تظاهرات خود را در سراسر کشور برگزار کردند، از جمله در بیروت، دره بقاع، الجیه و صور (تیر). تقریباً همه مشاغل در لبنان به دلیل محدودیت‌های کرونایی مجبور به تعطیلی شده‌اند و همه افراد در خانه‌های خود می‌مانند. این وضعیت در کشوری که با مشکلات بزرگ اقتصادی و فساد مالی مسئولان حکومتی روبه‌روست و دولت نمی‌تواند به مردم ضرردیده کمک مالی بکند، دشوارتر شده است. لبنان با حدود شش میلیون نفر جمعیت تاکنون بیش از ۲۸۵ هزار مورد ابتلا به کوویدـ۱۹ و دو هزار و ۴۷۷ مورد مرگ بر اثر این ویروس ثبت کرده است. سه‌شنبه گذشته با ۷۳ مورد مرگ رکورد در این زمینه شکسته شد.

آمار تکان‌دهنده پزشکی قانونی: بیش از ۱۰ هزار مورد #خودزنی با هدف دریافت #دیه و خسارت در ۹ ماه اخیر

فرزانه مهدی‌زاده سرپرست دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد در ۹ ماهی که از سال ۹۹ می‌گذرد ۱۰ هزار و ۲۳۱ مورد خودزنی در تصادفات ساختگی برای اخذ دیه مشاهده و به مراجع قضایی معرفی شده‌ است. مهدی‌زاده گفت: «فرد یا افرادی به قصد کلاهبرداری و اخذ خسارت، با کمک شخص یا اشخاص دیگر صدماتی متعدد و نسبتاً شدید که حتی شامل شکستگی‌های استخوانی می‌شود در خود ایجاد می‌کنند که بعضاً منجر به ایجاد نقص عضوهای ماندگار در افراد می‌شود. این افراد با ادعای حدوث این آسیب‌ها و عوارض در سانحه تصادف ساختگی و یا با ادعای نزاع و درگیری به هدف دریافت دیه و جبران خسارت به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند.» سرپرست دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی گفت: «منظور از خودزنی این است که فرد (خودش یا با کمک دیگران) آگاهانه به بدن خود صدمه بزند.» مهدی‌زاده در ادامه سخنانش گفت: «از ۱۰ هزار و ۲۳۱ خودزنی شناسایی شده در نه ماهه امسال چهار هزار و ۱۶۶ مورد غیرمنازعه و شش هزار و ۶۵ مورد منازعه و غیرمنازعه توأمان بوده است.»

کمالوندی: هزار سانتریفیوژ IR2m در #نطنز نصب خواهیم کرد، ۱۷ کیلوگرم ذخیره #اورانیوم ۲۰ درصد داریم

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح پنحشنبه ۹ بهمن همراه با هیاتی از تاسیسات هسته‌ای فردو و نطنز بازدید کرد. بر اساس مصوبه مجلس غنی‌سازی اوارنیوم با خلوص ۲۰ درصد در تأسیسات هسته‌ای ایران از سر گرفته شده است. بر همین اساس چنانچه پس از سه ماه روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط «عادی و رضایت‌بخش» بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به قالیباف اطمینان داد «قبل از انقضای مهلت سه ماهه مجلس هزار ماشین سانتریفیوژ IR2m در تاسیسات نطنز نصب و راه‌اندازی می‌شود». کمالوندی گفت: «قانون را مو به مو اجرا می‌کنیم.» در مصوبه مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» دو تا ۲۵ سال حبس برای خاطیان در نظر گرفته شده. کمالوندی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷ کیلوگرم ذخایر اورانیوم غنی‌شده با درصد غنای ۲۰ وجود دارد، گفت: «ظرفیت‌ها در صنعت هسته‌ای قابل مقایسه با سال‌های قبل نیست.»

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه #کرونا: میزان موارد ابتلا به کرونا در تهران رو به افزایش است

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا صبح پنجشنبه ۹ بهمن اعلام کرد به دلیل افزایش ترددهای غیرضروری میزان آمار ابتلا به کرونا در کشور در حال افزایش است. به گفته محرز، دو ویروس جهش‌یافته شناسایی‌شده در برزیل و آفریقای جنوبی کرونا علاوه بر افزایش میزان سرایت، شدت بیماری کرونا را بیشتر کرده‌اند. این عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا گفت: باید مرزها به طور دقیق کنترل شده و بسته شوند. سعید نمکی، وزیر بهداشت صبح پنجشنبه در نشست با روسا و معاونین بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران اعلام کرد پایانه‌های مسافربری و فرودگاه در تهران از مهم‌ترین محل‌ها برای جهش ویروس کرونا هستند.

وزیر بهداشت: پایانه‌های مسافربری و فرودگاه‌ها، یکی از مهم‌ترین محل‌ها برای جهش ویروس #کرونا هستند

سعید نمکی، وزیر بهداشت صبح پنجشنبه ۹ بهمن در نشست با روسا و معاونین بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران اعلام کرد پایانه‌های مسافربری و فرودگاه در تهران از مهم‌ترین محل‌ها برای جهش ویروس هستند. نمکی گفت: «تهران عوامل خطر زیادی مانند مترو، حمل‌ونقل عمومی و مراکز خرید را دارد. ۱۷ میلیون از جمعیت کشور در گستره تهران و البرز زندگی می‌کنند و این جمعیت می‌تواند نقش قابل توجهی در بیماری و سلامتی ایفا کند. تهران عوامل خطر زیادی مانند مترو با یک میلیون جابه‌جایی مسافر، اتوبوس درون شهری و حمل و نقل عمومی و نیز مراکز خرید را دارد. تهران شهرک‌هایی مانند اکباتان، شهید محلاتی یا شهرک غرب به اندازه چندین شهرستان جمعیت دارند بنابراین تهران را نمی‌توان با ساز و کار‌های معمول اداره کرد. در اطراف تهران به فراخور توسعه خدمات و زیرساخت‌های حوزه سلامت، شاهد توسعه نبوده‌ایم. در اسلامشهر، شهر قدس، ملارد و شهریار با جمعیت چند میلیون نفری، هیچ تخت بیمارستانی وجود ندارد.»