ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش عضو هئیت رئیسه مجلس به هک شدن صدا و سیما: «باید در زمان و مکان مناسب پاسخ درخور داده شود»

یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران در واکنش به «هک» صدا و سیمای جمهوری اسلامی و پخش تصاویر مسعود و مریم رجوی، رهبران سازمان مجاهدین خلق از شبکه یک و چندین کانال دیگر، گفت «اقدام مذبوحانه» آن‌ها «باید بررسی شود» و «در زمان و مکان مناسب پاسخ درخور داده خواهد شد». علیرضا سلیمی ادعا کرد که سازمان مجاهدین «چنین امکاناتی ندارد» و «با جاسوسی ارتزاق می‌کند». او دومین عضو مجلس شورای اسلامی است که به این موضوع واکنش نشان داده است. صبح جمعه هشتم بهمن ماه مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران در توییتر «ده ثانیه پارازیت» در میان «سفرهای استانی، قرارداد ترکمنستان، پیگیری لغو تحریم‌ها در وین، سفر روسیه و چین، مصوبات تسهیل کسب و کار و افزایش حقوق سربازان، حذف ضامن وام‌های خرد، قرارهای خدمت تهران، تحولات خوب قضایی، اعتراف به شکست فشار حداکثری و صعود مقتدرانه تیم ملی فوتبال» را «هیچ» توصیف کرده بود. صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران در روز هفتم بهمن ۱۴۰۰ برای حدود ۱۰ ثانیه مختل شد. در شبکه یک تصویر مسعود و مریم رجوی به نمایش درآمد و از چند شبکه رادیویی نیز صدای آن‌ها پخش شد. سازمان صدا و سیما در اطلاعیه‌ای به صورت رسمی اعلام کرد که افراد یا گروه ناشناس تلاش کرده‌اند تا چند شبکه صدا و سیما را هک کنند. معاون فنی این سازمان هم در توضیح ماجرا گفت: «به نظر می‌رسد این اتفاق، کار ساده ای نیست؛ کار فوق العاده پیچیده‌ای است که به احتمال خیلی زیاد کسانی که صاحب این تکنولوژی هستند می‌توانند از بک‌دورها و امکاناتی که خودشان از قبل روی سیستم‌ها در نظر گرفتند، بهره‌برداری کنند و بتوانند به زیرساخت‌ها صدمه بزنند.» «تسنیم»، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران هم در یک گزارش کوتاه نوشت: «باید کنار سایر احتمالات، مسئله امکان نفوذ عنصر انسانی را نیز در نظر گرفت و در این راستا تحقیقات لازم را انجام داد.». روز گذشته به فاصله کوتاهی پس از انتشار تصاویر مربوط به هک شدن سایت صدا و سیما جمهوری اسلامی، برخی رسانه‌های فارسی‌زبان از «بازداشت» و «بازجویی» چند تن از کارکنان صدا و سیما خبر دادند. سازمان مجاهدین خلق، از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی که مقر اصلی آن از عراق به آلبانی منتقل شده، به صورت رسمی مسئولیت این حمله هکری را پذیرفته است.

وزیر خارجه ایران در کمیسیون امنیت ملی: «هیچ‌گونه مذاکره مستقیمی با آمریکا انجام نشده است»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران که ششم بهمن برای توضیح در باره مذاکرات وین به کمیسیون امنیت ملی رفته بود، به نمایندگان مجلس گفته «تا به امروز هیچ گفت‌وگوی مستقیمی میان تیم‌های مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا انجام نشده است». به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، امیرعبداللهیان در پاسخ به پرسش نمایندگان که از او در باره مذاکره مستقیم با آمریکا پرسیده بودند، این سخنان را گفته است. در روزهای گذشته خبرهای ضد و نقیضی در باره صدور مجوز گفت و گوی مستقیم هیئت مذاکره کننده ایران در وین با هیئت آمریکایی منتشر شد. رسانه‌های داخلی ایران بدون اینکه جزئیات بیشتری از سخنان وزیر خارجه در کمیسیون امنیت ملی را منتشر کنند، به نقل از او نوشتند: نظرات فنی دو طرف از طریق یادداشت‌های مکتوب غیررسمی و به واسطه‌گری هماهنگ کننده اتحادیه اروپا انجام می‌شود. مذاکرات موسوم به احیاء برجام در وین در جریان است و هنوز به نتیجه نرسیده است.

عفو بین‌الملل خواستار دسترسی زنان و دختران افغانستان به مراکز آموزشی شد

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که زنان و دختران افغانستان با خطر از دست ‌دادن حق آموزش روبه‌رو هستند. عفو بین‌الملل دسترسی به آموزش را یک حق اساسی دانسته و پرسیده است که چرا زنان افغانستان از این حق نباید برخوردار باشند. این سازمان مدافع حقوق بشر ضمن تأکید بر بازگشایی مدارس دخترانه، تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های افغانستان را هم عاملی در محدودیت زنان در تحصیل عنوان کرده و گفته است که زنان افزون بر محرومیت از آموزش و اشتغال، اکنون با تهدیدات خشونت‌آمیز مبتنی بر جنسیت و محدودیت‌هایی در آزادی‌های اجتماعی از جمله پوشش مواجه‌اند. عفو بین‌الملل از جامعه بین‌المللی خواسته است که به تعهدات خود برای ادامه‌ حمایت از حقوق زنان در افغانستان، عمل کند.

شلیک موشک به مقصد پایگاه ویکتوری به فرودگاه بغداد آسیب زد

فرودگاه بین‌المللی بغداد در مجاورت پایگاه هوایی ویکتوری، متعلق به نیروهای آمریکایی در بغداد، هدف حمله موشکی قرار گرفت. رسانه‌های نزدیک به ایران و حزب‌الله لبنان به نقل از نوید بهروز، رئیس دفتر شبکه تلویزیونی العالم در بغداد گزارش کردند دست‌کم شش راکت به پایگاه نظامی ویکتوری در نزدیکی فرودگاه بغداد شلیک شده است. بهروز گفت این پایگاه ساعت ۴ صبح روز جمعه ۲۸ ژانویه/ ۸ بهمن هدف حمله قرار گرفته است. او ادعا کرد که در جریان این حمله موشک‌ها به نزدیکی پایگاه اصابت کردند و یکی از موشک‌ها به هواپیمایی که نزدیک پایگاه وجود داشت اصابت کرد که در نتیجه سامانه ضدهوایی سیرام آمریکا در سفارت این کشور در بغداد فعال شد. الجزیره نیز به نقل از منابع عراقی نوشت که دست‌کم سه موشک در محوطه فرودگاه بغداد، در نزدیکی پایگاه هوایی ویکتوری فرود آمد. یک مقام مسئول در وزارت کشور عراق که نامش فاش نشد گفت راکت‌ها به باند و پارکینگ فرودگاه برخورد کرده و به یک هواپیمای غیرنظامی از کار افتاده آسیب زده است. به گفته این مقام مسئول و مقام‌های فرودگاه بغداد این حمله اختلالی در کار فرودگاه ایجاد نکرده است. هنوز هیچ گروهی به صورت رسمی مسئولیت این حمله را نپذیرفته اما «العالم» وابسته به حزب‌الله لبنان و ایران، «گروه‌های مقاومت» را مسئول این حمله معرفی کرد و نوشت: «نیروهای مقاومت حضور نظامی آمریکا در عراق را غیرقانونی و غیرمشروع می‌دانند». آمریکا و عراق در آخرین دور گفت‌وگوهای راهبردی برای خروج نیروهای نظامی آمریکا توافق کردند اما قرار بر این شد که ۲۵۰۰ تن از نیروهای مستشاری نظامی آمریکا در این کشور باقی بمانند. نیروهای شیعی همسو با ایران در دو سال گذشته، پس از ترور قاسم سلیمانی و ابوالمهدی مهندس در بغداد به دست نیروهای آمریکایی، حملات موشکی به پایگاه های نظامی آمریکا را شدت بخشیده‌اند. تنها از آغاز سال جاری تا کنون سه بار پایگاه ویکتوری هدف حمله قرار گرفته است.

افغانستانی‌ها بیشترین متقاضی پناهندگی در اتحادیه اروپا هستند

اداره پناهندگی اتحادیه اروپا مستقر در مالتا می‌گوید شمار درخواست‌های پناهندگی در اتحادیه اروپا همچنان زیاد است. به‌گفته این اداره حدود ۷۱ هزار و ۴۰۰ نفر در نوامبر سال گذشته درخواست پناهندگی دادند. این تعداد ۹ درصد بیشتر از ماه اکتبر گذشته بود. آمار فوق از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به اضافه نروژ، لیختن اشتاین، ایسلند و سوئیس جمع‌آوری شده است. اداره پناهندگی اتحادیه اروپا همچنین توضیح داد که شمار درخواست‌های پناهندگی تقریباً در سپتامبر ۲۰۲۱ به اوج خود رسیده است. در ماه سپتامبر، پس از به قدرت رسیدن طالبان، تعداد زیادی از مردم افغانستان به دنبال حمایت و امنیت در اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی دادند. در ماه نوامبر، پناهجویان افغانستانی با حدود ۱۳ هزار درخواست پناهندگی، بزرگترین گروه را تشکیل می‌دادند و پس از آن‌ها پناهجویان سوری قرار داشتند.

۷۳۰ کارگر خراسان شمالی ۱۲ میلیارد تومان دستمزد معوقه طلب دارند

حسن نوری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی از تأخیر در پرداخت دستمزد ۷۳۰ کارگر در این استان خبر داد. او گفت این کارگران که همه در بخش پیمانکاری هستند از یک ماه تا پنج ماه حقوق معوقه دارند. نوری ارزش دستمزد معوقه این کارگران را حدود ۱۲ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود پیمانکاران پرداخت حقوق معوقه کارگران را به دریافت مطالبات خود از دستگاه‌های دولتی منوط کرده‌اند. او از مسئولان دولتی خواست «مطالبات پیمانکاران و میانگین معوقات کارگری محاسبه و بخشی از آن پرداخت شود تا پیمانکاران بتوانند معوقات کارگری را تا پایان سال بپردازند.» دستمزد معوقه یکی از اصلی‌ترین دلایل اعتراضات کارگری در ایران، به ویژه در شهرداری‌ها و پروژه‌های راه و سدسازی است.

موج ششم کرونا در ایران: وضعیت در هفت شهرستان قرمز شد، ۴۳ شهر در مرز هشدار قرار گرفتند

وزارت بهداشت و درمان ایران در تازه ترین رنگ بندی کشور بر اساس وضعیت گسترش کووید-۱۹ در شش شهرستان دیگر وضعیت قرمز اعلام کرد. بر این اساس علاوه بر اردکان که پیش از این قرمز شده بود، شهرستان‌های قم، کاشان (استان اصفهان)،ابرکوه، مهریز و خاتم (استان یزد)، فردوس (خراسان جنوبی) در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. همچنین شمار شهرهای نارنجی که تا یک روز قبل تنها هشت شهرستان اعلام شده بود به ۴۳ شهر افزایش یافته و وضعیت در ۲۱۷ شهرستان نیز زرد اعلام شده است که ۱۱۳ شهرستان از آمار یک روز قبل بیشتر است. شامگاه پنج‌شنبه هفتم بهمن ماه وزیر بهداشت و درمان به صورت رسمی اعلام کرد ایران عملاً وارد موج ششم همه گیری کرونا شده است. همزمان با این وضعیت مسئولان وزارت بهداشت نسبت به افزایش شمار بیماران نیازمند بستری و آمار فوت ناشی از کرونا طی روزهای آینده هشدار داده‌اند.

سفیر ایران در بغداد می‌گوید دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان سعودی به‌زودی برگزار می‌شود

«فرات نیوز» به نقل از ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی در عراق نوشت که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان سعودی به زودی برگزار می‌شود. او زمان برگزاری این مذاکرات را اعلام نکرد. تهران و ریاض تا به حال چهار مرتبه با میانجیگیری عراق گفت‌وگو کرده‌اند که نتیجه آن بازگشایی نمایندگی ایران در سازمان همکاری کشورهای اسلامی مستقر در جده است. روابط ایران و عربستان سعودی، دو رقیب منطقه‌ای از سال ۱۳۹۴، پس از حمله گروهی از بسیجیان در اعتراض به اعدام باقر النمر، روحانی شیعه در عربستان، دچار تنش شد و به حداقل رسید. ریاض و تهران هر دو یکدیگر را به دخالت در امور داخلی و کشورهای منطقه متهم می‌کنند؛ اتهامی که واقعیت دارد و یمن را به میدان جنگ نیابتی ایران و عربستان سعودی تبدیل کرده است.