ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نازیلا معروفیان به دو سال حبس تعلیقی و پنج سال ممنوع‌الخروجی محکوم شد

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار در توییتر خود خبر داده که بر اساس رای شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی افشاری، با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار مصاحبه با پدر مهسا امینی به دو سال حبس، ۱۵ میلیون تومان جریمه و ۵ سال ممنوع الخروج از کشور محکوم شده است. به گفته این روزنامه‌نگار حکم حبس او به مدت ۵ سال تعلیق شده است. نازیلا معروفیان ۲۳ ساله و اهل سقز در استان کردستان و روزنامه‌نگار «رویداد ۲۴» است. او بعد از انتشار مصاحبه‌اش با امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی در تاریخ هشتم آبان ماه سال جاری در منزل یکی از دوستانش در تهران بازداشت شده بود. نازیلا معروفیان پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین و بعد از مدتی نیز به زندان قرچک ورامین منتقل شد. مصاحبه نازیلا معروفیان با پدر ژینا (مهسا) امینی در وب‌سایت «مستقل‌آنلاین» منتشر شده بود. این مصاحبه سپس بدون ارائه هیچ توضیحی از وب‌سایت این خبرگزاری حذف شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در بیانیه‌ای خواهان «لغو هرچه سریع‌تر احکام صادره و آزادی بی‌قید و شرط» معلمان زندانی شد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در اعتراض به اخراج، بازداشت و محکومیت فعالان صنفی بیانیه‌ای منتشر کرده و خواهان «لغو هر چه سریع‌تر» احکام صادره علیه فعالا صنفی معلمان و «آزادی بی‌قید و شرط» معلمان شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «علی‌رغم همه هشدارها و زیان‌های خسارت‌آور سیاست‌های مبتنی بر تبعیض و بی عدالتی، خفه کردن صداها و محروم کردن کنشگران و فعالان صنفی و مدنی از حقوق قانونی، همچنان حاکمان ایران تصور می‌کنند تغییر رویکردها راه حل مناسبی برای کاستن نارضایتی‌ها و اعتراض‌ها نیست بلکه تداوم و گسترش سرکوب و سیاست رعب می‌تواند اوضاع را به زعم آنان قابل کنترل نماید. این سیاست که اوج بی تدبیری است، گرچه رضایت خلق را محلی از اعراب برای حکمرانی نمی‌بیند، اما خطای راهبردیش این است که حتی نمی‌تواند این نکته بدیهی را دریابد کنترل جامعه و نظم آهنین مورد نظر حاکمان نیز هرگز با این شیوه به دست آمدنی نیست». در بخش دیگری از این بیانیه ضمن اعتراض به اخراج عاتکه رجبی، احکام صادره علیه سارا سیاهپور و تداوم بازداشت محمود ملاکی و مسعود فرهیخته، آمده است: «اتهامات جعلی که به کنشگران صنفی و مدنی نسبت می‌دهند، هرگز مورد قبول جامعه حقوقی کشور نبوده و تحت فشار ضابطان و نیروهای خارج از قوه قضاییه، فعالان صنفی و مدنی احکام سنگین می‌گیرند. سناریو نویسان ناشی هرگز از خود نمی‌پرسند یک معلم ساده که در تمام عمر جز با تدریس و کلاس، به هیچ سند محرمانه‌ای دسترسی نداشته، چگونه می‌توان اتهام جاسوسی را به او تحمیل کرد که موجب مضحکه خلق و وهن قضا نشود؟» در بخش پایانی بیانیه این شورا نوشته شده: «ما معلمان، بزرگ ترین تهدید ملی را ناشی از چنین بینش خام و حق ستیز در درون حاکمیتی می‌بینم که تهدید شهروندان را از طریق محدود کردن حقوق شهروندیشان، بخشی از حق ذاتی حکمرانی خود می‌داند. سال‌هاست چنین بینشی ملت را در یک سو و حاکمیت را در سوی دیگر قرار داده و نتیجه اسف بار این نگاه توطئه آمیز و نادرست حاکمیت به نهادهای مدنی و کنشگران صنفی و مدنی، منجر به تولید و گسترش فساد در حوزه‌های مختلف حکومتی شده چه که اساساً حاکمیت نقش نظارتی این نهادها و کنشگران را نه مانعی برای ایجاد فساد که مزاحمی در مسیر تراکم ثروث و قدرت خود تلقی می‌کند و به صور مختلف به آزار و اذیت کنشگران می‌پردازد.»

رئیس جامعه تورگردانان: در حال حاضر هیچ رزروی برای سفر گردشگران اروپایی به ایران در فصل بهار نداریم

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران گفته در حال حاضر بیشتر آژانس‌دارانی که در حوزه تورهای ورودی فعالند، بیکار هستند. او گفته پس از اتفاقات اخیر که سبب شد بسیاری از تورهای ورودی رزروهای خود را کنسل کنند، در حال حاضر هیچ رزروی برای تور وجود ندارد و اینگونه به نظر می‌رسد که گردشگران بین‌المللی برنامه‌ای برای آمدن به ایران ندارند. پورفرج گفته گردشگران اروپایی بسیار اندک هستند و حتی همان تعداد هم بیشتر با هدف انجام کارهای اداری و تجاری به ایران سفر می‌کنند. پورفرج سیاست جدید اتحادیه اروپا درباره ایران و اینکه خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی اتحادیه اروپا شده را در تصمیم گردشگران برای سفر به ایران موثر دانسته است. رئیس جامعه تورگردانان ایران گفته تعداد اندکی از گردشگران کشورهای همسایه در حوزه گردشگری مذهبی به ایران سفر می‌کنند و اغلب آنها هم از کشور عراق هستند و درآمدی که از این راه به گردشگری تزریق می‌شود به اندازه درآمدی که از ناحیه‌ی گردشگرانی دیگر کشورها به کشور وارد می‌شود، نیست. به گفته پورفرج، در شرایط فعلی تمام کشورهای همسایه از ترکیه گرفته تا عمان و دبی و آذربایجان رقبای ایران در عرصه گردشگری هستند و گردشگران را جذب می‌کنند و ایران تبدیل به نقطه‌ای در خاورمیانه شده که مورد استقبال گردشگران جهانی قرار نمی‌گیرد و به آن سفر نمی‌کنند.

برگزاری جلسه‌ دادرسی پیروز نامی، دبیرکل کانون صنفی معلمان خوزستان

در ادامه احضار، بازداشت، صدور احکام زندان برای معلمان و فعالان صنفی معلمان، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان گزارش کرده که امروز شنبه هشتم بهمن ۱۴۰۱، جلسه دادرسی دادگاه پیروز نامی، دبیرکل کانون صنفی معلمان خوزستان با وکالت فرزانه زیلایی در شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی احسان ادیب‌مهر به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» برگزار خواهد شد. پیروز نامی پیش‌تر و به صورت غیابی به یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال منع فعالیت تشکیلاتی محکوم شده بود و دادگاه روز شنبه در اعتراض به این رأی صادره‌ در دادگاه غیابی و برای واخواهی بوده است. دبیرکل کانون صنفی معلمان استان خوزستان، روز چهارشنبه، ۱۸ آبان ۱۴۰۱، پس از حدود سه هفته بازداشت، با قید وثیقه از زندان آزاد شد. دفاع آخر این فعال صنفی بدون حضور او برگزار شد و در تاریخ ۲۰ آذر حکمی غیابی توسط شعبه یک دادگاه انقلاب استان خوزستان صادر شد.