نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شبکه #حقوق_بشر_کردستان: احضار و تهدید فعالان کُرد در #سنندج در آستانه هشت مارس و نوروز

شبکه حقوق بشر کردستان پنجشنبه ۹ اسفند گزارش داد که در هفته‌های اخیر اطلاعات سپاه پاسداران ده‌ها نفر از فعالان مدنی، سیاسی، کارگری و زنان سنندج از جمله سیمین چایچی، شاعر و فعال حقوق زنان، سیدخالد حسینی و مظفر صالح‌نیا، فعالان کارگری و اعضای کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری را برای بازجویی احضار کرده است. بر اساس این گزارش این فعالان درباره فعالیت‌های مدنی خود و احتمال برگزاری برنامه‌هایی به مناسبت روز جهانی زن و جشن نوروز در سنندج مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. آن‌ها از برگزاری این مراسم و حتی شرکت در آن منع شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته (چهارشنبه ۸ اسفند) گزارش داده بود که اقلیت‌های قومی در ایران از جمله عرب‌های اهوازی، ترک‌های آذربایجان، بلوچ‌ها، کردها و ترکمن‌ها کماکان با تبعیض‌های ریشه‌دار مواجه‌اند.

دادستان #اسرائیل قصد دارد از #نتانیاهو اعلام جرم کند

به گزارش روزنامنه هاآرتص، آویخای مندلبیت، دادستان کل اسرائیل قصد دارد از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور در سه پرونده اعلام جرم کند. در مجموع چهار پرونده فساد مالی تحت عنوان پرونده‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ علیه نخست‌وزیر اسرائیل مطرح است. دادستان اسرائیل پنجشنبه ۲۸ فوریه/ ۹ اسفند اعلام کرد که قصد دارد در پرونده‌های ۴۰۰۰، ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ علیه نتانیاهو اعلام جرم کند. نتانیاهو در پرونده ۴۰۰۰ متهم است که به شائول ایلوویچ مالک شرکت «بِزِک» میلیون‌ها دلار تسهیلات مالی پرداخت کرده با این قصد که پایگاه خبری «واللا» وابسته به این سرمایه‌دار اسرائیلی از او حمایت رسانه‌ای کند. در پرونده ۱۰۰۰ نتانیاهو متهم شده که از بازرگانان خارجی هدایای غیرقانونی دریافت کرده و سرانجام نتانیاهو در پرونده ۲۰۰۰ نیز متهم به زد و بند با روزنامه «یدیعوت آحارونوت» شده که روزنامه «اسرائیل هیوم» تحت فشار قرار گیرد. ۹ آوریل /۲۰ فروردین انتخابات پارلمانی اسرائیل برگزار می‌شود. این احتمال وجود دارد که نتانیاهو ناگزیر به استعفا شود.

#انسیه_عبدالحسینی از معترضان #دی‌_ماه_۹۶، به ۳ سال زندان محکوم شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، انسیه عبدالحسینی را به اتهام «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به‌طور غیابی به ۳ سال حبس تعزیری محکوم کرد. انسیه عبدالحسینی در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ دو ماه بازداشت و سپس با تودیع قرار آزاد شده بود. به‌گفته یک منبع آگاه، عبدالحسینی، ۲۱ بهمن‌ماه هنگام خروج از کشور در فرودگاه بازداشت شد و پس از دستگیری متوجه شد به‌شکل غیابی به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است. انسیه عبدالحسینی اکنون در بند زنان زندان اوین زندانی است. در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ بیش از ۷۰ شهر ایران ناآرام شد. مردم معترض در تجمعات و تظاهرات خود شعارهایی علیه حکومت اسلامی و وضعیت اقتصادی و معیشتی سر دادند و شماری زیادی بازداشت شدند.

#ترامپ: #کیم آماده بود بخشی از تأسیسات هسته‌‌ای را برچیند، اما ما نمی‌توانیم همه تحریم‌های #کره_شمالی را لغو کنیم

دومین دور مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره در هانوی، پایتخت ویتنام پنجشنبه ۲۸ فوریه/ ۹ اسفند بدون حصول توافق پایان یافت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سپس همراه با مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در یک نشست خبری دلایل شکست مذاکرات را از دید خودش بیان کرد. ترامپ گفت: «کیم قصد خلع‌سلاح اتمی دارد اما تنها در برخی بخش‌ها. آنها می‌خواستند بخش بزرگی از تأسیسات اتمی خود را برچینند اما ما نمی‌توانستیم از تمام تحریم‌ها دست بکشیم. تحریم‌ها هنوز سر جای خود هستند. ما هر اینچ از این کشور را می‌شناسیم و باید چیزی را که می‌خواهیم، به دست بیاوریم.» مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: «ما پیشرفت‌های واقعی به‌دست آوردیم. می‌توانم بگویم پیشرفت‌های بیشتری نسبت به نشست قبلی داشتیم. از رئیس کیم خواستیم کارهای بیشتری انجام دهد ولی او آماده نبود.» رهبر کره شمالی بلافاصله بعد از این نشست ناموفق عازم پکن شد. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن از تصمیم آمریکا برای ادامه تحریم‌های کره شمالی حمایت کرده است.

#غزاله_باقری_طاری شهروند #بهایی به ۵ سال زندان محکوم شد

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داده که غزاله باقری طاری، شهروند بهایی ساکن تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. جلسه دادگاه غزاله باقری طاری ۲۶ آذرماه سال جاری در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. او ۲۹ مهرماه سال گذشته و در جریان مراسم دویستمین سالگرد تولد بهاالله، پیامبر آیین بهایی، در منزلش بازداشت و ۲۳ روز بعد با سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. اتهام این شهروند بهایی «اقدام علیه امنیت کشور از طریق عضویت و اداره تشکیلات بهایی» عنوان شده است.

#معصومه_عسگری #معلم_بازنشسته به ۵ سال حبس محکوم شد

دادگاه انقلاب تهران #معصومه_عسگری #معلم_بازنشسته را به جرم شرکت در تظاهرات صنفی معلمان به ۵ سال حبس محکوم کرد. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست #قاضی_مقیسه روز ۲۹ بهمن معصومه عسگری را به «اجتماع و تبانی» متهم کرده است. به گزارش کانال‌های خبررسانی معلمان در تلگرام، معصومه عسگری در جریان اعتراضات سراسری مردادماه، روز ۱۱ مردادماه در اعتراضات خیابانی در تهران بازداشت و به زندان قرچک منتقل و پس از چند روز بازداشت آزاد شد. وی در آذرماه یک بار دیگر بازداشت و این بار به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او یک ماه در سلول‌های انفرادی مورد بازجویی قرار گرفت. معصومه عسگری که تنها سرپرست پسر ۱۴ ساله‌اش است هم‌اکنون در بند زنان زندان اوین زندانی است.

طوفان گردوخاک در #سیستان_و_بلوچستان: میزان #ریزگردها در هوای #زاهدان ۴۱ برابر حد مجاز است

نواحی مرکز استان #سیستان_و_بلوچستان بار دیگر شاهد وزش #طوفان_گردوخاک است. محسن حیدری،‌ مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان پنج‌شنبه ۹ اسفند به خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که طوفان گردوخاک در #زاهدان و نواحی اطراف آن از نیمه شب چهارشنبه آغاز شده و میزان ریزگردها در هوای زاهدان را به بیش از ۴۱ برابر حد مجاز (شش هزار و ۱۸۱ میکروگرم بر متر مکعب) رسانده است. همچنین،‌ سرعت وزش باد تا ۸۶ کیلومتر در ساعت رسیده و افق دید در محدوده فرودگاه بین‌المللی #زاهدان نیز ۵۰۰ متر کاهش یافته است. به گفته حیدری، وزش باد در نواحی مرکزی و نیمه شمالی استان سیستان و بلوچستان «با شدت و ضعف» تا صبح شنبه ادامه خواهد یافت. محمود دیانتی، رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز هشدار داده است با توجه به شدت وزش باد و گردوخاک ناشی از آن،‌ احتمال اختلال در تردد هوایی، ریلی و جاده‌ای در نواحی مرکزی وجود دارد. سیستان و بلوچستان دچار خشکسالی شدید است. به گزارش «نشنال جئوگرافیک»،‌ اکنون فصل طوفان گرد و خاک در این استان طولانی‌تر شده و گاهی آسمان را در نیمی از سال می‌پوشاند که در نتیجه طیفی از مشکلات تنفسی را در مردم ایجاد می‌کند. سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶ زابل، مرکز این استان را آلوده‌ترین شهر زمین اعلام کرد. با ناممکن شدن کشاورزی و تبدیل شدن زندگی روزانه به یک تقلا برای حیات، ساکنین و مقامات این استان نسبت به خطرغیرقابل سکونت شدن منطقه ابراز نگرانی می‌کنند.

تجمع #کارگران_بومی_عسلویه با #خواست_اشتغال در #پروژه‌های_پتروشیمی منطقه‌

#کارگران_بومی_عسلویه که در پی اتمام #قراردادهای_موقت، بیکار شده‌اند روز چهارشنبه هشتم اسفند مقابل دفتر منطقه ویژه اقتصادی عسلویه تجمع کردند و خواستار آن شدند که در پروژه‌های پتروشیمی عسلویه و کنگان به کار گرفته شوند. پیمانکاران از استخدام این کارگران سر باز می‌زنند. به نوشته خبرگزاری ایلنا در حالی که این کارگران در انتظار بکارگیری مجدد هستند، پیمانکاران کارگران غیربومی و بازنشسته نفت را استخدام کرده‌اند. عسلویه از قطب‌های صنعتی کشور است و برغم وجود پروژه‌های نفت و گاز در منطقه عسلویه نرخ #بیکاری در این منطقه بالاست. جوانان بیکار و کارگران موقت بارها با خواست کار دست به تجمع زده‌اند. «محمد باکری» نماینده اشتغال عسلویه گفته است رقم بیکاران عسلویه در سال‌های اخیر سه برابر شده است.

#خشایار_الوند، نویسنده «قهوه تلخ» و «پایتخت» درگذشت

خشایار الوند، نویسنده مجموعه‌های تلویزیونی مطرحی مانند «قهوه تلخ» و «پایتخت» درگذشت. برزو ارجمند، بازیگر سینما این خبر را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است. خشایار الوند متولد سال ۱۳۴۶ بود. او در سال ۱۳۶۳ کارش را در سینمای ایران با فیلمنامه‌‌های «مزاحم» و «برگ» آغاز کرد. سپس همراه با فرهاد توحیدی به عنوان نویسنده فیلمنامه در مجموعه «دایره تردید» مشارکت داشت. فیلم‌های تلویزیونی «اعتراف»، «شاهد» و قسمت‌هایی از مجموعه «کمربندها را ببندیم» نیز از دیگر آثار او در زمینه فیلمنامه‌نویسی است.