ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#کرونا در ایران: درخواست ستاد مقابله با کرونا برای تعطیل شدن مجلس شورای اسلامی فردا بررسی می‌شود

اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تکذیب خبر منتشر شده به نقل از او مبنی بر تعطیلی مجلس شورای اسلامی گفت هنوز هیچ تصمیمی مبنی بر تعطیلی جلسات صحن مجلس در هیئت رئیسه گرفته نشده است. به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت) اسدالله عباسی گفت آنچه از او نقل شده «ناظر به درخواست ستاد ملی مقابله با کرونا از مجلس برای تعطیلی جلسات بود.» به گفته او سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای از رئیس مجلس درخواست کرده تا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا جلسات صحن فعلا تعطیل شود، با این حال هیئت رئیسه هنوز به این درخواست پاسخ نداده و تصمیمی نگرفته است. به گفته عباسی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی فردا، شنبه ۱۰ اسفند جلسه خواهد گذاشت و در اینباره تصمیم خواهد گرفت. پیش از این خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) جمعه ۹ اسفند به نقل از سخنگوی هیات رئیسه مجلس اعلام کرد «مجلس شورای اسلامی به دلیل شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل شد». این خبر درپی برگزاری جلسه ستاد مدیریت و مبارزه با کرونا اعلام شد. اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در این رابطه به ایرنا گفته بود: «دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی توصیه‌هایی برای تعطیلی مجلس به دلیل شیوع ویروس کرونا داشته است.» پنجشنبه شب محمد علی وکیلی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با انتشار پیامی در توییتر از احتمال ابتلای ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کووید ۱۹ خبر داده و گفته بود تست کرونای ۴ نفر از نمایندگان مشکوک به ابتلا به کرونا ویروس جدید مثبت بوده است. امروز سعید نمکی وزیر بهداشت در پی جلسه ستاد مدیریت و مبارزه با کرونا از روزهای سختی که در پیش است خبر داد و افزود در همین رابطه تصمیماتی گرفته شده از جمله مدارس در سه روز آینده تعطیلند، در ورودی شهرها تردد کنترل می‌شود، ساعات کار ادارات کاهش می‌یابد و کلاس‌های دانشجویان از راه دور برگزار می‌شود. ‎

#کرونا در جهان: #سوئیس تجمع بیش از ۱۰۰۰ نفر را ممنوع کرد

دولت سوئیس به منظور مقابله با شیوع احتمالی ویروس کووید ۱۹ (کرونا) تجمع بیش ۱۰۰۰ نفر را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد. در همین رابطه نمایشگاه خودرو ژنو که سال قبل ۶۰۰ هزار بازدیدکننده داشت هم لغو شده است. آلین برست، وزیر کشور سوئیس، جمعه ۹ اسفند/ ۲۸ فوریه شمار افرادی که نتیجه آزمایش آنها مثبت اعلام شده را ۱۵ تن اعلام کرد. با این حال براساس گزارش‌های منتشر شده بیش از صد تن در مناطق مختلف سوئیس تحت قرنطینه قرار گرفته‌اند. در تازه‌ترین مورد نتیجه آزمایش یک زن شاغل در مهد کودک در بازل مثبت اعلام شده است.

آخرین آمار رسمی #کرونا در ایران: ۳۴ نفر فوتی، ۳۸۸ تن مبتلا

کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، جمعه ۹ اسفند آخرین آمار رسمی قربانیان شیوع #کرونا (COVID-۱۹) در ایران را اعلام کرد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از جهانپور نوشته است: «در مجموع با آمار امروز ظهر ۳۸۸ نفر تاکنون به طور قطعی به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۷۳ نفر بهبود پیدا‌ کرده‌اند و ترخیص شده‌اند و ۳۴ نفر تا امروز ظهر جان خود را از دست داد‌ه‌اند.» به گفته‌ی جهانپور «مبتلایان در تهران ۶۴ نفر، گیلان ۲۵ نفر، قم ۱۶ نفر، اصفهان ۱۰، مازندران ۶، اردبیل ۱ نفر، البرز ۳ نفر، سمنان ۲ نفر، کردستان ۲ نفر، قزوین ۲ نفر، آذربایجان شرقی ۴ نفر، خوزستان ۳ نفر و در گلستان دو نفر بوده‌اند.» خبرگزاری ایلنا همچنین امروز در خبری دیگر به نقل از ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نوشت آمار مبتلایان در ایران ممکن است ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر باشد. خداکرمی گفت: «باید توجه داشت برخی افراد ممکن است این بیماری را مبتلا شده باشند ولی خبری از آن نداشته باشند.» در همین حال غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با کانال خبری «امتداد» از بالا بودن شمار جان‌باختگان در اثر ابتلا به کرونا در ایران خبر داد و گفت مقام‌های مسئول باید در این زمینه «آمار واقعی» ارائه کنند. او مقام‌های مسئول را «قسم» داد که «آمار واقعی به مردم ارائه کنند». ایمن‌آبادی از اینکه این مقام‌ها «مکررا آمار را از مردم پنهان می‌کنند» اظهار تاسف کرد و گفت: «به صراحت می‌گویم که آمارهای ارائه‌شده تاکنون، هنوز واقعی نیست.» حکومت ایران به پنهان‌کاری درباره ابعاد گسترش ویروس کرونا و مبتلایان و قربانیان آن متهم است.

انتقاد رئیس انجمن صنفی کمیته‌های #بهداشت_کار استان مرکزی از نحوه پیشگیری از #کرونا در واحدهای تولیدی

رئیس انجمن صنفی مسئولان کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار استان مرکزی با انتقاد از مسئولان وزارت بهداشت گفت که اطلاعات درستی از راه‌کارهای لازم برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش #کرونا در محیط‌های کار در اختیار کارشناسان بهداشت و ایمنی کار قرار داده نشده است. مهراب بوجاری جمعه ۹ اسفند به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)‌ گفت که یکشنبه گذشته از طرف مسئولان وزارت بهداشت جلسه‌ای با کارشناسان ایمنی و بهداشت کار در کارگاه‌های استان مرکزی گذاشته شد که مفید و حاوی اطلاعات لازم نبود. او از عدم اطلاع‌رسانی درباره وضعیت کرونا در استان مرکزی نیز انتقاد کرد و گفت: «ما خودمان در تاریکی حرکت می‌کنیم. تاکنون اطلاعات روشن و صریحی از وضعیت شهر اراک در شیوع ویروس کرونا از مسئولان دانشگاه نداشته‌ایم.» به گفته‌ی رئیس انجمن صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و #بهداشت_کار #استان_مرکزی، بالارفتن قیمت شوینده‌ها، مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دیگر لوازم بهداشتی تهیه این اقلام برای #کارگران در محیط کار را دشوار کرده است. او گفت: «اعضای انجمن ما اغلب در صنایع مشغول به کار هستند و مشکلات کارگران را از نزدیک می‌بینند». با شیوع بیماری کرونا (COVID-19) در بیشتر استان‌های کشور نگرانی از وضعیت سلامت کارگران در محیط‌های کار هم افزایش یافته و خبری نیز درباره ابتلای سه کارگر نفت و پتروشیمی پارس جنوبی و انتقال آن‌ها به بیمارستان منتشر شده که تائید رسمی نشده است. به گفته‌ی کارگران کارخانه‌ها در بسیاری از واحدها امکانات بهداشتی لازم برای پیشگیری وجود ندارد و اقدامات ضروری نیز صورت نگرفته است.

رامین عزیزی‌فر، #پرستار بیمارستان بهارلو تهران در اثر ابتلا به #کرونا درگذشت

پایگاه اطلاع رسانی خانه پرستار ایران اعلام کرد #رامین_عزیزی‌فر، #پرستار بیمارستان بهارلو تهران در اثر ابتلا به بیماری #کرونا (covid-19) جان خود را از دست داده است. او از یک هفته پیش در بیمارستان مسیح دانشوری بستری بود و روز پنجشنبه هشتم اسفند فوت کرد. چند روز پیش نیز خبر مرگ #نرجس_خانعلی‌زاده پرستار لاهیجانی منتشر شد که به گفته‌ی همکارانش همه‌ی علائم ابتلا به کرونا را نشان می‌داد اما مسئولان وزارت بهداشت مرگ او را ناشی از ابتلا به آنفولانزا اعلام کردند. خانه پرستار ایران در ارتباط با مرگ رامین عزیزی‌فر پرسیده است: «واین سوال مطرح است چرا، به چه علتی، چه عواملی وچه کسانی در از دست دادن این عزیزان پرستار مسول وپاسخگوست؟ وایااین راه ادامه خواهد داشت؟» پرستاران بیمارستان‌های مناطق مختلف ایران از عدم برقراری حداقل مقررات برای پیشگیری از ابتلایشان به کرونا و نبود امکانات پیشگیری در بیمارستان‌ها خبر داده‌اند. آن‌ها گفته‌اند پس از تماس با بیماران مبتلا به کرونا #قرنطینه نمی‌شوند و از استفاده از ماسک منع شده‌اند. روز چهارشنبه هفتم اسفند محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس نوشت تعدادی از پرستاران حین خدمت‌رسانی به بیماران به کرونا مبتلا و جان باخته‌اند. او خواستار تصویب قانونی شد که طبق آن پرستاران و پزشکانی که در اثر ابتلاء به ویروس کرونا جان می‌دهند، به پاس فداکاریشان «شهدای خدمت» محسوب شوند.

صدها نفر از پناهجویان از جمله گروهی از پناهجویان ایرانی برای خروج از ترکیه خود را به شهر آیواجیک رساندند، ناتو جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد

به گزارش خبرگزاری رویترز، صدها نفر از پناهجویان مقیم ترکیه جمعه ۲۸ فوریه/ ۹ اسفند از جنوب غربی آن کشور راهی مرز یونان و بلغارستان شدند. آنکارا در واکنش به حمله ارتش سوریه به نظامیان ترکیه در ارتفاعات جبل‌الزاویه که به کشته شدن دست‌کم ۳۳ سرباز ترکیه‌ای انجامید اعلام کرد مرزها را به روی پناهجویان بازمی‌گذارد. هدف ترکیه این است که با این تمهیدات از حمایت نظامی کشورهای اروپایی در بحران ادلب برخوردار شود. به گزارش رویترز حدود ۳۰۰ نفر از پناهجویان از جمله تعدادی از پناهجویان سوری، عراقی، پاکستانی، مراکشی و ایرانی در دسته‌ها و گروه‌های پراکنده، خود را به شهر آیواجیک در استان چغان‌قلعه رسانده‌اند که از آنجا با قایق به سمت جزیره لسبوس یونان رهسپار شوند. رویترز می‌نویسد تصاویری از پناهجویان که از تلویزیون ترکیه پخش شد، قابل تأیید نیست. همزمان با این تحولات ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو جمعه ۲۸ فوریه/ ۹ اسفند اعلام کرد به درخواست ترکیه و ذیل بند چهار اساسنامه ناتو، امروز جلسه اضطراری درباره وضعیت سوریه برگزار می‌شود. فرماندهی ناوگان دریایی روسیه اعلام کرد که دو ناو جنگی «ادمیرال ماکاروف» و «ادمیرال گریگوریویچ» از تنگه «بسفر» که در نزدیکی ترکیه قرار دارد در حال حرکت به سمت سوریه هستند.

در آتش‌سوزی در یک مجتمع آپارتمانی در قم ۵ نفر کشته و ۶۶ نفر مصدوم شدند

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور از کشته شدن ۵ نفر و مصدوم شدن ۶۶ نفر در پی وقوع حریق در یک مجتمع مسکونی در قم خبر داد. بر همین اساس آتش‌سوزی ساعت ۳ بامداد جمعه ۹ اسفند در مجتمع مسکونی سحر واقع در خیابان انسجام قم اتفاق افتاد. ۱۰ نفر از مصدومان به مرکز درمانی بهشتی، ۱۳نفر به مرکز درمانی ولیعصر و ۱۰ نفر به مرکز درمانی گلپایگانی منتقل شدند. ۲۴ نفر دیگر نیز به صورت سرپایی درمان شدند.

نماینده اصلاح‌طلب از احتمال ابتلای ۳۰ نماینده مجلس به کرونا خبر داد، ابتلای ۴ تن از نمایندگان به کووید ۱۹ محرز شد

محمد علی وکیلی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با انتشار پیامی در توییتر از احتمال ابتلای ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کووید ۱۹ خبر داد. بر این اساس تست کرونای ۴ نفر از نمایندگان مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید مثبت بوده است. ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده مجلس از دامغان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس صبح پنجشنبه در مصاحبه با اعتماد گفته بود که احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم با حال بد در مجلس حاضر شد و دیگران را به کرونا آلوده کرد. حسن‌بیگی در این مصاحبه گفته بود: «آقای امیرآبادی حالش بسیار بد است. این فرد وقتی به مجلس می‌آید و تنفس کرده و نوشیدنی و چای مصرف می‌کند، این‌ها خطر ایجاد می‌کند.» امیرآبادی در توییتر از سلامتی خود خبر داده. او اما از انجام تست کرونا سر باز می‌زند.

سخنگوی وزارت بهداشت: شیب نمودار ابتلا به کرونا در روز‌های آینده همچنان صعودی خواهد بود

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت با انتشار پیامی در توئیتر از شیب صعودی نمودار ابتلا به کروناویروس جدید در ایران در طی روزهای آینده خبر داد. جهانپور نوشت: «شیب نمودار ابتلا به کرونا در روز‌های آینده کماکان صعودی خواهد بود، در خانه ماندن، محدودیت تردد، کاهش مراودات و رفت و آمدها، پرهیز از سفر‌های غیرضروری، لغو هرگونه تجمع و اجتماع در سراسر کشور در کنار رعایت نکات بهداشت فردی، تنها راه‌های کنترل بیماری کووید- ۱۹ در هفته‌های آتی خواهد بود.» بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت تاکنون ۲۴۵ نفر در ۲۲ استان ایران به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. ۲۶ نفر جان خود را از دست دادند و ۵۴ نفر بهبود یافتند. مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا شستن مداوم دست‌ها است. (قاعده ۲۰۲۰: شستشوی دست ۲۰ بار در روز، هر بار ۲۰ ثانیه با آب و صابون)

دانشگاه علوم پزشکی استان قم: احتمال دارد با شیوع بیشتر کرونا در قم به بیمارستان صحرایی و ورود ارتش و سپاه به بحران نیاز باشد

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی استان قم از احتمال نیاز این شهر به برپایی بیمارستان صحرایی و ورود ارتش و سپاه به بحران شیوع کروناویروس جدید در قم خبر داد. دکتر علی ابرازه در مصاحبه با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) همچنین از ابتلای سه مدیر دانشگاه علوم پزشکی قم و ۱۰ پزشک و پرستار دیگر به بیماری کووید ۱۹ خبر داد. قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی استان قم هشدار داد که چنانچه مسائل بهداشتی به درستی در قم رعایت نشود برای درمان مبتلایان به دو تا حتی سه هزار تخت نیاز است. به دنبال تعطیل شدن نماز جماعت «حرم حضرت معصومه» قم میان علما اختلاف افتاد. در یادداشتی با عنوان «معماری ایمانی حریم فاطمی سد پولادین مبارزه با اپیدمی کرونا» که در سایت آستان حضرت معصومه منتشر شد، دولت به دلیل ضد عفونی کردن حرم به ارتکاب فعل حرام متهم شده بود. صبح پنجشنبه اما تولیت آستان حضرت معصومه با انتشار اطلاعیه‌ای از این نوشته اعلام برائت کرد. براساس اطلاعیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، برگزاری مراسم نماز جمعه در قم و در ۲۲ شهر دیگر ایران لغو شد.

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از شناسایی ۵۰ مورد مشکوک به کرونا در استان خبر داد

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان جمعه ۹ اسفند گفت: «از یک هفته گذشته تاکنون ۱۶۱ نفر با علائم بیماری تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری و از این شمار ۵۰ مورد مشکوک به بیماری کرونا هستند.» دکتر فاطمه نوروزیان از مردم خواست با مشاهده علائمی مانند سرفه خشک، تب و تنگی نفس با مرکز مشاوره پزشکی با شماره ۱۹۰ داخلی ۹ تماس بگیرند تا در صورت نیاز به مراکزدرمانی معرفی شوند. نوروزیان از مردم خواست از حضور در مکان‌های عمومی و سفرهای غیر ضروری خودداری کنند. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یادآوری کرد مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا شستن مداوم دست‌ها است. (قاعده ۲۰۲۰: شستشوی دست ۲۰ بار در روز، هر بار ۲۰ ثانیه با آب و صابون)