ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روند ابتلا به کرونا و بستری بیماران در جنوب غرب خوزستان همچنان افزایشی است

خیز چهارم کرونا در استان خوزستان همچنان روندی افزایشی دارد. یکشنبه دهم اسفند شکراله سلمان‌زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: روند بستری بیماران مبتلا به کرونا در جنوب غرب خوزستان همچنان افزایشی است به گونه‌ای که در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۹ بیمار جدید در این حوزه بستری شده‌اند. به گفته او پنج بیمارستان در آبادان، خرمشهر و شادگان به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است. علی قمیشی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول هم نسبت به افزایش ابتلا به کرونا در این شهرستان ابراز نگرانی کرد و گفت: با ادامه این روند ممکن است میزان موارد بستری نیز بیشتر شود و در نتیجه، موارد مرگ و میر هم افزایش می‌یابد. در اهواز نیز دبیر شورای سلامت این شهر از آنچه که رعایت نشدن دور کاری کارکنان از سوی ادارت خواند، انتقاد کرد. به گفته او گزارش‌های زیادی از رعایت نکردن دور کاری از سوی سازمان‌ها وجود دارد. کریم حسینی، رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس هم از عدم موافقت ستاد ملی کرونا با تعطیلی و قرنطینه استان خوزستان ابراز نارضایتی کرد. او گفت: در صورتی که خوزستان تعطیل و قرنطینه نشود، از دولت تمهیدات دیگری می‌خواهیم تا بتوان شرایط استان خوزستان را بهتر کرد. در روزهای قبل نیز مسئولان بهداشت و درمان در خوزستان گفته بودند که ظرفیت بیمارستان‌های استان تکمیل است و برای کمک به کادر درمان از سازمان تامین اجتماعی و نظام پرستاری درخواست اعزام نیروی داوطلب کرده‌اند. وزارت بهداشت و درمان ایران ۱۱ شهرستان استان خوزستان وضعیت قرمز اعلام کرده است.

علی اکبر صالحی: اگر در نشست شورای_حکام آژانس علیه ایران قطعنامه صادر شود، به آن «پاسخ مناسب» می‌دهیم

در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی گفت ایران نامه‌ای به شورای حکام فرستاده و اعلام کرده که درصورت تصویب قطعنامه‌ علیه جمهوری اسلامی، به آن واکنش نشان خواهد داد. خبرگزاری رویترز پیشتر از ارسال این نامه خبر داده بود. علی اکبر صالحی یکشنبه ۱۰ اسفند/۲۸ فوریه در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بدون اشاره به جزئيات بیشتری گفت: در صورتی که شورای حکام آژانس به خاطر اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای علیه تهران صادر کند، ایران «واکنش مناسبی» نشان می‌دهد. جمهوری اسلامی به‌واسطه مصوبه مجلس، همکاری با بازرسان آژانس را از پنجم اسفند محدود و اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است. شبکه خبری بلومبرگ پنج‌شنبه از سندی رونمایی کرد که در آن دولت جو بایدن از ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته تا برای اعمال فشار بر ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی، در جلسه آینده این شورا در وین قطعنامه‌ای را علیه ایران تصویب کنند. دور روز پیش نیز خبرگزاری رویترز اعلام کرد تهران در واکنش به اقدام واشنگتن نامه‌ای به کشورهای عضو شورای حکام فرستاده و گفته است در صورتی که شورای حکام از درخواست ایالات متحده حمایت کند به توافق خود با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تمدید ۳ ماهه همکاری «ضروری» با آژانس پایان خواهد داد. صالحی درپاسخ به سوالی درباره پیوست توافق با گروسی گفت شروط خاصی درآن نیامده و محرمانه است.

ایالات متحده واکسن کرونا ساخت شرکت «جانسون اند جانسون» را برای استفاده اضطراری تایید کرد

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا بامداد یکشنبه ۲۸ فوریه/۱۰ اسفند به واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت «جانسون اند جانسون» مجوز استفاده اضطراری داد. این واکسن اولین واکسن تک‌دوز در ایالات متحده است که برخلاف دو واکسن تاییدشده دیگر به شرایط خاصی برای نگهداری احتیاج ندارد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده واکسن شرکت «جانسون اند جانسون» را برای افراد ۱۸ سال به بالا مجاز اعلام کرده است. شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از کارشناسان می‌گوید واکسن فوق تمامی شروط لازم را احراز کرده است. با این‌وجود هنوز داده‌های مدونی درباره مدت مصونیت و درصد ایمنی این واکسن منتشر نشده است. براساس نتایج اولیه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن جانسون اند جانسون که روی ۴۴هزار نفر آزمایش شده بود، برآورد می‌شود این واکسن پس از تزریق تا ۸۵ درصد ایمنی ایجاد کند.

تل‌آویو ایران را به دست داشتن در حمله به کشتی اسرائیلی متهم کرد، روزنامه کیهان مدعی دخیل‌بودن «گروه‌های مقاومت» شد

کشتی «ام‌وی هلیوس ری» (MV Helios Ray ) متعلق به اسرائیل که در یکی از آبراه‌های راهبردی دریای عمان هدف انفجار قرار گرفته بود، یکشنبه ۲۸ فوریه/۱۰ اسفند برای ارزیابی در بندر راشد دبی پهلو گرفت. این کشتی باری که گفته می‌شود وسایل نقلیه را حمل می‌کند، بامداد جمعه در آب‌های دریای عمان مورد اصابت یک انفجار مشکوک قرار گرفت. این انفجار سوراخ‌هایی را دو طرف بدنه کشتی ایجاد کرده است. داده‌های یک پایگاه اطلاعات باربری سازمان ملل متحد نشان می‌دهد کشتی «ام‌وی هلیوس ری» که پرچم باهاماس را حمل می‌کند به‌واسطه شرکتی که در جزیره مان ثبت شده، متعلق به شرکت Ray Shipping Ltd مستقر در تل‌آویو است. وزیر دفاع اسرائیل روز شنبه گفت ارزیابی اولیه نشان داده که ایران مسئول انفجار است. مقام‌های رسمی ایران نسبت به این ادعا واکنشی نشان نداده‌اند اما روزنامه تندروی کیهان که تحت نظر حسین شریعتمداری، نماینده ویژه رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود روز یکشنبه در گزارش نخست خود ادعا کرد حمله به کشتی اسرائیلی توسط نیروهای مقاومت (شبه نظامیان تحت حمایت ایران) و در جواب به حملات اسرائیل به این نیروها در سوریه انجام گرفته است. کیهان نوشت: «گروه‌های مقاومت در واکنش به حملات اسرائیل در منطقه یک کشتی اسرائیلی را در دریای عمان هدف قرار دادند» و مدعی شد کشتی مذکور نظامی و درحال جاسوسی بوده. اسرائیل ۱۵ فوریه در آخرین حمله تاییدنشده خود محل استقرار نیروهای سپاه قدس در حومه دمشق را هدف قرار داد و ذخایر موشکی و سلاح‌های وابسته به ایران را بمباران کرد.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری ایران در باره مهاجرت پرستاران در بحران کرونا هشدار داد

شمس‌الدین شمسی، رئیس شورای عالی نظام پرستاری ایران یکشنبه ۱۰ اسفند نسبت به مهاجرت پرستاران ابراز نگرانی کرد و گفت که این نهاد پیشتر هم نسبت به مهاجرت پرستاران هشدار داده است. او آمار مشخصی از شمار پرستارانی که ایران را ترک کرده‌اند، اعلام نکرد اما گفت: تعدادی از پرستاران ما هم مهاجرت می‌کنند، برای اینکه شرایط خوبی را برایشان فراهم می‌کنند و همین باعث مهاجرت آنها می‌شود، قبلا مدرک زبان شرط مهمی بود که آن را هم برداشتند و آسان‌تر شده، البته عمده‌ی این نیروها که می‌روند، نخبه هستند. در ماه‌های اخیر آمارهای متفاوتی از مهاجرت پرستاران ایرانی بیان شده است. محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار آذر امسال گفته بود اقدام به مهاجرت پرستاران ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. سختی کار و دستمزد پائین اصلی‌ترین علت مهاجرت پرستاران از ایران است که پس از همه‌گیری کرونا با فشار کاری مضاعفی روبرو شده‌اند. شمسی هم به این مسئله اذعان کرد و گفت: جلوگیری از خستگی بیشتر کادر درمان در موج احتمالی بعدی کرونا باید اقداماتی مثل افزایش نیروی انسانی صورت بگیرد.

کرونا در ایران: اولین محموله واکسن سینوفارم ساخت چین به ایران رسید، کارآزمایی انسانی واکسن کووپارس آغاز شد

معاون گمرک ایران صبح یکشنبه ۱۰ اسفند از ورود سومین محموله واکسن کرونا وارداتی به کشور خبر داد. به گفته مهرداد جمال ارونقی این محموله شامل ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم ساخت کشور چین است که صبح امروز به تهران رسید. مقام‌های ایران پیش از این گفته بودند که چین ۲۵۰ هزار دوز واکسن به ایران «اهدا می‌کند». واکسیناسیون کرونا در ایران از ۲۱ بهمن با واردات واکسن اسپوتنیک وی از روسیه آغاز شده است. همزمان با ورود واکسن از چین، خبرگزاری‌های ایران از آغاز کارآزمایی بالینی واکسن «رازی کووپارس» ساخت موسسه رازی خبر دادند. به گفته محمدحسن فلاح مهرآبادی، معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مرحله کارآزمایی انسانی روی ۱۳۳ نفر انجام می‌شود.

ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان می‌گوید حمله موشکی حوثی‌ها به ریاض و چند منطقه دیگر را خنثی کرده است.

در حالی که شامگاه شنبه ۲۷ فوریه/۹ اسفند گزارش‌ها از شنیده شدن صدای چندین انفجار و مشاهده نور آن‌ها در آسمان ریاض خبر دادند، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد یک حمله موشکی به خاک عربستان را خنثی کرده و آن را به حوثی‌های یمن نسبت داد. براساس گزارش شبکه الجزیره ترکی المالکی ، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی، در بیانیه‌ای گفت حوثی‌ها یک موشک بالستیک را به سمت ریاض و سه پهپاد انفجاری را به سمت استان جیزان پرتاب کردند و موشک چهارمی را نیز به سوی شهر خمیس مشیط در جنوب غربی عربستان فرستادند. المالکی گفت که حوثی ها در تلاشند «به روشی منظم و آگاهانه غیرنظامیان را هدف قرار دهند». این حملات در حالی صورت گرفت که همزمان عربستان مسابقات قهرمانی فرمول E را در حومه ریاض میزبانی می‌کند و رسانه‌های دولتی از حضور محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در محل برگزاری این مسابقات خبر داده بودند. از سوی مقابل حوثی‌های موسوم به انصارالله یمن که تحت حمایت حکومت جمهوری اسلامی قرار دارند گفته‌اند که یک موشک بالستیک و ۹ پهپاد را به سمت «اهداف حساس» در ریاض و ۶ پهپاد را به سوی پایگاه‌های نظامی در ابهاء و خمیس مشیط فرستاده‌اند. روز یکشنبه درگیری میان نیروهای دولتی و حوثی‌ها در نزدیکی بندر راهبردی حدیده یمن جان پنج غیرنظامی از جمله یک کودک را گرفت. هر دوطرف طرف مقابل را به شروع درگیری و کشتن غیرنظامیان متهم کرده‌اند. دولت یمن با حمایت ائتلاف عربی و حوثی‌ها با حمایت ایران در یمن می‌جنگند. جنگی که این کشور را به صحنه وخیم‌ترین بحران انسانی بدل کرده است.

حمله روزنامه کیهان به محمد خاتمی: «سالوسانه» رفتار نکند و اگر واقعا قصد ابراز ندامت دارد علنی از نظام طلب عفو کند

یکشنبه دهم اسفند،‌ یک روز پس از آنکه نامه‌نویسی محمد خاتمی به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی علنی شد، روزنامه کیهان در ستون «اخبار ویژه» رفتار خاتمی را «سالوسانه» توصیف کرد و از او خواست «اگر واقعا قصد ابراز ندامت و عذرخواهی دارد، باید این کار را علنی و با صراحت انجام دهد» و واقعی «توبه» کند. این روزنامه که زیر نظر نماینده ویژه علی خامنه‌ای اداره می‌شود، خاتمی را به دلیل وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در کنار میرحسین موسوی که از سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی نگهداری می‌شود «متهم ردیف اول متهم اول خون‌های ریخته شده، ۸ ماه بی‌ثباتی کشور و خسارت به اموال عمومی و مردم، مجال دادن به گروهک‌های برانداز، و تشجیع دشمن برای اعمال تحریم‌های بعدی» خواند و مدعی شد که او «چندین بار در پستوها اعتراف کرده، ادعای تقلب در انتخابات «دروغ» بوده» است. این روزنامه از خاتمی که گفته می‌شود در نامه‌اش به خامنه‌ای نوشته اصلاح‌طلبان دلسوز نظام جمهوری اسلامی‌اند، خواست «اگر واقعا قصد ابراز ندامت و عذرخواهی دارد، باید این کار را علنی و با صراحت انجام دهد، خیانت انجام گرفته را به مردم توضیح داده و درباره حقیقت‌های جنایت روشنگری کند و از نظام و مردم طلب عفو نماید.» محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی شنبه نهم اسفند گفته بود که خاتمی یک نامه بلند به خامنه‌ای نوشته است. تا به حال محتویات این نامه فاش نشده اما برخی رسانه‌ها روایت کرده‌اند که خاتمی در این نامه به خامنه‌ای گفته که اصلاح‌طلبان به نظام وفادارند.

دولت بایدن به دنبال افشاگری اخیر درباره نقش ولیعهد سعودی در قتل جمال قاشقجی، اعلامیه‌ای در مورد عربستان سعودی صادر خواهد کرد

به دنبال گزارش یک نهاد اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا در باره قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان سعودی، جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد دولت او دوشنبه، یکم ماه مارس/ ۱۱ اسفند اطلاعیه‌ای در این مورد صادر می‌کند. یک نهاد اطلاعاتی آمریکا یک روز قبل در گزارشی اعلام کرد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صعودی قتل خاشقجی را تائید کرده است. این اظهارات پس از آن صورت گرفت که سکوت دولت بایدن و عدم برخورد دولت آمریکا با ولیعهد عربستان سعودی با انتقادهای روبرو شد. جو بایدن در باره اینکه قرار است چه برخوردی با دولت عربستان یا محمد بن سلمان صورت بگیرد، چیزی نگفت و تنها به این بسنده کرد که روز دوشنبه در مورد اینکه دولت او قصد دارد به طور کلی با عربستان چه کند اعلامیه‌ای منتشر می‌کند. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام کاخ سفید نوشت «انتظار نمی‌رود هیچ اقدام قابل توجه دیگری صورت بگیرد». دولت آمریکا جمعه هشتم اسفند پس از انتشار گزارشی که در سال ۲۰۱۸ تهیه شده بود اعلام کرد صدور ویزا برای ۷۰ تبعه عربستان سعودی را متوقف و تعدادی از مقامات این کشور را توقیف می‌کند. به گفته مقام کاخ سفید که نامش فاش نشد، در اطلاعیه‌ای که قرار است روز دوشنبه منتشر شود، قرار است تنها جزئیات بیشتری در باره اقداماتی که صورت گرفته است، بیان شود. جمال خاشقجی در اکتبر ۲۰۱۸ پس از آنکه به سفارت عربستان سعودی در ترکیه رفت، به دست نیروهای اطلاعاتی عربستان سعودی به قتل رسید. حکومت عربستان که گزارش اخیر نهادهای اطلاعاتی آمریکا را «رد» کرده است، پس از افشای جزئیات این رویداد اعلام کرد هشت تن از عواملی که در این قتل دست داشتند را به سه تا بیست سال زندان محکوم کرده است. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی که بر اساس گزارشی که اخیرا منتشر شد قتل خاشقجی را تائید کرده است اما از هرگونه مجازاتی در امان ماند.

مصوبه مجلس: معافیت بسیج از پرداخت هزینه آب، برق، گاز و عوارض شهرداری و معافیت پزشکان، قضات و اعضای هیأت علمی از مالیات به نسبت درآمد

مجلس شورای اسلامی امتیازات بیشتری به پایگاه‌ها و حوزه‌های بسیج داد و قضات، پزشکان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها را از پرداخت مالیات به‌ازای درآمدشان معاف کرد. براساس گزارش‌ها نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۱۰ اسفند در بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش درآمدی، بند الحاقی ۱۳ در تبصره ۶ را تصویب کردند که به موجب آن «رده‌های بسیج (پایگاه‌ها و حوزه‌ها) و موزه‌های دفاع مقدس» از پرداخت حق انشعاب آب و فاضلاب، برق، گاز و عوارض شهرداری معاف می‌شوند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز خبر از تایید معافیت مالیاتی قضات، پزشکان و اعضای هیات علمی داد و گفت جز (۴) بند (الف) تبصره (۱۲) لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای تعیین مالیات حقوق دریافتی قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی که روز شنبه در مجلس بررسی شده، به قوت خود باقی است. براساس این بند این سه گروه پردرآمد از پرداخت «مالیات پلکانی» که رقم مالیات را به نسبت درآمد بالا می‌برد، معاف می‌شوند.

اسحاق جهانگیری در گرگان گفت قبول دارد در حق اهل سنت کوتاهی‌هایی شده است

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران که به نظر می‌رسد سفرهای استانی را برای تبلیغ انتخابات سال آینده آغاز کرده است، عصر روز شنبه دهم اسفند در دیدار با گروهی از جوانان استان گلستان گفته است: قبول دارد که در حق اهل سنت و زنان کوتاهی‌هایی شده است. او این اظهارات را در پاسخ به نقد «جوانان و نخبگان» استان گلستان بیان کرده اما توضیح بیشتری در باره «کوتاهی‌هایی که شده» نداده است. تنها چند روز پیش از این سخنان، نیروهای نظامی ایران در نقطه مرزی شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان سوخت‌بران بلوچ را به قتل رساندند. در هفته گذشته فعالان بلوچ از شلیک به معترضان و دستگیری آنان در شهرهای محتلف بلوچستان خبر دادند. در دو ماه گذشته نیز دستگاه قضایی ایران دست‌کم بیست بلوچ سنی را اعدام کرده است. جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر مانع برگزاری نمازجماعت اهل سنت در تهران شده است و ماه گذشته یک مسجد اهل سنت در بلوچستان را تخریب کرد. جهانگیری بدون اشاره به این موارد در سخنانی تکراری گفته است علی خامنه‌ای در پاسخ به مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی گفته «مردم ایران بدون توجه به مذهب و قومیت در حقوق و مسئولیت هیچ تفاوتی ندارند».