ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی مجلس با امیرعبداللهیان: هنوز مذاکرات برجام تمام نشده است

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در نشست دوشنبه ۹ اسفند با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، او گفته است که مذاکرات احیای برجام هنوز به اتمام نرسیده و آمریکا باید «تصمیم‌های سخت سیاسی» بگیرد و هنوز چنین تصمیم‌هایی را نگرفته است. براساس گزارش این کمیسیون نمایندگان مجلس یازدهم در این نشست بر «حفظ خطوط قرمز» در مذاکرات از جمله «رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین‌های لازم و فرصت لازم برای راستی‌آزمایی دقیق»، تأکید کرده و گفته‌اند هیچ ضرب‌الاجلی را نمی‌پذیرند. ضرب الاجل واقعی برای ملت ایران، منافع ملت ایران و رفع موانع تجارت خارجی ایران است.» روز دوشنبه سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت طرف‌های غربی و آمریکا در مورد سه موضوع اصلی رفع تحریم‌ها، تضمین‌ها و «برخی ادعاهای سیاسی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی» تصمیم سیاسی خود را نگرفته‌اند. او گفت سفر علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران به تهران برای مشورت در مورد موضوعات باقیمانده بود. او گفت بیش از ۹۸ درصد پیش‌نویس توافق آماده شده است.

دادستانی تهران با آزادی مشروط شاپور احسانی‌راد مخالفت کرد

دادستانی تهران با خواست آزادی مشروط شاپور احسانی‌راد فعال کارگری زندانی مخالفت کرد. شاپور احسانی‌راد عضو هیأت مدیره‌ی اتحادیه آزاد کارگران ایران که به علت فعالیت برای حقوق کارگران به شش سال زندان محکوم شده است از خرداد سال ۹۹ در زندان بزرگ تهران زندانی است. این کارگر بازنشسته که از بیماری‌های متعددی رنج می‌برد در حبس با آسیب‌های بیشتری مواجه شده است. به نوشته‌ی اتحادیه آزاد کارگران ایران، وکیل احسانی‌راد با توجه به مشکلات جسمی این فعال کارگری زندانی و خطرناک بودن ادامه بازداشت او خواستار آزادی مشروط او شده بود. به گفته‌ی یکی از دادیارهای زندان بزرگ، خواست آزادی مشروط از سوی دادستانی رد شده است. حکومت اسلامی در مواجهه با گسترش اعتراضات اجتماعی، دستگیری و اعمال فشار بر فعالان کارگری، معلمان، بازنشستگان و تشکل‌های مستقل آنان را شدت بخشیده است. اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته دیگر نیز که در ارتباط با اعتراضات بازنشستگان دستگیر شده، در زندان بزرگ تهران در شرایط نامساعدی به سر می‌برد.

تجمع کارگران فصلی نیشکر هفت‌تپه با خواست امنیت شغلی

کارگران فصلی نیشکر هفت‌تپه صبح دوشنبه ۹ اسفند در اعتراض به عدم امنیت شغلی مقابل کارخانه تجمع کردند. نیشکر هفت‌تپه صدها کارگر فصلی این شرکت را هر سال چند ماه با قرارداد موقت به کار می‌گیرد. به نوشته‌ی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، کارگران خواستار تبدیل قرارداد موقت به قرارداد دائم هستند.

انفجار تونل معدن زغال سنگ وازتنگه شهرستان نور، جان دو کارگر افغانستانی را گرفت

دو کارگر افغانستانی در انفجار تونل یک معدن زغال سنگ در شهرستان نور جان خود را از دست دادند. انفجار تونل معدن زغال سنگ وازتنگه شهرستان نور روز شنبه ۷ اسفند در اثر تراکم گاز متان روی داد. دو کارگر افغانستانی قربانی انفجار که سن آن‌ها ۲۴ و ۲۷ سال اعلام شده در دم جان باخته‌اند.

رئیس جمهوری برزیل اعلام کرد که از تحریم‌ علیه روسیه حمایت نمی‌کند

ژائیر بولسونارو، رئیس‌ جمهوری برزیل در یک نشست مطبوعاتی در سائوپائولو گفت این کشور به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یا به پیشنهاد تحریم‌ها علیه مسکو رأی نخواهد داد. بولسونارو با بیان این‌که «برزیل به‌ویژه با روسیه تجارت دارد»، گفت برزیل صلح می‌خواهد اما نمی‌تواند اجازه دهد عواقب تحریم‌ها و فشارها بر این کشور فشار وارد کند. او همچنین افزود: «هیچ صحبتی از کشتار جمعی غیرنظامیان وجود ندارد، هیچ‌کس از چنین تاکتیک‌هایی استفاده نمی‌کند و رهبر روسیه علاقه‌ای به سازماندهی قتل عام ندارد.»

ابراز نگرانی سازمان حقوق بشر ایران نسبت به وضعیت حسین رونقی در «اعتصاب خشک»

سازمان حقوق بشر ایران دوشنبه ۹ اسفند اعلام کرد نسبت به وضعیت حسین رونقی ملکی که در زندان اوین دست به «اعتصاب غذای خشک» زده، نگران است و خواهان آزادی بلادرنگ این فعال مدنی شد. محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران گفت: «ادامه بازداشت غیر قانونی حسین رونقی توسط نهادهای امنیتی می‌تواند به قیمت جان این فعال حقوق بشر تمام شود. ما از نهادهای بین المللی و گزارشگران سازمان ملل می‌خواهیم تا با واکنش خود نگذارند جمهوری اسلامی با سوء استفاده از عدم توجه جامعه جهانی به وضعیت ایران مدافعان حقوق بشر را به قتلگاه بفرستد.» به گفته نزدیکان حسین رونقی ملکی، فعال مدنی که اخیراً بازداشت شده، وی در زندان دست به «اعتصاب غذای خشک» زده است. با توجه به اینکه وی پیشتر یک کلیه خود را از دست داده،‌ وضعیت خطرناک جسمی وی، باعث نگرانی شدید شده است. حسین رونقی که از ۴ اسفند ماه ناپدید شده بود، هم‌اکنون به بند عمومی زندان اوین منتقل شده است. او یک روز قبل از بازداشت در پیامی در توییتر به طرح موسوم به «صیانت» از اینترنت انتقاد کرده و آن را بر اساس «نظر و خواست» رهبر جمهوری اسلامی دانسته بود. به گفته حسن رونقی ملکی، برادر این فعال مدنی او به خاطر اعتصاب غذا و بیماری کلیه وضع جسمی مناسبی ندارد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس: توافق احیای برجام از نظر حقوقی نیازی به تصویب ما ندارد

سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی صبح دوشنبه ۹ اسفند اعلام کرد: «از نظر حقوقی الزامی برای تصویب پیش نویس توافق ایران و ۴+۱ در مجلس نیست.» موسوی افزود: «متن پیش‌نویس توافق، هنوز نهایی نشده و در نتیجه توزیع عمومی آن میان نمایندگان هم انجام نشده است.» مجلس اخیرا در بیانیه‌ای شش شرط برای اجیای برجام گذاشته بود که در یکی از آنها آمده بود «مطابق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است انجام تعهدات طرف غربی در لغو تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های نفتی، بانکی و بازگشت پول صادرات به صورت بانکی و بدون هیچ مشکلی را به مجلس شورای اسلامی گزارش کنند و در صورت تایید و تصویب، مجلس می‌تواند نسبت به گام‌های کاهشی در زمینه هسته‌ای اقدام نماید.» «نور نیوز» صبح یکشنبه از بازگشت علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هیأت ایرانی به وین خبر داد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری روز ۹ اسفند گفت که ۹۷ تا ۹۸ درصد از متن توافق احیای برجام به صورت مشترک نهایی شده است و حالا نوبت آمریکا است که در مورد سه موضوع اصلی تصمیم بگیرد. این سه موضوع ظاهراً عبارت‌اند از بسته شدن پرونده تحقیق آژانس در مورد فعالیت‌های مشکوک پیشین یا همان «اماکن ادعایی»، تضمین دولت آمریکا برای خارج نشدن از برجام و رفع همه تحریم‌های پس از خروج آمریکا از برجام، از جمله تحریم بانکی و تحریم صنعت نفت ایران.

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق: ایران می‌تواند سهم اوکراین در بازار عراق را به دست بگیرد

در پی حمله روسیه به اوکراین، سید حمید حسینی، عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت واردات عراق از اوکراین کاهش می‌یابد و ایران می‌تواند سهم این بازار را به دست بگیرد. به‌گفته حسینی، اوکراین سهم قابل توجهی در بازار عراق داشت، از جمله مواد غذایی و مواد معدنی از عمده صادرات این کشور به عراق بود و عراق باید جایگزینی را برای تأمین کالاهای خود داشته باشد. او گفت: «اتفاقات رخ داده در اوکراین، می‌تواند فرصتی برای تجار ایرانی باشد تا سهم بیشتری از بازار عراق را به‌دست آورند و صادرات میلگرد و مواد فولادی به این کشور را افزایش دهند.» بر اساس آمارهای رسمی اوکراین، حجم مبادلات تجاری این کشور با عراق در سال ۲۰۱۸ به ۶۴۴ میلیون دلار در بخش کالاها و ۲۵ میلیون دلار در بخش خدمات رسیده بود. عراق یازدهمین شریک تجاری اوکراین شمرده می‌شود.

خطیب‌زاده: ۹۸ درصد متن توافق نوشته شده، آمریکا باید تصمیم بگیرد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری روز ۹ اسفند گفت که ۹۷ تا ۹۸ دصد از متن توافق احیای برجام به صورت مشترک نهایی شده است و حالا نوبت آمریکا است که در مورد سه موضوع اصلی تصمیم بگیرد. سعید خطیب‌زاده در مورد این سه مورد صحبتی نکرد ولی از خبرهای روزهای پیش می‌دانیم که ایران این سه مورد را می‌خواهد: بسته شدن پرونده تحقیق آژانس در مورد فعالیت‌های مشکوک پیشین یا همان «اماکن ادعایی»، تضمین دولت آمریکا برای خارج نشدن از برجام و رفع همه تحریم‌ّهای پس از خروج آمریکا از برجام. سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران به تهران و بازگشتش به وین هم گفت: «طی چند روز گذشته در مورد مذاکرات وین چند جلسه در شورای عالی امنیت ملی و نزد رئیس‌جمهور برگزار شده است در همین چارچوب برخی از تماس ها از سوی دکتر باقری با آقای مورا و آقای دکتر امیرعبداللهیان با آقای بورل برگزار شد و در مورد روند مذاکرات گفت‌وگو و رایزنی شد . امروز صبح آقای باقری برای ادامه مذاکرات وارد وین شدند.»