نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۷۰ روستا در حوزه رودخانه‌های #خوزستان در معرض سیلاب قرار گرفتند

سازمان آب و برق خوزستان شامگاه پنجشنبه ۸ فروردین نسبت به خطر سیلاب در ۱۸ روستای حاشیه رودخانه کارون هشدار داد و اعلام کرد: دستگاه‌های متولی برای تخلیه و حفاظت از ساکنان شهرها و روستاها آمادگی لازم را داشته باشند. بر اساس این اطلاعیه، روستاهای درآویزه در شهرستان باوی، روستاهای غزاویه کوچک، و عیلیه، ملیحان، فارسیات کوچک، ابومشیلش، اسماعیلیه یک و دو، اسلام‌آباد دو و چمیان از شهرستان اهواز، نثاره کوچک،‌ ام الغزلان و عچرشیه از شهرستان شادگان، ‌ام نوشه، سوئیچتی یک، دو و سه و رحمانیه از توابع خرمشهر در معرض سیلاب ناشی از رودخانه کارون قرار دارند. در پی بارندگی‌های سیل‌آسا و افزایش خروجی سدها، رودخانه‌های دز، کرخه و کارون در شرایط سیلابی قرار گرفته‌اند. پیش از این معاون سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرده بود: ۱۷ روستا در حوزه رودخانه دز و ۳۵ روستا در حوزه رودخانه کرخه در معرض سیلاب هستند.

#سازمان_اورژانس_ایران: تاکنون ۴۴ نفر در حوادث ناشی از #سیل جان خود را از دست داده‌اند

قائم مقام سازمان اورژانس ایران تعداد کشته‌شدگان در سیل سراسری را ۴۴ نفر اعلام کرد. حمیدرضا خانکه در گفت‌وگوبا رسانه‌های داخلی گفت استان‌های فارس، کرمانشاه، لرستان، ایلام، سمنان، خراسان شمالی و رضوی، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، همدان و کرمان از سیل سراسری متأثر شده‌اند. به گفته این مقام مسئول در این حوادث تا پنجشنبه ۸ فروردین ۲۶۵ نفر مصدوم شده‌اند. خانکه گفت: ۲۱ نفر در استان فارس، هفت نفر در گلستان، پنج نفر در مازندران، سه نفر در خراسان شمالی، دو نفر در کهگیلویه و بویراحمد، یک نفر در کرمانشاه، یک نفر در خوزستان، دو نفر در لرستان، یک نفر در همدان و یک نفر سمنان جان خود را از دست داده‌اند.

به دلیل طغیان #رودخانه_دز هشت روستا تخلیه شد

فرماندار شوش از تخلیه منازل هشت روستای حاشیه رودخانه دز به علت احتمال خطر سیلاب خبر داد. عدنان غزی پنجشنبه ۸ فروردین در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به افزایش دبی رودخانه دز گفت: «برای پیشگیری از خطرات احتمالی دستور تخلیه منازل هشت روستای حاشیه رودخانه دز در شهرستان شوش داده شده.» روستاهای بیت غالب، کاظم حیدر، خلف حیدر، یباره، بیت محارب، بیت یدی، بیت غالب و زبید دبات به دلیل اینکه در معرض آبگرفتگی هستند، تخلیه شده‌اند. فرماندار شوش گفت: «با افزایش دبی آب رودخانه‌های دز و کرخه احتمال دارد سیل‌بند روستاها دچار شکستگی شوند.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برای بررسی علت محاصره #گمیشان در آب به صورت هوایی از منطقه بازدید کرد

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و هیئت همراه صبح پنجشنبه ۸ فروردین به صورت هوایی از دهانه گرگان‌رود و وضعیت کنونی خروج سیلاب از شهرها و روستاهای استان گلستان و ورود آن به دریای خزر بازدید کرد. خبرگزاری تسنیم گزارش داده که هدف باقری از این بازدید بررسی علت حادثه و راه‌های خروج آب بود. گمیشان با ۲۰ هزار نفر جمعیت در محاصره آب قرار گرفته و ۳۰ درصد از این شهر زیر آب رفته است. سرلشکر باقری با اشاره به اقدامات نیروهای مسلح گفت: فروکش کردن آب در حال انجام بوده اما علت اصلی مشکل لایروبی نشدن رودخانه گرگان‎رود است. روز گذشته به دستور سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه جاده‌ای در منطقه گمیشان توسط نیروهای سپاه تخریب شد که آب به طرف دریا سرازیر شود. امیرشیر توماج، فرماندار گمیشان پنجشنبه ۸ فروردین به رسانه‌های داخلی گفت سیلابی که از آق‌قلا در حال خروج بوده وارد برخی از روستاهای شهرستان گمیشان شده است.

پادگان‌های #ارتش در مناطق سیل‌زده به حالت آماده‌باش درآمدند

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش از آماده‌باش تمامی پادگان‌ها در مناطق سیل‌زده خبر داد. به گزارش روابط عمومی ارتش امیر سرتیپ نوذر نعمتی گفت قایق‌های جیمینی و سایر قایق‌ها، نفربرها، تجهیزات مهندسی، موتورهای پمپ جهت تخلیه آب، لودر، بولدوزر و بیل مکانیکی به استان گلستان ارسال شده است. ۲۰ هزار نفر از اهالی گمیشان در استان گلستان در محاصره آب قرار گرفته‌اند. جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کرد که نیروهای غواص ارتش در این منطقه سیل‌زده حضور دارند. به گفته امیر سرتیپ نوذر نعمتی ارتش روز گذشته یک راه زمینی به منطقه گمیشان باز کرد فرماندار گمیشان اما گفته بود که پلی که ارتش در این منطقه احداث کرده متزلزل است و قابل استفاده نیست. تاکنون ۳۰ درصد از شرق و محله‌های مرکزی گمیشان زیر آب رفته. اداره بهداشت شهر اعلام کرده که آب آشامیدنی در این شهر آلوده شده و قابل شرب نیست.

استاندار #لرستان: حجم تخریب و خسارت #سیل ورای تصور است

موسی خادمی، استاندار لرستان حجم تخریب و خسارات ناشی از سیل در این استان را «به شدت بالا» و «بیشتر از حد تصور» اعلام کرد. به‌گفته خادمی جاری‌شدن سیل در لرستان بیشترین خسارات را به زیربناها و تأسیسات دولتی وارد کرده است. استاندار لرستان گفت در حوزه چگنی، معمولان و بخش مرکزی استان تقریباً تمام مسیر از خرم‌آباد تا پل‌دختر دچار مشکل شده و بیشتر راه‌ها و پل‌هایی که از جاده اصلی به سمت روستاهای پرجمعیت منشعب می‌شدند از بین رفته و پل‌های مسیر اصلی جاده نیز تخریب شده‌اند. افزون بر این، روستاییان با مسدود شدن و تخریب جاده‌ها قادر به عبور و مرور نیستند و سیل دسترسی آن‌ها به آب، برق و گاز را نیز مختل کرده است. خادمی وعده داده که خسارات از طریق کمک‌های بلاعوض، وام‌های معیشتی و بازسازی منازل با بهره کم جبران خواهد شد اما در مورد زیربناها و تأسیسات دولتی روند بازسازی زمان‌بر خواهد بود.

تبعات #سیل در #مازندران: #رانش متعدد زمین و گرفتاری در گل‌ و لای

گزارش‌ها حاکی از آن است که به‌رغم حضور نیروهای امدادی، استان مازندران به‌شکل گسترده‌ای با مشکل گل‌ و لای مواجه است که زندگی روزمره مردم را در این استان مختل کرده. نیروهای امدادی با پمپ‌های لجن‌کش و کف‌کش به منطقه سیل‌زده سیمرغ در این استان فرستاده شده‌اند تا به مردم سیل‌زده در تخلیه آب و گل و لای در منازل کمک کنند. در نکا، شهر دیگر این استان که بیش از بقیه مناطق آسیب دیده، ۳۰ واحد مسکونی شهری و ۳۰ واحد مسکونی روستایی تخریب شده‌اند. به‌گفته عبدالجواد توحیدی مقدم، فرماندار نکا سیلاب همچنین به ۶۰ واحد مرغداری، ۳۰۰ واحد دامداری، ۱۰۰ رأس دام سبک، ۴۰ رأس دام سنگین، ۱۰ هزار قطعه آبزیان، ۲۰۰۰ کلونی زنبور عسل، ۶۲۰۰ هکتار اراضی زراعی و ۷۰۰۰ هکتار از باغ‌های این شهر نیز خسارت وارد کرده است. افزون بر سیل، شهرهای مازندران، به‌ویژه شهر نکا، به دلیل اشباع اراضی از آب با معضل رانش متعدد زمین روبه‌رو هستند. طبق اظهارات توحیدی مقدم در هزارجریب و بخش مرکزی این شهر ۷۰ نقطه رانشی به‌وجود آمده است و تمامی راه‌ها در هزار جریب از بین رفته است. به‌گفته او آب‌شدن برف‌هایی که شهر نکا را در محاصره قرار داده‌اند می‌تواند دوباره باعث ایجاد سیل در این منطقه شود. براساس اعلام مجتبی اکبری مدیرکل جمعیت هلال احمر مازندران شمار آسیب‌دیدگان این استان تاکنون ۱۴ هزار و ۵۵۶ نفر گزارش شده است.

خسارت ۱۲۰۰ میلیارد تومانی #سیل به ۳۱۰ هزار هکتار زمین #کشاورزی #استان_گلستان

بارندگی‌های اخیر و به‌دنبال آن طغیان رودخانه‌های گرگان‌رود و قره‌سو باعث آب‌گرفتگی حدود ۳۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان گلستان شده است. مختار مهاجر، رئیس جهاد کشاورزی این استان گفته است که ۱۲۰ هزارهکتار از این زمین‌ها کامل و ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند. به‌‌گفته او سیلاب ۱۲۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان گلستان خسارت وارد کرده است که از این میزان بیشترین آسیب به بخش زراعت (۷۶۰ میلیارد تومان) وارد شده است. همچنین بخش باغات ۱۲۰ میلیارد تومان، مرغداری‌ها، دامداری‌ها و بخش آبزی‌پروری ۱۷۰ میلیارد تومان و زیرساخت‌ها و حوزه تأسیسات آبی و خاکی ۱۵۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.

هشدار #سازمان_هواشناسی در مورد خطر وقوع #سیل تا پایان فروردین

سازمان هواشناسی ایران در مورد احتمال وقوع دوباره سیل تا آخر فروردین هشدار داد. سحر تاج‌بخش، رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرد سامانه فراگیری که تمام استان‌ها را درگیر کرده بود از نیمه شرقی در حال خروج است اما روزهای جمعه و شنبه (۹ و ۱۰ فروردین) سامانه بارشی جدیدی از بخش‌های غربی وارد خواهد شد. طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی بارش‌ باران تا پایان فروردین ادامه خواهد داشت و موج بارش در هفته‌های متوالی به ترتیب در حاشیه ‌زاگرس مرکزی، حاشیه زاگرس، نیمه غربی و شمال غرب و شمال شرق ایران بارش‌هایی بیش از حد طبیعی ایجاد خواهد کرد. به گفته او به‌دلیل بارش‌های اخیر و کاهش شرایط نفوذپذیری زمین، امکان جاری شدن سیلاب همچنان وجود دارد. تاج‌بخش همچنین پیش‌بینی کرد که مطابق الگوهای هفتگی که بیانگر کاهش دمای کشور در فروردین ۹۸ نسبت به حد طبیعی و میانگین بلندمدت است، دما در برخی مناطق نسبت به نرمال به صورت هفتگی تا ۴ درجه خنک شود. براساس پیش‌بینی‌های بلندمدت سازمان هواشناسی بارش در بهار ۱۳۹۸ در محدوده نرمال و کمی بیش از نرمال و دراردیبهشت بیشتر از حد نرمال خواهد بود. در بازه زمانی ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ تا ششم فرودین ۱۳۹۸ میانگین بارش کشور در نتیجه دو سامانه سیلابی اخیر به حدود ۴۵ میلی‌متر رسیده که در مدت مشابه بلندمدت بین پنج تا ۱۰ میلی‌متر ثبت شده بود.

توقف عبور و مرور در ۲۷ محور کشور

براساس اعلام نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا ۲۷ محور کشور مسدود شده است و تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود. دلیل بسته شدن این محورها اغلب نبودن امنیت کافی اعلام شده است که استان‌های گلستان، سمنان، تهران و البرز، گیلان، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، کردستان، مازندران، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، بوشهر، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و قم را شامل می‌شود. در استان گیلان محور پونل - خلخال به علت ریزش کوه و در مازندران محور تنکابن فرعی توکله (پل توکله) به علت سیل و تخریب پل مسدود است. در خوزستان نیز بالا آمدن آب دریاچه هور، محور قدیم چذابه را بسته. آب‌گرفتگی، سیلاب و نشست جاده، رانش زمین، بارش برف و خطر سقوط بهمن، ریزش سنگ و همچنین طغیان رودخانه‌ها دلایل دیگر منع عبور و مرور در این محورها اعلام شده است.

#بارندگی‌ها به بناهای تاریخی استان #خراسان_رضوی آسیب رساندند

بارندگی‌های سیل‌آسا در استان خراسان رضوی به بناهای تاریخی نیز آسیب فراوانی وارد کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بناهای سه شهر کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن براثر بارندگی‌های اخیر خسارت دیده‌اند. به گفته رؤسای ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرها، قلعه تاریخی بزنجرد، دیوار پیرامونی یخدان گلی و امامزاده قاسم ارغا در خلیل‌آباد، برج کشمر و رباط کبودان در بردسکن بیش از بقیه بناها آسیب دیده‌اند. قدمت یخدان گلی و امامزاده قاسم ارغا به اواخر دوره قاجاریه و قلعه بزنجرد به هزار سال قبل بازمی‌گردد. براساس گزارش ایسنا در قلعه تاریخی بزنجرد شکافی که از قبل وجود داشته بیشتر شده به حدی که دو خانه مجاور این قلعه تخلیه شده‌اند. همچنین به‌دلیل بارندگی دیوار پیرامونی یخدان گلی ریزش کرده و سقف امامزاده قاسم ارغا نیز ترک برداشته است. طبق اعلام مسئولان این بناها و بسیاری دیگر از بناهای استان به مرمت نیاز دارند که هزینه‌ تقریبی هر مورد بیش از ۱۰۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

تعدادمسموم‌شدگان با #الکل در #آذربایجان_شرقی به ۲۴۰ نفر رسید

حجت پورفتحی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز پنجشنبه ۸ فروردین در گفت‌و‌گو با ایرنا اعلام کرد که تعداد مسموم‌شدگان با الکل در آذربایجان شرقی به ۲۴۰ نفر رسیده است. پورفتحی گفت: ۱۰ نفر از این افراد جان خود را از دست دادند. سه نفر از مسموم‌شدگان بینایی خود را از دست داده‌اند و افرادی نیز دچار مرگ مغزی شده یا در بخش ICU بستری و دیالیز شدند.

#علیرضا_کاظمی ابدی سفیر جدید #ایران در #هلند کار خود را آغاز کرد

علیرضا کاظمی ابدی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در هلند کار خود را در این سمت آغاز کرد. او جایگزین علیرضا جهانگیری شده است. سفیر جدید ایران به زودی استوارنامه خود را تقدیم پادشاه هلند خواهد کرد. اواسط خرداد سال گذشته در پی قتل محمد رضا کلاهی وزارت خارجه هلند دو دیپلمات ایرانی را از این کشور اخراج کرد و چند ماه بعد، اسفند سال گذشته ایران هم در پاسخ دو دیپلمات هلندی را از تهران اخراج کرد. سپس دولت هلند سفیرش را برای مشورت به این کشور فراخواند. هفته گذشته یاکوب ورنر، سفیر هلند در ایران به تهران بازگشت.

پارلمان #بریتانیا با تعویق #برگزیت موافقت کرد

پارلمان #بریتانیا چهارشنبه شب ۲۷ مارس / هفتم فروردین با ۴۴۱ رأی آری در برابر ۱۰۵ رأی منفی به طرح نخست‌وزیری برای تعویق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) و دستیابی به توافق رأی مثبت داد. به‌این ترتیب در صورت موافقت نمایندگان با طرح خروج #ترزا_می، بریتانیا به جای ۲۹ مارس،‌ ۲۲ مه اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد. حامیان سرسخت برگزیت در حزب محافظه‌کار که بوریس جانسون وزیر خارجه پیشین سرشناس‌ترین چهره در میان آنهاست، پس از دو بار مخالفت با طرح می گفته اند که بار سوم به آن رأی مثبت خواهند داد. این تغییر رأی پس از آن رخ داد که می از کناره‌گیری در صورت تصویب طرح‌اش گفت. اما حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی گفته است که به طرح می رأی نخواهد داد. این حزب پشتیبان دولت محافظه‌کار می است. پارلمان تا اعلام نتیجه رأی نمایندگان به گزینه‌های خروج از برگزیت معلق شده است اما رئیس پارلمان اعلام کرده که به زودی این آراء را اعلام خواهد کرد. مشروح اخبار مربوط به برگزیت را در گزارش زمانه بخوانید.