ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کناره‌گیری کرد

به‌دنبال بالاگرفتن تنش‌ها در ارمنستان نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور یکشنبه ۲۸ مارس/۸ فروردین اعلام کرد برای پایان‌دادن به آشفتگی سیاسی در این کشور استعفا می‌کند. پاشینیان با انتشار یک پیام ویدیویی که به سخنرانی او در جریان بازدید از شمال غرب ارمنستان مرتبط است، خطاب به جمعیت گفت در ماه آوریل کناره‌گیری خواهد کرد تا انتخابات زودهنگام در ماه ژوئن برگزار شود. نخست‌وزیر ارمنستان در اوایل ماه مارس گفته بود انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند. مطابق با قوانین ارمنستان، اگر نخست وزیر از قدرت کناره گیری کند و پارلمان دو بار نتواند جایگزین او را انتخاب کند، انتخابات زودهنگام می تواند برگزار شود. ستادکل نیروهای مسلح ارمنستان سه روز پیش با انتشار بیانیه‌ای خواستار کناره‌گیری نیکول پاشینیان شده و اعلام کرده بود او قادر به اداره امور و تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی کنونی نیست و باید از سمت خود استعفا دهد. نخست‌وزیر ارمنستان در پاسخ سران ارتش را به تلاش برای کودتا متهم کرده و از هوادارانش خواسته بود به خیابان‌ها بیایند. دولت ارمنستان پس از توافق آتش‌بس با آذربایجان در روز ۹ نوامبر ۲۰۲۰ در وضعیتی شکننده قرار داشته است. در هفته‌های گذشته گروهی از مردم این کشور با برگزاری تظاهرات‌هایی خواستار برکناری نیکول پاشینیان شده‌اند. جنگ آرتساخ یا قره‌باغ از روز ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد. ارمنستان و آذربایجان مسئولیت آغاز این درگیری را متوجه طرف مقابل می‌دانند. در نتیجه این جنگ، آذربایجان بخشی از سرزمین‌هایی که آن‌ها را بخشی از سرزمین خود می‌دانست تصرف کرد. تلفات نیروهای نظامی ارمنستان و کمبود تسلیحات لازم سبب شد تا نخست‌وزیر ارمنستان پیشنهاد آتش‌بسی که با میانجی‌گری روسیه تدوین شده بود را بپذیرد. بخشی از مردم ارمنستان معتقدند که دولت پاشینیان با پذیرش این توافق به تمامیت ارضی ارمنستان خیانت کرده و بخش‌هایی از سرزمین مادری را از دست داده است. پاشینیان در ماه می ۲۰۱۸ و پس از برپایی تظاهرات‌های متعدد علیه دولت سرژ سارکسیان به‌عنوان نخست‌وزیر این کشور انتخاب شد. پاشینیان و هوادارنش، سرکسیان را مهره روسیه می‌دانستند.

تنش آبی به کلانشهرها رسید: «جیره‌بندی آب» در کرج آغاز شده است

به گفته مسئولان وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب ورودی آب به سدها و مخازن ایران کاهش یافته و ذخیره آب در برخی مناطق به سطح نگران کننده‌ای رسیده است. در برخی شهرها قرار است آب «جیره‌بندی» شود. کرج در استان البرز اولین شهری است که به گفته قائم مقام وزیر نیرو جیره‌بندی آب در آن شروع شده است. شاهین پاک‌روح یکشنبه ۷ فروردین گفت: در تابستان امسال ۱۲ کلانشهر اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد با بحران تأمین آب مواجه‌اند. محمدرضا جانباز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب ایران هم در پیوند با این همین موضوع گفته است: پیش‌بینی می‌شود تعداد شهرهای دچار تنش آبی در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل افزایش یابد. او سال قبل شمار شهرهای دچار تنش آبی را ۲۲۵ شهر اعلام کرده بود.

یک نماینده مجلس: سرکوب اعتراضات آبان سبب قهر مردم از صندوق‌های رای شده است

احمد علیرضا‌بیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی معتقد است عملکرد مجلس یازدهم سبب بی‌اعتمادی مردم، و سرکوب معترضان آبان ۱۳۹۸ باعث قهر مردم از صندوق‌های رای شده است. او در مصاحبه با وبسایت «رویداد ۲۴» گفت: ۴۵۰ نفر از مردم در ۲۸ آبان در اعتراض به قیمت بنزین در خیابان‌ها کشته شدند و بدیهی‌ترین کاری که مجلس می‌توانست انجام دهد، استیضاح وزیر کشور بود. آبان ۱۳۹۸ نرخ بنزین بدون اعلام قبلی از هزار تومان به سه هزار تومان افزایش یافت. در پی این تصمیم مردم در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. حکومت معترضان را هدف شلیک گلوله قرار دارد. به اذعان مسئولان دولتی در جریان این اعتراض‌ها حداقل ۲۳۰ تن کشته شدند. سازمان‌های ناظر بر وضعیت حقوق‌بشر در ایران اما شمار کشته‌شدگان را دست‌کم ۶۰۶ تن گزارش کرده‌اند. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابعی که نامشان فاش نشد از کشته شدن ۱۵۰۰ تن در جریان اعتراضات سه روزه به گرانی بنزین در بیش از ۱۷۹ شهر و روستا خبر داد. گروهی از نمایندگان مجلس دهم چند روز پس از این حادثه طرح استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور را امضاء کردند. علی مطهری از امضاء کنندگان این طرح بعدتر فاش کرد علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با استیضاح مخالفت کرده و برخی از امضاء‌کنندگان طرح به همین دلیل عقب نشسته‌اند. با اینکه او وعده کرده بود پس از انتخابات مجلس یازدهم که در اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد، استیضاح رحمانی فضلی را پیگیری کند، این طرح مسکوت ماند. علیرضا‌بیگی که در انتخابات مجلس یازدهم بار دیگر از فهرست اصول‌گرایان به پارلمان رسید، از مسکوت گذاشتن استیضاح وزیر کشور انتقاد کرد و گفت: «باید پرسید چرا این تصمیم در آستانه انتخابات گرفته شد». او عدم استیضاح وزیر کشور را «سبب قهرکردن مردم از صندوق‌های رای» دانست. علیرضابیگی که معتقد است ۵۰ میلیون ایرانی در بورس مالشان را باخته‌اند، عدم اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد را یکی دیگر از نقاط ضعف مجلس یازدهم برشمرد. به گفته او هیئت رئیسه مجلس مانع استیضاح فرهاد دژپسند شده است. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس جلوگیری از طرح سوال از حسن روحانی، رئیس جمهوری را از دیگر مواردی برشمرد که به گفته او «نظارت مجلس» را تضعیف کرده و سبب «بی اعتمادی» به آن شده است. علیرضابیگی با بیان اینکه محمدباقر قالیباف و هیئت رئیسه کنونی مجلس را «قبول ندارد»، گفت در صورتی که هیئت رئیسه ابقاء شود «به شخصه با مردم صحبت می‌کند» و «در گفتن واقعیت‌ها به جامعه کوتاهی نخواهد کرد.»

کارگران نیشکر هفت‌تپه برای دومین روز پیاپی در اعتراض به کاهش مدت زمان قراردادها و اخراج کارگران تجمع کردند

جمعی از کارگران بخش دفع آفات شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه صبح یکشنبه هشتم فروردین برای دومین روز متوالی مقابل ساختمان حراست این مجتمع تجمع کردند. به گزارش سندیکا کارگران نیشکر هفت‌تپه در دومین روز اعتراض «جمعی از کارگران حراست» هم در همبستگی با کارگران دفع آفات در تجمع حضور یافتند. کارگران دفع آفات یک روز قبل، هفتم فروردین در اعتراض به کاهش مدت زمان قراردادها یک سال به شش ماه و از شش ماه به سه ماه و اخراج تعدادی از کارگران دور تازه‌ای از اعتراضات کارگری در نیشکر هفت‌تپه را آغاز کردند. براساس اعلام منابع نزدیک به کارگران در آغاز سال جاری حداقل هفت تن از کارگران اخراج شده‌اند. نیشکر هفت‌تپه در سال‌های اخیر یکی از کانون‌های اصلی مبارزات کارگران بوده است. سال گذشته پس از اعتصاب بیش از هفتاد روز کارگران، نمایندگان مجلس و قوه قضاییه به کارگران وعده کردند از مالکان این شرکت خلع ید کنند. هیئت داوری خصوصی‌سازی اما با خلع ید از امید اسدبیگی و مهرداد رستمی که به اختلاس ارزی متهم و در همین ارتباط محاکمه شدند، مخالفت کرد. پس از آن سازمان خصوصی‌سازی با شکایت به دادسرا خواستار خلع ید از مالکان نیشکر هفت‌تپه شد. کارگران این شرکت و برخی رسانه‌ها در ایران گفته‌اند که دادگاه به خلع ید رای داده اما حامیان مالکان بزرگ‌ترین مجتمع کشت و صنعت نیشکر از ابلاغ و اعلام رسمی رای دادگاه جلوگیری می‌کنند.

در جریان حمله انتحاری به یک کلیسا در اندونزی ۱۴ نفر زخمی شدند

یکشنبه ۲۸ مارس/ ۸ فروردین یک مهاجم خود را در مقابل ورودی یک کلیسا در جزیره سیواسی اندونزی منفجر و ۱۴ نفر از جمله ۴ نگهبان کلیسا را زخمی کرد. این واقعه صبح یکشنبه پس از پایان مراسم «عصر نخل» که در آخرین یکشنبه قبل از «عید پاک» برگزار می‌شود، روی داد. بر اساس اعلام پلیس اندونزی مهاجمان احتمالا دو نفر موتور سوار بودند که قصد ورود به کلیسا را داشتند اما ماموران و نگهبانان کلیسا مانع ورود آنها شدند و در نهایت یکی از آنان خود را مقابل در ورودی و هنگام خروج جمعیت از کلیسا منفجر کرد. پلیس گفته است که که دست‌کم یک تن مهاجمان کشته شده و تحقیقات برای شناسایی عاملان این رویداد را شروع کرده است.