ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابلاغیه رهبر جمهوری اسلامی در موافقت با آزادسازی #سهام_عدالت

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با صدور ابلاغیه‌ای با درخواست حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری ایران برای آزادسازی سهام عدالت موافقت کرد. خامنه‌ای در این ابلاغیه ضمن اشاره به تأخیر در تحقق اهداف واگذاری سهام عدالت، گفته است که مقررات مورد نیاز جهت انتقال سهام به صاحبان سهام عدالت توسط شورای‌عالی بورس تدوین و تصویب شود و این مصوبات برای کلیه دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا خواهد بود. طرح سهام عدالت در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد اجرایی شد که انتقادهای فراوانی را به دنبال داشت. منتقدان این طرح را فاقد پشتوانه مطالعاتی و عوام‌گرایانه دانستند. یکشنبه ۷ اردیبهشت توییتر سایت «دولت بهار» نزدیک به احمدی‌نژاد اعلام کرد که ارزش روز ۴۹ شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت در پی رشد شاخص و نمادهای معاملاتی در بازار سهام به ۳۷۰۱هزار میلیارد ریال رسیده و ۱۴ برابر شده است. سهام عدالت به ارزش اسمی هر سهم یک میلیون تومان با هدف سهام‌دار کردن مردم در اقتصاد کشور از سال ۱۳۸۶ راه اندازی شد و قرار شد ۶ دهک کم‌درآمد جامعه از این سهام برخوردار شوند. در مجموع حدود ۴۹ میلیون نفر دارنده سهام عدالت محسوب می‌شوند، اما این سهام تاکنون آزاد نشده بود و قرار بود تا آخر سال ۱۳۹۸ آزاد شود. در سبد سهام عدالت شرکت‌های مختلفی از جمله فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی‌های مهم، پالایشگاه‌های مهم و خودروسازی‌های مهم قرار دارند. در سال‌های اخیر برخی از نمایندگان مجلس در باره فساد اقتصادی گسترده در طرح سهام عدالت هشدار داده و گفته بودند این سهام در اختیار یک جریان مافیایی میان دولت ملت است که به هیچ نهادی پاسخگو نیست.

هشدار #سازمان_ملل: هر ۶ ماه قرنطینه می‌تواند به۷ میلیون بارداری‌های ناخواسته و ۳۱ میلیون مورد #خشونت_جنسیتی علیه زنان جهان منجر شود

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۸ آوریل/۹ اردیبهشت با انتشار یافته‌های یک پژوهش نسبت به تاثیرات شرایط قرنطینه بر زنان هشدار داد و اعلام کرد هرج و مرج ناشی از شیوع ویروس کرونای جدید به خطری برای سلامتی جنسی و تولیدمثلی زنان جهان بدل شده است. طبق اعلام سازمان ملل میلیون‌ها زن و دختر در جهان به خاطر تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونای جدید و قرنطینه، در آستانه از دست دادن توان حفاظت از بدن و سلامتی‌شان هستند و اگر شرایط ناشی از شیوع کووید ۱۹ شش ماه دیگر ادامه پیدا کند، ۴۷ میلیون زن در ۱۱۴ کشور فقیر یا کم‌درآمد، دسترسی به روش‌های مدرن جلوگیری از بارداری و بیماری‌های جنسی را از دست خواهند داد. پژوهش سازمان ملل سازمان برآورد می‌کند شرایط ناشی از شیوع کرونا به افزایش ۷ میلیونی بارداری‌های ناخواسته و ۳۱ میلیون مورد خشونت‌ جنسیتی منجر شود به صورتی که هر سه ماه قرنطینه، افزون بر ۱۵ میلیون مورد خشونت جنسیتی را به‌همراه خواهد داشت. سازمان ملل می‌گوید تاثیر همه‌گیری کووید ۱۹ بر زنان «فاجعه‌بار» بوده و عالم‌گیرشدن ویروس کرونا نابرابری‌های موجود را عمیق‌تر کرده است.

وزیر بهداشت و محیط زیست #عراق: بر سر بستن مرزهای ایران فشارهای بسیاری را تحمل کردم

جعفر علاوی، وزیر بهداشت و محیط زیست عراق در گفت‌وگو با روزنامه «الزمان» این کشور از اعتراض ایران به تصمیم عراق برای بستن مرزهایش با ایران به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس جدید کرونا خبر داد. علاوی گفت همزمان با شدت گرفتن بحران کرونا در ایران، مجبور شده است که به دولت عراق درباره ضرورت احتیاط شدید در تردد مرزی هشدار بدهد. ایران و عراق ۱۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و تردد از این مرزها به‌شکل قانونی و غیرقانونی انجام می‌شود. به‌گفته علاوی، براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی عراق در رتبه ۱۷۶ کشورها در ابتلا به کرونا قرار دارد در حالی که ایران در رتبه ۸۰ است. او گفت وقتی مرزها بسته شد «ایرانی‌ها دلخور شدند و چند بار به دیدن من آمدند و هر بار گفتم که این تصمیم را شما باید قبل از عراق می‌گرفتید، چون موضوع انسانی است و این‌طور نیست که من مسئله‌ای با ایران داشته باشم». وزیر بهداشت عراق افزود ترکیه خود مرزهایش را با عراق بست و عربستان سعودی، اردن و کویت، دیگر کشورهای همسایه عراق نیز به محض درخواست بغداد با بستن مرزهای خود موافقت کردند. علاوی افزود: «سرزنش‌ها و فشارهای بسیاری را تحمل کرده اما مرز را بسته نگه داشتم».

سه زندانی دیگر در #سنندج و #ارومیه #اعدام شدند

به نوشته آژانس خبری کوردپا، در ادامه شتاب گرفتن روند اعدام‌ها در روزهای اخیر در غرب ایران، دست‌کم سه زندانی دیگر در زندان‌های #سنندج و #ارومیه #اعدام شدند. این منبع نوشته است که روز سه‌شنبه ۹ اردیبهشت‌ ماه، دو زندانی متهم به «#قتل_عمد» به نام‌های #یاسر_رسولی اهل بوکان و #زورار_پیغامی اهل اشنویه، در #زندان_ارومیه اعدام شده‌اند. بر اساس اخبار منتشر شده، یاسر رسولی از سال ۱۳۹۰ در بازداشت و زندان بوده است. در اطلاعات مربوط به زورار پیغامی هم آمده است که این زندانی سه سال پیش در یک نزاع یک شهروند به نام کاوه معروفی را به قتل رسانده بود. تلاش منابع حقوق بشری برای کسب رضایت از #اولیای_دم به‌ عنوان تنها راه نجات این زندانیان از اعدام بی‌نتیجه ماند. از سوی دیگر اما سحرگاه امروز و هم‌زمان با اعدام این دو متهم، حکم اعدام یک زندانی متهم به «#قتل» دیگر به نام #فایق_شریفی در #زندان_مرکزی_سنندج به‌اجرا درآمد. این زندانی اهل روستای «تازه‌آباد» از توابع شهرستان دیواندره، پنج سال پیش به اتهام «قتل عمد» بازداشت و به #قصاص (اعدام) محکوم شده بود. به ‌نظر می‌رسد #قوه_قضائیه برای ایجاد جو رعب و وحشت در استان‌های مرزی، اجرای #مجازات_مرگ را بیش از گذشته در دستور کار خود قرار داده است. اعدام این سه زندانی در حالی است که روز دوشنبه هشتم اردیبهشت‌ ماه نیز یک زندانی دیگر متهم به «قتل عمد» به نام #کیوان‌الله_مرادی، ۲۸ ساله، اهل روستای «بلبان آباد» از توابع شهرستان دهگلان در زندان مرکزی سنندج به چوبه دار سپرده شد.

استاندار تهران می‌گوید موردی از آلودگی ویروس #کرونا در #آب_شرب وجود ندارد

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران اطمینان داد که آب شرب تهران سالم است. او گفت: «هیچ موردی از آلودگی ویروس کرونا در آب شرب وجود ندارد و استاندارد لازم برای آب شرب رعایت می‌شود.» محسنی بندپی افزود: «برای اطمینان شهروندان کلر باقیمانده در شبکه توزیع از حد معمول نیز بالاتر برده شده تا شرایط لازم برای اطمینان‌بخش بودن آب شرب برای شهروندان ایجاد شود.» محمدرضا احمد نسب، قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز در این‌باره گفت: «اخباری که مبنی بر آلودگی آب تهران به ویروس کرونا منتشر می‌شود صحت ندارد و با اطمینان می‌گویم که آب شرب تهران به هیچ عنوان به ویروس کرونا آلوده نیست.» با توجه به سابقه ورود پساب «غسالخانه‌»ها به آب‌های زیرزمینی، نگرانی‌ها نسبت به احتمال آلودگی منابع آبی به ویروس کرونا افزایش یافت. تورج فتحی، کارشناس منابع آب و ‏محیط‌زیست، درباره تخلف در دفع پساب ناشی از شست‌وشو یا دفن بیماران مبتلا به کرونا و تصفیه فاضلاب بیمارستان‌ها در روزنامه شهروند هشدار داد و خواستار نظارت گسترده و روزانه بر این موارد شد.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۵۸۷۷ نفر، مبتلایان ۹۲۵۸۴ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر سه‌شنبه ۹ اردیبهشت آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۷۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۵۸۷۷ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (دوشنبه) تا ظهر امروز (سه‌شنبه)، ۱۱۱۲ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۹۲۵۸۴ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۷۲۴۳۹ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۲۹۸۳ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

اقلیم #کردستان #عراق یکی از گذرگاه‌های مرزی با ایران را باز می‌کند

اداره کل گمرک اقلیم کردستان عراق در نامه‌ای رسمی به اداره گمرک سلیمانیه اعلام کرد که بنا به درخواست وزیر اقتصاد و دارایی دولت کردستان، مرز طویله (شوشمی) از امروز سه‌شنبه ۹ اردیبهشت بازگشایی خواهد شد و تبادل تجاری میان ایران و عراق از طریق این گذرگاه مرزی از سرگرفته می‌شود. در این نامه به لزوم رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تاکید شده است.با همه‌گیری ویروس کرونا در ایران عراق از اواسط استفند سال گذشته گذرگاه‌های مرزی پرویزخان، شوشمی، خسروی و سومار را مسدود کرد.

#اتحادیه_عرب در یک جلسه اضطراری مقابله با الحاق بخش‌هایی از #کرانه_باختری به #اسرائیل را به بحث می‌گذارد

اتحادیه عرب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پنجشنبه ۳۰ آوریل/۱۱ اردیبهشت وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب به درخواست مقامات فلسطینی در یک کنفرانس ویدیویی و در یک جلسه اضطراری راه‌های مقابله با طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را بحث می‌‌گذارند. الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک اسرائیل در طرح صلح کاخ سفید موسوم به «معامله قرن» پیش‌بینی شده است. بر این اساس اسرائیل در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند اما نه می‌پذیرد که اورشلیم پایتخت کشور مستقل فلسطین باشد و نه بازگشت میلیون‌ها آواره به کشورشان را قبول می‌کند.