ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس دولت ایرلند شمالی استعفا کرد

آرلین فاستر، رئیس دولت ایرلند شمالی چهارشنبه ۸ اردیبهشت / ۲۸ آوریل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در تاریخ ۷ خرداد / ۲۸ ماه مه از رهبری حزب اتحادگرای دمکراتیک و در پایان ماه ژوئن از هدایت دولت محلی استعفا خواهد کرد. فاستر در حالی از سمت خود استعفا کرد که هم‌حزبی‌های او و چندین نماینده مجلس قانون‌گذار ایرلند شمالی در روزهای اخیر با ادامه ریاست دولتی او مخالفت کرده‌ بودند. این استعفا همچنین در شرایطی صورت می‌گیرد که در هفته‌های اخیر درگیری‌های گسترده‌ای میان ملی‌گرایان کاتولیک حامی استقلال ایرلند و پروتستان‌های پشتیبان بریتانیا و برگزیت افزایش یافت. در ایرلند شمالی، نارضایتی فزاینده‌ای از پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا وجود دارد که به‌شکل کامل در اول ژانویه سال جاری به انجام رسید. طرفداران باقی ماندن در بریتانیا توافق‌نامه لندن و بروکسل را که طبق آن ایرلند شمالی مشمول قوانین تجاری با اتحادیه اروپا می‌شود و کالاهای وارداتی از بریتانیا به ایرلند شمالی باید کنترل شوند و تعرفه و بازرسی گمرکی شامل آن‌ها شود را رد می‌کنند. آن‌ها از آن بیم دارند که ایرلند شمالی به عنوان یک بخش از بریتانیا به‌طور فزاینده‌ای از بخش‌های دیگر جدا و محروم شود.آرلین فاستر در بیانیه خود ابراز امیدواری کرد که رئیس دولت آینده بتواند از پس چالش‌های پیش رو از جمله نا‌آرامی‌ها و همه‌گیری کرونا برآید.

ظریف در عمان با مذاکره‌کننده ارشد حوثی‌های یمن دیدار کرد

وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی چهارشنبه ۸ اردیبهشت / ۲۸ آوریل در عمان با محمد عبدالسلام مذاکره‌کننده ارشد حوثی‌های یمن دیدار و گفت‌وگو کرد. براساس بیانیه وزارت امور خارجه ایران، ظریف در این دیدار از جنگ ۶ ساله در یمن ابراز تأسف کرده و خواهان پایان جنگ و رفع محاصره از این کشور شده است. وزیر خارجه ایران همچنین گفته است جمهوری اسلامی از برقراری آتش‌بس در یمن و گفت‌وگوهای یمنی- یمنی حمایت می‌کند و خواهان راه حل سیاسی برای حل بحران یمن است. در جنگ یمن، عربستان سعودی و متحدانش از دولت عبد ربه منصور هادی پشتیبانی می‌کنند و ایران از حوثی‌های یمن. در روزهای گذشته با انتشار خبرهایی مبنی بر مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد موضوع جنگ یمن بار دیگر برجسته شده است. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی سه‌شنبه ۷ اردیبهشت / ۲۷ آوریل در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که دستیابی به ثبات در خاورمیانه میسر است مشروط بر آن‌که ایران از حمایت از شبه‌نظامیان شیعه در منطقه دست بردارد. او درباره یمن گفت: «حوثی‌ها باید پای میز مذاکره بیایند. آن‌ها روابط تنگاتنگی با ایران دارند اما در هر حال یمنی هستند و ما امیدواریم که به یک راه حل یمنی برای حل بحران دست پیدا کنیم.»

آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات: تعداد رد صلاحیت‌شده‌های انتخابات شوراهای شهر بسیار زیاد است

آذر منصوری، سخنگوی «جبهه اصلاحات ایران»، در اعتراض به رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در توئیتر نوشت: «هیأت‌های نظارت بر انتخابات شوراهای مجلس یازدهم آن‌قدر رد صلاحیت کرده‌اند که باید با ذره‌بین دنبال تأیید صلاحیت‌شده‌ها گشت! آیا این ترجمه انتخابات پرشور بود؟» بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای شهر در هیأت‌های نظارت شهرستان از ۲۲ فروردین‌ماه سال جاری آغاز شد. احمد نادری، رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای استان تهران گفته است که داوطلبان ردصلاحیت‌شده در هیأت‌های اجرایی و نظارت شهرستان‌ها می‌توانند از فردا پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت تا روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت شکایت‌های خود را مطرح کنند. انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در ۲۸ خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

سفیر ایران در مسکو اعلام کرد هیچ گفت‌وگویی درباره فایل صوتی ظریف با مقام‌های روس نداشته است

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو اعلام کرد که «به هیچ عنوان» درباره فایل صوتی گفت‌وگوی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با مقام‌های وزارت خارجه روسیه گفت‌وگویی نداشته است. به گزارش خبرگزاری فارس، جلالی امروز چهارشنبه ۸ اردیبهشت به وزرات خارجه روسیه رفت و بیش از دو ساعت را در آن جا گذراند. شنبه ۲۵ آوریل/۴ اردیبهشت در آستانه برگزاری دور سوم مذاکرات وین برای احیای برجام یک فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای از گفت‌وگوی سعید لیلاز با ظریف منتشر شد. در بخشی از این صوت، ظریف می‌گوید پوتین خودش تصمیم گرفته بود به سوریه وارد شود و به این ترتیب نیروی زمینی ایران را هم به جنگ کشید. ظریف در بخش دیگری از صوت افشا شده می‌گوید: «وقتی روس‌ها فهمیدند برجام دارد به نتیجه می‌رسد، پیشنهادات جدید دادند. ما با واژه اسنپ بک به متنی رسیده بودیم. اما متنی به ما رسید که روسیه و فرانسه آن را توافق کردند. من متن را دیدم و گفتم این متن بسیار خطرناک است و بر اساس این متن باید هر شش ماه باید از شورای حکام برای ادامه برجام رای بگیریم.» قاسم محبعلی مدیرکل پیشین وزارت‌ امور خارجه در مصاحبه با پایگاه خبری «مدارا درباره فایل صوتی ظریف گفت که اظهارات او درباره روسیه «یک کد رسمی است که برخی از محاسبات و گفته‌هایی که در داخل کشور بیان می‌شد را کاملا مخدوش می‌کند.»

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی: مجوز واردات جوجه با ارز ۴۲۰۰ تومانی زمینه‌ساز قاچاق شده است

حبیب اسدالله‌نژاد، نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی اعلام کرد مجوز واردات جوجه با ارز ۴۲۰۰ تومانی یک رانت عظیم ایجاد کرده و باعث قاچاق جوجه به خارج از ایران شده است. به گفته اسدالله‌نژاد در یک ماه حدود ۸ میلیون و ۸۹۰ هزار و ۹۵۰ قطعه جوجه‌ بدون مجوز از واحدهای مرغ مادر خارج شده اما وارد بازار نشده است. نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: «با این شرایط نمی‌توان پیگیری کرد که این حدود ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه جوجه کجا رفته است. اطلاعاتی در دست داریم که بسیاری از جوجه‌ها با استفاده از چارپایان از مرزهای کشور خارج می‌شود.»

ناهید تقوی، سمیه کارگر، بهاره سلیمانی، نازنین محمدنژاد، مهران رئوف و الهام صمیمی، متهمان سیاسی به دادگاه رفتند

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ناهید تقوی، سمیه کارگر، بهاره سلیمانی، نازنین محمدنژاد، مهران رئوف و الهام صمیمی، متهمان سیاسی، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، این شهروندان در مهر ماه و آذر ماه سال گذشته توسط مأموران اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند دو الف زندان اوین منتقل شدند. از میان این افراد ناهید تقوی، مهران رئوف و سمیه کارگر کماکان در بازداشت به سر می‌برند. مصطفی نیلی، وکیل دادگستری هم از برگزار شدن اولین جلسه رسیدگی به اتهامات ناهید تقوی، سمیه کارگر، بهاره سی‌سلیمانی، نازنین محمدنژاد و مهران رئوف خبر داد. نیلی در توئیتی نوشت که این جلسه امروز (هشتم اردیبهشت) در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شده است: «در این جلسه موکلین تفهیم اتهام شدند و ادامه رسیدگی به جلسه بعد موکول شد.» دوشنبه هفتم اردیبهشت ماه نیز سعید دهقان، وکیل دادگستری، از برگزاری اولین جلسه دادگاه ناهید تقوی در روز سه‌شنبه خبر داد. دهقان در توئیتی تأکید کرد که این جلسه بی‌آنکه ملاقات و صحبتی میان متهم و وکیل انجام شده باشد، برگزار می‌شود: «پیام تکراری بازجویان به فعالان: اینجا قانون منم!» او نوشت: «حق دسترسی متهم به وکیل حتی پیش از شروع تحقیق در ماده ۱۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری حتماً تزیینی است!» مریم کلارن، دختر ناهید تقوی پیش از برگزاری این دادگاه از گفت‌و‌گو با مادرش خبر داده بود. او گفته بود با مادرش صحبت کرده و به او گفته است باید هزاران نفر را در اتاق دادگاه تصور کند که کنارش ایستاده‌اند و خواستار آزادی او هستند. ناهید تقوی شامگاه جمعه ۲۵ مهر ماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گفته کلارن در زمان بازداشت به ناهید تقوی گفته شده که او متهم به «تهدید امنیت ملی» است.

شکر در ایران پنج نرخی شد

قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از پنج نرخی شدن شکر در بازار خبر داد. بر این اساس نرخ مصوب ۶۶۵۰ تومان برای واحدهای تولیدی، نرخ مصوب۸۷۰۰ تومان برای مصرف‌کننده، نرخ مصوب ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان برای بنکداری‌ها، نرخ آزاد بنکداری ۱۳هزار و۵۰۰ تومان به صورت کیسه‌های ۵۰ کیلویی و نرخ آزاد مصرف‌کننده هم که به ۱۴ هزارتومان در هر کیلو رسیده است. حسنی در ادامه این مصاحبه گفت: «در فروش شکر گرانفروشی رخ داده و این گرانفروشی بعضا به بیش از ۹۰ درصد هم رسیده است.» به گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با قیمت‌های آزاد به هر میزان شکری که نیاز باشد، در بازار وجود دارد ولی تامین شکر با قیمت‌های مصوب و تنظیم بازاری دشوار است.

مجلس در اقدامی بی‌سابقه تغییراتی در جدول‌های بودجه اعمال کرد: ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای فعالان مجازی سازمان صدا و سیما و ۲۰۴۶ میلیارد تومان برای سازمان بسیج

به گزارش خبرگزاری ایرنا، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در اقدامی بی‌سابقه پس از تصویب لایحه بودجه در مجلس و قبل از ابلاغ به دولت در جدول‌های بودجه ۱۴۰۰ تغییراتی اعمال کرد. این تغییرات شامل حذف یا کاهش بودجه در برخی ردیف‌ها و افزایش یا تخصیص بودجه به گروه‌ها و نهادهای مختلف است. ۲۰۰ میلیارد تومان به بخش سایبری سازمان تبلیغات اسلامی، ۴۰۰ میلیارد تومان به طرح تحول قوه قضاییه،۵۰ میلیارد تومان به دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، ۲۰۴۶ میلیارد تومان به سازمان بسیج، و ۱۵۰۰ میلیارد تومان به فعالان مجازی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به‌طور غیر قانونی تعلق گرفت. در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق یکی از اقدامات این کمیسیون بازگرداندن محتوای جدول شماره ۱۷ بود که به افزایش بودجه برخی نهادها و دستگاه‌های خاص مربوط بود. این نهادها که فعالیت‌های آنها موازی با نهادهای دولتی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و غیره بود، ردیف بودجه‌ مجزا می‌گرفتند. جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه با ایرنا درباره تغییر در بودجه سال ۱۴۰۰ پس از تصویب آن ادعا کرد که این اقدام مجلس غیرقانونی نیست. قادری گفت: «در روند تصویب و بررسی بودجه ممکن است، پروژه یا طرحی از قلم بیفتد. به جای اینکه دولت این تغییرات را انجام دهد، مجلس این اصلاحات را انجام می‌دهد.»

زمان برگزاری دادگاه حمید نوری در سوئد دو ماه به تعویق افتاد

دادگاه حمید نوری، متهم به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ و سال ۶۷ که قرار بود در تاریخ هشتم ژوئن ۲۰۲۱/ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شود، به درخواست وکیل او و با موافقت دادستان و دادگاه به مدت دو ماه به تعویق افتاد. به این ترتیب قرار است حمید نوری از تاریخ سه‌شنبه ۱۰ اوت ۲۰۲۱/ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ به اتهام قتل، جرایم سنگین و نقض قوانین بین‌المللی در دادگاه استکهلم محاکمه شود. این محاکمه تا آوریل سال آینده ادامه خواهد داشت. از سوی نوری اعلام شده است که برای مطالعه اسناد و جمع‌آوری شده از سوی پلیس و دادستان علیه او، دو ماه وقت نیاز دارد. دیده‌‌بان ایران می‌گوید پلیس سوئد نزدیک به چهار هزار و ۵۰۰ صفحه سند علیه نوری جمع‌آوری کرده است که شهادت شاکیان و شاهدان از جمله این اسناد هستند: «پرونده نوری در حدود ۱۰۰ شاهد و شاکی دارد. دادستان هنوز کیفرخواست‌ علیه نوری صادر نکرده است اما به نظر می‌رسد که اتهامات مطرح شده نهایی هستند و نوری با این اتهامات محاکمه خواهد شد.» قرار بازداشت موقت حمید نوری از زمان بازداشتش در سال ۲۰۱۹ هر چهار هفته یک بار تمدید شد. به دلیل اتهام‌های خاص وارد شده به نوری، او در انفرادی و در شرایط خاص نگهداری می‌شود. حمید نوری ۶۰ ساله بعدازظهر روز شنبه ۹ نوامبر ۲۰۱۹/ ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در فرودگاه آرلاندا در پایتخت کشور سوئد بازداشت شد. نخستین جلسه رسیدگی به شکایت علیه این متهم پنج روز پس از بازداشتش برگزار شد. او با ویزای یک‌ساله ایتالیا به اروپا رفته بود. بر اساس آنچه دادستانی سوئد اعلام کرده، اتهام حمید نوری «نقض قوانین بین‌المللی از طریق جنایت علیه بشریت و قتل» به دلیل شرکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در ایران است. زندانیان سیاسی سال‌های ۶۰ در ایران حمید نوری را به یاد می‌آورند و می‌گویند او با نام مستعار «عباسی»، دادیار زندان گوهردشت بوده است. بر اساس شهادت برخی از این زندانیان از جمله ایرج مصداقی، او با ناصریان -نام مستعار محمد مقیسه که ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب را در اختیار داشت- کار می‌کرده است.

گروهی از مادران دادخواه: در کنار مادران خاوران ایستاده‌ایم

پس از انتشار خبر حفر قبرهای جدید در گورستان خاوران، گروهی از مادران دادخواه کشته‌شدگان به دست حکومت جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر در بیانیه‌ای با خانواده‌های بازمانده اعدام‌شدگان دهه ۶۰ و تابستان ۱۳۶۷ اعلام همبستگی کردند و نوشتند که «در کنار مادران و خانواده‌های خاوران ایستاده‌ایم». این بازماندگان دادخواه در ابتدای بیانیه خود می‌نویسند: «ما زنانی هستیم که شاهد خاکسپاری فرزندان به خاک و خون کشیده‌مان بوده‌ایم. ما پسران و دختران‌مان را دیدیم که مغزهای‌شان با گلوله متلاشی، قلب‌های‌شان با گلوله سوراخ، و بد‌ن‌های‌شان با ماشین نیروی انتظامی و شوکر الکترونیکی له شده است. ما بدن تکه پاره شده زیر شکنجه و گردن‌کبود فرزندان‌مان را دیده و بر آن‌ها بوسه گذاشتیم.» آنها با ابراز همبستگی با مادران کشته‌شدگان قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، تأکید می‌کنند که دادخواهی را ادامه خواهند داد: « ما زنانی هستیم که ادامه زندگی‌مان را در دادخواهی یافته‌ایم. ما می‌دانیم که پیش از ما زنانی زیسته‌اند که پیکر به خون خفته فرزندانشان، در نهان و پنهان در گورهای فردی و جمعی دفن شدند. به آنان نیز اجازه سوگواری و برگزاری مراسم یادمان ندادند. بسیاری از این مادران با غم بزرگی در دل، جهان را وا نهادند و رفتند. با تمام رنج‌هایی که برآنان رفت، هرگز دست از دادخواهی نکشیدند. پرچمی را که آنان به‌دست گرفتند، اکنون به دست ما مادران، نسل‌ جدید دادخواهان، رسیده است.» آنها با اعتراض به «دست‌درازی» به خاوران می‌نویسند که «خاوران باید به‌عنوان نمادی از مبارزه ما مردم ایران بر علیه فراموشی، دست نخورده باقی بماند.» بر اساس تصاویر و گزارش‌هایی که به دست «زمانه» رسیده، ۱۰ قبر جدید در گورستان خاوران به‌تازگی کنده شده‌اند. حفر گورهای جدید در خاوران این نگرانی را در میان خانواده‌های زندانیان سیاسی به‌وجود آورده که حکومت در حال به‌کار بستن ترفند جدیدی برای تغییر چهره گورستان و در نهایت از میان بردن آن است؛ آن هم در شرایطی که جمع شدن خانواده‌ها در آن به خاطر محدودیت‌های کرونایی مشکل شده است. نامه مادران دادخواه را شماری از مادران کشته‌شدگان اعتراض‌های جنبش سبز، آبان ۹۸، هواپیمای اوکراینی و برخی زندانیان سیاسی اعدام‌شده یا کشته‌شده از جمله شهناز اکملی، گوهر عشقی، شعله پاکروان، شمسی خمسه، مهناز سرابی، ناهید شیرپیشه، نصرت فرهادی، فرنگیس مظلوم، ایران اللهیاری، شهین مهین‌فر، بهیه نامجو و ... امضا کرده‌اند.

وزیر امور خارجه عراق: برای نزدیک کردن دیدگاه ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس در تلاش هستیم

فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با یک برنامه تلویزیونی ضمن اشاره به سفر محمد جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش به عراق، اعلام کرد که بغداد در تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. حسین گفت: «بی‌ثباتی داخلی در عراق بر روابط با کشورهای اطراف تاثیر گذاشته است. از مرحله قطع رابطه با کشورها عبور کرده‌ایم و وارد مرحله همکاری با آنها در تمام زمینه‌ها شده‌ایم.» مذاکرات ایران و عربستان در بغداد اوایل آوریل/ فروردین سال جاری با اهتمام مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در سفر او به ریاض میسر شد. عربستان در این سفر وعده حمایت مالی به ارزش سه میلیارد به عراق را داد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در راس یک هیات سیاسی، دوشنبه گذشته در ادامه سفر منطقه‌ای خود از قطر وارد بغداد شد. ظریف پس از دیدار با مقامات عراقی در بخش پایانی سفر دو روزه خود به عراق عازم اقلیم کردستان شد و با مقامات محلی این منطقه پیرامون توسعه روابط دو جانبه بحث و گفت‌وگو کرد و سپس به ایران بازگشت. همزمان با این تحولات محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی که شامگاه سه‌شنبه ۲۷ آوریل/ ۷ اردیبهشت از تلویزیون دولتی عربستان پخش شد اعلام کرد دستیابی به ثبات در خاورمیانه میسر است مشروط بر آنکه ایران از حمایت از شبه‌نظامیان شیعه در منطقه دست بردارد. بن‌سلمان گفت گسترش برنامه هسته‌ای ایران یکی از چالش‌های جدی است.

شکار نخبگان: تحصیل ۵۴ هزار ایرانی در خارج از کشور

سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد تنها ۵۴ هزار ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند در همان حال به تعبیر او «دشمنان انقلاب اسلامی» دنبال شکار نخبگان‌ تحصیلکرده در ایران هستند. عاملی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «بر اساس گزارش مرکز رصد مهاجرت نخبگان که در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شده و سال گذشته اولین گزارش مهاجرت نخبگان منتشر شده و خرداد ماه امسال گزارش دوم آن منتشر خواهد شد، تنها ۵۴ هزار نفر ایرانی به خاطر تحصیل در خارج از کشور حضور دارند. که حضور آنها بیشتر در تحصیلات تکمیلی است و از جایگاه علمی خیلی خوبی برخوردار هستند.» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این مصاحبه گفت: «دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال شکار نخبگان کشور هستند که لازم است نهادهای علمی و البته نهادهای امنیتی نسبت به جلوگیری از کارهای سازماندهی شده برای خروج استعدادهای برتر کشور اهتمام داشته باشند.»

سازمان بهزیستی: ابتلا به اضطراب و افسردگی در دوران کرونا در ایران ۱۶ درصد افزایش یافته است

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی اعلام کرد که بر اساس بررسی‌های سامانه خودارزیابی روانشناختی در شش ماه اول همه‌گیری ویروس کرونا در ایران ۹ تا ۱۱ درصد استرس، اضطراب و افسردگی شدید و متوسط گزارش شده و اکنون این رقم به ۱۶ درصد افزایش یافته است. بهزاد وحیدنیا با اشاره به تاثیرات کرونا بر روی مسائل روانی و اجتماعی گفت: «فشارهای روانی به ویژه سوگ‌ گسترده­ ناشی از بحران کرونا و پیامدهای آن از یک سو و تغییرات اقتصادی و اجتماعی و افزایش گرانی و بیکاری از سوی دیگر، بستر تغییر و تعمیق الگوی آسیب‌های اجتماعی را فراهم کرده است. این عوامل کارکرد افراد و احساس امنیت، کفایت و رضایت آنها را تحت تاثیر قرار داده و موجب افزایش اختلالات روانی به ویژه اختلالات اضطرابی به عنوان زیربنای طیف وسیعی از سایر اختلالات شده است.» مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: «این شرایط برخی از گروه‌‌ها را بیشتر در معرض آسیب قرار داده است. افراد دچار بیماری‌های روانی مزمن غیر بستری و خانواده‌‌های آنها نمونه‌ای از این گروه‌‌ها هستند که مشکلات و نیاز آنها به دریافت خدمات بیشتر شده است. همچنین گزارش‌های جهانی بیانگر تشدید مشکلات گروه‌های در حال تحصیل و دانش‌آموزان و افزایش پنج برابری نیاز آنها به دریافت خدمات روانی و اجتماعی‌ است. لذا باید به زیرساخت‌های لازم و تامین دسترسی‌ها بیشتر توجه شود.»

حمله پهپادی حوثی‌ها به یک پایگاه نظامی سعودی‌ها در جنوب عربستان

به گزارش خبرگزاری رویترز، یحیی سریع، سخنگوی رسمی نیروهای مسلح حوثی‌های یمن صبح چهارشنبه ۲۸ آوریل/ ۸ اردیبهشت اعلام کرد که یگان پهپادی حوثی‌های یمن پایگاه هوایی «ملک خالد» در «خمیس مشیط» در جنوب عربستان سعودی را با پهپاد قاصف k2 هدف قرار داده است. در اوایل سال ۲۰۱۹، حوثی‌های یمن از پهپاد قاصف k2 با حمله به نشست شماری از مقامات سعودی، اماراتی، آمریکایی در پایگاه هوایی العند در استان لحج رونمایی کرده بودند. شامگاه گذشته محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در مصاحبه با تلویزیون دولتی عربستان گفت: «ما اجازه نمی‌دهیم که شبه‌نظامیان مسلح در اطراف مرزهای ما مستقر شوند. حوثی‌ها باید پای میز مذاکره بیایند. آن‌ها روابط تنگاتنگی با ایران دارند اما در هر حال یمنی هستند و ما امیدواریم که به یک راه حل یمنی برای حل بحران دست پیدا کنیم.» حمله حوثی‌ها همزمان با مذاکرات ایران و عربستان در بغداد انجام شد.