ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله مأموران امنیتی به مردم معترض در سراوان رشت

مردم سراوان رشت پنج‌شنبه ۸ اردیبهشت در اعتراض به دفن غیربهداشتی زباله و انباشت چندین ساله پسماند در مناطق جنگلی این روستا، دست به تجمع زدند اما نیروهای انتظامی و امنیتی این تجمع را به خشونت کشیدند. بنا به گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نیروهای امنیتی و انتظامی ضمن شلیک هوایی و پرتاب گاز اشک‌آور، گروهی از مردم را کتک زدند و عده‌ای را بازداشت کردند. مجید رسول‌زاده فرساد، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان در این‌باره به خبرگزاری مهر گفت: «بر اساس مصوبه شورای تأمین استان گیلان و با توجه به اتمام مهلت ۲۰ روزه به تجمع‌کنندگان برای بازگشایی و فرصت حل موضوع به صورت قانونی مسیر ورود زباله به سراوان همچنان مسدود باقی مانده بود. در جریان بازگشایی مسیر چند تن از بازداشت شده و مسیر ورودی زباله به سراوان بازگشایی شد.» ساکنان سراوان در دو هفته اخیر نسبت به این اقدام اعتراض کرده و از ورود خودروهای حمل زباله به این منطقه جلوگیری کرده بودند. آن‌ها سال‌هاست نسبت به این آلودگی و افزایش آمار ابتلا به بیماری‌های ناشی از انباشت زباله‌ معترض هستند و خواسته اصلی‌شان تعطیلی این انبار زباله است. از تعداد و هویت بازداشت‌شدگان روز پنج‌شنبه اطلاعی در دست نیست.

دو انفجار در مزارشریف چندین کشته و زخمی بر جای گذاشت

محمد آصف وزیری، سخنگوی فرماندهی امنیتی طالبان در ولایت بلخ اعلام کرد که شامگاه امروز پنج‌شنبه ۸ اردیبهشت / ۲۸ آوریل دو انفجار پیاپی در نواحی هزاره‌نشین سوم و دهم شهر مزارشریف، دست‌کم ۹ نفر را کشت و ۱۳ نفر را زخمی کرد. وزیری گفت این انفجارها ناشی از بمب‌‌های کارگذاری‌شده در دو خودرو مسافربری بود و ممکن است آمار تلفات افزایش یاید. مسئولیت این انفجارها را تاکنون کسی یا گروهی به‌عهده نگرفته است. یک هفته قبل نیز بر اثر انفجار در یک مسجد شیعیان در شهر مزارشریف ده‌ها نفر کشته و یا زخمی شدند. مسئولیت انفجارِ هفته‌ گذشته را گروه «دولت اسلامی» (داعش) به‌عهده گرفته بود. هزاره‌ها در افغانستان در یک ماه اخیر بارها هدف حملات مرگبار از جمله در کابل قرار گرفته‌اند. در داخل افغانستان برخی احزاب و رسانه‌ها طالبان را مسئول کشتار شیعیان دانسته‌اند.

ابراز تمایل ابراهیم رئیسی برای گشودن مجدد پای سپاه به خودروسازی

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در جلسه افطار با گروهی از دانشجویان در قزوین که شامگاه روز ۶ اردیبهشت برگزار شد، گفت به دنبال این است که از فناوری نظامی و هسته‌ای در ساخت خودروهای داخلی استفاده کند. او در بخشی از سخنانش با اشاره به کیفیت پایین تولیدات خودرویی جمهوری اسلامی گفت که مردم از این خودروها ناراضی هستند و او و دولتش بنا دارند «علم و فناوری صنایع نظامی و هسته‌ای ر ا در صنایع دیگر از جمله خودروسازی سرریز کنیم.» البته این نخستین بار نیست که مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد انتقال فناوری نظامی به صنعت خودرو سخن می گویند. دو سال پیش در خرداد ۱۳۹۹، امیرعلی حاجی‌زاده پس از دیدار از گروه خودروسازی سایپا و برگزاری یک جلسه با حسین مدرس خیابانی، سرپرست وقت وزارت صنعت وعده داد که سپاه تجربیات و اطلاعات فنی‌اش را برای ارتقای صنعت خودرو به خودروسازان داخلی انتقال می‌دهد. او این سخنان را یک ماه پس از این گفت که علی خامنه‌ای در اردیبهشت ۹۹ گفته بود که سپاه که می‌تواند ماهواره و موشک نقطه‌زن تولید کند حتما می تواند خودرویی با مصرف سوخت کم هم تولید کند. البته حضور سپاه در مجموعه خودروسازی اتفاق تازه‌ای نیست. منوچهر منطقی از سرداران سپاه و مسئول واحد تحقیقات سیستم‌های مخابراتی این نیرو در زمان جنگ که بعدتر با برنامه تولید موشک و سلاح‌های دقیق سپاه همکاری می‌کرد به مدت ۷ سال از ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۸ مدیرعامل ایران خودرو بود. انتصاب او به این سمت هم دقیقا با این استدلال انجام شد که از «دانش پیشرفته‌ای» که در تولید موشک وجود دارد برای ارتقای محصولات بزرگترین خودروساز ایران استفاده شود. حاصل کارنامه منطقی در این دوره گشوده شدن پای خودروسازان چینی، ماجراهای تلخ کشنده‌های چینی که مشکل ترمز داشتند و البته فساد گسترده‌ای بود که هنوز پرونده‌های گشوده با متهمانی بزرگ دارد.

طالبان ۵۰ استاد دانشگاه بلخ را اخراج کردند

منابع آگاه در ولایت بلخ افغانستان به روزنامه «۸صبح» این کشور گفته‌اند که طالبان در اقدامی تازه ۵۰ استاد دانشگاه بلخ را برکنار کرده‌اند و قرار است افراد مورد نظر خود را به جای آن‌ها استخدام کنند. به‌گفته یکی از استادان اخراج‌شده، کسانی که برکنار شده‌اند ۲۷ نفر تاجیک، ۱۲ تن هزاره، پنج نفر پشتون، دو تن عرب، دو نفر سادات، یک نفر اُزبک و یک تن بیات هستند. همچنین سه نفر از استادان برکنارشده مدرک علمی دکتر، ۳۶ تن ماستر و ۱۰ نفر لیسانس دارند که از سوی عبدالله صافی، نماینده طالبان در دانشگاه بلخ، اخراج شده‌اند. این منابع آگاه می‌گویند عبدالله صافی پیش از این هشت نفر از کارمندان بخش اداری و مالی دانشگاه بلخ را هم برکنار و هفت تن از افراد مورد نظر خود را جایگزین آن‌ها کرده است. طالبان چندی پیش نیز زبان فارسی دری را از لوحه دانشگاه بلخ حذف کردند.