نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر #جرد_کوشنر به #خاورمیانه برای بحث در مورد جهت اقتصادی طرح «معامله قرن»

کاخ سفید اعلام کرد که جرد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به همراه برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران و جیسون گرینبلات، نماینده ویژه ترامپ در مذاکرات خاورمیانه، این هفته به مراکش، اردن و اسرائیل سفر خواهند کرد تا در باره جهت اقتصادی طرح صلح برای خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» با مقامات این کشورها گفت‌وگو کند. این سفر که تا روز جمعه آینده ادامه خواهد داشت در ارتباط با نشستی خواهد بود که باید در پایان ماه ژوئن در بحرین برگزار شود. مقامات فلسطینی که پس از به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل توسط آمریکا رابطه خود با دولت ترامپ را قطع کرده‌اند، گفته‌اند که در نشست بحرین شرکت نخواهند کرد. جرد کوشنر و هیئت همراه او روز پنج‌شنبه از اسرائیل دیدار خواهند کرد. کوشنر ۱۷ آوریل / ۲۸ فروردین گفت از طرح کاخ سفید برای صلح در خاورمیانه پس از تشکیل کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و بعد از ماه رمضان در اواسط ژوئن / خرداد سال جاری رونمایی می‌شود.

مرگ یک #کارگر در #مشهد، مصدومیت شدید کارگری در #فردیس

در یک کارگاه در #شهرک_صنعتی_توس در مشهد،‌ مرکز استان #خراسان_رضوی یک #کارگر در اثر سقوط در چاه آب جان باخت. در حادثه دیگری یک #کارگر_ساختمانی حین کار در شهر #فردیس واقع در استان البرز از طبقه پنجم سقوط کرد و دچار آسیب جدی شد. حادثه شهرک صنعتی توس روز دوشنبه ششم خرداد روی داده است و کارگری که در چاه با عمق ۱۲۰ متر سقوط کرده بود، جان خود را از دست داد. حادثه شهر فردیس روز سه‌شنبه هفتم خرداد روی داد و یک کارگر ۲۳ ساله از روی تیرک‌های فلزی طبقه پنجم به حباط خلوت ساختمان مجاور سقوط کرد. حال این کارگر به دلیل آسیب‌دیدگی جدی وخیم است.

#بابک زنجانی: به‌زودی جای من و #زنگنه عوض می‌شود

بابک زنجانی بیژن نامدار زنگنه را به استیضاح و بازداشت تهدید کرد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصغر هندی، نماینده حقوقی وزارت نفت، تهدید وزیر نفت از سوی بابک زنجانی را تائید کرد و گفت که بابک زنجانی در جلسه چهارشنبه اول خرداد در حضور نمایندگان دستگاه‌های درگیر در پرونده او، ادعا کرده که استیضاح بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی در مجلس رای خواهد آورد و به زنگنه گفته «به‌زودی جای ما با هم عوض خواهد شد و من آزاد و شما زندانی می‌شوید». به گفته اصغر هندی وزارت نفت «با کمک و حمایت دستگاه قضایی» همچنان پیگیر دریافت مطالبات از بابک زنجانی ست. بابک زنجانی تحت عنوان «مفسدفی‌الارض» و به‌واسطه اتهاماتی چون بدهی به وزارت نفت، پولشویی و جعل اسناد بانکی به اعدام محکوم شده است. وزارت نفت شاکی اصلی پرونده بابک زنجانی محسوب می‌شود و دادگاه رسیدگی به پرونده او همچنان در جریان است.

مجازات «بی‌حجابی» اعلام شد: تا ۲ ماه حبس یا جزای نقدی تا ۵۰۰ هزار ریال

سردار سلیمان ملک‌زاده، جانشین معاون حقوقی و امور مجلس نیروی انتظامی اعلام کرد که زنانی که بدون حجاب در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند. او گفت بر این اساس «بیرون بودن مو نیز اشکال دارد و برای دختران ۹ سال و بیشتر هم باید اجرا شود اگر می‌توانید اجرا کنید و اگر نمی‌توان اجرا کرد پس اصلاح کنید.» به‌گفته ملک‌زاده چنانچه رانندگان یا سرنشینان یک خودرو «کشف حجاب» کرده باشند ابتدا به آن‌ها پیامک ارسال می‌شود تا به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کنند. پس از مراجعه اگر افراد تعمداً چنین کاری نکرده باشد، پلیس تعهدات لازم را از آن‌ها می‌گیرد و در صورت تکرار فرد برای تصمیم‌گیری به مراجع قضائی معرفی می‌شود. اگر مراجعه نکرد خودرو او توقیف می‌شود. جانشین معاون حقوقی و امور مجلس نیروی انتظامی تأکید کرد که «امروز نیروی انتظامی نه با بدحجابی بلکه با بی‌حجابی برخورد می‌کند.» در یک سال گذشته مبارزه با حجاب اجباری در میان زنان ایران گسترش یافته و بارها زنان در اماکن عمومی بدون حجاب ظاهر شده‌اند. تاکنون بسیاری از زنان و مردان معترض به حجاب اجباری بازداشت شده و احکام زندان و جریمه نقدی دریافت کرده‌اند.

#دیده‌بان_حقوق_بشر:‌ نیروهای امنیتی #مصر و #داعش در #شبه‌جزیره_سینا مرتکب #جنایات_جنگی شده‌اند

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سه‌شنبه ۲۸ مه / ۷ خرداد در گزارشی اعلام کرد نیروهای نظامی و پلیس مصر در شبه‌جزیره سینا به سوءاستفاده و آزار جدی و گسترده غیرنظامیان دست زده و مرتکب جنایات جنگی شده‌اند. نیروهای مصر سال‌هاست در این منطقه با شبه‌نظامیان داعش درگیر هستند. براساس این گزارش نیروهای امنیتی مصر از سال ۲۰۱۳ به بعد به نام مبارزه علیه وابستگان داعش در سینا، هزاران نفر را کشته یا زخمی کرده‌اند. طبق تحقیقات این سازمان که دو سال به‌طول انجامیده، بازداشت‌های گسترده خودسرانه، ناپدید کردن مردم، شکنجه، قتل بدون گذراندن پروسه قضایی و احتمالا حملات هوایی و زمینی غیرقانونی به غیرنظامیان بخشی از جرائمی است که نیروهای مصری مرتکب شده‌اند. در این گزارش آمده در حالی که نیروهای امنیتی مصر مسئول اصلی جنایات مذکور هستند، شبه‌نظامیان افراطی نیز دست به جنایات هولناکی زده‌اند و ساکنان سینا را ربوده، شکنجه کرده و برخی از آن‌ها را کشته‌اند و همچنین نیروهای امنیتی که اسیر شده ‌بودند را بدون گذراندن پروسه قضایی اعدام کرده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر به نقض گسترده قوانین بین‌المللی و محلی در این منطقه اشاره کرده و می‌گوید رفتار دو طرفِ درگیر باعث افزایش نظامی‌گری و آوارگی ساکنان سینا شده‌ است.مایکل پیج، معاون خاورمیانه و شمال آفریقای دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «نیروهای امنیتی مصر به‌جای حفاظت از مردم این منطقه در برابر شبه‌نظامیان افراطی، زندگی آن‌ها را به کابوس تبدیل کرده‌اند. این رفتار هولناک با ساکنان شبه‌جزیره سینا باید موجب بیداری کشورهایی مانند آمریکا و فرانسه شود که بدون توجه از عملکرد نیروهای ضدتروریسم مصر حمایت می‌کنند».

اعتراض #مهمانداران_قطار شرکت #ماربین به پرداخت‌نشدن دستمزدها ــ کارفرما: صبور باشید

#مهمانداران_قطار که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «#ماربین» در راه‌آهن به کار اشتغال دارند، هنوز حقوق فروردین و اردیبهشت را دریافت نکرده‌اند. پیمانکار پرداخت مطالبات مهمانداران را به پرداخت صورت‌وضعیت‌های مالی شرکت توسط رجا (راه‌آهن جمهوری اسلامی) موکول و مهمانداران را به صبر دعوت کرده است. سیدتقی ابراهیم‌نژاد قائم مقام مدیرعامل شرکت ماربین وعده داده است که حقوق معوقه مهمانداران «به زودی» پرداخت و حق بیمه آن‌ها نیز به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود. حدود ۳۵۰ مهماندار قطار تحت پوشش شرکت ماربین در کارهای سرویس‌دهی به مسافران قطارها اشتغال دارند و در محور اهواز، ساری، گرگان، بندرعباس، اصفهان و شیراز فعالیت می‌کنند. سابقه کاری برخی از مهمانداران به ۱۵ سال می‌رسد. مهمانداران قطار علاوه بر پرداخت مطالبات معوقه خواستار به رسمیت شناختن حق ایجاد تشکل‌ و طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند.

اسکناس‌های جدید ۱۰۰ و ۲۰۰ #یورویی به بازار آمد

از صبح روز سه‌شنبه ۷ خرداد / ۲۸ مه اسکناس‌های جدید ۱۰۰ و ۲۰۰ یورویی در بانک‌ها در دسترس خواهد بود. انتشار این اسکناس‌های جدید به‌منظور امنیت بیشتر و مقابله با جعل اسکناس‌ها صورت می‌گیرد. اسکناس‌های جدید دو ویژگی امنیتی جدید دارند: در صفحه رویی آن‌ها گوشه پایین سمت چپ، که رقم یورو به رنگ زمرد سبز تا آبی تیره قرار دارد نماد جدید یورو اضافه شده و قابل شناسایی است. همچنین در صفحه رویی اسکناس قسمت بالا در نوار هولوگرام یک هولوگرام به اصطلاح ماهواره‌ای قرار دارد. در اطراف رقم‌های ۱۰۰ و ۲۰۰، دو نماد یورو رنگی هنگام حرکت دادن آن دیده می‌شوند. بیش از ۲،۴ میلیارد اسکناس تازه با وزن ۳،۲ تُن بین ۱۹ کشور حوزه یورو از سه‌شنبه آینده توزیع خواهد شد که حدود ۲،۳ میلیارد آن اسکناس ۱۰۰ یورویی و ۷۰۰ میلیون اسکناس ۲۰۰ یورویی است. با انتشار اسکناس‌های جدید ۱۰۰ و ۲۰۰ یورویی دومین سری اسکناس‌های یورو کامل می‌شود.

۴۲ زندانی در جریان شورش زندانیان در چهار زندان #برزیل کشته شدند

درگیری‌های خونبار بین زندانیان در زندان‌های برزیل به یک موضوع عادی بدل شده. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دوشنبه ۲۷ مه ۴۲ زندانی در چهار زندان مختلف در ایالت آمازوناس برزیل کشته شدند. یک روز قبل از آن هم در زندان دیگری در برزیل دست کم ۱۵ نفر کشته شده بودند. سازمان زندان ایالت آمازوناس اعلام کرد که این زندانی‌ها طی درگیری میان گروه‌های مختلف که از روز یکشنبه آغاز شده بود در زندان کشته شدند. در ژانویه سال ۲۰۱۷ در جریان شورش ۱۷ ساعته زندانیان، دست‌کم ۶۰ نفر جان خود را از دست دادند. زندانیان سر هم‌بندی‌های خود را بریده بودند. بر اساس مصوبه وزارت دادگستری برزیل، نیروهای یگان ویژه به چهار زندان ایالت آمازوناس اعزام شده‌اند. این درگیری‌ها اغلب در بین باندهای مختلف مواد مخدر اتفاق می‌افتد.