ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران، روسیه و چین «پیروزی» بشار اسد در انتخابات را تبریک گفتند

دولت‌های ایران، روسیه و چین انتخاب مجدد بشار اسد به ریاست جمهوری سوریه را تبریک گفتند. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای «برگزاری موفق» انتخابات ریاست جمهوری سوریه و «پیروزی قاطع» بشار اسد را به دولت و مردم سوریه تبریک گفت. در این بیانیه آمده است: «برگزاری موفق انتخابات و مشارکت گسترده مردم سوریه گام مهمی در استقرار صلح، ثبات، آرامش، بازسازی و شکوفایی سوریه است.» کرملین نیز اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پیامی به بشار اسد نوشت: «نتایج رأی‌گیری به‌صورت کامل، بر آوازه سیاسی بالای شما و اعتماد شهروندان کشورتان به روش رهبری شما جهت ثبات اوضاع در سوریه و تقویت نهاد‌های دولت در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید داشت.» ایران و روسیه از متحدان نزدیک اسد در جنگ داخلی این کشور هستند. سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت پکن قاطعانه از سوریه در حفاظت از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی آن کشور حمایت می‌کند. بشار اسد، حاکم سوریه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور با کسب ۹۵,۱ درصد آرا پیروز شد و برای ۷ سال دیگر در مقام رئیس جمهوری سوریه خواهد ماند. اسد از سال ۲۰۰۰ در قدرت است و دوره چهارم ریاست جمهوری خود را آغاز می‌کند. او در انتخاباتی که روز چهارشنبه ۵ خرداد / ۲۶ مه برگزار شد تنها دو رقیب به نام‌های عبدالله سلوم عبدالله و محمود احمد مرعی داشت که هیچ کدام چهره شناخته‌شده‌ای نبودند. مرعی ۳,۳ درصد و عبدالله ۱,۵ درصد آرا را به‌دست آوردند. مخالفان در سوریه نتیجه این انتخابات را تقلبی توصیف کردند. اتحادیه اروپا و کشورهای غربی نیز این انتخابات را ناعادلانه و غیرشفاف و برخلاف مصوبات سازمان ملل متحد دانستند.

آژانس دارویی اروپا: واکسن بیون‌تک - فایزر کودکان را نیز در برابر کرونا ایمن می‌کند

آژانس دارویی اروپا (EMA) جمعه ۷ خرداد / ۲۸ مه در بیانیه‌ای اعلام کرد که واکسن بیون‌تک - فایزر را نیز می‌توان برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۵ سال تزریق کرد. براساس بیانیه آژانس دارویی اروپا تحقیقات بر روی دو هزار و ۲۶۰ نفر نشان می‌دهد که واکسن کرونای شرکت بیون‌تک - فایزر که تا کنون برای افراد بالای ۱۶ ساله مورد استفاده قرار می‌گرفت را می‌توان به گروه سنی ۱۲ تا ۱۵ سال نیز تزریق کرد و این واکسن از کودکان نیز در برابر این بیماری محافظت می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که بیماری کوویدـ۱۹ در یک هزار و پنج کودکی که این واکسن را دریافت کرده‌اند، مشاهده نشده است.

فرمانده نیروی انتظامی کسانی که مردم را به تحریم انتخابات دعوت می‌کنند تهدید کرد

سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمعه ۷ خرداد در نشست مسئولان هیأت‌های مذهبی و مداحان در ارتباط با «هنجارشکنان انتخاباتی» و «کسانی که مردم را به عدم شرکت در انتخابات دعوت می‌کنند»، گفت: «رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان، مطالب را کامل فرمودند و تکلیف همه را مشخص کردند و پلیس و دستگاه قضایی، طبق قانون با هرکسی که تخلف کند، برخورد خواهد کرد.» اشتری با اشاره به مشکلات اقتصادی و فشار این مشکلات بر مردم گفت: «این‌ مشکلات را نباید پای نظام و اسلام و رهبری گذاشت، این‌ها را باید پای ناکارآمدی مدیرانی گذاشت که ما به‌درستی آن‌ها را انتخاب نکردیم و اگر می‌خواهیم این مشکلات حل شود، باید در ۲۸ خرداد، به عنوان یک تکلیف شرعی و الهی و ملی، پای صندوق رأی بیاییم و امروز باید همه پای صندوق‌های رأی بیایند.» فرمانده ناجا در حالی این سخنان را بیان می‌کند که نظرسنجی‌های رسمی نهادهای حکومتی ایران نیز از احتمال شرکت درصد کمی از واجدین شرایط در انتخابات ریاست جمهوری ایران خبر داده‌اند. پیش از این نیز شماری از خبرنگاران ایرانی و فعالان مدنی، اعلام کرده بودند که قوه قضائیه، پلیس امنیت، پلیس فتا و اطلاعات سپاه درباره اظهارنظرهای انتخاباتی به آن‌ها هشدار داده‌اند. ۲۷ اردیبهشت، ۲۳۱ کنشگر مدنی و سیاسی در ایران با انتشار نامه‌ای از مردم خواستند تا انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰ را تحریم کنند.

اعمال فشار نیروهای امنیتی بر زهرا کعبی، عکاس و فعال مدنی عرب به دلیل عکاسی از مادران داغدار آبان ۹۸

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زهرا کعبی، عکاس و فعال مدنی عرب اهل بندر ماهشهر، سه‌شنبه چهارم خردادماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شد. ماموران امنیتی حین بازداشت علاوه بر تفتیش منزل، برخی از لوازم شخصی زهرا کعبی از جمله موبایل، دوربین عکاسى و کامپیوتر او را ضبط کردند. به گفته یک منبع مطلع بازداشت زهرا کعبی تحت عنوان نداشتن مجوز رسمى عکاسى صورت گرفته است و علی‌رغم آزادی لوازم مصادره شده به او بازگرداننده نشده است. به گزارش کانال تلگرام «خاکزدگان»، بازداشت زهرا کعبی به‌دلیل عکاسی از مادران کشته‌شدگان اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸ در شهرهای خرمشهر و ماهشهر، مستندسازی از خرابی‌های جنگ ایران و عراق و همچنین فقر مناطق عرب‌نشین، مورد تهدید نیروهای امنیتی قرار گرفته است. بندر ماهشهر یکی از شهرهایی است که شاهد یکی از خشن‌ترین سرکوب معترضان در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ بود و تعداد زیادی از شهروندان معترض عرب در این شهر و نیزارهای شهرک جراحی(چمران) بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدند.

وزارت بهداشت: فروش داروهای ترکیبی طب ستنی و اسلامی در عطاری‌ها ممنوع است

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت اعلام کرد هشت دانشکده و ۱۲ گروه طب ایرانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور فعال هستند که به تربیت متخصصان در حوزه طب سنتی ایرانی، داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی می‌پردازند. نفیسه حسینی یکتا گفت: «مردم بدانند که هیچ مرکزی در زمینه آموزش طب سنتی به افراد غیر پزشک که در پایان دوره آموزشی خود بتواند مدرک معتبر برای مداخله مستقیم آن‌ها در امر درمان ارائه دهد، وجود ندارد.» خرداد سال گذشته تمامی دانشجویان دوره دکتری عمومی در ایران، صرف نظر از سال ورود به تحصیل ملزم به گذراندن درس طب سنتی شدند. بر اساس اعلام معاونت آموزشی وزارت بهداشت گذراندن این درس نه تنها برای دوره‌های پزشکی بلکه برای دندانپزشکی و داروسازی نیز الزامی است. مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در ادامه سخنانش افزود: «عطاری‌ها تنها دارای مجوز ارائه خدمت برای فروش گیاهان دارویی، آن هم به صورت تک گیاه مفرده هستند و تجویز دارو برای مراجعان و فروش داروهای ترکیبی، خارج از اختیارات این صنف است.» با بروز بحران همه‌گیری ویروس کرونا، برخی از مدعیان «طب اسلامی» ادعا کرده بودند که با استفاده از روغن بنفشه، روغن حنظل و داروی امام کاظم می‌توانند کووید- ۱۹ را درمان کنند. سعید اسکندری، رئیس انجمن طب سنتی خراسان رضوی، از توزیع موادی با نام‌های «داروی امام کاظم» و «روغن بنفشه» در سطح شهرها به‌ویژه «در برخی از مناطق شهر مشهد» خبر داده و گفته بود که توزیع‌کنندگان، مدعی مؤثر بودن این مواد علیه ویروس کرونا هستند. «داروی امام کاظم» از داروهای «طب اسلامی» است که با هلیله سیاه، شکر سرخ، و ماده‌ای به نام مصطکی تهیه می‌شود.

اهدای جایزه آزادی بیان در اسپانیا به نسرین ستوده

جایزه سالانه Committed Optimists در اسپانیا به نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر در بند در زندان قرچک ورامین تعلق گرفت. مراسم اهدای این جایزه در زمینه آزادی بیان، در موزه رینا سوفیا در شهر مادرید اسپانیا برگزار شد. ستوده به دلیل زندانی بودن نتوانست در این مراسم شرکت کند، اما بنا بر اعلام صفحه رسمی فیس‌بوک او، وکیل اسپانیایی، کروز سانچز دِ لارا، این جایزه را از طرف ستوده دریافت کرد. کروز سانچز د لارا هنگام دریافت این جایزه گفت: «دریافت جایزه به نمایندگی از همکارم، نسرین ستوده برای من یک افتخار و امتیاز است اما برای تمدن ما یک فاجعه واقعی است که او شخصا نمی‌تواند این کار را انجام دهد. فقط اوست که شایستگی دریافت این جایزه را دارد. از شما می‌خواهم که در پایان این مراسم چند دقیقه وقت بگذارید و کمی بیشتر در مورد او بخوانید تا بی‌عدالتی شما را بلرزاند و از بربریت آگاه شوید.» به گفته برگزار‌کنندگان این مراسم، دریافت کنندگان جایزه Committed Optimists، زنان، مردان و مؤسسه‌های برجسته‌ای هستند که تلاش‌های شخصی و شغلی آنها بر نسل‌های جوان تأثیر گذاشته است. در بیانیه کمیته داوران این جایزه هم درباره نسرین ستوده آمده است: «... او به خاطر ایستادگی‌ برای حقوق زنان، با اختصاص دادن وقت و استعداد خود به این منظور، با کار و مبارزه، تأثیر مثبتی بر نسل‌های فردا گذاشته است و به اتفاق آرا برای جایزه آزادی بیان برگزیده است.» نسرین ستوده در ماه‌های گذشته به ‌عنوان یکی از چهار کاندیدای برگزیده برای دریافت «جایزه سیمون وِی» در پنجمین «جام زنان فرانسه» نیز معرفی شد. او از برندگان جایزه نوبل آلترناتیو در اکتبر ۲۰۲۰/ مهر ماه ۱۳۹۹ نیز هست.

نماینده مجلس: افراد رد صلاحیت شده خود را اصلاح کنند؛ نظام شما را تحمل و بعد جمعتان می‌کند

مرتضی آقا تهرانی، نماینده تهران و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، در دفاع از رد صلاحیت گسترده نامزدهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان برای برگزاری یک انتخابات تک‌قطبی با نتیجه قابل پیش‌بینی گفت: «شورای نگهبان طبق شرایطی که در نظر دارد باید لیستی از کاندیداهای دارای صلاحیت را از بین تعداد زیاد ثبت نامی‌ها، ارائه دهد. افراد برای حضور در عرصه شرایط خود را ارائه می‌دهند حال یا قبول می شوند یا رد. در هر جای دنیا، هر مدرسه، هر دانشگاه و یا اداره‌ای که پرونده فرد مورد قبول قرار نمی‌گیرد که نمی‌توان کافه را به هم زد. افراد باید بروند ایرادات خود را رفع کنند. نه آنکه یک‌دفعه بگوییم که تحریم می‌کنیم، یا بگوییم یک عده بچه‌هایمان را به خیابان‌ها می‌کشانیم، تا حقمان را بگیریم. نباید که هر روز وسط خیابان با یکدیگر بجنگیم کجای دنیا به این صورت است؟» به گزارش برنا آقا تهرانی در ادامه افزود: «باید ببینیم این کار شورای نگهبان قانونی است یا خیر؟ اگر قانونی نیست بفرمایید، اگر هم قانونی است باید قاعده را پذیرفت. افراد رد صلاحیت شده باید بروند خود را اصلاح کنند اگر نقاط ضعفی دارند از طریق قانون آن را برطرف کنند.» این نماینده نزدیک به جبهه پایداری و از نزدیکان سعید جلیلی سپس گفت: «نظام به شما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد، کمی تحملتان می‌کنند بعد هم جمعتان می‌کنند.» صادق آملی لاریجانی که خود عضو فقهای شورای نگهبان است سه‌شنبه گذشته در مجموعه‌ای از پیام‌ها در توییتر، نهادهای امنیتی را به «دخالت‌ فزاینده» در ردصلاحیت‌ها «از طریق گزارش‌های خلاف واقع در تصمیم‌سازی‌های» شورای نگهبان متهم کرده بود. او اما یک روز بعد احتمالاً تحت فشار از اظهارات خود عقب‌نشینی کرد. محمود احمدی‌نژاد که برای دومین بار رد صلاحیت شده، انتخابات را تحریم کرده است.

بشار اسد برای هفت سال دیگر رئیس جمهوری سوریه شد

حموده صباغ، رئیس پارلمان سوریه جمعه ۷ خرداد / ۲۸ مه اعلام کرد که بشار اسد، حاکم سوریه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور با کسب ۹۵,۱ درصد آرا پیروز شد و برای ۷ سال دیگر در مقام رئیس جمهوری سوریه خواهد ماند. اسد از سال ۲۰۰۰ در قدرت است و دوره چهارم ریاست جمهوری خود را آغاز می‌کند. او در انتخاباتی که روز چهارشنبه ۵ خرداد / ۲۶ مه برگزار شد تنها دو رقیب به نام‌های عبدالله سلوم عبدالله و محمود احمد مرعی داشت که هیچ کدام چهره شناخته‌شده‌ای نبودند. مرعی ۳,۳ درصد و عبدالله ۱,۵ درصد آرا را به‌دست آوردند. براساس قانون اساسی سوریه مدت ریاست جمهوری این کشور ۷ سال میلادی است. بشار اسد در سال ۲۰۱۴ نیز ۸۸,۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود. انتخابات ریاست جمهوری سوریه تنها در دو سوم مناطقی که تحت کنترل دولت اسد است برگزار شد. اتحادیه اروپا و کشورهای غربی این انتخابات را ناعادلانه و غیرشفاف و برخلاف مصوبات سازمان ملل متحد دانستند.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) میزان رای پاسخگویان به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را بر حسب کسانی که قطعا و به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند اعلام کرد

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) موج هفتم نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور از طریق مصاحبه تلفنی در تاریخ ۵ و ۶ خرداد ۱۴۰۰ اجرا ونتایج آن را اعلام کرد. طبق گزارش این مرکز، از کسانی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند پرسیده شده است «اجازه دهید اسامی همه نامزدهای نهایی را بخوانم و شما بفرمایید در صورت شرکت در انتخابات به کدام یک رأی خواهید داد؟» از میان افرادی که گفته‌اند قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت خواهند کرد، ۴۳,۹ درصد ابراهیم رئیسی، ۳,۷ درصد محسن رضایی، ۱,۸درصد سعید جلیلی، ۱,۰درصد امیرحسین قاضی زاده هاشمی، ۱,۰درصد عبدالناصر همتی، ۰,۴درصد محسن مهرعلیزاده و ۰,۲درصد علیرضا زاکانی را برگزیده‌اند. ۴۸درصد از افرادی که تصمیم دارند به طور قطع یا به احتمال زیاد در انتخابات شرکت کنند هنوز از بین افراد حاضر در فهرست نمی‌دانند به کدام گزینه رأی خواهند داد و هیچکدام را انتخاب نکرده‌اند.

کدخدایی: به آملی لاریجانی نکاتی را متذکر شدم

سازمان تبلیغات اسلامی، نشستی درباره رد صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان برگزار کرد. در این نشست عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به سوالات برخی دانشجویان پاسخ داد. او در بخشی از این نشست درباره انتقادات صادق آملی لاریجانی گفت: «بنده صحبت‌هایی با ایشان داشته‌ام و نکاتی را متذکر شدم، ولی من مسئول صحبت‌های ایشان نیستم. در همه جلسات شورای نگهبان از مراجع امنیتی، گزارش‌هایی دریافت می‌شود و طبق آن، افراد مختلف بررسی می‌شوند، اما نظرات اعضا متفاوت است و تحلیل‌های زیادی بر روی این مسئله وجود دارد.» آملی لاریجانی که خود عضو فقهای شورای نگهبان است سه‌شنبه گذشته در مجموعه‌ای از پیام‌ها در توییتر، نهادهای امنیتی را به «دخالت‌ فزاینده» در ردصلاحیت‌ها «از طریق گزارش‌های خلاف واقع در تصمیم‌سازی‌های» شورای نگهبان متهم کرده بود. علی لاریجانی، برادر او جزو رد صلاحیت شدگان است. او ۱۲ سال رئیس مجلس شورای اسلامی بود و هم‌اکنون مشاور رهبر جمهوری اسلامی و مجری قرارداد راهبردی ایران و چین است. صادق لاریجانی یک روز بعد از اظهارات خود عقب نشینی کرد اما در همان حال متذکر شد: «شورای نگهبان باید در رویه‌های قانونی خود طوری عمل کند که ما را متهم به این نکنند که این‌ها همه سالخورده‌اند و توان اصلاح و ارتقا ندارند». شورای نگهبان که متشکل از شش فقیه منصوب رهبر جمهوری اسلامی و شش حقوقدان معرفی شده توسط رئیس قوه قضائیه و تایید شده توسط مجلس شورای اسلامی است، روز دوشنبه هفت نفر از جمله ابراهیم رئیسی را به عنوان نامزدهای تایید صلاحیت‌شده برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ معرفی کرد. کدخدایی در ادامه نشست سازمان تبلیغات اسلامی درباره نرخ مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: «مشارکت پایین از جهت قانونی و حقوقی مشکلی ندارد و در قانون تحت این عنوان مسئله‌ای وجود ندارد. شورای نگهبان در جایگاه حقوقی و کاملاً طبق قانون عمل می‌کند و ممکن است در یک جا مشارکت بالا باشد و در یک جا پایین و این فرآیند طبیعی‌ است. یک کنش سیاسی و اجتماعی به یک نهاد حقوقی به نام شورای نگهبان واگذار شده است و بنده معتقد هستم که باید یک مکانیزم دیگری برای این امر درنظر گرفته شود.»

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «گاندو»، فیلمی تبلیغی برای سپاه پاسداران، به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی هنرمندان ابراهیم رئیسی معرفی شد

مجتبی امینی، تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی گاندو ۱ و ۲ به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی هنرمندان ابراهیم رئیسی معرفی شد. مجموعه تلویزیونی «گاندو» به اختلافات دولت با سپاه دامن زده بود. بحث بر سر تصویری است که در این سریال از وزارت خارجه ایران به عنوان یک مجموعه نفوذپذیر و غرب‌زده ارائه می‌شود. حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای روحانی با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرده بود که مؤسسه «شهید آوینی» پشت تهیه سریال پرخرج «گاندو» است. مریم امینی، همسر مرتضی آوینی اما گفته بود که مجتبی امینی، تهیه‌کننده گاندو و مدیرعامل سابق این مؤسسه از نام «مرتضی آوینی» سوءاستفاده کرده است. در این مجموعه تلویزیونی، اطلاعات سپاه به عنوان یک مجموعه منسجم و حافظ امنیت ایران معرفی می‌شود، دولت و وزارت خارجه به عنوان یک مجموعه نفوذپذیر و غرب‌زده. ‏در این داستان «سیما عزیزی» خواهرزاده حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی نیز در ارتباط با سازمان مجاهدین خلق و شبکه جاسوسان قرار دارد و از طریق اوست که آن‌ها موفق به نفوذ در وزارت خارجه ایران می‌شوند. گاندو ۲ در آستانه انتخابات از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. طرفداران دولت تهیه و پخش گاندو ۲ را به عنوان تلاش اصول‌گرایان برای تخریب محمد جواد ظریف و کارشکنی در مذاکرات احیای برجام درک کرده بودند.