نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو حمله در ولایت‌های #سمنگان و #دایکندی #افغانستان چندین کشته و زخمی برجای گذاشت

روز جمعه ۷ تیر / ۲۸ ژوئن در حمله طالبان به پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در شهر کجران ولایت دایکندی، واقع در مرکز افغانستان، ۷ مأمور پلیس کشته و ۱۶ سرباز دیگر زخمی شدند. این حمله در ساعت نخست روز جمعه انجام شد و تا ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه بامداد ادامه داشت. سکینه احسانی، سخنگوی والی دایکندی به روزنامه اطلاعات افغانستان گفته است که ۸ نفر از افراد طالبان نیز کشته و ۴ نفر از آن‌ها زخمی شدند. ولایت دایکندی از ولایت‌های امن افغانستان است که کنترل اکثریت شهرهای آن را دولت در دست دارد اما سه شهر کجران، پاتو و ناوه‌میش در این ولایت به دلیل هم‌مرز بودن با ولایت‌های ناامن ارزگان و هلمند، هر از گاهی شاهد درگیری میان نیروهای دولتی و گروه طالبان بوده است. در گزارش دیگری آسوشیتدپرس خبر داده که در مسجدی در شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان، انفجار بمب ۱۱ نفر را زخمی کرد. این انفجار در هنگام برگزاری نماز جمعه صورت گرفت. صدیق عزیز، سخنگوی والی سمنگان گفت امام جمعه این مسجد نیز زخمی شده و حال او وخیم است. هیچ گروه یا شخصی مسئولیت این انفجار را به‌عهده نگرفته است. این حملات در حالی صورت می‌گیرد که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برای یک دیدار دو روزه در پاکستان به‌سر می‌برد.

منابع محلی: یک جوان بر اثر شکنجه در اداره اطلاعات اهواز کشته شده است

اداره #اطلاعات_اهواز در تماسى، خبر درگذشت #بنیامین_آلبوغبیش را به خانواده او داده است. آلبوغبیش در بازداشت اداره اطلاعات اهواز بوده است. به گزارش منابع محلی، بنیامین آلبوغبیش و برادرش محمدعلى روز پنجم خرداد ماه سال جارى (۱۳۹۸) براى سومین بار از سوی اداره اطلاعات اهواز بازداشت، بنیامین به بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز و محمدعلى به زندان #شیبان منتقل می‌شود که روز چهارشنبه پنجم تیر ماه، خبر درگذشت بنیامین را به خانواده‌اش می‌دهند. یکى از اعضاى خانواده آلبوغبیش گفته است: «بنیامین را زیر شکنجه کشتند. او جوان تندرست و سالمى بود و هیچ مشکلى نداشت. از بازداشت اول او زیر فشار بود و او را از طریق شکنجه مادرش که در زندان سپیدار به سر مى‌برد، تهدید می‌کردند.» اتهام اعضاى خانواده آلبوغبیش همکارى با گروه‌هاى مسلح اهوازى و نقل و انتقال اسلحه براى آنهاست که به گفته نزدیکان این خانواده، این اتهام از سوی هر سه عضو بازداشت شده خانواده انکار شده است. بنیامین آلبوغبیش، ۲۸ ساله، همراه برادرش #محمدعلى_آلبوغبیش، ۲۹ ساله و مادرشان، #مریم_زبیدى، ۵۲ ساله، در روز ۲۴ اسفند سال ۱۳۹۶ توسط اداره اطلاعات اهواز در کوى زیتون کارمندى شهر اهواز بازداشت شدند. در جریان بازداشت این افراد و دستگیری شمار دیگری از شهروندان در این شهر، برخی دوستان آلبوغبیش هم بازداشت شدند که بعضى از آنها هنوز در بازداشت به سر مى‌برند و عده‌ای هم با قرار وثیقه آزاد شده‌‌اند. بنیامین آلبوغبیش و برادرش خرداد ماه ۱۳۹۷ با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی موقتا و تا پایان روند دادرسى آزاد شدند و مادر آنها، مریم زبیدى به زندان سپیدار بند نسوان منتقل شد. بنیامین و محمدعلى اما در بهمن ۱۳۹۷ دوباره بازداشت و بعد از دو ماه براى هر کدامشان قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی صادر و بار دیگر آزاد شدند. نیروهاى اداره اطلاعات اهواز اما هنگام یورش به منزل آلبوغبیش در ۲۴ اسفند ۱۳۹۶، موبایل‌هاى اعضاى خانواده، ماشین محمدعلى و مبلغ ۴۵ میلیون تومان را مصادره کرده‌اند.

اعلام موافقت #شورای_نگهبان با کلیات طرح #تشدید_مجازات_اسیدپاشی همراه با طرح ایراد به محتوا به روایت خبرگزاری فارس

طرح #تشدید_مجازات_اسیدپاشی در نشست #شورای_نگهبان مورد بحث و بررسی فقها و حقوقدانان این شورا قرار گرفته و به گزارش خبرگزاری فارس، با کلیات آن موافقت شده است. به گزارش فارس اما «به نظر می‌رسد» شورای نگهبان در محتوای متن چند ابهام شکلی دیده که قرار است این ابهام‌ها و ایرادهای احتمالی برطرف شود. مجلس شورای اسلامی در نشست روز ۳۰ اردیبهشت ماه خود کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی را تصویب کرده و روز یک‌شنبه ۱۹ خرداد هم در مصوبه‌ای مقرر کرد «اسیدپاشی به قصد ارعاب و ایجاد ناامنی، فساد فی الارض» محسوب شود: نمایندگان با ۱۶۱ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر، تصویب کردند در مواردی که اسیدپاشی به قصد ارعاب و ایجاد ناامنی در جامعه باشد به نحوی که موجب ناامنی در جامعه شود، اقدام مرتکب افساد فی الارض محسوب و به مجازات آن محکوم می‌شود. مجازات فساد فی ‌الارض اعدام است

#سازمان_ملل مأموریت کلاه آبی‌ها در #دارفور سودان را تمدید کرد

سازمان ملل متحد با توجه به وضعیت پرتنش در سودان، مأموریت کلاه آبی‌های خود در منطقه غربی دارفور را تمدید کرد. شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا تصمیم به عدم خروج نیروهای خود از دارفور و تمدید مأموریت آن‌ها تا ۳۱ اکتبر سال جاری میلادی گرفت. در پایان ماه سپتامبر قرار است وضعیت دارفور بار دیگر مورد بحث قرار گیرد. در خشونت‌های بین نیروهای دولتی سودان و گروه‌های قبیله‌ای در دارفور، در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۸ حدود ۳۰۰ هزار نفر کشته شدند. نیروهای سازمان ملل از آن زمان تلاش می‌کنند همراه با سربازان اتحادیه آفریقا صلح را در این منطقه حفظ کنند. در واقع مأموریت این نیروها باید در یک سال به پایان برسد. با این حال، سازمان عفو بین‌الملل به‌تازگی درباره موارد نقض حقوق بشر، قتل‌ها و خشونت‌های جنسی در این منطقه گزارش داده است. پس از برکناری عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان از قدرت، تنش‌ها در این کشور بالا گرفته است.

برای کاستن از #تبعیض_جنسیتی #دانشگاه_فنی_آیندهوون #هلند در یک سال و نیم آینده تنها استاد زن استخدام خواهد کرد

دانشگاه فنی آیندهوون هلند اعلام کرد که در یک سال و نیم آینده فقط استاد زن استخدام می‌کند. تنها در موارد اضطراری، در صورتی که زن مناسبی برای استادی دانشگاه در شش ماه آینده پیدا نشد، از مردها در این زمینه استفاده می‌شود. در حال حاضر شمار زنان آموزگار و استاد در مدارس عالی و دانشگاه‌های هلند کم است. مسئله اصلی این است که اکنون که از برابری جنسیتی صحبت می‌شود چگونه می‌توان از تبعیضی که در گذشته صورت گرفته کاست. در هلند دست‌کم درباره این مسئله محتاطانه بحث می‌شود. تصمیم دانشگاه فنی آیندهوون در این‌باره تصمیمی رادیکال در مورد «تبعیض مثبت» است. با این حال برخی بر این نظرند که «تبعیض مثبت» در هر صورت «تبعیض» محسوب می‌شود، چه در مورد زنان و چه مردان.

#مبادلات_تجاری ایران و #آلمان در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۴۸ درصد کاهش یافته است

اتاق بازرگانی و صنایع آلمان در گزارش تازه‌ای اعلام کرد که حجم مبادلات تجاری ایران و آلمان از ماه ژانویه تا آوریل ۲۰۱۹، با ۴۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۵۲۹ میلیون یورو رسید. بسیاری از شرکت‌های آلمانی به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران و احتمال از دست دادن بازارهای دیگر در ایالات متحده، از ادامه تجارت با ایران متزلزل شده‌اند. خردادماه گذشته فولکر تریر، رئیس بخش تجارت خارجی اتاق بازرگانی و صنایع آلمان گفته بود که متوسط سالیانه صادرات آلمان به ایران در فصل اول سال ۵۰ درصد کاهش داشته، و از صادرات ایران به آلمان ۴۲ درصد کاسته شده است. او همچنین گفته بود که از ۱۲۰ شرکت آلمانی که در ایران فعال بودند تنها ۶۰ شرکت در این کشور باقی مانده‌اند.

دادستان کل کشور: می‌خواهند از خطوط قرمز عبور کنند، باید با کشف #حجاب تعمدی در خیابان‌ها قاطعانه برخورد کرد

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور جمعه ۷ تیر گفت: «باید نسبت به افرادی که ارزش‌های اسلامی را زیرپا می‌گذارند و با قصد و تعمد در خیابان‌ها کشف حجاب می‌کنند، قاطعانه برخورد شود». او افزود: «مسائل و ناهنجاری‌هایی که بعضاً اکنون دیده می‌شود توسط افراد خاصی صورت می‌گیرد که می‌خواهند از خطوط قرمز عبور کنند و ما می‌بینیم که مأموریت این‌ها تحقق اهداف دشمن است». این سخنان دادستان کل در حالی بیان می‌شود که موضوع مخالفت با حجاب اجباری در ایران، در یک سال اخیر گسترش یافته است. پس از اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶، حرکت «دختران خیابان انقلاب» با برداشتن روسری‌های خود و ایستادن در خیابان‌ها شکل گرفت. از آن زمان زنان و دخترانی در خیابان‌ها و انظار عمومی حجاب خود را از سر برداشتند و مورد تعقیب و آزار نیروهای امنیتی قرار گرفتند.

شینزو_آبه در دیدار و گفت‌وگو با #ترامپ خواهان کاهش تنش‌های دیپلماتیک آمریکا با ایران شد

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن جمعه ۲۸ژوئن /۷ تیر در دیدار و گفت‌وگوی ۳۵ دقیقه‌ای خود با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه برگزاری نشست جی ۲۰ در اوساکای ژاپن خواهان کاهش تنش‌های دیپلماتیک بین آمریکا و ایران شد. به گزارش خبرگزاری کیودو نخست‌وزیر ژاپن درباره شبه‌جزیره کره هم آبه و ترامپ به این توافق رسیدند که پیونگ‌یانگ می‌بایست به قطعنامه‌های سازمان ملل درباره برنامه موشکی و برنامه هسته‌ای کره شمالی تماماً عمل کند. ترامپ از تصمیم آبه برای دیدار و گفت‌وگو با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی درباره شهروندان ربوده شده آمریکایی کاملاً و از هر نظر حمایت کرد. در نشست جی ۲۰ رهبران دو کشور برای سومین بار پیاپی در سال جاری با هم دیدار و گفت‌وگو کردند. پیش از این دیدار، ترامپ گفته بود: «معاهده امنیتی بین ژاپن و آمریکا که در سال ۱۹۵۱ امضا شده منصفانه نیست. اگر به ژاپن حمله شود، ما جنگ جهانی سوم به‌راه می‌اندازیم اما اگر به آمریکا حمله شود ژاپنی‌ها در تلویزیون سونی آن را تماشا می‌کنند.»

پیش از پایان مدت اعتبار #پیمان_منع_موشک‌های_هسته‌ای میان‌برد نمایندگان #ناتو و روسیه تشکیل جلسه خواهند داد

نمایندگان ناتو و روسیه یک بار دیگر جمعه آینده ۱۴ تیر / ۵ ژوئیه درباره پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) پای گفت‌وگو می‌نشینند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در توئیتر این خبر را اعلام کرد. آمریکا در آغاز ماه فوریه این پیمان با روسیه را فسخ کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در آن زمان اعلام کرد که چنان‌چه روسیه به تعهداتش در این پیمان عمل نکند، بر اساس مفاد این پیمان ایالات متحده شش ماه آینده از آن خارج می‌شود. واشنگتن می‌گوید مسکو از سال‌ها پیش با موشک‌های کروز SS-C-8 این پیمان را نقض کرده است. روسیه این اتهام را رد می‌کند. با پایان یافتن شش ماه مهلت، اعتبار این پیمان در تاریخ ۱۱ مرداد / ۲ اوت نیز خاتمه می‌یابد. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ۸ دسامبر ۱۹۸۷ (۱۷ آذر ۱۳۶۶)، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیرکل وقت حزب کمونیست اتحاد شوروی امضا شد و در یکم ژوئن ۱۹۸۸ (۱۱ خرداد ۱۳۶۷) به‌اجرا در آمد. بر اساس این پیمان موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آن‌ها، با برد ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) از میان برداشته شد.