ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خیرالله حق‌جویان، عضو مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان بازداشت و به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شد

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، صبح دوشنبه ۷ تیر خیرالله حق‌جویان، عضو مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان پس از احضار به دادسرای شهرستان «صحنه» بازداشت و به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شد. اتهام این فعال سیاسی و مدنی «توهین به مقدسات و مسئولان جمهوری اسلامی ایران» عنوان شده است. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با شبکه حقوق بشر کردستان، ضمن تایید این خبر گفت: «آقای حق‌جویان در جلسه امروز دادسرا در ارتباط با فعالیت‌های سیاسی و مدنی خود مورد بازجویی و تفهیم اتهام قرار گرفته است. هر چند بازپرس اقدام به صدور وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای آزادی موقت این فعال یارسان کرده، اما به دلیل امتناع او از قبول این وثیقه سنگین به دلیل عدم پذیرش موارد اتهامی، روانه زندان دیزل آباد کرمانشاه شده است.» مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان نیز اعلام کرده خیرالله حق‌جویان از لحظه بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است. خیرالله حق‌جویان از فعالان شناخته شده کُرد پیرو آیین یارسان است. او طی سال‌های اخیر در مراسم‌ مختلف به صورت مستقل و یا به نمایندگی از مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان سخنرانی‌هایی در انتقاد از وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور و به خصوص تبعیض علیه جامعه یارسان داشته است. آخرین بار او در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ با حضور بر مزار نیکمرد طاهری در شهر صحنه یک سخنرانی انتقادی ایراد کرد. نیکمرد طاهری، شهروند کُرد اهل صحنه‌ کرمانشاه بود که در خرداد ۱۳۹۲ در یک نتیجه یک خودسوزی اعتراضی جان باخت. مرگ او یکی از سه مورد خودسوزی پیروان دین یاری (یارسان) بود که در خرداد و مرداد ۱۳۹۲ در همدان و تهران اتفاق افتاد. این زنجیره‌ی خودسوزی‌های اعتراضی واکنشی مرگبار بود به تبعیض‌های قانونی علیه مردم یارسان و توهین به آداب و رسوم آنها که جرقه‌اش مشخصاً در اعتراض به تراشیدن اجباری سبیل یکی از پیروان آیین یاری در زندان همدان زده شد. عملی که با توجه به دستور مُهر بودن شارب نزد مردان یارسان توهین به باورمندان این آیین تلقی می‌شود. یارسان از جمله اقلیت‌های دینی در ایران است که در قانون اساسی به عنوان یک دین مستقل به رسمیت شناخته نشده است و پیروان آن از بسیاری از حقوق سیاسی و اجتماعی محروم هستند. مردم یارسان بیشتر در استان‌های کرمانشاه، لرستان، همدان، کردستان، آذربایجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران و… زندگی می‌کنند. در این بین استان کرمانشاه به عنوان مرکز اصلی یارسان شناخته می‌شود. هرچند آمار رسمی از تعداد پیروان این آیین وجود ندارد اما جمعیت یارسان در ایران در منابع مختلف از یک تا سه میلیون نفر ذکر شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: طالبان بخشی از افغانستان و بخشی از راه حل آتی در این کشور است

سعید خطیب‌زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه ۷ تیر در نشستی خبری در پاسخ به سوالی در مورد آخرین تحولات افغانستان و اینکه در هفته جاری یکی از روزنانه‌های صبح تهران ادعا کرده بود که ماهیت طالبان دگرگون شده، آیا نگاه جمهوری اسلامی ایران در مورد طالبان هم تغییر کرده، گفت: «جمهوری اسلامی ایران در سطوح عالی امنیتی و سیاسی موضوع افغانستان را با جدیت از نزدیک و با نگرانی پیگیری می‌کند و با طرف‌های مختلف در افغانستان در حال گفت وگو و رایزنی است.» شنبه گذشته (۵ تیر) روزنامه کیهان، رسانه ولی فقیه یادداشت روز خود را به پیشروی طالبان در افغانستان اختصاص داده و در بخشی از آن نوشته بود: «در این پیشروی‌ها خبری از جنایت‌های هولناک، شبیه جنایات داعش در عراق نیست. طالبان حتی اعلام کرده کاری با شیعیان این کشور هم ندارد، خبری از قتل‌عام غیرنظامیان بی‌گناه و تخریب خانه‌ها هم نیست و آنچه هست، صرفا درگیری با نیروهای مسلح دولتی است. به عبارتی، نیروهای طالبانی که امروز از آن حرف می‌زنیم، اولا نیروی یکدست و هماهنگی نیست ثانیا، با طالبانی که می‌شناختیم و مثلا سر می‌برید، تفاوت‌هایی کرده است.» خطیب‌زاده در ادامه افزود: «حفظ تمامیت ارضی افغانستان، حفظ وحدت ملی و رعایت حقوق اقلیت‌ها و دستاوردهایی که ملت افغانستان در طول دو دهه گذشته به سختی به دست آورده برای ما بسیار مهم است و تأکید بر آن داریم که گفت‌وگوهای اصیل بین‌الافغان تنها راه حل پایدار برای مسئله افغانستان است. در همین چارچوب ما تلاش می کنیم که گفت وگوها بین گروه های مختلف افغانی تسهیل شود و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در سفری که به این کشور داشتند با گروه‌های مختلف افغانستانی رایزنی و گفت وگو کرده‌اند.» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال دیگری گفت: «طالبان همه افغانستان نیست و نخواهد بود. بخشی از افغانستان است و بخشی از راه حل آتی افغانستان است و آنچه که برای ما مهم است تشکیل دولتی فراگیر با حضور تمامی گروه‌های افغانستانی و رسیدن به راه حلی مسالمت‌آمیز و پایدار در این کشور است.»

کرونا در ایران: زمان واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال اعلام شد

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا دوشنبه ۷ تیر در واکنش به شلوغی مراکز واکسیناسیون ادعا کرد هیچ‌گونه کمبودی در زمینه دوز دوم واکسن‌هایی که تزریق شده وجود ندارد و واکسن‌ها تامین و توزیع شده‌اند و به دانشگاه‌های علوم پزشکی هم ابلاغ شده است که افراد بالای ۷۰ سال که دوز اول واکسن را دریافت نکرده‌اند، با اعلام فراخوان دوز اول واکسن را دریافت کنند. رییسی گفت: «از هفته آینده نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن ایرانی و خارجی به صورت هفتگی به دست ما خواهد رسید و این روند شش هفته ادامه پیدا خواهد کرد و بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته حدود ۹ میلیون دوز واکسن به دست ما می‌رسد و به محض اینکه محموله اول هفته آینده به دست ما رسید واکسیناسیون افراد ۶۵ سال به بالا را شروع می‌کنیم.» جمعیت گروه ۶۵ تا۷۰ ساله‌ها در ایران حدود یک میلیون ۸۰۰ هزار نفر‌ است. وزارت بهداشت قصد دارد بین یک هفته یا ۱۰ روز بعد فراخوان واکسیناسیون برای افراد ۶۰ سال به بالا که جمعیت آن‌ها بالغ بر ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار نفر می‌شود صادر کند. به این ترتیب واکسیناسیون سالمندان در دوز دوم به پایان می‌رسد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «در مرداد دو کار بسیار مهم انجام می‌شود که بر این اساس واکسیناسیون اساتید دانشگاه و معلم‌ها در دستور کار قرار دارد.» علیرضا رئیسی درباره بازگشایی مدارس نیز گفت: «برای افراد زیر ۱۸ سال واکسن موجود نیست و واکسیناسیون فعلا شامل حال دانش آموزان نخواهد شد، اما راننده‌های سرویس مدارس و کارکنان آموزش و پرورش واکسینه خواهند شد. نیاز است آموزش و پرورش فاصله گذاری اجتماعی در کلاس‌ها را رعایت کنند و تعداد دانش آموزان حاضر در کلاس کاهش پیدا کند.» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه افزود: «واکسن پاستور هم در این هفته یا هفته آینده مجوز مصرف اضطراری دریافت خواهد کرد تا آماده تزریق شود. واکسن رازی هم به احتمال زیاد تا دو ماه آینده یا نهایت شهریور ماه به بازار خواهد آمد و شاید زودتر هم این اتفاق بیفتد.»

تعداد جانباختگان کرونا در شبانه‌روز گذشته: ۱۴۰ نفر، گسترش شهرهای قرمز کرونا از جنوب به سمت مرکز ایران

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوشنبه ۷ تیر اعلام کرد با فوت ۱۴۰ تن دیگر از مبتلایان به کووید-۱۹ در شبانه‌روز گذشته، تعداد جانباختگان این بیماری در ایران به ۸۳ هزار و ۹۸۵ نفر رسید. سه هزار و ۱۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های کشور تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر ۳۲ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. در هفته گذشته تعداد کسانی که به کووید-۱۹ مبتلا شدند اما به درمان سرپایی نیاز داشتند حدود چهار درصد افزایش یافته است. شمار کسانی که نیازمند درمان در بیمارستان‌ها بودند اما ثابت مانده است. در استان‌های جنوبی کشور به ویژه پنج استان بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد روند بیماری شتاب گرفته و این احتمال به وجود آمده که موج بعدی همه‌گیری از نوار جنوبی کشور ایران را فرابگیرد.

میزان آب در سدهای استان گلستان نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد کاهش یافته است

شعبان رسولی، مدیر بهره‌‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: «در حال حاضر تنها ۲۲ درصد سدهای استان آب دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۷۰ درصد بود، کاهش شدیدی را نشان می‌دهد.» رسولی افزود در حال حاضر ۸ درصد سد گلستان، ۲ درصد سد بوستان، ۴۶ درصد سد نگارستان، ۷۲ درصد تالاب سد آلماگل و ۴۹ درصد تالاب سد آلاگل و ۳ درصد وشمگیر آب دارد. دلیل کاهش شدید آب در سدهای استان «خشکسالی، کاهش بارش‌های سال جاری و آبیاری کشت‌های بهاره» عنوان شده است. بحران آب در ایران روزبه‌روز عمیق‌تر می‌شود و با شیوع ویروس کرونا نیز مصرف آب در کشور بیشتر شده است. پیش از این حمیدرضا کشفی، معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مدیریت آبفای کشور خبر داده بود که حدود ۳۰۰ شهر در تابستان سال جاری با تنش آبی مواجه خواهند شد و احتمال دارد هشت هزار روستا نیازمند آبرسانی سیار شوند.

زمان برگزاری مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) اعلام شد

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ)، یکی از عاملان کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ که در رأی‌گیری اخیر رئیس جمهوری اسلامی اعلام شد، در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد در مجلس برگزار خواهد شد. به‌گفته نیکزاد برنامه‌ریزی‌های برای برگزاری مراسم تحلیف رئیسی در مجلس انجام شده است. حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در این‌باره گفت مراسم تحلیف با در نظر گرفتن شرایط کرونا با حضور میهمانان داخلی و خارجی خواهد بود.

سطح تراز آب دریاچه ارومیه ۶۰ سانتی‌متر کاهش یافت

مسعود باقرزاده‌ کریمی، رئیس حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: «در حال حاضر تراز آب دریاچه ۱۲۷۱,۱۶ متر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ سانتی‌متر کمتر و نسبت به ابتدای فعالیت کارگروه احیای دریاچه در سال ۹۳، ۹۰ سانتی‌متر بالاتر است». به‌گفته باقرزاده‌ کریمی طبق توافق وزارت نیرو باید ۶۴۰ میلیون مترمکعب از سدها به سمت دریاچه رهاسازی شود، اما تاکنون بیش از ۲۴۰ میلیون متر مکعب رهاسازی نشده است. او علت اصلی آن را «خشکسالی واقعاً شدید» دانست که «منجر به کاهش ۵۰ درصدی ورودی آب از سدها شده است». سطح تراز برنامه‌ریزی شده تا سال ۱۴۰۶ برای احیای دریاچه ارومیه ۱۲۷۴,۱ متر است که به‌گفته باقرزاده‌ کریمی باید تلاش کرد که به نزدیک سه متر برسد و این «البته به شرایط اقلیمی، همکاری دستگاه‌ها و مردم وابسته است». دولت برای احیای دریاچه ارومیه ۲۶ برنامه در نظر گرفته است که بخشی از آن مربوط به وزارت نیرو است. دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد. بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شده بود. با روی کار آمدن دولت روحانی، احیای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفت و با این حال توفیقی حاصل نشد.

دومین دستاورد سپاه پس از ویروس‌یاب مستعان، فرمانده سپاه: می‌خواهیم در هر پدیده‌ای جزو کشورهای برتر جهان باشیم

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران در مراسمی از دومین «دستاورد» سپاه برای مقابله با کرونا رونمایی کرد. واکسن «نورا» در بیمارستان بقیه‌الله اعظم سپاه ساخته شده است و در مرحله نخست تست انسانی است. نخستین دستاورد سپاه برای مقابله با کرونا «دستگاه ویروس‌یاب مستعان ۱۱۰» بود که حسین سلامی سال گذشته از آن رونمایی کرد و گفت ظرف ۵ ثانیه ویروس کرونا را شناسایی می‌کند. هنوز از سرگذشت این ویروس‌یاب و نقش آن در کنترل کرونا خبری منتشر نشده است. سلامی در مراسم رونمایی از واکسن گفت «ما تصمیم گرفته‌ایم در جهان در هر پدیده‌ای جزو کشورهای برتر جهان باشیم و امروز در بسیاری از حوزه‌ها جزو کشورهای برتر هستیم.» او مدعی شد که سپاه «پرنده‌های پهن‌پیکر بدون سرنشینی دارد که هفت‌هزار کیلومتر پرواز می‌کنند و در هر نقطه‌ای فرود می‌آیند.» سلامی درباره برنامه سپاه برای واکسنی که ساخته است هم گفت: «ما این واکسن‌ها را در اختیار مردم فقیر سایر کشورها قرار می‌دهیم و ملت عزیز ما اطمینان داشته باشند که بیرق‌های امید را بیش از هر وقت دیگری برافراشته خواهند دید.» ایران با واکسیناسیون کمتر از ۵ درصد از جمعیت، هم‌اکنون جزو کشورهایی است که کمترین میزان واکسیناسیون را انجام داده‌اند. در روزهای گذشته و با گسترش واریانت دلتا در جنوب کشور، مقام‌های بهداشتی آغاز پنجمین پیک کرونا در ایران را اعلام کردند و هشدار دادند که این پیک جدید مرگبارتر از پیک‌های قبلی خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: درباره پاک کردن اطلاعات دوربین‌های آژانس تصمیمی اتخاذ نشده است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه ۷ تیر در یک نشست خبری اعلام کرد که هنوز مقامات جمهوری اسلامی درباره تمدید توافق فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حفظ اطلاعات دوربین‌ها یا پاک کردن این اطلاعات به تصمیم نرسیده‌اند. بر اساس تفاهم‌نامه فنی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران در دوربین‌های مدار بسته ثبت می‌شدند. مهلت یک ماهه این تفاهم‌نامه که یک بار هم تمدید شده بود ۲۴ ژوئن/۳ تیر به پایان رسید. رافائل گروسی پیش از این هشدار داده بود که در صورتی که این توافق تمدید نشود ممکن است ایران اطلاعات ذخیره شده از اسفند ۱۳۹۹ در این دوربین‌ها را پاک کند و به این ترتیب به تعبیر او «یک سیاهچاله اطلاعاتی» پدید آید. خطیب‌زاده در این نشست خبری درباره مذاکرات وین برای احیای برجام گفت: «گفت‌وگوها به جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات خود را بگیرند. تصمیماتی که باید اتخاذ می‌کردیم اتخاذ کردیم و منتظریم دولت‌های مقابل به شمول آمریکا تصمیمات خود را اتخاذ کنند.» روز گذشته سیدعباس عراقچی، رئیس ایرانی در مذاکرات وین بعد از دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان مجلس گفته بود: «زمان تصمیم‌گیری برای همه طرف‌های برجام است و کشورهای مقابل باید تصمیمات سخت خود را بگیرند.»خطیب‌زاده به تأکید اعلام کرد: «اگر همین الان توافق جمع‌بندی شود و تصمیمات را همه طرف‌ها بگیرند ما حتی یک ساعت کار را به عقب نخواهیم انداخت. مهم تأمین منافع ایران و مردم ایران از بستر گفت‌وگوهاست و هر زمان رخ دهد اعلام می‌کنیم. تصمیم در این موضوع به این دولت و آن دولت برنمی‌گردد. دولت‌ها بخشی از پروسه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی هستند.»

کم‌آبی: زنگ هشدار برای تهران به صدا درآمده است

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آبفای تهران اعلام کرد که بارندگی در تهران در مقایسه با سال گذشته ۳۵ درصد کاهش یافته است. بر این اساس تهران هنوز به وضعیت قرمز نرسیده اما زنگ هشدار کم‌آبی در پایتخت به صدا در آمده است. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «در حال حاضر میزان موجودی مخازن سدها حدود ۷۹۰ میلیون متر مکعب است در حالی که سال قبل در همین زمان یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون متر مکعب بوده است یعنی ۳۵۰ میلیون متر مکعب کسری مخازن داریم.» به گفته بختیاری «مصرف آب شرب تهران در سال جاری ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار متر مکعب مصرف بالاتر رفته است.» سهم بخش خانگی از مصرف آب برابر با ۸۴ درصد است. مدیرعامل آبفای تهران در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت: « رفتار مصرف مشترکین در یک دوره ۲ تا ۳ هفته‌ای رصد می‌شود چنانچه بیش از دو برابر میانگین مصرف داشته باشند اخطار دریافت می‌کنند و اگر در میزان مصرف تغییری اعمال نکنند اخطار دریافت می‌کنند و آب مشترکین به طور موقت قطع می‌شود.» بختیاری درباره استفاده از منابع آب زیرزمینی گفت: «در تهران حدود ۱۵۰۰حلقه آب شرب داریم که ۶۰۰ حلقه در شهر تهران و مابقی در سایر شهرستان‌های استان قرار دارند، به میزانی که از آب سطحی برداشت می‌کنیم برداشت از آب زیرزمینی کاهش پیدا می‌کند، سال گذشته وضعیت بارندگی خوب بود بنابراین ۸۲ درصد از منابع آب سطحی استفاده کردیم که باعث شد برداشت از آب‌های زیرزمینی به ۱۸ درصد برسد و بسیاری از چاه‌ها خاموش و کیفیت هم بالاتر رفت. در هر حال هر قدر از آب سطحی استفاده کنیم به نفع سفره‌های زیرزمینی کار کرده‌ایم. »

دست‌کم ۹ نفر در فروریختن ساختمانی در فلوریدای آمریکا کشته شدند

در پی ریزش یک برج ۱۲‌ طبقه‌ای در نزدیکی شهر میامی در ایالت فلوریدای آمریکا، دست‌کم ۹ نفر کشته شدند. عملیات نجات ادامه دارد و ۱۵۶ نفر هنوز در میان مفقودان هستند. شامگاه ۲۶ ژوئن/۶ تیر، زمانی که بیشتر ساکنان ساختمانی در شهر ساحلی سرفساید در فلوریدای آمریکا خواب بودند، بخشی از ساختمان فروریخت. این برج مسکونی درمجموع ۱۳۶ آپارتمان دارد که ۵۵ دستگاه آن فروریخت و اکنون تنها آوار از آن به‌جای مانده است. به گزارش آسوشیتدپرس، این برج مسکونی چهل سال پیش ساخته‌شده و در اکتبر ۲۰۱۸ یک شرکت ناظر با بررسی‌هایش گفت که ساختمان نیاز به تعمیرات ساختاری دارد. هزینه این تعمیرات ۹ میلیون دلار تخمین زده شد که بر اساس آن هر واحد بین ۸۰ هزار تا ۳۰۰ هزار دلار باید هزینه می‌کرده تا تعمیرات انجام شود. امکان این وجود دارد که تعداد کشته‌شدگان افزایش پیدا کند. نیروهای امدادی هنوز در میان آوار به دنبال زنده‌ها می‌گردند.

اِعمال فشار برای درهم شکستن اعتصاب کارگران پیمانی نفت: در عسلویه آب را به روی کارگران بستند

اعمال فشار برای درهم شکستن اعتصاب کارگران توسط پیمانکاران و نیروهای امنیتی شدت گرفته است. خبری که از مناطق اعتصابی به دست زمانه رسیده حاکی است در عسلویه غذا خوری پالایشگاه ۷ عسلویه از روز از پنجشنبه سوم تیر ماه از دادن غذا به کارگران اعتصابی که در کمپ‌ها مانده‌اند، خودداری کرده است. صدها کارگر که در روزهای اخیر ناگزیر به تهیه غذا به خرج خود شده‌اند، جمعه ۶ تیر وارد رستوران و غذاخوری مشترک کمپ‌های ۱۷ و ۱۸ پالایشگاه شدند. وسایل آشپرخانه را به بیرون پرتاب کردند و سالن غذاخوری و آشپزخانه شرکت را بستند. کثرت کارگران سبب شد مأمورانی که در محل حضور داشتند، نتوانند مانع کارگران شوند. . پیمانکاران و نیروهای امنیتی آب را به روی کارگران بسته‌اند و از توزیع وسایل بهداشتی از جمله صابون به کمپ‌ها خودداری می‌کنند. کارگران که در گروه‌های حداقل ۱۰ نفره در اتاق‌های به شدت غیربهداشتی کمپ‌ها ساکن‌اند در گرمای کشنده جنوب بدون آب و وسایل بهداشتی مانده‌اند و برای خرید غذا و آب پول ندارند. کارگران پیمانی بیش از ۶۵ مرکز نفتی از ۲۹ خرداد برای حداقل دستمزد ۱۲ میلیون تومان، خلع ید از پیمانکاران و قراردادهای موقت، بهبود ایمنی و بهداشت محیط کار، برسمیت شناختن حق تشکل و اعتصاب و اعتراض دست به اعتصاب زده‌اند. اعتصاب روز به روز گسترش می‌یابد و شورای سازمانده اعتصاب در سومین بیانیه خود که جمعه ۶ تیر منتشر شد، ضمن محکوم کردن اعمال فشار به کارگران برای درهم شکستن اعتصاب، تاکید کرد کارگرا تا رسیدن به خواست‌های خود به اعتصاب ادامه خواهند داد.