نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#کردهای_سوری و دولت #اسد کمیته‌های مشترک تشکیل می‌دهند: «ترسیم نقشه راه به سوی یک #سوریه_دموکراتیک و غیرمتمرکز»

#مجلس_سوریه_دموکراتیک به رهبری کردها شنبه ۲۸ ژوئیه / ششم مرداد اعلام کرد که با دولت #دمشق برای تشکیل کمیته‌هایی جهت پایان‌دادن به خشونت‌ها توافق کرده است. بنا به بیانیه این مجلس که بال سیاسی «نیروهای دموکراتیک سوریه» به رهبری کردها محسوب می‌شود، این کمیته‌ها «نقشه راه به سوی یک سوریه دموکراتیک و غیرمتمرکز را ترسیم می‌کنند.» این بیانیه اعلام کرده که مذاکرات به دعوت دولت دمشق انجام شده‌اند. هیأتی از مذاکره‌کنندگان کرد در سوریه به ریاست #الهام_احمد، ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیک برای گفت‌وگو با مقامات دولت بشار اسد سه روز پیش وارد دمشق شد. هدف کردهای شمال سوریه از مذاکره، دستیابی به یک توافق سیاسی با دمشق برای #خودمختاری_کردها است. همزمان با پیروزی ارتش سوریه در استان قنیطره در جنوب غربی این کشور در مرز با اسرائیل تلاش‌ها برای دست‌یابی به یک راه‌حل سیاسی برای خاتمه دادن به جنگ هفت ساله داخلی سوریه افزایش یافته است.

رئیس فراکسیون مبارزه با #مفاسد_اقتصادی مجلس: ۳۱ مفسد اقتصادی مرتبط با مسئولان نظام دستگیر شدند

#امیر_خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با #مفاسد_اقتصادی مجلس شورای اسلامی ایران شنبه ششم مرداد به «اعتمادآنلاین» گفت که «۳۱ مفسد اقتصادی که در ارتباط با مسئولان نظام هستند، دستگیر شده‌اند.» او اشاره بیشتری به جزئیات این دستگیری‌ها اشاره‌ای نکرد. او پیش‌تر در گفت‌و‌گو با همین وب‌سایت از تحویل اسامی ۳۱ متهم به فساد مالی و بانکی به سران قوا خبر داده بود؛ متهمانی که به گفته او «در غارت بانک‌ها» دست داشته‌اند. بحث برخورد با «مفسدان اقتصادی» در هفته‌های اخیر و با اوج گرفتن بحران اقتصادی در ایران داغ شده است. مسئولان ارشد جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، رهبری و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری خواهان برخورد شدید با مفسدان اقتصادی و نیز به گفته آنها «اخلال‌گران» در بازار و اقتصاد شده‌اند. قوه قضائیه نیز وعده برخورد با فساد اقتصادی را داده است. آذرماه گذشته نیز محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس فهرستی ۲۰ نفره از بدهکاران عمده بانک سرمایه را منتشر کرد. منتقدان اما #فساد_اقتصادی در ایران را ساختاری و نظام‌مند می‌دانند و ضرورت پرداختن به راهکارهای ریشه‌ای برای حل آن را گوشزد می‌کنند. به نوشته اعتمادآنلاین، «بحث #فساد_سیستماتیک در کشور موضوع تازه ای نیست... گرچه تاکنون اقداماتی برای مبارزه با فساد انجام شده اما هنوز نتیجه قابل قبولی را به دنبال نداشته است.»

نامه #نمایندگان_مجلس به #آملی_لاریجانی: احتمال #فرار #مدیران_دوتابعیتی وجود دارد

تعدادی از نمایندگان مجلس ایران در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه از احتمال فرار مدیران دو تابعیتی ابراز نگرانی کردند. آنها در این نامه نوشته‌اند که «بنا به اظهار کارشناسان، صاحبنظران و خبرنگاران اقتصادی و شواهد و قرائن متقن، مهم ترین دلیل شرایط اقتصادی کشور سوء مدیریت در نظام اقتصادی کشور است که از نتایج قطعی آن مدیریت ناصواب، تضییع حقوق و اتلاف سرمایه های ملی و خصوصی مردم است.» این نمایندگان در نامه خود به صادق آملی لاریجانی از او خواسته‌اند که از آن جا که بعضی از مسئولین این حوزه دارای تابعیت کشورهای دیگر هستند یا خانواده‌های آن‌ها در کشورهای خارجی سکونت دارند، ضروری است که قوه قضاییه برای جلوگیری از «تکرار تجارب تلخ گذشته و امکان پاسخگویی این نوع مدیران و همچنین پیشگیری از جرائم احتمالی»، به استناد اصل ۱۵۶ قانون اساسی تدابیر و اقدامات لازم مبنی بر امکان دسترسی به این نوع مدیران و حفظ اسناد و مدارک مربوط را انجام دهد.

#دلار_تک‌نرخی ۴۴۰۰ تومان شد ــ قیمت #سکه_طلا بار دیگر رکورد زد

بنا به اعلام #بانک_مرکزی ایران، #دلار_تک‌نرخی دولتی شنبه ششم مرداد با ۸۰ ریال افزایش نسبت به هفته پیش به قیمت ۴۴۰۳ تومان رسید. به گفته بانک مرکزی، پوند بریتانیا و یورو شنبه با کاهش اندک قیمت روبرو بودند. ابتدای امسال بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نرخ رسمی دلار را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد. #طلا نیز روند افزایشی خود را ادامه داد. به گزارش وب‌سایت «اقتصادآنلاین»، سکه طلا موسوم به «#سکه_امامی» شنبه ۳۵ هزار تومان گران‌تر از روز پیش شد، قیمتش رکورد زد و به سه میلیون و ۵۶۰ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز نسبت به روز قبل دو هزار تومان افزایش قیمت داشت و به قیمت ۲۷۹ هزار و ۲۳۰ تومان معامله شد. قیمت سکه بهار آزادی اما ثابت مانده است. پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (#برجام) بازار ارز و سکه دچار تلاطم شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی شرایط کنونی را وضعیت #جنگ_اقتصادی اعلام کرده‌اند.

#اصلاح‌طلبان در پی «وحدت در حاکمیت»: #جهانگیری به دنبال برگزاری جلسه مشترک با حضور #محمد_خاتمی و سران نظام است

#اصلاح‌طلبان_حکومتی به پیروی از #محمد_خاتمی، رئیس‌جمهوری دوران #اصلاحات به دنبال ایجاد به گفته خود «وحدت» هستند. #الیاس_حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شنبه ششم مرداد در نشستی درباره حواشی انتخاب او به عنوان قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت که اسحاق #جهانگیری به دنبال برگزاری جلسه‌ای با حضور خاتمی و سران نظام است. به گفته حضرتی، معاون اول رئیس‌جمهوری می‌خواهد این جلسه را برای رفع محدودیت‌ها از خاتمی و ایجاد «وحدت» برگزار می‌کند. این سیاستمدار اصلاح‌طلب وحدت را «وحدت در میان حاکمیت» و «وحدت بین حاکمیت و ملت» تعریف کرده است. منتقدان تلاش اصلاح‌طلبان حکومتی را تلاشی برای یکدست‌کردن حاکمیت بدون توجه به مطالبات اجتماعی تعبیر می‌کنند. نقاط مختلف ایران هر روز شاهد اعتراض‌هایی است که به دلایل مختلف از جمله بی‌آبی، بیکاری، پرداخت نشدن دستمزدها، قطع برق و ... رخ می‌دهد.

#وزیر_نیروی_ایران: مطمئن‌ترین منبع #آب در کشور #پساب است

وزیر نیروی ایران گفته چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب پساب در ایران تولید می‌شود اما تنها یک چهارم این میزان تصفیه می‌شود. #رضا_اردکانیان با اشاره به اینکه ایران کشور کم آبی است، مطمئن‌ترین منبع آب در کشور را #پساب خوانده و گفته : «تا جمعیت داریم پساب خواهیم داشت و بخش صنعت متوجه شده که هر نوع سرمایه‌گذاری در این حوزه، سرمایه‌گذاری مطمئن و با تضمینی است.» از هفت و نیم میلیارد متر مکعب آبی که برای شرب در ایران تولید می‌شود، حدود چهار و نیم میلیارد متر مکعب پساب تولید می‌شود.

افزایش رسمی #قیمت_لبنیات ــ برخی #محصولات_لبنی ۳۲ درصد گران‌تر شدند

خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران شنبه ششم مرداد با انتشار تصویری از ابلاغیه «انجمن صنایع #فرآورده‌های_لبنی ایران» از افزایش قیمت انواع #لبنیات و شیر خام خبر داد. بر اساس این گزارش، قیمت مصوب شیر پرچرب یک‌ لیتری از ۲۸۰۰ تومان به ۳۷۰۰ تومان افزایش یافته است. قیمت خرید هر لیتر شیر خام از دامداران نیز با ۹ درصد افزایش به حداکثر ۱۵۷۰ تومان رسیده. همچنین در برخی محصولات لبنی، افزایش قابل ملاحظه قیمت تا ۳۲ درصد دیده می‌شود. قیمت لبنیات در ایران در ماه‌های اخیر نیز رو به افزایش بود اما این افزایش قیمت بدون مجوز صورت می‌گرفت. اقتصاد ایران پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با تهران (#برجام) دچار بحران شده است. واحد پول ملی در مدت کوتاهی ۵۰ درصد از ارزش‌اش را از دست داد و نرخ تورم نسبت به سال قبل افزایش یافت. بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران که دوم مرداد منتشر شد، #نرخ_تورم شهری «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در دوازده‌ماهه منتهی به تیر ۱۳۹۷ به ۱۱ درصد رسیده که نسبت به #تورم ماه قبل آن سه دهم درصد افزایش نشان می‌دهد. رشد قیمت کالاهایی همچون گوشت قرمز، شیر، تخم مرغ و چای بر اساس این آمار بیش از ۱۲ درصد بوده است.

سخنگوی #هیأت_رئیسه_مجلس: نظام تصمیم بگیرد، با آمریکا مذاکره می‌کنیم

#بهروز_نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه #مجلس شورای اسلامی شنبه ششم مرداد به وب‌سایت خبری «عصر ایران» گفت که مذاکره احتمالی با آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای (#برجام)، «تصمیمی است که نظام باید بگیرد». به گفته نعمتی، تهران «همواره اهل مذاکره» است و «اگر مجموعه حاکمیت باید به این نتیجه برسند که باید مذاکره ای انجام شود قطعاً انجام می شود.» هرچند او گفته که اگر آمریکا خواهان مذاکره است، «باید شرایط ما را بپذیرد.» تنش بین تهران و واشنگتن در هفته اخیر پس از واکنش تند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به تهدید #حسن_روحانی، همتای ایرانی‌اش به اقدام متقابل علیه تحریم‌های نفتی تحمیلی بالا گرفت. روحانی از بستن «تنگه هرمز» و «تنگه‌های دیگر» در صورت ناتوانی ایران در صادرات نفت گفته بود و #ترامپ نیز در توئیتی تهران را به اقدام نظامی تهدید کرد. اما پس از آن موضع رئیس‌جمهوری آمریکا تلطیف شد و از آمادگی‌اش برای مذاکره با ایران برای رسیدن به توافقی جامع خبر داد. جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا نیز توسل به گزینه نظامی علیه ایران را تکذیب کرد. با این حال علی خامنه‌ای، رهبر ایران در نشست اخیرش با اعضای هیأت دولت امکان هر گونه مذاکره با آمریکا را رد کرده است.