ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی دستگاه قضا: پرونده #روح‌الله_زم در انتظار رأی نهایی قضات دیوان عالی کشور

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه هفتم مرداد در سی‌امین نشست خبری خود درباره آخرین وضعیت پرونده روح‌الله زم، زندانی سیاسی و مدیر سایت خبری و کانال تلگرامی «آمدنیوز» گفت: «نسبت به این پرونده و رأی آن فرجام‌خواهی شده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و در دیوان عالی کشور به شعبه ارجاع شده است.» به‌ نوشته خبرگزاری میزان، اسماعیلی با اشاره به اینکه تاکنون رأی از ناحیه دیوان عالی کشور در این زمینه صادر نشده، گفت: «منتظریم که قضات شعبه مربوطه در دیوان عالی کشور نسبت به رسیدگی به این فرجام‌خواهی و اظهارنظر نهایی در مورد این پرونده اقدام کنند.» این مقام قضایی روز ۱۰ تیر امسال در بیست و هشتمین نشست خبری خود از صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم خبر داده و گفته بود: «دادگاه ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات را توأم با هم از مصادیق افساد فی الارض دانسته و بدین جهت حکم اعدام صادر کرده است.» بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز رسانه قوه قضاییه، ششمین و آخرین جلسه دادگاه زم در تاریخ ۲۰ خرداد امسال برگزار شده بود. این زندانی سیاسی در این دادگاه اتهامات «توهین به مأموران دولتی و تحریک مردم به اغتشاش»، «حمایت از محکومان امنیتی در ایران» و «نشر اکاذیب» را پذیرفت. بر اساس قوانین جاری در ایران، حکم اعدام به هیچ ‌یک از عناوین اتهامی بالا تعلق نمی‌گیرد. روح‌الله زم روز ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۸ توسط مأموران امنیتی سپاه پاسداران در خارج از کشور ربوده و سپس به داخل ایران منتقل شد. نهادهای امنیتی ایران پیش از بازداشت زم، او را مسئول تهییج معترضان در اعتراضات دی ‌ماه ۹۶ خوانده و با استفاده از این ادعا دسترسی به پیام‌رسان تلگرام را در ایران مسدود کردند.

#اعظم_پیری، همسر #لطیف_حسنی، فعال سیاسی محبوس در #زندان_رجایی‌شهر از سوی رئیس کارخانه محل کارش تهدید شد

فشارهای اقتصادی بر خانواده زندانیان سیاسی تشدید شده است. بر اساس اطلاعاتی که در اختیار زمانه قرار گرفته است، اعظم پیری، همسر لطیف حسنی، فعال سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر از تهدید خود از سوی رئیس کارخانه‌ای که در آن کار می‌کند، خبر داده است: «آقای [...] مدیر کارخانه گفته است که (…) می‌تواند برایم مشکل درست کند. او تهدید کرد که نه تنها به پولم نمی‌رسم، بلکه اعلام می‌کند که همسر زندانی سیاسی هستم و در کارخانه فعالیت سیاسی داشته‌ام و به خاطر همین حقوقم را نداده است.» دکتر لطیف حسنی در سال ۹۲ و به علت تقاضا برای تأسیس یک تشکل قانونی در اقدامی بحث‌برانگیز همراه با چهار فعال سیاسی آذربایجانی دیگر به نام‌های آیت مهرعلی بیگلو، شهرام رادمهر، محمود فضلی و بهبود قلیزاده، بازداشت و به ۹ سال زندان محکوم شد. لطیف حسنی دبیرکل حزب «یئنی گاموح» و زندانی سیاسی تُرک محبوس در زندان رجایی‌شهر، علی‌رغم شیوع ویروس کرونا و درخواست فعالان مدنی و سازمان‌های حقوق بشری، تاکنون به مرخصی اعزام نشده است. لطیف حسنی متولد شهرستان خلخال و فارغ‌التحصیل «حقوق بین‌الملل» در مقطع دکتری است.

#انفجار مهیب مخزن سوخت در دولت‌آباد #کرمانشاه

انفجار شش تریلی حامل سوخت در پارکینگی در منطقه صنعتی دولت‌آباد کرمانشاه موجب آتش‌سوزی گسترده در این محل شد. به‌گفته کیوان ملکی قائم مقام سازمان آتش‌نشانی کرمانشاه، این رویداد حدود ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه ۷ مرداد به نیرو‌های آتش‌نشانی گزارش شد. ملکی از اعزام حدود ۱۰۰ آتش‌نشان و ۲۳ خودرو به محل حادثه خبر داد و گفت: «در این حادثه تلفات جانی نداشتیم و تنها چند نفر مصدوم شدند.» ایران در هفته‌های اخیر با سلسله انفجارها و آتش‌سوزی‌های غیرقابل توضیحی در نزدیکی تأسیسات حساس روبه‌رو بوده است. از جمله در ۲۵ تیرماه سال جاری خبرگزاری تسنیم گزارش داد که دست‌کم هفت کشتی در بندر بوشهر در جنوب ایران آتش گرفتند. ۱۲ تیرماه نیز بخشی از تأسیسات روزمینی سایت هسته‌ای نطنز دچار آتش‌سوزی شد. روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» آمریکا به نقل از یک مسئول اطلاعاتی مطلع در خاورمیانه که نام او افشا نشد نوشته بود، تل‌آویو مسئول «انفجار» در نطنز است و این «انفجار» به وسیله کار گذاشتن یک بمب انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از ثبت‌نام پیامکی ۱,۴میلیون نفر برای #وام_ودیعه_مسکن خبر داد

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی اعلام کرد که از روز شنبه گذشته تا دوشنبه ۶ مرداد ۱,۴ میلیون نفر به‌صورت پیامکی در طرح وزارت راه و شهرسازی برای پرداخت وام ودیعه مسکن ثبت ‌نام کرده‌اند. به‌گفته محمودزاده «کارگران، خانوارهای دارای سه فرزند، زوج‌های جوان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی در اولویت دریافت این وام قرار دارند». ثبت ‌نام وام ودیعه مسکن تا پنج‌شنبه ۹ مرداد ادامه دارد. تأهل، و سرپرست خانوار بودن از جمله شروط دریافت این وام عنوان شده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی اعلام کرده بود افرادی که حقوق ثابت دارند و خانواده‌های تحت حمایت در تهران برای ودیعه و اجاره مسکن مبلغ ۵٠ میلیون، در شهر‌های بزرگ ٣٠ میلیون و در شهر‌های کوچک ١۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند، اما با سود ١٣ درصد. بر اساس آخرین سرشماری ۲۵ میلیون خانوار ایرانی وجود دارد که از این جمعیت حدود ۳۷ درصد از خانوارها اجاره‌نشین هستند. از طرف دیگر طبق آمارهای رسمی حدود ۵۰ درصد از خانوارها در کلانشهر تهران در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند. بنا بر گزارشی که مرکز آمار ایران حدود یک ماه قبل منتشر کرد، اجاره‌خانه در ایران بیش از ۳۱ درصد افزایش یافته است.

محکومیت #کیوان_صمیمی به سه سال حبس قطعی شد

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر محکومیت کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا، عضو کانون نویسندگان ایران و از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر به سه سال حبس را تأیید کرد. در این حکم اتهام او «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» عنوان شده است. دادگاه انقلاب تهران همین حکم را خرداد امسال در مرحله بدوی صادر کرده بود. این دادگاه بدون حضور کیوان صمیمی و وکیل مدافع او برگزار شده بود. صمیمی یکم اردیبهشت به صورت غیابی در همین شعبه به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود که با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری برای او قابل اجرا بود. کیوان صمیمی ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۸ همزمان با روز جهانی کارگر، به همراه ده‌ها تن از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس بازداشت شد. ۲۲ اردیبهشت نیروهای امنیتی به همراه او به محل نشریه ایران فردا رفته و ضمن تفتیش محل بسیاری از اسناد و مدارک موجود از جمله هاردهای کامپیوتر را با خود برده بودند. صمیمی۲۷ خرداد با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود. کیوان صمیمی هم در دوران حکومت پهلوی و هم جمهوری اسلامی زندانی سیاسی بوده است. یکی از برادران او در دوره پهلوی و دیگری در دهه ۱۳۶۰ در جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند.

شیوه‌نامه برگزاری #مراسم_محرم در ایام #کرونا اعلام شد: تراکم حداقلی، آلودگی‌زدایی و ظرف‌های یک بار مصرف

کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا سه‌شنبه ۷ مرداد با انتشار اطلاعیه‌ای ضوابط برگزاری عزاداری ماه محرم را اعلام کرد. بر این اساس برگزاری مراسم عزاداری عمومی در فضا‌های سربسته صرفاً در ایام مشخص شده و ساعات محدود و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایایی مجاز است که به تشخیص کارگروه استانی دارای شرایط مناسب بهداشتی و مدیریتی هستند. برگزاری مراسم در اماکن مجاز صرفا با رعایت اصول «کاهش زمان مراسم، تراکم حداقلی، آلودگی‌زدایی منظم، رعایت فاصله یک و نیم متر و استفاده مستمر و همگانی از ماسک» انجام می‌شود. هیچ گونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری و پس از آن انجام نمی‌شود و اطعام و نذورات بسته‌بندی و ظرف‌های غیرمشترک و یک بر مصرف توزیع می‌شودو بر این اساس مسئول برگزاری مراسم عمومی هم مسدول رعایت این ضوابط است. با وجود بالا گرفتن همه‌گیری ویروس کرونا جدید در ایران، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که مراسم محرم باید حتماً برگزار شود.

گرد و غبار در #اهواز به بیش از شش برابر حد مجاز رسید

بنا بر گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان میزان گردو غبار در آسمان اهواز در ساعت ۲۲ شامگاه دوشنبه ۶ مرداد به بیش از ۶ برابر حدمجاز رسید. میزان گرد و غبار در ساعت ۲۲ شامگاه گذشته در اهواز ۹۸۵ میکروگرم بر مترمکعب و رامهرمز ۸۰۳ میکروگرم بر مترمکعب ثبت شده است. مدیریت بحران خوزستان نسبت به وقوع تندباد لحظه‌ای و طوفان تندری در برخی نقاط استان هم هشدار داده است. براساس این هشدار از روز یکشنبه تا چهارشنبه (۵ تا ۸ مرداد ۹۹) گاهی تندباد لحظه‌ای در مناطق شمال شرقی، شرقی، ارتفاعات استان و در دیگر مناطق به صورت نقطه‌ای پیش‌بینی شده است. به دلیل گرما و شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در استان خوزستان غلامرضا شریعتی، استاندار کلیه ادارات استان را در روزهای دوشنبه ۶ تا چهارشنبه ۹ مرداد تعطیل اعلام کرد. طبق پیش‌بینی هواشناسی، دوشنبه ۶ مرداد دما در بیش از ۱۸ شهرستان استان خوزستان به ۵۰ درجه و در شش شهرستان استان به بالای ۵۰ درجه می‌رسد.