ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توفانِ گرد و غبار در شمال استان سیستان و بلوچستان ۲۶۱ نفر را روانه بیمارستان کرد

علیرضا شهرکی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان چهارشنبه ۶ مرداد اعلام کرد که ۲۶۱ نفر از مردم منطقه سیستان در شمال این استان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از توفان گرد و غبار از پنجم مرداد تاکنون روانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند. این افراد به دلیل عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از توفان به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس مراجعه کردند.۵۶ نفر در بیمارستان‌های شمال سیستان و بلوچستان بستری و ۲۰۵ نفر به صورت سرپایی درمان شدند. شهرکی گفت: «با توجه به خشک بودن تالاب هامون و در نتیجه بروز پدیده توفان و گرد و خاک همواره مردم منطقه سیستان به دلیل مشکلات مختلف که عمده‌ترین آن‌ها تنفسی و چشمی است به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.» محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این‌باره گفت: «برای نخستین بار از ابتدای سال جاری توفان مانع تابش خورشید در شهر زابل شده به طوری‌که حتی یک دقیقه ساعت آفتابی نیز در این منطقه ثبت نشده است.» وزش بادهای شدید ۱۲۰ روزه در زابل از شامگاه دوشنبه به توفان گرد و خاک تبدیل شد و روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت تا جایی که توده عظیم گرد و غبار به نیکشهر در جنوب استان نیز رسید و شرایط کیفی هوا را به شدت کاهش داد. به‌گفته حیدری در حال حاضر باد شدید و گرد و غبار گسترده مهم‌ترین پدیده‌های جوی حاکم در سیستان و بلوچستان هستند که از هیرمند و زهک در شمال استان تا نیکشهر در جنوب استان کشیده شده است.» چند سال است که وزش توفان‌های ۱۲۰ روزه در منطقه سیستان به بیش از ۲۰۰ روز در سال رسیده است. توفان برای مردم منطقه موضوع تازه‌ای نیست اما خشک شدن تالاب هامون و رودخانه هیرمند پس از دو دهه خشکسالی؛ کانون‌های گرد و غباری ایجاد کرده که وضعیت‌شان سال به سال وخیم‌تر می‌شود. منشاء بادهای ۱۲۰روزه بادهایی است که از شمال از طرف افغانستان و پاکستان به سیستان و بلوچستان می‌وزند.

خامنه‌ای در آخرین دیدار با دولت روحانی ناخرسندی خود از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم را پنهان نکرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهار‌شنبه ۶ مرداد در آخرین دیدار با اعضای دولت یازدهم ناخشنودی خود از عملکرد دولت روحانی را پنهان نکرد. خامنه‌ای گفت: «عملکرد دولت آقای روحانی در بخش‌های مختلف یکسان نبوده است، در برخی موارد بر طبق انتظارات بود اما در برخی موارد اینگونه نبود.» خامنه‌ای سپس در ادامه افزود: «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آنها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند.» رهبر جمهوری اسلامی آنگاه رئیس جمهوری را مستقیماً مورد خطاب و عطاب قرار داد: «هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید ناموفق بودید و هر جا که بدون اعتماد به غرب، حرکت و از آنها قطع امید کردید موفق بودید و پیش رفتید.» خامنه‌ای با اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین از برخی اختلافات پرده برداشت. رهبر جمهوری اسلامی گفت: آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت. آنها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث درباره آنها نشود بگویند توافق را نقض کرده‌اید و توافق، بی‌توافق. اکنون هم که به امریکایی‌ها گفته می‌شود، تضمین دهید که توافق را در آینده نقض نخواهید کرد، می‌گویند تضمین نمی‌دهیم.» یکشنبه ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن، همزمان با پیروزی ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت و تیم‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و دریافت رهنمودهای لازم به پایتخت‌های سیاسی خود بازگشتند. دور بعدی مذاکرات در دوران رئیسی در ابهام قرار دارد. صبح چهارشنبه وب‌سایت «دیپلماتیک» به‌نقل از یک دیپلمات ارشد ایالات متحده آمریکا که نامی از او برده نشده، درباره مذاکرات احیای برجام در وین نوشت: «این‌که آن‌ها (دولت جدید ایران) می‌توانند به توافق بهتری برسند و [با گسترش برنامه هسته‌ای خود] اهرم بسازند، خطرناک است. اگر فکر می‌کنند برای بازگشت به توافق می‌توانند بیشتر بگیرند یا کمتر بدهند… توهم است. این موضوع را خواهند فهمید.» در این فاصله بر اساس مصوبه هسته‌ای مجلس شورای اسلامی تأسیسات هسته‌‌ای ایران هم از دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خارج شده است.

نرگس محمدی و مریم کریم بیگی از عفو زندانیان آبان ۹۸ و آزادی آنها طی روزهای آینده خبر دادند

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و مریم کریم‌بیگی، خواهر مصطفی کریم‌بیگی از جان‌باختگان اعتراضات سال ۸۸، از عفو زندانیان آبان ۹۸ و آزادی آنها طی روزهای آینده خبر دادند. نرگس محمدی با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «طی تماس تلفنی از داخل زندان باخبر شدیم که تعداد زیادی از زندانیان آبان ۹۸ به همراه امیر حسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی شامل عفو شده‌‌اند و به زودی آزاد می‌شوند.» مریم کریم بیگی هم در پیام مشابهی نوشت: «اکثر زندانیان آبان ماه ۹۸ و امیرحسین مرادی و سعید تمجیدی و محمد رجبی شامل عفو شدند و به زودی آزاد خواهند شد.» امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی سه تن از معترضان به افزایش بهای بنزین در آبان ۹۸ بودند که اسفند ۹۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی به اعدام، ۳۸ سال زندان و ۲۲۲ ضربه شلاق محکوم شدند. ناصر مرادی، پدر امیر حسین مرادی سال گذشته، به علت «فشارهای زیاد روانی» و «بلاتکلیفی» و «نگرانی از اجرای حکم اعدام» فرزندش خودکشی کرد.

در حالی که به کشته شدن دست کم ۸ نفر جوان در تظاهرات اعتراضی واکنشی نشان نداده‌اند، مهم‌ترین مسئله کشور از نظر مقامات: درگذشت پدر همسر رئیس دفتر خامنه‌ای

سید رضا حسینی، پدرزن محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران درگذشت. علی خامنه‌ای درگذشت «ابوالزوجه» رئیس دفترش را تسلیت گفت، ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ)، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه و علی اکبر ولایتی، مشاور خامنه‌ای در امور بین‌الملل هم در پیام‌های تسلیتی مراتب تأثر و تأسف خود از درگذشت «ابوالزوجه» محمدی گلپایگانی را اعلام کردند. در همان حال سیزده روز از آغاز اعتراضات خورستان می‌گذرد. در این مدت اعتراضات به تهران و کرج و کردکوی و اصفهان نیز سرایت پیدا کرده است. شمار کشته‌شدگان اعتراض‌ها به طور دقیق مشخص نیست اما عفو بین‌الملل کشته شدن دست کم هشت معترض را تأیید کرده است. تاکنون دست‌کم نام ۹ شهروند معترض که به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند، مطرح شده: میثم عچرش، فرزاد فریسات (الفریساوی)، محمد عباس الکنانی، محمد عبداللهی، محمد کروشات، مصطفی منیعاوی، قاسم خضیری و هادی بهمنی. مقام‌های رسمی حتا در حد اعلام نام کشته‌شدگان به موضوع اعتنا نکرده‌اند.

حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری شد

حجت‌الاسلام حکمتعلی مظفری با حکم رئیس قوه قضائیه به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری منصوب شد. دیوان عدالت اداری به منظور رسیدگی به شکایات، دادخواهی‌ها و اعتراضات مردم نسبت به مأموران یا واحدها یا آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آنها، زیر نظر قوه قضائیه تأسیس شده است. با حکم ابراهیم رئیسی، محمد مصدق کهنمویی در ۲۴ فروردین سال جاری ریاست دیوان عدالت اداری را به عهده گرفت اما پس از سه ماه در تیر سال جاری، بعد از پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری و انتصاب غلامحسین محسنی اژه‌ای به جای او، به‌عنوان معاون اول قوه قضائیه آغاز به کار کرد. حکمتعلی مظفری از سال ۹۴ به بعد فعالیت‌هایی در زمینه احیای کارخانه‌های ورشکسته در آذربایجان شرقی و رسیدگی به موضوع فساد شورای چهارم و شهرداری تبریز انجام داده است. ریاست دادگستری استان مرکزی، رئیس دادگستری شهرستان ساوه و ریاست دادگستری استان آذربایجان شرقی از جمله سوابق مظفری است.

فرماندار همدان: ذخایر آب شهر تا مهر ۱۴۰۰ تمام می‌شود

فرماندار همدان اعلام کرد حدود ۷۷ درصد آب مورد نیاز این شهر از سد اکباتان و آبشینه تأمین می‌شود. میزان ذخیره این سدها به حدود ۴۰ درصد کاهش یافته که با روند فعلی مصرف در مهر سال جاری به پایان می‌رسد. محمدعلی محمدی طی سخنانی که در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان همدان ایراد کرد گفت: «با کاهش ۴۴ درصدی میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته و افزایش دمای هوا، شاهد کاهش قابل توجه منابع آب و البته لزوم مدیریت جدی مصرف هستیم.» فرماندار همدان در ادامه افزود: «در کنار کاهش چشمگیر نزولات جوی در کنار نبود برنامه‌ریزی مناسب و بلندمدت، عطش توسعه، حفر چاه‌های غیرمجاز، برداشت‌های بی‌رویه، عدم اصلاح الگوی کشت و کشت دوم در اراضی کشاورزی و روش‌های سنتی آبیاری شاهد افت قابل توجه منابع آب‌های زیرزمینی هستیم.» محمدی یادآوری کرد: «برای جلوگیری از جیره‌بندی و قطع آب شهر همدان در ماه‌های آینده بیش از پیش نیاز به صرفه‌جویی و همکاری عموم شهروندان داریم.»

خاموشی در برخی از مناطق کشور: می‌‌گویند علت آن اختلال در تولید چهار واحد نیروگاهی و افزایش شدید مصرف است

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق چهارشنبه ۶ مرداد در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی اعلام کرد به سبب اختلال در تولید چهار واحد نیروگاهی همزمان با افزایش شدید مصرف برق، خاموشی‌های پراکنده‌ای در چند استان ایران اتفاق افتاده است. رجبی مشهدی گفت: «به دلیل افزایش مصرف برق در پیک شبانه، به منظور حفظ پایداری شبکه برق و جلوگیری از خاموشی‌های گسترده، برق بخشی از مناطق واقع در استان‌های خراسان، کرمان، آذربایجان و بخش‌هایی در مناطق مرکزی کشور به صورت دستی و موقت قطع شد.» سخنگوی صنعت برق در ادامه افزود: «این خاموشی‌ها در مجموع حدود ۴۰۰ مگاوات است.»