نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان در تاشکند با مقام‌های آمریکایی درباره‌ پول‌های مسدودشده گفت‌وگو کردند

وزارت خارجه‌ طالبان اعلام کرد که هیأت این گروه در تاشکند، پایتخت ازبکستان روز گذشته چهارشنبه ۵ مرداد / ۲۷ ژوئیه با مقام‌های آمریکایی درباره‌ پول‌های مسدودشده افغانستان گفت‌وگو کرده است. حافظ ضیا، معاون سخنگوی وزارت خارجه‌ طالبان در توییتر نوشت ثبات اقتصادی، کمک‌های بشردوستانه و شماری دیگر از مسائل اقتصادی نیز از محورهای گفت‌وگوهای مقام‌های طالبان و هیأت آمریکایی بوده است. به‌گفته وزارت خارجه‌ طالبان، هیأت این گروه در نشست با هیأت آمریکایی‌ خواستار آزادسازی ذخایر مسدودشده بانک مرکزی افغانستان شده است. پس از تسلط طالبان بر افغانستان ۷ میلیارد دلار از حدود ۹ میلیارد دلار دارایی افغانستان در بانکی در نیویورک مسدود شده است. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا چندی پیش ۳,۵ میلیارد دلار از این ۷ میلیارد دلار را به‌عنوان کمک به مردم افغانستان اختصاص داد و نیمی دیگر را به‌عنوان غرامت برای شماری از خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر کنار گذاشت. به‌تازگی رسانه‌های خارجی گزارش داده‌اند که مقام‌های آمریکایی و طالبان پیشنهادهایی را ردوبدل کرده‌اند تا ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در خارج از این کشور مسدود شده، به یک صندوق امانی انتقال داده شود. رویترز به نقل از منابع آگاه از گفت‌وگوهای طالبان و آمریکا نوشته است که هنوز اختلافات قابل توجهی میان دو طرف باقی‌مانده است.

«کشف شبکه‌های جاسوسی اسرائیل» در ایران بیشتر می‌شود: سازمان اطلاعات فراجا می‌گوید یک شبکه ۵ نفره وابسته به اسرائیل را دستگیر کرده است

این روزها خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی بارها از کشف «شبکه‌های جاسوسی» اسرائیل خبر داده‌اند. در آخرین نمونه آن، پنج‌شنبه ۶ مرداد، سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی (فراجا) در اطلاعیه‌ای از دستگیری «سرکرده و اعضای یک شبکه جاسوسی وابسته به اسرائیل» خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: «اعضای این شبکه علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات، اقدام به آتش‌سوزی، شعارنویسی و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران نموده و برای عملیات‌ مسلحانه و خرابکاری نیز آموزش‌های لازم را دیده بودند که قبل از هرگونه اقدام، تمامی اعضای (۵ نفر) شبکه دستگیر شدند.» این اطلاعیه گفته است از اعضای این شبکه «تعدادی تجهیزات پیشرفته، سیم کارت و موبایل» کشف شده است. وزارت اطلاعات نیز یکم مرداد اعلام کرد که شبکه‌‌ای از عوامل سازمان جاسوسی اسرائیل را بازداشت کرده است. سه روز بعد این وزارتخانه شبکه فوق را به حزب کومەلە کردستان ایران نسبت داد اما این حزب ادعای وزارت اطلاعات را رد کرد.

صدور حکم دو سال حبس تعزیری برای مریم رحمانی، فعال حقوق زنان

مریم رحمانی، فعال حقوق زنان در حساب کاربری اینستاگرام خود اعلام کرد که براساس رأی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به دوسال حبس تعزیری محکوم شده است. او در ادامه توضیح داده که این حکم به مدت ۵ سال تعلیق شده است. مریم رحمانی همچنین به پرداخت ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی و مجازات‌های تکمیلی «نوشتن پژوهش ۷۰ صفحه‌ای درباره حب وطن، حضور فصلی در دفتر پیگیری ضابطین در ایام تعلیق، کسب اجازه از مقام قضایی برای هر بار خروج از کشور در زمان تعلیق» نیز محکوم شده است. پرونده این فعال حقوق زنان با شکایت سپاه ثارالله و به اتهام‌های انتسابی تبليغ علیه نظام و نشر اکاذیب در دادسرای شهید مقدس منجر به صدور حکم گردیده است. ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۰ نیروهای امنیتی منزل مریم رحمانی را مورد تفتیش قرار داده و برخی از وسایل شخصی او مانند لپ‌تاپ، گوشی تلفن همراه و چندین جلد کتاب‌ را ضبط کرده و با خود بردند. از آن تاریخ او چندبار دیگر هم برای توضیح و بازجویی احضار شد.