نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر دفاع #آمریکا پیشنهاد خصوصی‌سازی نیروهای آمریکایی در #افغانستان را رد کرد

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه پیشنهاد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و جایگزینی نیروهای امنیتی خصوصی آمریکایی در این کشور را رد کرد. متیس به خبرنگاران گفت: «اگر آمریکایی‌ها اعتبار ملت خود را در مقیاس قرار دهند، خصوصی‌سازی احتمالاً پیشنهاد عاقلانه نیست.» نخستین بار اریک پرنس، بنیانگذار شرکت امنیتی «بلک واتر» پیشنهاد خصوصی‌سازی نیروهای امنیتی آمریکا در افغانستان را مطرح کرد. سپس گری اندرسون، از سرهنگان بازنشسته تفنگداران دریایی آمریکا پیشنهاد پرنس را قابل بررسی دانست و گفت: «آمریکا با اجرای این طرح چیزی را برای از دست دادن ندارد و در صورت موفقیت می‌تواند بطور گسترده‌تری از سربازان اجیر به جای نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان استفاده کند.»

اعتراض یمانی‌های شهرهای مختلف ایران به #سرکوب و #بازداشت شماری از یمانی‌های #تربت_حیدریه

به دنبال حمله نیروهای انتظامی و #ضد_شورش به یمانی‌های شهرستان #تربت_حیدریه در استان #خراسان_رضوی و بازداشت شماری از آنان، یمانی‌های شهرهای مختلف #ایران از جمله در استان‌های #اهواز، #اصفهان و #چهارمحال‌و‌بختیاری با انتشار پیام‌هایی این اقدام را محکوم کرده‌اند و خواستار آزادی بازداشت‌شدگان، دلجویی از آنان و جبران این ماجرا از سوی حاکمیت شده‌اند. یمانی‌‌های تربت حیدریه روز ۲۸ مرداد در اعتراض به بازداشت چند باره #عباس_فتحیه و #علی‌اکبر_جوکار، از علمای یمانی تجمع کرده بودند که این تجمع با حمله ماموران و بازداشت چند نفر از تجمع‌کنندگان سرکوب شد. ویدئویی از این حمله همراه با هشتگ #فاجعه_تاریخی_تربت_حیدریه در شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر منتشر شده است. یمانی‌ها که به انصاری نیز معروف‌اند، معتقدند «احمد الحسن» فرزند امام دوازدهم شیعیان و فرستاده او بوده و سید یمانی مورد اشاره در روایت‌های مربوط به «امام زمان» در آموزه‌های شیعی که شخصیتی آخرالزمانی معرفی شده، هم او بوده است. جمهوری اسلامی اما حق آزادی عقیده و مذهب را به رسمیت نمی‌شناسد و باورمندان به روایت‌ها و آیین‌های غیرشیعی را تحت فشار قرار می‌دهد و سرکوب می‌کند.

فرستاده ویژه #سازمان_ملل #آمریکا و متحدانش را برای شرکت در مذاکرات سوریه به ژنو دعوت کرد

الکساندرا ولوچی، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، از آمریکا و شش کشور متحد آن‌ دعوت کرده که در مذاکرات ۱۴ سپتامبر در ژنو، درباره سوریه شرکت کنند. ولوچی گفت: «این فرصتی خواهد بود تا درباره راه‌های پیشبرد روند صلح گفت‌وگو شود.» استفان دی‌میستورا از ایران، روسیه و ترکیه نیز دعوت کرده است که در روزهای ۱۱ و ۱۲ سپتامبر درباره تشکیل کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی قانون اساسی جدید سوریه بحث و گفت‌وگو کنند. بدین ترتیب او در ادامه، با نمایندگان بلندپایه آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، عربستان سعودی، اردن و مصر دیدار می‌کند. مذاکراتِ همزمان با این دو گروه ـ به‌جز مصر ـ پیش از این در ماه ژوئن برگزار شد. هدف از این مذاکرات پیشبرد اصلاحات سیاسی، تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات جدید در سوریه است.

#روسیه در ماه سپتامبر بزرگترین #رزمایش خود در ۳۷ سال اخیر را با ۳۰۰ هزار سرباز برگزار خواهد کرد

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته است که این کشور در ماه آینده (سپتامبر) بزرگترین مانور نظامی خود از سال ۱۹۸۱ تاکنون را برگزار خواهد کرد. این رزمایش «وستوک – ۲۰۱۸» (شرق ـ ۲۰۱۸) نام دارد و در مناطق نظامی واقع در مرکز و شرق روسیه با شرکت ۳۰۰ هزار سرباز، یک هزار هواپیمای جنگی، دو ناوگان نیروی دریایی و تمام ناوگان هوایی روسیه برگزار می‌شود. در برخی مراحل این مانور، سربازان چین و مغولستان نیز در این رزمایش شرکت خواهند کرد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفته است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در آن زمان در یک نشست اقتصادی در ولادیوستوک خواهد بود و در آن‌جا با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین دیدار خواهد کرد. با این حال، آن‌ها سفر مشترکی برای بازدید از این رزمایش نخواهند داشت. سال گذشته، روسیه مانور نظامی تابستانی خود را در مرز غربی برگزار کرد. این رزمایش موجب نگرانی کشورهای بالتیک، لهستان و همچنین ناتو شد، زیرا شمار سربازان شرکت‌کننده در آن بسیار بیشتر از تعدادی بود که به‌طور رسمی اعلام شد.

دومین روز #تحصن #کارگران #شرکت_کارتن_ایران در اعتراض به #اخراج و #بیکاری

#کارگران شرکت #کارتن_ایران در اعتراض به #اخراج ۴ تن از همکارانشان و نگرانی از احتمال اخراج‌های بیشتر از روز دوشنبه پنجم شهریور دست از کار کشیده و در کارخانه ٫تحصن کرده‌اند. کارفرما که ۴ تن از کارگران را به بهانه اتمام قرارداد و #«مشکل انظباطی» اخراج کرده است، امروز سه‌شنبه ششم شهریور نیز مانع ورود ۲۰ تن دیگر از کارگران به کارخانه شد. خبرگزاری کار ایران(ایلنا) به نقل از اصغر عبادی رییس شورای اسلامی کار شرکت کارتن ایران نوشته است این کارخانه از ابتدای سال جاری بدلیل #کمبود_نقدینگی و مشکل #تامین_مواد_اولیه با مشکل مواجه شده و شایع است که مدیریت قصد بیکارسازی بخش دیگری از کارگران را دارد. شرکت کارتن ایران واقع در محله شادآباد تهران حدود ۴۰۰ کارگر دارد که به نوشته ایلنا، ۱۲ تن از آنان رسمی و سایر #کارگران_قراردادی هستند.

بیش از یک ماه بی‌خبری از وضعیت #آرمان_غفوری، فعال #محیط_زیست

#آرمان_غفوری، مدافع حق برخورداری از #محیط_زیست سالم، ۳۵روز است که ناپدید شده. برابر اطلاع منابع حقوق بشری، به دنبال #بازداشت آقای غفوری، خانواده او از سوی #اطلاعات_سپاه #مریوان به شدت تحت فشار هستند. پیشتر از این خانواده خواسته شده بود «خبر کذب» آزادی فرزندشان را به رسانه‌ها بدهند. #حسن_نایب‌هاشم، فعال #حقوق_بشر در حساب کاربری توئیتر خود با اشاره به موضوع ناپدید شدن آرمان غفوری نوشته است با توجه به بیماری قلبی این فعال محیط زیست، خطر از دست دادن جان او مطرح است. روز دوشنبه پنجم شهریور، فعالان مدنی مریوان برای روشن شدن وضعیت این فعال زیست محیطی، مقابل #فرمانداری_مریوان تجمع کردند که به درخواست فرماندار قرار شد چند نفر به نمایندگی از دیگر فعالان و مردم نگران مریوان به ساختمان فرمانداری مراجعه و با فرماندار گفت‌و‌گو کنند. به گزارش منابع محلی این گفت‌و‌گو اما به نتیجه روشنی نرسید و فرماندار این شهر هیچ‌گونه پاسخ روشنی درباره وضعیت آرمان غفوری به افراد پیگیر وضعیت او نداد. فعالان مدنی پیگیر وضعیت آرمان غفوری اما پس از ملاقات با فرماندار مریوان، برای دیدار با خانواده این فعال محیط زیست به منزل آنان مراجعه کردند. خانواده این عضو انجمن سبز چیا به این فعالان مدنی گفتند که طبق وعده‌ای که به آنها داده شده است، قرار شده تا سه روز دیگر، آرمان غفوری آزاد شود. برای پیگیری وضعیت این فعال محیط زیست، هشتگ#آرمان_غفوری_کجاست در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده است.

#حسین_دادرس، جانشین #فرمانده_کل_ارتش: #کوثر یک جنگنده کاملاً بومی است. #امیر_حاتمی، #وزیر_دفاع: به هواپیماهای موجود نگاه کردیم اما آنچه وجود دارد ساخت داخل است

امیرمحمد حسین دادرس، جانشین فرمانده کل ارتش، سه‌شنبه ۶ شهریور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا با اشاره به جنگنده شکاری «کوثر» که بر اساس اف پنج آمریکا ساخته شده گفته است: «ما توانستیم جنگنده کاملا بومی بسازیم که در دست تولید انبوه قرار گرفته و این اقدام تاکنون در جهان اسلام رخ نداده و بی‌سابقه است.» امیر حاتمی، وزیر دفاع روز گذشته در پاسخ به سوالی در این مورد که هواپیمای کوثر ارتقاءیافته‌ اف پنج است، گفته بود: «تمام هواپیماهای جنگی دنیا شباهت‌هایی به همدیگر دارند. ممکن است هر هواپیمایی به هواپیمای دیگر شبیه باشد. قطعاً در این پروژه هم ما به هواپیماهای موجود نگاه و از آنها استفاده کرده‌ایم ولی آنچه که وجود دارد تماما ساخت داخل و جزء فناوری‌های روز دنیاست.»

یک کارشناس #میراث_فرهنگی هشدار داد: به دلیل خشکسالی و پوکی خاک ممکن است حفره‌ای در زمین ایجاد شود و #سی_و_ سه_پل #اصفهان در زمین فروبرود

امید مظاهری تهرانی، رئیس پژوهشکده تخصصی «پنج اُ هفت» در اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرده که به دلیل خشکسالی احتمال دارد که زمین دهن باز کند و سی و سه‌پل اصفهان را از میان بردارد. به گفته این استاد دانشگاه، با سست‌شدن خاک و عبور از آستانه‌ تحمل، نخست لایه‌ سنگی- خاکی بستر پل و سپس در عمقی بیشتر از پی‌سازی سنگ و ساروجِ پل‌ها بر اثر بی‌آب و خشکی طولانی، و در نهایت با توجه به نیروی برشی وزن پل، در میان مدت احتمال شکست و فرونشست لایه‌ی خاکی زیرین پل و در نتیجه درهم شکستن کامل پل‌ها ایجاد می‌شود. رئیس پژوهشکده تخصصی «پنج اُ هفت» در اصفهان احتمال داده که در اثر این عوامل حفره‌ای بسیار بزرگ در دل زمین ایجاد شود و سی و سه پل در زمین فروبرود.

استیضاح #محمد_شریعتمداری، #وزیر_صنعت با ۵۱ امضاء تقدیم هیأت رئیسه #مجلس شورای اسلامی شد

استیضاح وزیر صنعت با ۵۱ امضاء تقدیم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر گفت این طرح استیضاح ۱۵ محور دارد. در جلسه‌ علنی مجلس شورای اسلامی که یکشنبه ۴ شهریور به ریاست علی لاریجانی برگزار شد ۱۳۷ نماینده به استیضاح وزیر اقتصاد رأی موافق و ۱۲۱ نماینده رأی مخالف دادند. ۲ نماینده نیز رأی ممتنع دادند و به این ترتیب مسعود کرباسیان برکنار شد. پیش از این از تیم اقتصادی دولت، ولی‌الله سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی ایران برکنار شده بود. محمد شریعتمداری، وزیر صمت متهم است به سوءمدیریت در توزیع ارز دولتی در میان واردکنندگان کالا و فساد در واردات خودرو.

با بالا گرفتن تنش‌ها میان #آمریکا و #سوریه، روسیه ۱۳ ناو روسی را از #تنگه_بسفر به سمت سوریه حرکت داد

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه به رسانه‌های روسی گفته است که همزمان با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و سوریه تاکنون ۱۳ ناو روسی از تنگه بسفر به سمت سوریه حرکت کرده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده که چنانچه ارتش سوریه به استان ادلب حمله کند، ارتش آمریکا وارد عمل می‌شود. ناوشکن USS Ross نیروی دریایی آمریکا که مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده است، به همراه ۲۸ موشک کروز تام‌هواک که قادر است هر هدفی را در سوریه نابود کند، ۲۵ اوت سال جاری وارد آب‌های مدیترانه شده است.

سیستم نمایش آرای نمایندگان #مجلس پس از رای‌گیری درباره پاسخ #روحانی به بیکاری از کار افتاد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پنج پرسش را با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در میان گذاشته بودند از جمله پرسشی درباره دلاسل افزایش بیکاری در جامعه. روحانی در پاسخ گفت که اگر دولت قبلی بر سر کار می‌ماند، اکنون نرخ بیکاری به ۲۲ درصد رسیده بود. نمایندگان می‌بایست رأی می‌دادند که آیا از پاسخ روحانی قانع شده‌اند یا نه. سیستم نمایش آرای نمایندگان اما از کار افتاد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که آشکارا کلافه بود زیر لب گفت: «سیستم ایراد دارد.»