نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج ماه بلاتکلیفی دو #معلم عرب اهوازی در #زندان_شیبان

دو #معلم_زندانی در #اهواز به نام‌های #ماهر_دسومی و #ناجی_سواری با وجود گذشت نزدیک به ۵ ماه از زمان بازداشت، کماکان در #زندان_شیبان اهواز در بلاتکلیفی به سر می‌برند. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این دو معلم و فعال فرهنگی در روز نهم اردیبهشت ماه از سوی نیروهای امنیتی در #خوزستان بازداشت و پس از طی بازجویی چند ماهه در اوایل مرداد ماه به زندان شیبان اهواز منتقل شدند. این دو فعال فرهنگی زندانی و یک معلم دیگر به نام #علی_عبیداوی که او نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و بعد با تودیع #وثیقه آزاد شده است، از اعضای امدادگران مردمی مناطق سیل‌زده بودند که در مدارس محل تدریس خود و بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شدند. ناجی سواری و ماهر دسومی هم اکنون بیش از پنج ماه است بدون تشکیل دادگاه، در بند عمومی زندان شیبان اهواز، بدون رعایت شدن اصل تفکیک جرائم برای آنها، بلاتکلیف مانده‌اند.

#علی_خامنه‌ای سیاست‌های کلی «#نظام_قانون‌گذاری» جمهوری اسلامی را ابلاغ کرد:‌ شرع اصلی‌ترین منشا قانون‌گذاری

رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه ۶ مهر، در ابلاغیه‌ای با در نظر گرفتن بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی «#نظام_قانون‌گذاری» را به سران سه قوه ابلاغ کرد. به گزارش خبرگزاری فارس #علی_خامنه‌ای در حاشیه این ابلاغیه نوشته است سیاست‌ها به قوای سه‌گانه ابلاغ شود. سه قوه موظفند اقدامات را زمان‌بندی و پیشرفت‌ها را گزارش کنند. بر اساس این گزارش، متن سیاست‌های کلی مورد نظر خامنه‌ای پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم شده و شامل ۱۷ بند است. در بند یکم این دستورالعمل بر توجه به موازین شرع به عنوان اصلی‌ترین منشاء قانون‌گذاری در تنظیم و تصویب طرح‌ها و لوایح قانونی در ایران تاکید شده است. به نظر می‌رسد هدف رهبر جمهوری اسلامی از ابلاغ این دستورالعمل بیشتر کردن حدود اختیارات رهبری است؛ گرچه هم اکنون نیز در اصول متعدد قانون اساسی مثل اصول پنج و ۱۱۰ راه برای رفتار فراقانونی و نقض نهادینه‌ قانون از سوی ولی فقیه و نهادهای تحت نظر او باز گذاشته است. خامنه‌ای در حالی در بند آخر این دستورالعمل از نهادینه‌سازی فرهنگ رعایت، تمکین و احترام به قانون سخن گفته که بر اساس نظر کارشناسان حقوقی، موقعیت رهبری فراقانونی‌ترین امکانات ممکن را در دور زدن قانون و زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان در اختیار او گذاشته است. او خود بارها گفته‌ است مصلحت نظام بر هر امری مقدم است و بدین ترتیب مصالح ملی و عمومی، پیوسته در حاشیه مانده‌اند. ‎

سخنگوی #شورای_نگهبان: پاسخ ورود #پول_کثیف به #انتخابات، #رد_صلاحیت است

سخنگوی #شورای_نگهبان از تشکیل جلسات این شورا در مورد #انتخابات خبر داد و گفت شورای نگهبان با ورود #پول‌_کثیف به #انتخابات_مجلس دوازدهم برخورد خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، #عباسعلی_کدخدایی روز شنبه ۶ مهر ماه در نشست خبری خود اعلام کرد درباره نقش پول کثیف در انتخابات همه مسئولان و مردم نگران هستند و در این مورد به قوانین بهتری نیاز است. به گفته کدخدایی، شورای نگهبان تلاش خواهد کرد هر جا #پول نقش موثری در انتخابات داشته و انحرافی در انتخابات ایجاد کند، با اختیارات قانونی با آن برخورد کند. او ضمن تاکید بر #رد_صلاحیت نامزدهایی که منابع مالی شفاف ندارند گفت: «بارها گفته‌ام #قانون_انتخابات ما قانون ناقص و حداقلی است و در حوزه تبلیغات و هزینه‌های انتخاباتی به نوعی ساکت است. ما حداقلی از مقررات را داریم و نیازمند اقدامات جامع هستیم که متاسفانه هر چند تلاش کردیم اما هنوز دستمان خالی است و انتظار داریم از مجلس که هرچه زودتر نسبت به قانون انتخابات عمل کند.» #عبدالرضا_رحمانی_فضلی، #وزیر_کشور، پیش از این گفته بود سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی در حوزه مواد مخدر وجود دارد که بخشی از این پول توسط قاچاقچیان وارد انتخابات می‌شود. همچنین محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران نیز در گفت‌و‌گویی در اردیبهشت ماه سال گذشته اعلام کرده بود پول‌های کثیف در انتخابات ایران تاثیرگذار است و بهتر است قانونی برای آن وضع شود. مصطفی رضا حسینی قطب‌آبادی، نماینده ادوار مجلس هم روز هشتم تیر ماه در مصاحبه با رسانه‌ها گفت شرایط انتخابات در ایران به گونه‌ای‌ست که گاهی مشاهده می‌شود یک نامزد در یک شهرستان کوچک که رای بسیار پایینی دارد، بالغ بر میلیاردها تومان هزینه تبلیغات می‌کند. در هر دوره انتخابات مجلس در ایران، ادعاهای زیادی در مورد فساد و تقلب مطرح می‌شود. نهادهای امنیتی و قضایی اما تاکنون پیگیری موثری در این زمینه انجام نداده‌اند.

سخنگوی حوثی‌ها قرار است جزئیات «عملیات نظامی بزرگ» این گروه را اعلام کند

خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه المسیره نوشته که سخنگوی #حوثی‌ها قرار است جزئیات «عملیات نظامی بزرگ ارتش و کمیته‌های مردمی» را طی ساعات آینده اعلام کند. دو هفته پیش حوثی‌ها ادعا کردند حمله به تاسیسات نفتی استراتژیک #عربستان با پهپاد کار آنها بوده است. به دنبال این حملات عربستان اعلام کرد نیمی از تولید نفتش مختل شده است. عربستان، آمریکا و کشورهای اروپایی ایران را مسوول اصلی این حملات معرفی کرده‌اند اما تهران نقش داشتن در این حملات را رد کرده است. روز گذشته وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات سعودی ادعا کرده بود که ایران در تدارک حمله دوم به عربستان سعودی است اما جز اظهارات دو مقام بی‌نام و نشان مدرک و سند دیگری ارائه نداده بود. حوثی‌های یمن شامگاه جمعه ۲۰ سپتامبر/ ۲۹ شهریور، یک هفته بعد از حمله به تأسیسات نفتی عربستان اعلام کردند حملات موشکی و پهپادی به این کشور را به طور یک‌جانبه متوقف می‌کنند. وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات سعودی نوشته بود عربستان در پاسخ به این درخواست با آتش‌بس محدود در چهار محور، از جمله در صنعا، پایتخت یمن موافقت کرده است.

۹۳ هزار #هیأت_مذهبی در سراسر ایران به ثبت رسیده‌اند

مدیرکل تشکل‌های دینی #سازمان_تبلیغات_اسلامی از وجود ۹۳ هزار هیأت مذهبی ثبت شده در سطح کشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، #مجید_باباخانی با اشاره به بیانیه #گام_دوم_انقلاب که در بهمن ماه سال گذشته از سوی #علی_خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صادر شد، گفت که بیش از ۱۵ هزار نفر از اعضای تشکل‌ها و هیأت‌های مذهبی در بحث بیانیه گام دوم انقلاب آموزش دیده‌اند. به گفته باباخانی، «برای تحقق گام دوم انقلاب باید از ظرفیت عظیم فکری تشکل‌های مذهبی استفاده شود؛ چرا که هیأت‌های مذهبی دارای فراگیری بسیار بالایی در جامعه هستند و باید این ظرفیت خود را در جامعه نشان دهند.» او خواستار حمایت از هیأت‌های مذهبی سراسر ایران شد و گفت تقویت و فراگیر شدن شوراهای هیأت‌های مذهبی و تقویت #کانون_مداحان در استان‌ها باید مدنظر قرار گیرد تا شوراها، مداحان و هیأت‌های مذهبی بتوانند «شاخص استان را در این عرصه تحت پوشش قرار دهند.» در بودجه سال ۱۳۹۷ سهم نهادهای پرتعداد مذهبی از بودجه عمومی کشور هزاران میلیارد تومان برآورد شده است، به نحوی که به عنوان مثال سازمان تبلیغات اسلامی ۴۳۰ میلیارد تومان و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نزدیک به ۴۸ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی کشور تامین اعتبار شده‌اند. این در حالی است که بودجه پیش‌بینی شده برای بعضی برنامه‌های مقابله با حوادث یا #مدیریت_بحران رقمی بسیار کمتر از مبالغ تخصیص داده شده به نهادهای مذهبی در ایران است. شهریور ماه سال گذشته ابراهیم رئیسی در یک سخنرانی در مشهد با اشاره به کارکرد سیاسی هیأت‌های مذهبی در ایران گفته بود: «یکی از کارکردهای هیأت‌های مذهبی این است که در برابر آمریکا و اسرائیل، ستم‌گران و نظام سلطه، روحیه مقاومت و ایستادگی را در اهل خودش ایجاد کند.»

فرمانده انتظامی تهران: سگ گردانی و حمل حیوان توسط خودروها در سطح شهر غیرقانونی است

#حسین_رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفته #سگ‌گردانی و حمل حیوان توسط خودروها در سطح شهر غیرقانونی است و اگر پلیس با این موارد مواجه شود با جدیت برخورد خواهد کرد. او با اشاره به اینکه مشاهده حمل حیوان (سگ) و تردد افراد با آن در سطح شهر نسبت به گذشته کم شده است، گفته است: «خیلی‌ها برداشت می‌کنند که پلیس با نگهداری سگ مشکل دارد که باید بگویم که ما با نگهداری سگ در منازل شخصی مشکلی نداریم و مسئله مورد نظر ما حضور افراد به همراه سگ در معابر عمومی مانند پارک‌ها و حمل آن با خودرو است.» رئیس پلیس تهران گفته موضوع سگ گردانی در پایتخت بررسی شده و پلیس برخورد‌هایی نیز با متخلفان داشته‌ و در کل این موضوع کاهش پیدا کرده است.

کمبود فضای آموزشی و تحصیل دانش‌آموزان روستاهای شهرستان #بیجار در #مدارس_کانکسی

به گفته مدیر آموزش و پرورش شهرستان #بیجار در استان #کردستان، هم‌اکنون به دلیل کمبود #فضای_آموزشی مناسب در روستاهای تابعه شهرستان #بیجار، دانش‌آموزان ۱۰ روستا در کانکس مشغول به تحصیل هستند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، #غلامرضا_جعفری با اشاره به افزایش تعداد دانش‌آموزان در حوزه شهرستان بیجار در سال تحصیلی جدید گفت: «مهر ماه امسال یک هزار و ۶۰ نفر کلاس اولی در شهرستان بیجار به مدرسه رفتند که ۳۹۸ نفر کلاس اولی در روستاها و ۶۶۲ نفر در شهر‌ها مشغول به تحصیل شدند.» جعفری گفت در حال حاضر دو هزار و ۷۶ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی در روستاهای بیجار مشغول به تحصیل هستند که در این میان دانش‌آموزان ۱۰ روستای به دلیل نداشتن فضای مناسب آموزش در کانکس درس می‌خوانند. پیش از این و در ابتدای تیر ماه امسال، #محمدرضا_قربانی، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور اعلام کرده بود استاندارد فضای آموزشی هشت و نیم متر مربع برای هر دانش‌آموز است اما بسیاری از استان‌های کشور تاکنون به دلایل مختلف به این شرایط دست پیدا نکرده‌اند. به گفته او، کمبود فضای آموزشی در مدارس کشور ۴۰ میلیون متر مربع است. مهرالله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی مدارس ایران هم سال گذشته درباره کمبود فضای آموزشی در کشور گفته بود در جنوب کرمان، بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان، اصفهان، هرمزگان و لرستان هنوز هم مدارس کپری وجود دارند و تعداد استان‌های دارای #مدارس_کانکسی نیز کم نیست.

مخالفت #عراق با پیوستن به ائتلاف پیشنهادی ایران برای امنیت #تنگه_هرمز

محمدعلی الحکیم، وزیر امور خارجه عراق گفت کشورش آماده پیوستن به ائتلاف پیشنهادی ایران با عنوان #ائتلاف_امید برای تضمین امنیت تنگه هرمز نیست. الحکیم روز پنج‌شنبه ۲۶ سپتامبر در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا عراق آماده پیوستن به ائتلاف پیشنهادی ایران است یا نه، گفت: «در مرحله فعلی با پیوستن به این ائتلاف مخالفیم. معتقدیم باید کمی زمان بگذرد تا اوضاع آرام شود و بفهمیم که در مذاکرات دو جانبه چه می‌گذرد». پیش از این حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل ائتلاف امید برای تضمین امنیت خلیج را با عضویت کشورهای منطقه و زیر نظر سازمان ملل مطرح کرده بود.

یک نماینده #مجلس: #لیست_اموال_و_دارایی_مسئولان، عمومی شود

نماینده مهریز در مجلس گفت اگر انتشار لیست اموال و دارایی مدیران و مسئولان عمومی بوده و انتشار آن باعث شود مردم از آن مطلع شوند، ‌ امر خوبی است ولی اگر این لیست عمومی نباشد، تفاوتی با قبل ندارد. به گفته #محمدرضا_صباغیان‌_بافقی، نماینده #مهریز در مجلس، راه‌اندازی سامانه اعلام اموال و دارایی مسئولان یکی از کارهای مطلوب دستگاه قضایی بوده که بر اساس مطالبه عمومی به منظور شفافیت بیشتر شکل گرفته است. به گزارش خبرگزاری فارس، صباغیان بافقی یکی از «کارهای خوب» #ابراهیم_رئیسی در قوه قضاییه را «برخورد قاطع با فساد» و مبارزه با آن و «شفاف‌سازی حداکثری در امور قضایی» دانست. او درباره انتشار شفاف و علنی لیست اموال و دارایی مسئولان گفت: «طبق قانون مسئولان باید لیست اموال و دارایی خود و خانواده‌شان را به #قوه_قضاییه اعلام کنند که البته این امر کار تازه‌ای نیست، در حالی که آیت‌الله رئیسی با حضور خود در راس قوه قضائیه منجر به تحولات جدید و جدی در این امر شده است.» صباغیان بافقی از رئیسی خواست تا داوطلبانه لیست اموال و دارایی خود را اعلام کند تا دیگران به گفته او «حساب کار دستشان بیاید». او گفت: ‌ «باید با تعامل سه قوه، شفافیت بیشتری را در جامعه ایجاد کرده و از تهمت‌ها و ابهامات بکاهیم. من به همکاران خود در مجلس توصیه می‌کنم لیست اموال و دارایی خود را اعلام کرده و بدانند راه نجات کشور از مشکلات، پرهیز از #اختلاس با #شفافیت_حداکثری است.»